1. Ontzet Notitie

Het grote pauper topic

Topic in 'Allerlei' gestart door Roethof, 18 jun 2015.

Bezoekers aanwezig in Topic (Leden: 2, Gasten: 2)

1. Banshee
  1. Nomen Nescio

Nomen Nescio Died Twice. Elite Member

Leuk Bevonden:
    10.179
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m72
    Massa:
    78kg
    Vetpercentage:
    > 50%
    Kan natuurlijk ook ja.
    Of behoefte aan een ander abstractieniveau, ter compensatie.

Roethof vindt dit leuk.
  2. harpep

harpep Tuned Ecto Elite Member +10 jaar member

Leuk Bevonden:
    3.079
    Op de lagere school waar ik zat, moesten we regelmatig naar de kerk.
    Dus ook Gij, Harpep.

Ik weet nog goed dat ik me toen al stoorde aan die keiharde kerkbanken.
    Tot overmaat van ramp moest je dan ook nog knielen, maar dat deed nog meer pijn dus dat verdomde ik.
    Kortom, als al mijn klasgenootjes braaf geknield voorover zaten, zat ik als enige rechtop op het bankje.
    Nooit verder commentaar op gehad, al zat ik er echt met zo'n houding van "wie doet me wat"

De fascinatie die je omschrijft had ik toen ook al in zekere mate. Wat ik me daarnaast ook vooral herinner is de haast onbedwingbare neiging om bekken te gaan trekken, idiote geluiden te maken of andere ongepaste vormen van gedrag.
    Pas later begreep ik dat ik dit zo voelde omdat ik de poppenkast niet kon verdragen.
    De procedures en protocollen en vooral ook die totale serieuze overgave van de mensen aan rituelen wilde ik doorbreken, door hysterisch te gaan gillen of iets dergelijks.

Nu, dik 40 jaar later, ervaar ik alleen nog maar een soort afgunst.
    Niet om wat ze geloven, maar om hun vermogen om dit met TOTALE overgave te doen.
    Ik zie wat voor enorme kracht dit is, vooral ook in een groter collectief geheel, maar aan de andere kant ben ik er (daarom ook) doodsbenauwd voor.

Hoe dan ook, ergens, stiekem diep van binnen zou ik dit ook wel eens écht willen ervaren, maar dat is me nooit gelukt.
    Ben te wakker, cynisch, nuchter en bewust en wordt bovendien verhinderd door een continu actieve bullshit-detector.

Laatst bewerkt: 10 jan 2019
    roei- en fietsfanaat, Mentat, Steks en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. Roethof

Roethof Call me G. Elite Member +10 jaar member Topic Starter

Leuk Bevonden:
    11.754
    Herken daar veel in. Ik moest ook een paar keer lachen, omdat bepaalde denkbeelden zo enorm botsen met mijn nieuwsgierigheid. Ik kan simpelweg niet zeggen ja omdat het daar staat is het zo. Wie zegt dat dan en waarom is dat zonder enige twijfel zo? Ja omdat Jezus onfeilbaar is. Oh is dat zo! Nou, dat zal ik nog weleens zien!
    Mij werd verteld dat ik niet alles hoef te geloven en zoveel vragen mag hebben als ik wil, als ik het samenzijn prettig vond kon ik het misschien daarbij laten en wie weet kon ik de gemeenschapszin zien als iets van toegevoegde waarde. Dit kwam van een Amerikaanse, die in haar land altijd op een veel meer rigide manier met geloof in aanraking was geweest. Ze vond de Nederlandse mentaliteit en manier een veel fijnere.

Mentat en Nomen Nescio vinden dit leuk.
  4. apfelstrudel

apfelstrudel Monstrous Giant +10 jaar member

Leuk Bevonden:
    4.076
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m86
    Massa:
    96kg
    Vetpercentage:
    20%
    Religie is eigenlijk gewoon een massale collectieve psychose.

