AndroidHealthClinic

Het grote Vintage Barbells, Schijven en Collars Topic (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

vsral

Freaky Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
3 jun 2011
Berichten
4.855
Waardering
1.227
Lengte
1m90
Massa
93kg
Dit topic is bedoeld om info en foto's over oude(re) trainingsvoorwerpen te vergaren en verzamelen.
Zelfde idee als het Vintage Iron Thread op bodybuilding.com

Oude eleiko's, Ivanko's, Schnell's, barbells uit de USSR (die met geribbelde sleeves), alles is welkom. Recente merkloze chinese barbells liefst niet ;)
In tegenstelling tot de USA zouden er in deze omstreken meer Schnell, Berg en Russische stangen/schijven moeten zijn en minder York etc..


Ik trap af:

1) Een tijdje geleden was ik op zoek naar een extra barbell omdat we sinds kort met wat meer mensen tegelijkertijd trainen in mijn gym. Op 12 minuutjes rijden had ik een baar online gezien voor 40 euro. Meest opmerkelijke: het was een split-sleeve barbell. Interesse gewekt dus maar om geweest.

- MERK: onbekend, als iemand een idee heeft, shout!
- Markeringen (ringen): een stuk smaller als powerlifting, moet eens nameten hoeveel cm exact.
- Geen centerknurl
- Knurling bijna weg, helaas.
- Coating: denk verchroomd.
- Als je er tegen schopt: vibreert even, maar stopt redelijk snel. Oudere helisports baar krijg ik geeneens aan het trillen.

2zfpueb.jpg

5cgil4.jpg

alj61f.jpg


Meer foto's van de sleeve-constructie en voor en na het poetsen


2) Ik zou vandaag een Russische baar gaan ophalen (zoek er al iets langer naar). Bleek het 55mm te zijn.
Echter ben ik thuis gekomen met een andere baar. Verhaaltje hier

- merk: BERG
- 28mm, olympische markeringen. Knurling voelt heerlijk. Grippy maar niet scherp.
- split-sleeve. Op andere fora dachten ze dat deze pre-1970 waren. Ben nog op zoek naar meer info.
- Sleeves van staal, shaft van een roestvrije legering. Er zijn ook Berg barbells met een kaal stalen shaft, maar die vertonen meer roest of hebben dezelfde kleur als mijn sleeves.
- De man waarvan ik baar kocht vertelde me dat hij hem bij een gewichthefclub in Duitsland had gehaald toen hij 19 was. Man was nu 60.

De baar:
154gk84.jpg

2r7qded.jpg


Extra foto's:
10p7pcm.jpg

34pyjjp.jpg

xbwvet.jpg


Hier is te zien dat de ring rond de sleeve redelijk groot is. Helaas is mijn baar slachtoffer geworden van een paintjob met midner zorg.
2vcb21f.jpg


Foto van de knurling. Je ziet dat de punten 'afgeplat', of zelfs 'ingedeukt' zijn.
2q3asd3.jpg

Schijven en collars die ik erbij kocht. De Elex schijven zijn niets speciaals, de 2 zwarte Berg 20'ers zijn oude bumperplates. Leeftijd onbekend maar ben ik wel benieuwd naar.
1xber.jpg

1owyv6.jpg


clouth is een reeks van bumpers van Berg misschien?
esvlna.jpg


De collars: Denk dat deze van 'machined' staal/ijzer zijn, in tegenstelling tot de meeste gelijkaardige die van 'cast iron' zijn. Deze heeft namelijk kleine groeven erover lopen en voelt ook anders aan. Een grondige kuisbeurt moet opheldering geven.
21aid1e.jpg

Nu, er zullen vast DBB'ers zijn met 'specialere' halters en schijven, dus kom maar op ;)
Ben zelf ook nog altijd op zoek naar een Russische barbell van 50mm, en niet 55mm.
zie foto:
attachment.jpg
 
In! Heb hier zelf Poolse barbells en bumpers, 55 mm dus, van de jaren '80 naar het schijnt.
Merk bumpers is wrocaw ofzoiets. Barbell geen merk zichtbaar. Geen markings jammer genoeg. Ben er wel heeeeeeel tevreden van.
 
