Fitness Seller

Het grote (diy) Platform-topic (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

15mm dik is er in elk geval wel.
Dit ziet eruit als een goede optie dankjewel! Dan kan ik 2 van die tegels halen en zaag ik er eentje doormidden om de 150x100cm te vullen.
Denk je dat 15mm dik genoeg is om niet krom te trekken na verloop van tijd? Of dat hij aan de ene kant bijvoorbeeld omhoog wipt wanneer ik aan de andere kant aan het deadliften ben? Had eigenlijk gehoopt hem er zonder bevestiging in te kunnen leggen.

Kan eventueel de plaat ook een paar millimeter groter bestellen zodat hij misschien een beetje tussen de tegels vast klemt.
Screenshot 2022-05-19 at 12.46.43.png
 
Dit ziet eruit als een goede optie dankjewel! Dan kan ik 2 van die tegels halen en zaag ik er eentje doormidden om de 150x100cm te vullen.
Denk je dat 15mm dik genoeg is om niet krom te trekken na verloop van tijd? Of dat hij aan de ene kant bijvoorbeeld omhoog wipt wanneer ik aan de andere kant aan het deadliften ben? Had eigenlijk gehoopt hem er zonder bevestiging in te kunnen leggen.

Kan eventueel de plaat ook een paar millimeter groter bestellen zodat hij misschien een beetje tussen de tegels vast klemt.
Bekijk bijlage 556194
Waarom geen 12mm multiplex met 18mm MDF er onder. Dat is 30mm dik en slijtvast aan het oppervlak waar je op staat.
Dan kan je desnoods nog 10mm rubber onder je gehele platform leggen.
 
Waarom geen 12mm multiplex met 18mm MDF er onder. Dat is 30mm dik en slijtvast aan het oppervlak waar je op staat.
Dan kan je desnoods nog 10mm rubber onder je gehele platform leggen.
Dat zou natuurlijk ook kunnen, maar als ik onder het gehele oppervlak van mijn trainingsvloer (300cm x 250cm) een 10mm laag rubber moet leggen dan wordt het een stuk prijziger en ik ben juist benieuwd of het goedkoper en simpeler kan. Daarom was juist het idee geboren om alleen op de plek van het houten platform een stuk rubber als ondergrond te leggen om de vloer te beschermen.
 
Ik heb op het moment de volgende opties op het oog:
  1. Hammer beschermmat 160x85cm en 5mm dik voor €40 en dan €112 voor de 25mm okoume plaat.
  2. Gymstick Puzzelmat 120x120cm en 12mm dik voor €35 en dan €84 voor de 18mm okoume plaat
Ik neig naar optie 1 omdat ik dan de dikste plaat heb en er minder risico is dat hij aan 1 kant 'omhoog wipt'. Maar ik weet niet of ik spoken zie en deze angst onterecht is en dit sowieso ook niet zal gebeuren met optie 2.

Wat zijn jullie gedachten?
 
Ik heb op het moment de volgende opties op het oog:
  1. Hammer beschermmat 160x85cm en 5mm dik voor €40 en dan €112 voor de 25mm okoume plaat.
  2. Gymstick Puzzelmat 120x120cm en 12mm dik voor €35 en dan €84 voor de 18mm okoume plaat
Ik neig naar optie 1 omdat ik dan de dikste plaat heb en er minder risico is dat hij aan 1 kant 'omhoog wipt'. Maar ik weet niet of ik spoken zie en deze angst onterecht is en dit sowieso ook niet zal gebeuren met optie 2.

Wat zijn jullie gedachten?
Als het al omhoog wipt dan heeft dat meer te maken met de mate waarin de ondervloer kan indrukken dan de dikte van de houten plaat.
 