040B en Nomen Nescio vinden dit leuk.
  5. Roethof

Leuk Bevonden:
    11.754
    Min of meer. Het is een doordachte manier om grote groepen mensen te sturen, dezelfde mechanismen vind je bijvoorbeeld bij terroristen. Op basis van angst kun je betrekkelijk eenvoudig mensen een richting opsturen. Bij religie, althans de gematigde, is of kan het ook een houvast zijn om beschaafd door het leven te bewegen. Mijn ouders hebben ons altijd vrij gelaten maar wel stevige meningen over het geloof gehad, zoals zij dat hebben ervaren. Desalniettemin staan er natuurlijk, volgens hen, waarden en normen in die zich goed lenen bij o.a. opvoeding. Het komt bijna nooit voor dat kinderen van ongelovige ouders zelf zodanig geloven als kinderen van gelovige ouders. Daar ben ik een voorbeeld van.

040B en Mentat vinden dit leuk.
  6. apfelstrudel

Leuk Bevonden:
    4.076
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m86
    Massa:
    96kg
    Vetpercentage:
    20%
    Ja van bovenaf is het een geniale manier om de masses te sturen. Maar op een persoonlijk vlak is het waanzin.

040B en Roethof vinden dit leuk.
  7. Mentat

Mentat Advanced Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    653
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m83
    Heb je niet opgelet, het mantra van de #metoo heksenjacht: "Always believe the victim"

8. Mentat

Leuk Bevonden:
    653
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m83
    Volgens Harari van homo Deus enzo heb je ook een overkoepelend idee nodig om met grotere groepen mensen te kunnen samenleven. Religie, nationaliteit, etniciteit, enz.

Of dezelfde (kracht)sport.

Roethof vindt dit leuk.
  9. Arminius

Arminius Superior Athlete Elite Member Power User +10 jaar member

Leuk Bevonden:
    13.406
    Geslacht:
    Man
    Jozef was de eerste cuck.

Mentat en azerate vinden dit leuk.
  10. Mentat

Leuk Bevonden:
    653
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m83
    Het echte slachtoffer van metoo.

Leuk, bijbelvaste humor.

Je zou toch zeggen dat Jozef een voorbeeld is voor @azerate of het forum lid dat zo'n klusbedrijf heeft waarmee ik hem door de war haal.

11. Mentat

Leuk Bevonden:
    653
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m83
    Geloof kan van alles zijn.

Troostend, ordenend, zingevend, steun biedend, vormgevend, maar ook beklemmend, controlerend, beperkend.

Waanzin is voor mij wat kort door de bocht.

Roethof vindt dit leuk.
  12. apfelstrudel

Leuk Bevonden:
    4.076
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m86
    Massa:
    96kg
    Vetpercentage:
    20%
    Ik bracht het niet echt genuanceerd. Waanzin is idd misschien wat kort door de bocht.

Roethof en Mentat vinden dit leuk.
  13. Mentat

Leuk Bevonden:
    653
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m83
    Als dat is wat jij vindt dan is dat zo, ik zou bijna zeggen, mijn zegen heb je.

Eerlijk gezegd, weet ik zelf niet zo goed wat ik van geloof vind. Je kan er op verschillende niveaus (persoonlijk, maatschappelijk bv) van alle kanten naar kijken.

Wat veel mensen onderschatten is dat geloof geen zekerheid is, ook ware oprechte gelovigen hebben twijfel en innerlijke strijd, de zogenaamde 'dark night of the soul'. Geloven is een werkwoord.

Persoonlijk heb ik de meeste moeite met halfzachte lieden. Gelovigen, ongelovigen of twijfelaars, ik vind het allemaal prima. Mensen die wel geloven, of althans zeggen dat te geloven in maar dan vervolgens dat het maar een goed verhaal is zijn mij een gruwel.

