Fitness Seller

Het grote positive reinforcement topic - faith in humanity restored - solar energy

Bezoekers in dit topic

chrisk

Elite Member
10 jaar lid
Lid geworden
24 aug 2009
Waardering
11.379
Er is zoveel shit in de wereld laten we ook voorbeelden delen van mensen die daar tegen in gaan, goed doen, het goede voorbeeld geven, lead by example, etc en zo onze mindset voeden met hoe het het ook kan.

Tegenhanger van het "Het grote I don't want to live on this planet anymore topic" topic.

Zeker als programmeur waar je werk is om letterlijk de hele dag te falen tot het doet wat je moet doen.

Ik zoek ook nog een korte clip van Jordan Peterson over letten op wanneer mensen/partner iets goeds doen en ze daarop wijzen, hoe ver we daarmee kunnen komen. Wel heel moeilijk vergeleken met letten op en wijzen naar hetgeen wat niet goed gaat.

Heel lief hoor dit Chris.

Ik vind het erg goed van je dat je heel bewust en in detail nadenkt over alle shit die hier op DBB uitgekotst wordt en met een zorgvuldig gekozen tegenhangend topic komt.

Maar ja weet je, ik kom hier eigenlijk alleen maar om te klagen over de mensheid. :trollface:

Er is zoveel shit in de wereld laten we ook voorbeelden delen van mensen die daar tegen in gaan

Zoiets?

1707553318459.jpeg

En m.b.t. klimaat, als je van lezen houdt: Hannah Ritchie - Not the End of the World

p.s. chrisk
Hoort dit topic niet in de sectie 'Politiek, Maatschappij, Economie en Religie' te staan in plaats van 'Humor en geouwehoer'?

Laatst bewerkt:

RIP officer Clark

Ik weet niet wat hij daarin zegt maar voel je vrij zulke optimistische zaken te delen. Bonus punten als er iets van een samenvatting is (filmpje?) want tenminste ik persoonlijk heb geen tijd om boeken te lezen. Misschien een lecture, of korter een interview waarin het standpunt wordt uitgelegd? Maar dan riskeer je wel weer overlap met het lectures topic.

Of zou je misschien kort/in een zin kunnen benoemen wat voor positief bericht je er uit opgedaan hebt? Of iets specifieks er uit wat je bijstaat?

Bjørn Lomborg heeft ook materiaal over hoe de wereld nog niet ten onder gaat maar ook juist een tendens tot verbetering maakt. Maar daar zijn "lokaal" wel weer uitzonderingen op, zoals criminaliteit en verergerende problemen in juist ontwikkelde landen.

Er zijn ook wel kanalen met nieuws over positieve ontwikkelingen in de wereld die goed kunnen zijn om te delen. Weet zelf nog geen specifieke die mij het delen waard lijkt.

Sowieso gaat echte wetenschappelijke ontwikkeling wel goed.

En m.b.t. klimaat, als je van lezen houdt: Hannah Ritchie - Not the End of the World

p.s. chrisk
Hoort dit topic niet in de sectie 'Politiek, Maatschappij, Economie en Religie' te staan in plaats van 'Humor en geouwehoer'?
Ja kan, ik twijfelde. Het hoeft van mij niet super serieus te zijn of discussies uit te lokken. (mag wel) Ik dacht ouwehoeren en memes/filmpjes delen, en ik zag het "Het grote I don't want to live on this planet anymore topic" topic hier staan. Ik ben niet gehecht aan de locatie.

Maar ja weet je, ik kom hier eigenlijk alleen maar om te klagen over de mensheid. :trollface:
Maar dat is ook wel echt belangrijk hoor! Ik zie dit als aanvulling. 👌

Laatst bewerkt:
Ohja dat ocean cleanup project is ook wel mooi. Is al heel wat geworden.

Was deze hier al eens langs komen?

Ohja dat ocean cleanup project is ook wel mooi. Is al heel wat geworden.
Is dat werklijk zo, of is het nog geen eens dweilen met de kraan open?

Is dat werklijk zo, of is het nog geen eens dweilen met de kraan open?
Als in ze hebben werkende shit gebouwd en opgeschaald die significante hoeveelheden (tonnen) kan opruimen/opruimt.

Ook pas recent dacht ik. En moeten nog verder opschalen.

De eerste keer dat ik er van hoorde was het nog slechts een idee waar ze geld voor zochten. Dit is toch al heel wat.

