XXL Nutrition

Het Whisky & Spirits Topic (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Poeh dat weet ik zo niet te zeggen. Ik neem aan dat de TA dynamisch blijft zoals hoe een banaan zoeter wordt wanneer het door blijft rijpen van een groene tot een bruine banaan. Als ik mij niet vergis worden zuren ook omgezet in suikers bij het rijpen. Vandaar dat m'n bramen ook zo zoet waren en maar een TA van 9g/L haddenGemiddeld zitten bramen zo op 12.9 g/L.

Erg lekker voor de kleine dorst idd en om te proeven. Dat wijn maar 3 dagen goed blijft is dan een beetje jammer! Maar daar heb ik nu whiskeys voor. Als ik gewoon even één glaasje wil drinken van iets.
Interessant, je bramen kwamen ook uit een super rijp jaar.
Dus zou wel kunnen dat de datum van oogst mee bepaalt.
Maar bij druiven je dus best beide hebben, veel suikers en zuren.
Kijk maar naar de Duitse trockenbeerenauslese wijnen of de Franse botrytis wijnen uit Sauternes.
De natuur kan toch gekke dingen doen he.
En dan doen we er nog eens ons eigen ding mee.

Voor het afsluiten van je flesjes misschien volgende tips.
Wanneer je een glas uitschenkt van een 375ml fles.
Bewaar ze in de koelkast. Ideaal is een plek rond de 10 graden maar dat is niet iedereen gegund.
Je kan ook proberen met wat argon een beschermende laag erop te leggen. Kost weinig zo een spuitbus.
En het beste giet de overige drank in kleinere flesjes.
Hoe kleiner de aanwezig o2 hoe trager de evolutie. In deze gevallen het bergafwaarts gaan.

Webby die oude kriek ook liggen. Wie hem proeft laat iets weten, deal?
 
Net vandaag weer een mooi flesje 3 fonteinen oude kriek gescoord en een flesje uit de brewdog overworks serie, een pear sour gerijpt op eiken. Kijk ook eens naar nevel, mooie nederlandse zure bieren.
Brewdog kan ik ook erg waarderen! Laatst een heerlijke punk IPA gehad. Zure bieren heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd. Ook iets voor de volgende keer om te proberen. Witbieren en weizen wel redelijk wat van gedronken en gewaardeerd, maar sterk zure bieren kom ik op niets.
Interessant, je bramen kwamen ook uit een super rijp jaar.
Dus zou wel kunnen dat de datum van oogst mee bepaalt.
Maar bij druiven je dus best beide hebben, veel suikers en zuren.
Kijk maar naar de Duitse trockenbeerenauslese wijnen of de Franse botrytis wijnen uit Sauternes.
De natuur kan toch gekke dingen doen he.
En dan doen we er nog eens ons eigen ding mee.

Voor het afsluiten van je flesjes misschien volgende tips.
Wanneer je een glas uitschenkt van een 375ml fles.
Bewaar ze in de koelkast. Ideaal is een plek rond de 10 graden maar dat is niet iedereen gegund.
Je kan ook proberen met wat argon een beschermende laag erop te leggen. Kost weinig zo een spuitbus.
En het beste giet de overige drank in kleinere flesjes.
Hoe kleiner de aanwezig o2 hoe trager de evolutie. In deze gevallen het bergafwaarts gaan.

Webby die oude kriek ook liggen. Wie hem proeft laat iets weten, deal?
Ik bewaar m'n wijnen na openen altijd in de koelkast idd. Gebruik een vacuvin pompje om een beetje lucht er uit te halen. M'n koelkast is wel weer te koud, heb een paar bieren gehad waarvan de helft was neergeslagen :o. Maar als ik het één millimeter warmer draai dan is de koelkast temperatuur goed maar ontdooit m'n vriezer.

Juist dat dynamische maakt wijn zo'n bijzonder drankje vind ik. Geldt ook wel bij andere dranken, maar bij wijn proef je dat heel goed. Hoeveelheid regen, voedingsstoffen, insecten, zonlicht, temperatuur, oogsttijd en noem maar op beïnvloeden allemaal de smaak. Zo kan een batch uit 2015 extreem gewaardeerd worden en een batch uit 2017 flink tegenvallen, zelfs bij de grootste wijnbrouwers.

En dan heb je idd nog je eigen twist die je er aan kunt toevoegen. Je kunt er kruiden in gooien, cacao nibs, een mengsel van fruiten en ga zo maar door. Leuk om te doen en vooral voor een ongeduldig persoon als ik is het ook leuk om te leren wachten. Een wijn kost je ten minste 2 jaar werk. Van die 2 jaar werk ben je een paar uur bezig om hett in de eerste week klaar te maken. Binnen een maand, vaak al binnen 2 weken, is het eigenlijk al helemaal droog gefermenteerd. Dan laat je het nog een jaar of langer in bulk rijpen om te ontgassen en neer te slaan.

