MuscleMeat

Het grote Avondklok/Lockdown topic (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Wij ook toch Steks? :shrug:

Of hebben ze ook iets correct voorspeld?
Ik weet niet of zij het zijn of dat er nog een derde is die ik vergeet, maar hun analyse en verwachtingen over bv R zitten er nogal eens dichterbij.

Ook heb je iig een andere analyse dan die van OMT en/of regering.

Ik waardeer hun duidingsdraadjes enorm, geeft me het gevoel dat ik het snap.
 
Niet gehinderd door enige kennis kijk ik naar alle voorbehouden op de linker plaat, maar het "NB" op de rechterplaat is helder, dit bij de slides van de "langere termijn".


Mijn punt is nu juist dat het OMT (RIVM) en alle andere adviseurs aangeven dat het een behoorlijke gok is.

Als er ooit een reden was om het advies te volgen, dan was het juist nu!
Misschien dat ik morgen nog even in die grafieken en voorspelling duik, maar zoals DGR zegt is het een politiek besluit. Had dan besloten om nog 2 weken die ondernemers financieel te ondersteunen, dan had het ook een goed onderbouwd besluit kunnen zijn. Maar ja wat die je dan als de daling niet inzet.
 
Laatst bewerkt:
Misschien dat ik morgen nog even in die grafieken en voorspelling duik, maat zoals DGR zegt is heg een politiek besluit. Had dan besloten om nog 2 weken die ondernemers financieel te ondersteunen, dan had het ook een goed onderbouwd besluit kunnen zijn. Maar ja wat die je dan als de daling niet inzet.
Het is eigenlijk helemaal niet nodig om er in te duiken, als je de cijfers geloofd en serieus neemt komt het op het volgende neer. De laatste tijd zijn alle cijfers die gemonitord worden min of meer stabiel en tevens op een niveau dat de zorg het nog net aan kan. De voorspelling zijn maar voorspellingen niets meer en niets minder, met een mediaan (de dikke lijn) en een betrouwbaarheidsinterval (van waarschijnlijk 95%) er omheen.
Het gaat weer eens fout met de interpretatie van die voorspellingen. Velen zeggen vaak n=1 is nietszeggend, maar bij voorspellingen gaat het juist om n=1 aangezien er maar 1 daadwerkelijke toekomst is. Stel je plot 100 verschillende toekomstige lijnen, dan liggen er 50 boven die mediaan en 50 er onder. 70 van die lijnen zitten vrij dicht tegen de mediaan aan en 30 een stukje tot een flink stuk verder weg. Er is dus 15% kans dat we aanzienlijk boven die gemiddelde lijn uitkomen en zelfs 2,5% boven het gearceerde deel. Als de huidige situatie goed was, maar de voorspellingen zijn vrij somber dan kan ik begrijpen dat je een (acceptabel) risico wilt nemen, maar als de huidige situatie zo slecht is als nu, dan ben je gewoon achterlijk bezig, ook als we aan de goede kant van de voorspellingen uitkomen is het niet rooskleurig, of je moet de data gewoon niet serieus nemen, maar stop dan ook gewoon met monitoren.

voor de zeikerige statisticus wil ik zeggen dat het zo te zien geen normaalverdeling betreft en dat de lijn dus eigenlijk een modus is en geen mediaan, maar het gaat om het idee.
 
Laatst bewerkt:
RIVM verwacht over één tot twee weken afname bedbezetting
De instroom van coronapatiënten in de ziekenhuizen "lijkt af te vlakken" en het aantal besmettingen stabiliseert, constateert Jaap van Dissel van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Van een duidelijke afname is echter nog geen sprake, zei hij tijdens de technische briefing aan Tweede Kamerleden. Op basis van modelberekeningen verwacht het RIVM dat de daling wel binnenkort zal inzetten.

De bedbezetting in de ziekenhuizen neemt volgens de berekeningen over één tot twee weken af. Van Dissel benadrukt dat de modellen wel "forse onzekerheden" kennen, dus de piek zou zich ook later kunnen voordoen en hoger kunnen zijn dan het instituut nu voorziet.

Het maakt volgens de modellen voor de ic-opnames niet uit of de maatregelen volgende week worden versoepeld of pas half mei, zo zei de RIVM-baas ook tijdens de briefing. Ook dit is echter niet helemaal zeker, zo benadrukte hij.

Effecten vaccinatie volgens Van Dissel steeds duidelijker zichtbaar
De effecten van de vaccinatiecampagne beginnen volgens Van Dissel steeds duidelijker zichtbaar te worden. Hij wees tijdens de technische briefing op cijfers waaruit blijkt dat ouderen in de hoogste leeftijdsgroepen het virus nauwelijks nog oplopen.

"We zien sinds het vaccineren alleen maar een afname in het aantal besmettingen in verpleeghuizen en onder thuiswonende ouderen. Die afname is toe te schrijven aan het vaccinatie-effect", aldus Van Dissel.

Als dhr. van Dissel gelijkt krijgt valt er geen reden te verzinnen om stap 2 van het openingsplan uit te stellen. Gaan we dan eindelijk de goede kant op?
 
Vandaag (22 april) zijn er 9.648 nieuwe positieve tests gemeld. Dat zijn er 1.134 meer dan de vorige waarde. Wie had dat nou verwacht?
 
Vandaag (22 april) zijn er 9.648 nieuwe positieve tests gemeld. Dat zijn er 1.134 meer dan de vorige waarde. Wie had dat nou verwacht?
Ziekenhuis- en IC-bezetting ook weer op een nieuw hoogtepunt in deze tweede golf. Het klamme zweet breekt al uit bij Mark en Hugo...
 
Ziekenhuis- en IC-bezetting ook weer op een nieuw hoogtepunt in deze tweede golf. Het klamme zweet breekt al uit bij Mark en Hugo...
Ach, versoepelingen of niet, dat maakte toch niets meer uit voor de piek die nog komen gaat.
 
Tijd voor een poll. Krijgen we morgen een nieuw record aantal besmettingen voor 2021?

Ik denk van wel.
 
Ach, versoepelingen of niet, dat maakte toch niets meer uit voor de piek die nog komen gaat.
Dat zal wel in theorie, maar het lijkt er nu eerder op dat we het plateau / de piek nog niet eens hebben bereikt! En daarmee zal de kritiek op de aangekondigde versoepelingen alleen maar toenemen, denk ik.
 
Back
Naar boven