Misschien ligt het aan mij dat ik het zwart/wit zie, maar om het Christendom als voorbeeld te nemen: Als je niet gelooft dat Jezus aan het kruis gestorven is, begraven en opgestaan vind ik het helemaal prima, maar noem jezelf dan geen Christen. Of meer Katholiek: als je niet gelooft dat de hostie behalve een koekje ook het lichaam en bloed van Christus is, dan geloof je gewoon niet.

Daarmee wil ik niet zeggen dat een priester geen leeuw op de kansel, maar lam in de biechtstoel moet zijn, maar dat is wat anders.

Aan de andere kant wie ben ik om een ander te vertellen wat ze wel of niet zijn.

Een goede preek, en of dat nu van een geestelijke of Jordan Peterson (zowel zijn OT series of andere zaken, Pinocchio oid)is kan ik altijd wel waarderen en ik vind daar stof tot nadenken.

Misschien maakt het mij zelf wel tot iemand op zoek naar houvast, duiding of zingeving met een soort van jaloezie naar mensen die wel menen te weten hoe het zit.

Roethof vindt dit leuk.
  14. Mentat

Leuk Bevonden:
    653
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m83
    Als je het zo zegt klinkt hij als een Antifa...

Maar Jezus was niet blank, hoogstens zo afgebeeld in Europa en Noord-Amerika

15. roei- en fietsfanaat

roei- en fietsfanaat Advanced Bodybuilder Elite Member Challenge Winner Pindakaas Baas

Leuk Bevonden:
    1.138
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m82
    Massa:
    70kg
    Vetpercentage:
    8%
    Grappig hoe snel de maatschappij verandert. Ook mijn vader "moest" nog in het katholieke misdienaar zijn (nee niet misbruikt) maar ik kan mij dus echt niet voorspellen dat religie iets "verplicht" of "standaard" is.

Dat geloof mensen zoveel rust kan geven is ook heel wonderlijk. M'n oma op haar sterfbed die helwnhel berusting had want ze zou immers naar de hemel gaan. Ergens zou ik ook wel die zekerheid van het geloof willen

Er zijn toch ook mensen die stellen dat in onze individualistische samenleving er heel veel behoefte zou zijn om weer collectief in "iets" te geloven

Roethof en Mentat vinden dit leuk.
  16. Roethof

Leuk Bevonden:
    11.754
    Gemeenschapszin, sociale cohesie, samenkomen en samenzijn etc. Je ziet veel mogelijkheden van vroeger die hierin voorzagen afnemen, en toch denk ik dat er een groeiende behoefte aan is of nog zal komen. Zeker als ik denk aan het feit dat mensen in relatief goede gezondheid ouder worden en meer dienen terug te vallen op mantelzorgers etc. Juist de directe omgeving zou daar iets in kunnen betekenen.

roei- en fietsfanaat en Mentat vinden dit leuk.
  17. Roethof

Leuk Bevonden:
    11.754

Stop making life hard on people!

Haha. Hoe kom je erop.

chrisk en 040B vinden dit leuk.
  18. Steks

Steks Freaky Bodybuilder Karmaslet

Leuk Bevonden:
    4.300
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m82
    Massa:
    86kg
    Begrijp ik het nou goed dat anaal niet mag als de vrouw ongesteld is? Daar kan ik wel mee leven die dubbele voorbind dildo’s houden niet alles tegen en ik houd niet van bloedproppen tegen mijn billen.

19. Roethof

Leuk Bevonden:
    11.754

Inb4...

chrisk vindt dit leuk.
  20. 040B

040B Ripped Bodybuilder

Leuk Bevonden:
    5.285
    Geslacht:
    Man
    Lengte:
    1m79
    Massa:
    89kg
    Sexy :wanker:

Deel Deze Pagina

1. Deze website gebruikt cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, uw ervaring aan te passen en u ingelogd te houden als u zich registreert.
    Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies.
    Ontzet Notitie