XXL Nutrition

Het grote show je gekochte vuurwerk topic

Bezoekers in dit topic

Vuurwerk is machtig. Geef er alleen niet te veel aan uit. Kids vinden het ook geweldig. Vragen al weken van te voren wanneer het weer gaat gebeuren.
En dat verbieden komt er nooit doorheen. Levert te veel op, en een verbod is niet te handhaven.
 
Iedereen bedankt voor het afsteken van het diverse sier en knalvuurwerk.

Ik vond het weer prachtig om te zien. Volgend jaar weer graag.... :-)
 
ben een 40 min bezig geweest met ons siervuurwerk, mooi spul dit jaar. in de straat ook paar anderen met zeker >1000eu sier. Mooie nacht
 
Heb niks gezien van het vuurwerk, niet eens buiten geweest.. :S
 
Ik heb nu voor het 3e jaar al niks uitgegeven.. Vind het te duur, en zonde van het geld. Heb nog wel een doos vol rotjes en enkelschots mortieren.. Maar sinds ik een hond heb die erg bang is houd ik daar ook rekening mee. :o

Dit jaar ook niks opgeblazen bij ons.. Voor 3 jaar terug auto, bloempotten, deur en kozijnen beschadigd. Heb nu de nacht klaar gezeten voor het geval dat.. :o
 
Bij ons in het dorp is volgens mij ook niks gesloopt met vuurwerk, beetje tegenvallend.
 
Als ik vrienden had om het mee af te steken kocht ik ook vuurwerk.
 
Hele wijk in puin. Was te verwachten.
 
Hier in de straat 2 insecten overleden omdat iemand er zijn sierpot op gezet had, mooi om te zien dat een hele wijk dan ineens samen dit verlies verwerkt. Zal even duren voordat we ons hier doorheen geslagen hebben. Opdat jullie rusten in vrede, kleine aardbewoners.
 
70 vuurwerkslachtoffers met oogletsel

Opvallend was dat het voornamelijk (jonge) mannen betrof en vrijwel geen kinderen. De letsels in Rotterdam zijn veroorzaakt door te vroeg ontploft siervuurwerk of vuurwerk dat door de sterke wind afboog. 50 procent was omstander en is geraakt door rondvliegend vuurwerk. De letsels zijn dit jaar wederom zo ernstig dat op nieuwjaarsochtend al zeker zes patiënten worden geopereerd.Landelijk gezien is er inmiddels dus sprake van zeventig patiënten. Helaas blijft het hier vaak niet bij, aangezien ieder jaar nog vele slachtoffers uit het gehele land gedurende de eerste dagen van het nieuwe jaar binnenkomen.


Oorlogssituatie
"Dit is een gruwelijke situatie, niet alleen voor de slachtoffers, maar ook voor de familie en vrienden om de slachtoffers heen. Zoals ik ieder jaar weer zeg: de situatie in Nederland tijdens Oud & Nieuw lijkt meer op oorlogsoogheelkunde dan normale oogheelkunde. Twee jaarwisselingen in Nederland staat gelijk aan het totale aantal beschadigde ogen bij alle soldaten uit de Verenigde Staten die in Irak hebben gevochten. Waarom is het in Nederland nog steeds geoorloofd om zelf vuurwerk af te steken?", vraagt Tjeerd de Faber, oogarts in Het Oogziekenhuis Rotterdam en woordvoerder van Het Nederland Oogheelkundig Gezelschap, zich af.


Vorig jaar 23 blinde ogen
Tijdens deze jaarwisseling registreren oogartsen voor de vijfde maal het aantal en de ernst van oogletsels veroorzaakt door zelf afgestoken vuurwerk (consumentenvuurwerk). Dit op initiatief van het Nederlands Oogheelkundig Gezelschap (NOG). Tijdens de vorige jaarwisseling zijn 23 ogen volledig blind geworden. 50 procent van de slachtoffers waren omstanders, 50 procent werd getroffen door zelf afgestoken vuurwerk.
De definitieve cijfers van de 5e landelijke registratie worden door het NOG in de loop van januari bekend gemaakt.

Bron http://lifestyle.nl.msn.com/gezondheid/70-vuurwerkslachtoffers-met-oogletsel
 
Back
Naar boven