Dat het doel nog niet bereikt is en er vast nog een weg te gaan is, is wat anders.

We have removed over 8,000,000 kg (17.8m lb) of trash from the oceans and rivers worldwide.
Meer dan een proefmodel en meer dan jij of ik uit het water hebben gevist.

Als in ze hebben werkende shit gebouwd en opgeschaald die significante hoeveelheden (tonnen) kan opruimen/opruimt.

Ook pas recent dacht ik. En moeten nog verder opschalen.

De eerste keer dat ik er van hoorde was het nog slechts een idee waar ze geld voor zochten. Dit is toch al heel wat.

Dat het doel nog niet bereikt is en er vast nog een weg te gaan is, is wat anders.

Meer dan een proefmodel en meer dan jij of ik uit het water hebben gevist.
In heb (ik dacht zelfs bij de NPO) een kritische kijk op Ocean Cleanup voorbij zien komen. Ze varen niet bepaald met de schoonste en modernste schepen en als je dan afzet wat ze uit de oceaan hebben gehaald t.o.v. de vervuiling die hun vaarbewegingen hebben veroorzaakt komt dan vrij negatief uit. Er kon ook amper wat meegedaan worden, het komt dan dus of op een vuilstortplaats te liggen of wordt verbrand.

8,000,000 kg lijkt veel, maar als je dan bedenkt dat er wereldwijd dagelijks 1,100,000,000 kg plastic wordt geproduceerd (bijna 140 keer zoveel) is het eigenlijk nutteloos.

In heb (ik dacht zelfs bij de NPO) een kritische kijk op Ocean Cleanup voorbij zien komen. Ze varen niet bepaald met de schoonste en modernste schepen en als je dan afzet wat ze uit de oceaan hebben gehaald t.o.v. de vervuiling die hun vaarbewegingen hebben veroorzaakt komt dan vrij negatief uit. Er kon ook amper wat meegedaan worden, het komt dan dus of op een vuilstortplaats te liggen of wordt verbrand.

8,000,000 kg lijkt veel, maar als je dan bedenkt dat er wereldwijd dagelijks 1,100,000,000 kg plastic wordt geproduceerd (bijna 140 keer zoveel) is het eigenlijk nutteloos.
Naar ik begrepen heb komt het veruit grootste deel van al het plastic in de oceanen en zeeën daar via een klein aantal grote rivieren in Azië. Misschien een heel gek idee, maar ipv (desnoods: naast) hier een verpakkingstaks te gaan heffen of te laten betalen voor plastic tasjes daar iets aan (laten) doen?

Naar ik begrepen heb komt het veruit grootste deel van al het plastic in de oceanen en zeeën daar via een klein aantal grote rivieren in Azië. Misschien een heel gek idee, maar ipv (desnoods: naast) hier een verpakkingstaks te gaan heffen of te laten betalen voor plastic tasjes daar iets aan (laten) doen?

Dat en verder is het prima dat mensen doen wat zij belangrijk vinden en (misplaatste) voldoening uit halen.

Laatst heb ik wat gelezen/gehoord over een oncoloog die besefte dat het wat tijd, moeite, geld, energie enz. zinvoller is om in te zetten op het tegengaan dat mensen (gaan) roken, maar dat hij daar persoonlijk niet voldoende voldoening en mentale uitdaging uit zou halen.

In heb (ik dacht zelfs bij de NPO) een kritische kijk op Ocean Cleanup voorbij zien komen. Ze varen niet bepaald met de schoonste en modernste schepen en als je dan afzet wat ze uit de oceaan hebben gehaald t.o.v. de vervuiling die hun vaarbewegingen hebben veroorzaakt komt dan vrij negatief uit.
Negatief, ze voegen meer plastic toe dan ze er uit halen? Of gaat dan om andere vervuiling die nihil zal zijn vergeleken met de globale scheepvaart en waar dan nog heel simpel iets aan te doen is door de schepen schoner te maken.

De vuilniswagens die hier rondrijden zijn ook niet perfect schoon, maar ik vind ze wel nuttig.

Er kon ook amper wat meegedaan worden, het komt dan dus of op een vuilstortplaats te liggen of wordt verbrand.
Goed, dan ligt het niet meer in de oceaan.