Ik heb op het moment de volgende opties op het oog:
  1. Hammer beschermmat 160x85cm en 5mm dik voor €40 en dan €112 voor de 25mm okoume plaat.
  2. Gymstick Puzzelmat 120x120cm en 12mm dik voor €35 en dan €84 voor de 18mm okoume plaat
Ik neig naar optie 1 omdat ik dan de dikste plaat heb en er minder risico is dat hij aan 1 kant 'omhoog wipt'. Maar ik weet niet of ik spoken zie en deze angst onterecht is en dit sowieso ook niet zal gebeuren met optie 2.

Wat zijn jullie gedachten?
Hou er wel rekening mee dat foam matten onder druk/belasting veel makkelijker indrukken en voor instabiliteit zouden kunnen zorgen. De vraag is dan ook of ze hun volledige dikte zullen behouden als ze regelmatig zwaar worden belast, of dat je dan wat hoogteverschillen gaat zien.

Wij hebben die goedkope foam matten daarom jaren geleden al uit ons assortiment gehaald. Niet ideaal voor zware krachtsport.
 
Ik had onderstaand stukje net ook al aan m'n post in het homegym topic toegevoegd, totdat ik dit topic tegenkwam om nieuw leven in te blazen!

Komende maand gaan we verhuizen en wil ik graag het gedeelte waarop ik train wat uitbreiden qua oppervlakte. Ik heb momenteel de 3cm dikke 50x50cm tegels van Fitness Seller liggen in een 4x4 opstelling en het plan is om deze rondom uit te breiden naar een totaal oppervlak van 300cm breed en 250cm diep. Maar ik zou in het midden graag een houten platform willen maken voor meer grip en een hardere ondergrond. Het idee is nu om onderstaande blauwprint in elkaar te knutselen:

Bekijk bijlage 555743

Nu zit ik met de volgende vragen waar ik graag jullie advies over zou willen hebben:
1) Via een online houtzagerij kan ik een 30mm dikke multiplex plaat van populier hout op maat krijgen voor €100. Volstaat populier als hout voor mijn doeleinde? Een plaat van berkenhout kost me het dubbele en gaat voor €200 weg.
2) In onze nieuwe woning heb ik net overal hagelnieuwe vloeren gelegd en het voelt niet helemaal goed om daar zonder ondergrond een houten plaat op te leggen. Ik zag bij Fitness Seller de 5mm en 8mm rubbermat rollen die ik eventueel onder de gehele sportvloer zou kunnen leggen. Zijn er alternatieven die ik over het hoofd zie?

Alvast bedankt!
Waarom niet gewoon de 'piepschuim' isolatieplaten eronder? Kom niet op de naam, zijn wit met zwarte stippen erin, kosten geen drol en worden ook onder betonvloeren gebruikt, dus sterk genoeg. Daarboven op een laag multiplex of iets dergelijks, kijk wel dat je goede kwaliteit neemt, bouwmarkt is niet geschikt.
 
Waarom niet gewoon de 'piepschuim' isolatieplaten eronder? Kom niet op de naam, zijn wit met zwarte stippen erin, kosten geen drol en worden ook onder betonvloeren gebruikt, dus sterk genoeg. Daarboven op een laag multiplex of iets dergelijks, kijk wel dat je goede kwaliteit neemt, bouwmarkt is niet geschikt.
Je bedoelt zoiets? https://www.hornbach.nl/shop/Polyst...PkbHdeTDIVqNe-RvPS7XhNv_HFvucCNYaAh31EALw_wcB
Dat zou ik absoluut niet doen, als dit indeukt veert het niet terug.

De bouwmarkt heeft trouwens prima multiplex voor iets dergelijks. Hun hardhout multiplex is misschien niet van de mooiste kwaliteit, maar structureel is het prima.
 
Je bedoelt zoiets? https://www.hornbach.nl/shop/Polyst...PkbHdeTDIVqNe-RvPS7XhNv_HFvucCNYaAh31EALw_wcB
Dat zou ik absoluut niet doen, als dit indeukt veert het niet terug.