Ik bottel mijn wijnen vanaf nu rond de herfst en brouw dan nieuwe wijnen. De temperaturen zijn dan laag, wat zorgt voor een minder agressieve vergisting en meer aroma's die vast gehouden worden. En door de zomer in bulk te laten rijpen zorgt het volume er ook voor dat de wijn minder fluctueert in temperaturen t.o.v. als het in flessen zit. Ook nog meer variabelen die een enorme impact op het uiteindelijke resultaat hebben. Pas als ik klaar ben met m'n studie en een huisje heb kan ik een leuke wijnklimaatkast aanschaffen.
 
Brewdog kan ik ook erg waarderen! Laatst een heerlijke punk IPA gehad. Zure bieren heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd. Ook iets voor de volgende keer om te proberen. Witbieren en weizen wel redelijk wat van gedronken en gewaardeerd, maar sterk zure bieren kom ik op niets.

Ik bewaar m'n wijnen na openen altijd in de koelkast idd. Gebruik een vacuvin pompje om een beetje lucht er uit te halen. M'n koelkast is wel weer te koud, heb een paar bieren gehad waarvan de helft was neergeslagen :o. Maar als ik het één millimeter warmer draai dan is de koelkast temperatuur goed maar ontdooit m'n vriezer.

Juist dat dynamische maakt wijn zo'n bijzonder drankje vind ik. Geldt ook wel bij andere dranken, maar bij wijn proef je dat heel goed. Hoeveelheid regen, voedingsstoffen, insecten, zonlicht, temperatuur, oogsttijd en noem maar op beïnvloeden allemaal de smaak. Zo kan een batch uit 2015 extreem gewaardeerd worden en een batch uit 2017 flink tegenvallen, zelfs bij de grootste wijnbrouwers.

En dan heb je idd nog je eigen twist die je er aan kunt toevoegen. Je kunt er kruiden in gooien, cacao nibs, een mengsel van fruiten en ga zo maar door. Leuk om te doen en vooral voor een ongeduldig persoon als ik is het ook leuk om te leren wachten. Een wijn kost je ten minste 2 jaar werk. Van die 2 jaar werk ben je een paar uur bezig om hett in de eerste week klaar te maken. Binnen een maand, vaak al binnen 2 weken, is het eigenlijk al helemaal droog gefermenteerd. Dan laat je het nog een jaar of langer in bulk rijpen om te ontgassen en neer te slaan.

Ik bottel mijn wijnen vanaf nu rond de herfst en brouw dan nieuwe wijnen. De temperaturen zijn dan laag, wat zorgt voor een minder agressieve vergisting en meer aroma's die vast gehouden worden. En door de zomer in bulk te laten rijpen zorgt het volume er ook voor dat de wijn minder fluctueert in temperaturen t.o.v. als het in flessen zit. Ook nog meer variabelen die een enorme impact op het uiteindelijke resultaat hebben. Pas als ik klaar ben met m'n studie en een huisje heb kan ik een leuke wijnklimaatkast aanschaffen.
Zeer zeker.
Wij proeven het gros van onze wijnen blind.
En soms sta je versteld...
Van druif, tot welke regio/grond het jaar. Tot zelfs de wijnmaker eruit gehaald kan worden.
De echt goede wijnmakers maken altijd kwaliteit.
Het zal nooit echt slecht zijn.

De meeste doen hun botteling ook tussen september en november.

Een wijnklimaatkast is niet per se nodig hoor.
Bekijk eerst even het huis.
Een koele kamer is voldoende.
Als je een kelder hebt ideaal uiteraard, wanneer deze voldoet aan enkele voorwaarden, zelfde is immers van kracht voor die koele kamer.

Een wijnkast is zeer duur. Daarmee heb je al een budget voor 60 flessen ofzo. Een mooie start voor je een collectie zeg maar.
 
Zeer zeker.
Wij proeven het gros van onze wijnen blind.
En soms sta je versteld...
Van druif, tot welke regio/grond het jaar. Tot zelfs de wijnmaker eruit gehaald kan worden.
De echt goede wijnmakers maken altijd kwaliteit.
Het zal nooit echt slecht zijn.

De meeste doen hun botteling ook tussen september en november.

Een wijnklimaatkast is niet per se nodig hoor.
Bekijk eerst even het huis.
Een koele kamer is voldoende.
Als je een kelder hebt ideaal uiteraard, wanneer deze voldoet aan enkele voorwaarden, zelfde is immers van kracht voor die koele kamer.