Zelf nog moeten oppoetsen of was dat niet nodig?
Gelagerd denk je, of nog bushings? (hoor je aan het geluid van de draaiende sleeves)

foto's zijn altijd welkom in dit topic ;)

Interessante koopjes:

1) De russische baar die ik normaal ging ophalen, maar 55mm bleek te zijn:
http://www.marktplaats.nl/a/sport-e...olympische-halterbank-halter-en-schijven.html

Klokov heeft er een, Koklyaev traint er regelmatig (en zwaar) mee en gebruikt ze gewoon als bumperplates.
In veel filmpjes uit rusland zie je ze nog altijd.

Verkoper is zeer vriendelijk. Reden waarom ik ze niet gekocht heb is omdat ik al 8x 25kg van die russische schijven heb maar die niet bruikbaar zijn op een 55mm baar. Knurling is nog in perfecte staat en sleeves spinnen goed.
Baar is gemaakt in januar 1981 (staat op eindcap van de sleeve)


2) Oude (stalen) schijven uit de USSR
http://www.marktplaats.nl/a/sport-e...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Kan zijn dat die nog de voorlopers zijn van de rubberen russische schijven die je regelmatig ziet (die zijn van +/- 1980).
attachment.jpg
 
Zelf nog moeten oppoetsen of was dat niet nodig?
Gelagerd denk je, of nog bushings? (hoor je aan het geluid van de draaiende sleeves)

foto's zijn altijd welkom in dit topic ;)

Interessante koopjes:

1) De russische baar die ik normaal ging ophalen, maar 55mm bleek te zijn:
http://www.marktplaats.nl/a/sport-e...olympische-halterbank-halter-en-schijven.html

Klokov heeft er een, Koklyaev traint er regelmatig (en zwaar) mee en gebruikt ze gewoon als bumperplates.
In veel filmpjes uit rusland zie je ze nog altijd.

Verkoper is zeer vriendelijk. Reden waarom ik ze niet gekocht heb is omdat ik al 8x 25kg van die russische schijven heb maar die niet bruikbaar zijn op een 55mm baar. Knurling is nog in perfecte staat en sleeves spinnen goed.
Baar is gemaakt in januar 1981 (staat op eindcap van de sleeve)


2) Oude (stalen) schijven uit de USSR
http://www.marktplaats.nl/a/sport-e...2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr

Kan zijn dat die nog de voorlopers zijn van de rubberen russische schijven die je regelmatig ziet (die zijn van +/- 1980).
attachment.jpg
Niks aan moeten doen, waren tiptop in orde, heb ze overgekocht van Olympic Gent. Dusja heel goed verzorgd geweest.
Foto,s komen wel nog
 
Had ook foto van de Berg barbell op BB.com gezet.
Uur later heb ik al een PM te pakken of ik de baar naar de USA wil shippen. 'I'll pay a pretty penny', 'name your price', om enkele dingen te citeren.

Denk dat onder liefhebbers die Berg (en Schnell) barbells een leuke waarde hebben. Ben wel niet van plan de mijne te verkopen.
 
zal thuis eens kijken heb een behoorlijke zooi berg en russisch materiaal bij rpb
 
Had ook foto van de Berg barbell op BB.com gezet.
Uur later heb ik al een PM te pakken of ik de baar naar de USA wil shippen. 'I'll pay a pretty penny', 'name your price', om enkele dingen te citeren.

Denk dat onder liefhebbers die Berg (en Schnell) barbells een leuke waarde hebben. Ben wel niet van plan de mijne te verkopen.

Precies die Berg stang ligt ook bij Spartacus in Noord Scharwoude. Wel nooit mee getraind, maar is ook al decennia oud
 
zal thuis eens kijken heb een behoorlijke zooi berg en russisch materiaal bij rpb

had wel gedacht dat jij het een en het het ander had ja :p
Geef je jouw Berg barbell nog regelmatig op z'n flikker of neig je meer naar andere barbells?
 
Bij mijn Berg bumpers de roest van de insert en de kale stukken staal geschuurd en daana de schijf even gepoetst.