De bouwmarkt heeft trouwens prima multiplex voor iets dergelijks. Hun hardhout multiplex is misschien niet van de mooiste kwaliteit, maar structureel is het prima.
Als er een laag multiplex op ligt gaat het echt niet deuken hoor. Bouwmarktkwaliteit kan idd wel ok zijn maar is nooit gegarandeerd. Vraag het elke tegelzetter, timmerman, schilder etc, groothandel is altijd beter. Bv een zak rotband van de bouwmarkt is een ander produkt dan rotband van de groothandel. Hout van de hornbach hier is gewoon poolse waaibomentroep, karwei heeft wel goed spul, maar niet vergelijkbaar met echte houthandel.
 
Als er een laag multiplex op ligt gaat het echt niet deuken hoor. Bouwmarktkwaliteit kan idd wel ok zijn maar is nooit gegarandeerd. Vraag het elke tegelzetter, timmerman, schilder etc, groothandel is altijd beter. Bv een zak rotband van de bouwmarkt is een ander produkt dan rotband van de groothandel. Hout van de hornbach hier is gewoon poolse waaibomentroep, karwei heeft wel goed spul, maar niet vergelijkbaar met echte houthandel.
Als het hout iets doorbuigt bij zware deadlifts bijvoorbeeld zal het piepschuim plaatselijk zeker indeuken en niet meer terugveren waardoor het hout op dieplek niet meer ondersteund wordt en vervolgens nog sneller en meer zal doorbuigen op die plek. Dat zal met een rubbermat met een hoge dichtheid amper een probleem zijn.
 
Als het hout iets doorbuigt bij zware deadlifts bijvoorbeeld zal het piepschuim plaatselijk zeker indeuken en niet meer terugveren waardoor het hout op dieplek niet meer ondersteund wordt en vervolgens nog sneller en meer zal doorbuigen op die plek. Dat zal met een rubbermat met een hoge dichtheid amper een probleem zijn.
Precies. Dingen zoals tempex (wat ze volgens mij onder betonvloeren gebruiken) zijn prima voor vloeren omdat beton niet in zal veren. Voor deadlifts en dergelijke waarbij het hout dat met pech wel doet lijkt me dat spul bijzonder ongeschikt aangezien dat gewoon indeukt.
 
Precies. Dingen zoals tempex (wat ze volgens mij onder betonvloeren gebruiken) zijn prima voor vloeren omdat beton niet in zal veren. Voor deadlifts en dergelijke waarbij het hout dat met pech wel doet lijkt me dat spul bijzonder ongeschikt aangezien dat gewoon indeukt.
De multiplex waar ik mee heb gewerkt (22mm van houthandel) zal niet deuken of kromtrekken, zelfs niet na wekenlang onbeschermd buiten liggen.
Laagje tempex van 1cm met daarop 22mm multiplex. Om de 60 cm een plug (eventueel verzonken) rondom en hoh in een raster. Moet toch prima kunnen.
 
Goede discussie gaande hier, heel waardevol en bedankt allemaal voor het meedenken!

Hou er wel rekening mee dat foam matten onder druk/belasting veel makkelijker indrukken en voor instabiliteit zouden kunnen zorgen. De vraag is dan ook of ze hun volledige dikte zullen behouden als ze regelmatig zwaar worden belast, of dat je dan wat hoogteverschillen gaat zien.

Wij hebben die goedkope foam matten daarom jaren geleden al uit ons assortiment gehaald. Niet ideaal voor zware krachtsport.

Dit is zeker een goed punt en om deze reden heb ik besloten voor de 25mm multiplex plaat te gaan met de 5mm foam beschermmat als ondergrond. Deze zal waarschijnlijk iets indrukken, maar dat zal altijd minder zijn dan een 12mm foam mat in combinatie met een 18mm multiplex plaat. Ik ga er ook vanuit dat het platform van voldoende formaat is om krachten goed genoeg te verdelen en denk dat de plaatselijke instabiliteit niet echt zal optreden. Mocht dit uiteindelijk toch niet helemaal goed gaan, kan ik altijd nog op zoek gaan naar een 5mm rubber mat met hogere dichtheid.