Een wijnkast is zeer duur. Daarmee heb je al een budget voor 60 flessen ofzo. Een mooie start voor je een collectie zeg maar.
Een goede brouwer maakt uiteraard altijd kwaliteit, maar dat kan wel verschillen tussen goed en heel goed :p. Op zich heb je redelijk goedkoop een tweedehands klimaatkast voor enkele tientallen flessen. Hangt idd af van hoe het huis zelf zal zijn. Vooral luchtvochtigheid en of de temperatuur veel fluctueert met de tijd mee.

Hopelijk ontwikkelt mijn geur en smaak ook zo ver tot dat niveau. Binnenkort een operatie waardoor m'n reukvermogen zou kunnen verbeteren en ik niet een constant verstopte neus heb. Maar het kan ook niets helpen :o
 
Hé, doe dit lekker in jullie wijnen topic.
 
Een goede brouwer maakt uiteraard altijd kwaliteit, maar dat kan wel verschillen tussen goed en heel goed :p. Op zich heb je redelijk goedkoop een tweedehands klimaatkast voor enkele tientallen flessen. Hangt idd af van hoe het huis zelf zal zijn. Vooral luchtvochtigheid en of de temperatuur veel fluctueert met de tijd mee.

Hopelijk ontwikkelt mijn geur en smaak ook zo ver tot dat niveau. Binnenkort een operatie waardoor m'n reukvermogen zou kunnen verbeteren en ik niet een constant verstopte neus heb. Maar het kan ook niets helpen :o
Proeven doe je 90% met je neus epitheel.
Hoop het ook voor jou.
Heb hier nog een oude wijnkast je mag ze gratis hebben.
Ze is wel al oud maar heeft plaats voor een 100 a 140 flessen (gokje).
 
Ik zit met speciaalbier precies tussen dit topic en het wijn topic in. Drink nu een Russian Imperial Stout die 6 maanden gerijpt heeft op Laphroaig vaten. Ik heb al veel verschillende vatrijpingen gehad, maar dit is niet echt mijn smaak. Heel uitgesproken en heftig. Erg scherp en rokerig. De onderliggende stout is mooi vol, koffie en chocola, maar wordt volledig weggedrukt door de whiskey. Niet mijn ding. Alleen de geur is al een no go.
 
Onlangs deze geprobeerd en die stelde niet teleur :D

Ook van iemand een fles J. Walker Game of thrones editie gekregen maar nog niet geproefd.
 
Wijntjes zijn ook lekker, maar laten we de whisky & spirits niet vergeten! Zit nog 1 glaasje in de fles.. Tijd om dus weer een nieuwe whisky te scoren om te proberen :D
foood.jpg
 
M'n reukvermogen is misschien 10% van overgebleven, dat wordt minder genieten deze komende weken/maanden :(. Kan wel een tijdje duren voor het weer helemaal goed is, en hopelijk ook beter dan voorheen.

Wel lekker een flesje clynelish 14 gescoord! De lagavulin 16 keek me heel leuk aan, maar €25,- voor een 20cl fles vond ik het niet zo waard met m'n verminderde reuk. 17 kon ik wel missen :D. M'n laatste 2 waren ook rokerige whiskys, eens weer een andere proberen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben gaan Highland liefhebber, maar voor Clynelish maak ik graag een uitzondering.

Zelf heb ik deze een Singleton Spey Cascade gekregen, die geef ik met de Kerst wel door aan mijn pa, en een Dalwhinnie winter’s gold. Van die laatste wil ik even wat proefnotities opzoeken voordat ik besluit wat ik er mee doe. Dalwhinnie 15 vind ik maar zozo.
 
M'n reukvermogen is misschien 10% van overgebleven, dat wordt minder genieten deze komende weken/maanden :(. Kan wel een tijdje duren voor het weer helemaal goed is, en hopelijk ook beter dan voorheen.

Wel lekker een flesje clynelish 14 gescoord! De laguvalin 16 keek me heel leuk aan, maar €25,- voor een 20cl fles vond ik het niet zo waard met m'n verminderde reuk. 17 kon ik wel missen :D. M'n laatste 2 waren ook rokerige whiskys, eens weer een andere proberen.

Die Lagavulin 16 jaar is toch zeker 1 van mijn favorieten... Is een perfecte om te eindigen na een paar iets zachtere / minder rokerige!
 
Die Lagavulin 16 jaar is toch zeker 1 van mijn favorieten... Is een perfecte om te eindigen na een paar iets zachtere / minder rokerige!
Hoor er veel goeds over! Caol Ila vond ik heerlijk, schijnt redelijk overeen te komen met smaak. Misschien een whisky om in de wintermaanden een grote fles van te kopen.
 
Laatst bewerkt:
Lagavulin 16 is de 1ste en enige fles die ik na het proeven meteen heb doorverkocht.
Coal ila vond ik wel lekker :dunno:
 
Mijn rode vodka was alweer op en dan heb ik ook maar gelijk een fles Goldstrike meegebracht :engel:
 
Back
Naar boven