Ten eerste moet je het nut meten ahv wat er in de oceaan terecht komt want het doel is dat op te ruimen niet alle plastic in de wereld, welke hoeveelheid is dat? Ten tweede is dit pas net het (prille) begin. Het meeste van die 8M kg komt denk ik trouwens van de opvang die ze hebben aan het einde van enkele rivieren. Nog niet uit dat systeem voor de great pacific garbage patch, die begint nu pas eigenlijk.

Het is allemaal nog in ontwikkeling maar zo te zien bewijst het proof of concept zich. Schalen en doorzetten. Denk 10, 20, 50, 100 jaar in de toekomst en de boel is er opgeruimd? Daar gaat het toch om?

Steks had bij de gebroeders Wright gestaan en ze gevraagd wat ze nu met die vlucht van 36 meter hadden bereikt wanneer ze het beter hadden kunnen lopen, fietsen, of rijden, en uiteindelijk toch weer terug naar de schuur gingen waaruit ze begonnen. ;)

Negatief, ze voegen meer plastic toe dan ze er uit halen? Of gaat dan om andere vervuiling die nihil zal zijn vergeleken met de globale scheepvaart en waar dan nog heel simpel iets aan te doen is door de schepen schoner te maken.
Dat, met als kanttekening dat het niet relevant is om hun vervuiling af te zetten tegen de globale scheepvaart omdat hun enige verdienste is de vervuiling op te vissen.

Steks had bij de gebroeders Wright gestaan en ze gevraagd wat ze nu met die vlucht van 36 meter hadden bereikt wanneer ze het beter hadden kunnen lopen, fietsen, of rijden, en uiteindelijk toch weer terug naar de schuur gingen waaruit ze begonnen. ;)
Ja en jij had dat gadegeslagen vanuit je Velux raam.

Dat en verder is het prima dat mensen doen wat zij belangrijk vinden en (misplaatste) voldoening uit halen.

Laatst heb ik wat gelezen/gehoord over een oncoloog die besefte dat het wat tijd, moeite, geld, energie enz. zinvoller is om in te zetten op het tegengaan dat mensen (gaan) roken, maar dat hij daar persoonlijk niet voldoende voldoening en mentale uitdaging uit zou halen.
Prima toch? Laat iemand wie preventie het beste ligt dat dan aanpakken. Sluit elkaar niet uit en het lijkt mij ook het beste ieder te laten bijdragen naar z'n unieke kwaliteiten. Iemand die niet gemotiveerd is voor die post bereikt er ook minder mee.

En met optimale preventie is het nog steeds handig dat er een oncoloog is. ;)

Prima toch? Laat iemand wie preventie het beste ligt dat dan aanpakken. Sluit elkaar niet uit en het lijkt mij ook het beste ieder te laten bijdragen naar z'n unieke kwaliteiten. Iemand die niet gemotiveerd is voor die post bereikt er ook minder mee.

Tenzij de oncoloog rondrijdt met een oude diesel zonder roetfilters e.d.

Dé oplossing ligt naast preventie bin organismes die de kunststoffen kunnen afbreken.

Het punt is vooral dat er vaak meer wordt geïnvesteerd in de minder effectieve aanpak. Natuurlijk moeten er oncologen zijn, maar laten we vooral zorgen dat er geen mensen gaan roken.

Dat geeft meteen het probleem aan, want je kan nu echt niet meer zeggen dat mensen niet weten dat roken slecht voor je is, of dat afval op straat gooien slecht is voor de natuur en dan hebben we het nog niet eens over microplastics en vervuiling door industrie en verkeer.

Ja en jij had dat gadegeslagen vanuit je Velux raam.
Poeh had ik maar zo'n uitzicht uit mijn zolderkamertje

1708254870785.png

Dat, met als kanttekening dat het niet relevant is om hun vervuiling af te zetten tegen de globale scheepvaart omdat hun enige verdienste is de vervuiling op te vissen.
Nouja het plastic op te vissen, niet alle soorten vervuiling ongedaan te maken. Als dat plastic opgeruimd kan worden ten koste van 0.0000000001%whatever meer verbrandingsmotor uitstoot en weet ik het, die ook nog eens gaandeweg verder opgelost kan worden, dan is het dat toch waard. Of dat die alsnog minder zal zijn dan de verdere vervuiling die er uiteindelijk bij komt kijken als het plastic later of niet opgeruimd wordt.

Er is geen perfectie maar we moeten wel kunnen erkennen welke verbetering het bereikt. T.o.v. niks doen, uitstellen, of het op een nog slechtere manier doen.

Back
Naar boven