Tenzij jullie, Fitness Seller, onderstaande product in een kleinere hoeveelheid (1.5m2) kunnen leveren dan een rol van 12.5m2 haha, dan zou ik dat direct kopen.

 
Ik heb mijn platform inmiddels geplaatst en ben er echt superblij mee! Nog bedankt allemaal voor het meedenken.

Het is uiteindelijk een okoume plaat van 25mm geworden in 150cm bij 100cm. Dit geeft in mijn ogen een perfect oppervlak voor stabiele squats en deadlifts en laat daar omheen ook nog voldoende trainingsruimte over met rubberen tegels. Ik heb er uiteindelijk een goedkoop 5mm foam matje onder gelegd om de vloer te beschermen en dat werkt eigenlijk beter dan verwacht. Het foam is iets ingedrukt door het gewicht, waardoor het platform precies zo ver verzonken ligt tussen de rubberen tegels dat het naadloos aansluit op de schuine zijkanten van de tegels.

Ik twijfel alleen nog of ik het hout toch niet met iets moet behandelen omdat het na 2 weken trainen al wel is gebleken dat je er veel vlekken, afdrukken en plekken op ziet. Iemand tips?

IMG_7448.jpeg
 
Ik heb mijn platform inmiddels geplaatst en ben er echt superblij mee! Nog bedankt allemaal voor het meedenken.

Het is uiteindelijk een okoume plaat van 25mm geworden in 150cm bij 100cm. Dit geeft in mijn ogen een perfect oppervlak voor stabiele squats en deadlifts en laat daar omheen ook nog voldoende trainingsruimte over met rubberen tegels. Ik heb er uiteindelijk een goedkoop 5mm foam matje onder gelegd om de vloer te beschermen en dat werkt eigenlijk beter dan verwacht. Het foam is iets ingedrukt door het gewicht, waardoor het platform precies zo ver verzonken ligt tussen de rubberen tegels dat het naadloos aansluit op de schuine zijkanten van de tegels.

Ik twijfel alleen nog of ik het hout toch niet met iets moet behandelen omdat het na 2 weken trainen al wel is gebleken dat je er veel vlekken, afdrukken en plekken op ziet. Iemand tips?

Bekijk bijlage 558341
Ik heb de mijne vroeger behandeld met een beits voor tuinmeubels die buiten staan. Geeft een iets donkerdere look (ookal is het kleurloos). Maar bleef wel erg netjes.

Ik had er tekst opgespoten met spraybussen, en wou deze beschermen. Zo bleef heel mijn platform + tekst proper
 
Ik heb niet specifiek een platform gebouwd maar heb de hele gym met 3cm dikke rubber matten (onderkant vlak) vol gelegd en daarin een vlakke plaat als lift platform geplaatst. De plaat is 25mm dik okoume (bevat weinig spanning) met een afmeting van 995x2450mm en net wat ruimer dan de tussenruimte tussen de matten waardoor deze er strak tussen zit geklemd. De plaat rondom afgelakt met een matte vloerlak zodat deze niet krom gaat trekken. Onder de plaat heb ik een 3mm dikke rubber mat gelegd welke oneffenheden goed kan uitvlakken.

Het platform ligt mooi vlak naast de rubber matten die een hoge dichtheid bevatten. De hele setup bevalt erg goed.
Bekijk bijlage 444322
Bekijk bijlage 444323
Bekijk bijlage 444324
Bekijk bijlage 444325
Bekijk bijlage 444326
Bekijk bijlage 444327
Bekijk bijlage 444328

Welke 3cm matten gebruik jij in je homegym, UnCompress?
Ik vind het prachtig dat ze geschrankt liggen! Dat zijn geen gewoon 100x100cm matten?
 
Back
Naar boven