2h4lurr.jpg


Inscriptie naast 'clouth'. Zou dit een jaartal zijn?
1t7e51.jpg
 
Ik denk dat ik gevonden heb waar 'clouth' voor staat:

citaat van iron history forum
Clouth of Cologne, Germany , invented the rupper coated plates.
These were developed by Hans Casper, a weighlifting pioneer, who worked as a foreaman at the Clouth Rubber plant in Cologne. They missed to patent that
 
prachtig die Berg 20'ers
Welke Ivanko heb je? Heb hier zelf een OBX20
 
prachtig die Berg 20'ers
Welke Ivanko heb je? Heb hier zelf een OBX20

ik weet niet of het een OB20 of OBX20 is , heb het niet nieuw gekocht.

van de Berg Hantel heb ik ook schijven van 25KG die zijn even dik als de 20KG schijven, alleen wat dikker in het binnenste deel van de schijf
 
Staan op jouw schijven ook een jaartal gegraveerd?
Op de russische 25kg'ers die ik heb heb ik pas gevonden dat het op de insert staat (na poetsen :p )
 
Staan op jouw schijven ook een jaartal gegraveerd?
Op de russische 25kg'ers die ik heb heb ik pas gevonden dat het op de insert staat (na poetsen :p )

nee ik kan er staat geen jaartal op, die berg hantel schijven zie vaak in oude sportscholen en op oude powerlift wedstrijd video's

BlHVwSqIAAA52FR.jpg
 
WP_000065_zpsuhkoyyq6.jpg

Zo zien de Russische stangen eruit. Heb er een paar.

WP_000066_zpsjv32o5xb.jpg

Staan er nog 2 en een paar andere onder andere york maar ook veel rommel.

WP_000067_zps5rg45edm.jpg

Oldschool Russische schijven

WP_000068_zpstfz5zmo5.jpg

Hier heb ik er 4 van, officiële pl schijven van vroeger.

WP_000069_zps8dgadkn1.jpg

En de mooiste, de 50-ers bumpers van Berg die ooit nog op de oly spelen werden gebruikt.
 
Mooie verzameling heb je daar ja!
Hebben alle russische barbells van jou zelfde 'endcaps'? Ben zelf nog altijd op zoek naar eentje om te gebruiken als weightliftingbarbell.
Normaal zou op 1 vd sleeves de productiedatum moeten staan vb 8-86.
De baren van voor 1980 zouden een stuk stijver zijn, de wat latere baren zouden meer flex hebben (28mm allemaal normaal).
Dit waren ook de barbells voor de Olympics in 1980 in Moscow
http://www.youtube.com/watch?v=ed2Gr-muaDk&list=PLgyy5nvmSl0GDkCV0J8-pYzb9c413kh7o&index=5
attachment.jpg


Zij die interesse hebben in het powerliften-gewichtheffen-strongmen 'van vroeger' of de geschiedenis (oude teksten, filmpjes etc.) ervan: IronHistory forums. Is zeer strikt gereguleerd en absolute nultoleranties t.a.v. trolls en grof taalgebruik etc.
 
ik weet wel dat ze idd zo 2 gaatjes hebben en verder staat er cccp op maar ik heb er nooit goed naar gekeken. Die van ons hebben geen overdreven flex vind ik. Gezien de enorme slijtage van de barbells ga ik er ook wel vanuit dat ze van voor 1980 komen. we hebben wat modernere liggen van bv strengthshop van 28mm en die buigt verder door. Ik moet zeggen dat de oude Russische die ik heb voor het deadliften echt mijn favo stang is. Voor squat neem ik liever een wat stijvere nog met meer knurling zoals een Texas powerbar of een ivanko.
 
TPB en Ivanko ook gebruikt kunnen vinden? Is een zeldzaamheid om zoiets 2dehands te vinden
 
me eerste keer ong 30 jaar geleden dat ik 100 kilo bankdrukte was met platen van 20kg van Budo2000, dat geluid van die platen tijdens het reppen, was music in me oren, ijzeren platen zie je haast niet meer in een gym het is allemaal plastic zonder geluid :(

Berg Hantel, Budo2000 en Matsuru bumberplates waren de gewicht schijven die ik 30 jaar geleden in elke sportschool zag.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven