XXL Nutrition

Het Wijn & Vergiste Sappen Topic

What's your poison?


  • Totaal stemmers
    34

Bezoekers in dit topic

Bronckhorster No.19. Een Saison op Souvignier Gris French Oak barrels. Je ruikt de wijn goed. Smaakt vol, tikje romig, mede door het koolzuurtje. Droog fris en iets fruitig meloen. Aanradertje.

Bekijk bijlage 473172

Ook nog een mooi flesje wilde wijn voor een collega als kerstkado gekocht. Ben eigenlijk zelf ook wel benieuwd.

Bekijk bijlage 473173
Souvignier gris, dat is een van die vele hybride druivenrassen niet?
 
Yup, witte en blauwe druif. Mooie is wel dat deze uit de achterhoek komt, net zoals het bier. Een mooie lokale samenwerking.
De saison heeft 5 maanden op de vaten gelegen en dat is denk ik echt de sweetspot. Zit precies tussen bier en wijn in.
 
Laatst bewerkt:
Yup, witte en blauwe druif. Mooie is wel dat deze uit de achterhoek komt, net zoals het bier. Een mooie lokale samenwerking.
Souvignier gris is tamelijk vroegrijp als ik me niet vergis. Dus ideaal voor ons huidig klimaat.
 
Regio Nijmegen / Noord Limburg :)

Dank alvast :thumbs:

Je kan eens bij Arentz gaan kijken op de Hertogstraat in Nijmegen centrum. Die hebben een zeer groot aanbod en ook veel kennis dus die kunnen je vast ook verder adviseren.
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Wat mag een fles kosten?

Ligt aan de verhouding tot de kwaliteit natuurlijk, we drinken graag wijn bij zulke gelegenheden, maar het moet gewoon vooral voldoen aan hetgeen we lekker vinden. In dat licht bezien vind ik flessen duurder dan 35,00 een beetje overkill voor de rode en voor de Chardonnay zou je toch wel voor < 15,00 per fles een heerlijk wijntje moeten kunnen vinden toch?
 
Ligt aan de verhouding tot de kwaliteit natuurlijk, we drinken graag wijn bij zulke gelegenheden, maar het moet gewoon vooral voldoen aan hetgeen we lekker vinden. In dat licht bezien vind ik flessen duurder dan 35,00 een beetje overkill voor de rode en voor de Chardonnay zou je toch wel voor < 15,00 per fles een heerlijk wijntje moeten kunnen vinden toch?
Ik lees een budget van 50 euro.
35 is teveel voor iemand die enkel graag wijn lust en zich er niet echt in verdiept.
Van 10 euro zijn er al mooie dingen.
Chardonnay, uit de klassieke regio's lopen wel snel op.
 
Je kan eens bij Arentz gaan kijken op de Hertogstraat in Nijmegen centrum. Die hebben een zeer groot aanbod en ook veel kennis dus die kunnen je vast ook verder adviseren.
Vonk hun site bekeken.
De morgenzon is me bekend.
En goedgekeurd, alsook tenuta olim bauda.
Die maken in een rood een heel mooie Barbera, wel tamelijk wat zuren. Maar denk dat hun witte ook wel iets kan betekenen.
Kan hier nog veel over uitweiden maar heb enkele plaatjes voor je.
Hopelijk kan dit iets voor je betekenen.
Screenshot_2019-12-07-17-22-32-671_com.android.chrome.jpg
Screenshot_2019-12-07-17-23-36-817_com.android.chrome.jpg
Screenshot_2019-12-07-17-24-40-347_com.android.chrome.jpg
Screenshot_2019-12-07-17-24-56-869_com.android.chrome.jpg
Screenshot_2019-12-07-17-25-34-142_com.android.chrome.jpg
 
apfelstrudel super kijk er naar uit!
Vonk kom hier later op terug ben nog aan het lunchen. ,)
Ik heb helaas niet echt foto's kunnen maken van de gangen tijdens het kerstdiner. Ik had het nogal druk met een goede gastheer te zijn. Er zijn wel overal foto's van maar die moet ik nog ontvangen.

Maar ik heb wel een paar foto's kunnen schieten:

Het menu (waren nog wat aanpassingen):
Screenshot_20191206-124410_Word.jpg

Dit was de 1e versie, zaten o.a. nog wat spelfouten in. Diamanthaas is bijv. met een T.

20191207_193409.jpg

De zalmtartaar.
Tartaar van fijngesneden: verse zalmfilet, kappertjes, sjalotjes, Hollandse garnalen. Gemengd met olijfolie, citroenolijfolie, citroensap, zout/peper, peterselie. Op een bedje van blad van kappertjes en daarbij wat geblancheerde zeekraal. Op de top wat aangemaakte mesclun.

IMG-20191207-WA0032.jpg

Hoofdgerecht diamanthaas. Sous-vide gegaarde diamanthaas en afgemaakt in roomboter voor de kleur (maillard reactie). De bietjes zijn 48 uur van te voren gekookt (120 mins), geschild, gesneden en toen 24 uur gemarineerd in een 'jerk marinade'. De dag later (24 uur van te voren) zijn ze 60 mins gerookt op de bbq op lage temperatuur met dennentakken (van de kerstboom). De avond zelf hebben ze nog een tikkie gekregen in de oven op 180C. De spruitjes zijn een dag van te voren geblancheerd en zijn op de avond zelf met honing in de oven gekarameliseerd. Geniale combinatie trouwens). De crème van knolselderij is ook een aanrader. De knol in zijn geheel 120 mins in de oven op 220C. Dan halveren en uitlepelen (alleen het witte). Dit vervolgens blitsen in de blender of keukenmachine met een paar eetlepels roomboter tot een gladde massa. Een snufje vers gemalen nootmuskaat toevoegen en op smaak brengen met wat zout en peper. Kan je mooie strepen mee maken op het bord en het smaakt top. Kost tevens geen drol om te maken. Past heel goed bij biefstuk en is makkelijk om indruk mee te maken voor wie dat wilt.
20191206_115904.jpg

20191206_141523.jpg


20191206_142137.jpg


20191206_143256.jpg

Het mooie is, vrijwel niemand kent dit receptje. Knolselderij is (met name voor jongere generaties) een redelijk onbekend product. De meesten kennen alleen selderij of bleekselderij. En bleekselderij vinden velen vies om zo te eten. Wordt vaak gebruikt voor bouillon en dan eruit gevist. Maar de knolselderij is een interresant product. Het is belachelijk cheap, gezond, bevat weinig kcal en carbs, en heeft niet die sterke smaak van (bleek)selderij. Interresant voor wie in de cut zit.
Als je weer eens aardappels wilt eten, maak dan een puree van aardappel en knolselderij. Voeg 50% aardappel en 50% knolselderij (of 25%/75%), beide in stukjes zonder schil, toe aan dezelfde pan en kook deze 20 min. Pureren en klaar. Nice puree met 50 tot 75 minder carbs. Gebruik je zoete aardappel ipv normale aardappel dan heb je nog minder simpele koolhydraten en smaakt het nog veel lekkerder.


20191207_223302.jpg

Het desert.
De verse ananas was een dag van te voren gesneden en gegrild. Vervolgens is de ananas infused door deze 24 uur in een siroop van steranijs en vanille te marineren. A la minuut is deze afgemaakt door m in de pan te karameliseren in suiker. De bramen waren door mijzelf versgeplukt in de natuur (omgeving Amsterdamse bos) van de zomer.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb helaas niet echt foto's kunnen maken van de gangen tijdens het kerstdiner. Ik had het nogal druk met een goede gastheer te zijn. Er zijn wel overal foto's van maar die moet ik nog ontvangen.

Maar ik heb wel een paar foto's kunnen schieten:

Het menu (waren nog wat aanpassingen):
Bekijk bijlage 474027
Dit was de 1e versie, zaten o.a. nog wat spelfouten in. Diamanthaas is bijv. met een T.

Bekijk bijlage 474024
De zalmtartaar.
Tartaar van fijngesneden: verse zalmfilet, kappertjes, sjalotjes, Hollandse garnalen. Gemengd met olijfolie, citroenolijfolie, citroensap, zout/peper, peterselie. Op een bedje van blad van kappertjes en daarbij wat geblancheerde zeekraal. Op de top wat aangemaakte mesclun.

Bekijk bijlage 474025
Hoofdgerecht diamanthaas. Sous-vide gegaarde diamanthaas en afgemaakt in roomboter voor de kleur (maillard reactie).

Bekijk bijlage 474026
Het desert.
De verse ananas was een dag van te voren gesneden en gegrild. Vervolgens is de ananas infused door deze 24 uur in een siroop van steranijs en vanille te marineren. A la minuut is deze afgemaakt door m in de pan te karameliseren in suiker. De bramen waren door mijzelf versgeplukt in de natuur (omgeving Amsterdamse bos) van de zomer.
Man, je bent een chefkok. Ik kom eens bij je eten. drool:
 
Man, je bent een chefkok. Ik kom eens bij je eten. drool:
Lijkt mij gezellig man :cool:. Ik hou van eten en koken en word al vrolijk als ik er aan denk. Anderen enthousiasmeren met eten en leuke gerechtjes/recepten doe ik graag met passie. Lijkt me wel cool om een keertje samen iets te fixen.
 
Ik heb helaas niet echt foto's kunnen maken van de gangen tijdens het kerstdiner. Ik had het nogal druk met een goede gastheer te zijn. Er zijn wel overal foto's van maar die moet ik nog ontvangen.

Maar ik heb wel een paar foto's kunnen schieten:

Het menu (waren nog wat aanpassingen):
Bekijk bijlage 474027
Dit was de 1e versie, zaten o.a. nog wat spelfouten in. Diamanthaas is bijv. met een T.

Bekijk bijlage 474024
De zalmtartaar.
Tartaar van fijngesneden: verse zalmfilet, kappertjes, sjalotjes, Hollandse garnalen. Gemengd met olijfolie, citroenolijfolie, citroensap, zout/peper, peterselie. Op een bedje van blad van kappertjes en daarbij wat geblancheerde zeekraal. Op de top wat aangemaakte mesclun.

Bekijk bijlage 474025
Hoofdgerecht diamanthaas. Sous-vide gegaarde diamanthaas en afgemaakt in roomboter voor de kleur (maillard reactie). De bietjes zijn 48 uur van te voren gekookt (120 mins), geschild, gesneden en toen 24 uur gemarineerd in een 'jerk marinade'. De dag later (24 uur van te voren) zijn ze 60 mins gerookt op de bbq op lage temperatuur met dennentakken (van de kerstboom). De avond zelf hebben ze nog een tikkie gekregen in de oven op 180C. De spruitjes zijn een dag van te voren geblancheerd en zijn op de avond zelf met honing in de oven gekarameliseerd. Geniale combinatie trouwens). De crème van knolselderij is ook een aanrader. De knol in zijn geheel 120 mins in de oven op 220C. Dan halveren en uitlepelen (alleen het witte). Dit vervolgens blitsen in de blender of keukenmachine met een paar eetlepels roomboter tot een gladde massa. Een snufje vers gemalen nootmuskaat toevoegen en op smaak brengen met wat zout en peper. Kan je mooie strepen mee maken op het bord en het smaakt top. Kost tevens geen drol om te maken. Past heel goed bij biefstuk en is makkelijk om indruk mee te maken voor wie dat wilt.
Bekijk bijlage 474029
Bekijk bijlage 474030

Bekijk bijlage 474031

Bekijk bijlage 474032
Het mooie is, vrijwel niemand kent dit receptje. Knolselderij is (met name voor jongere generaties) een redelijk onbekend product. De meesten kennen alleen selderij of bleekselderij. En bleekselderij vinden velen vies om zo te eten. Wordt vaak gebruikt voor bouillon en dan eruit gevist. Maar de knolselderij is een interresant product. Het is belachelijk cheap, gezond, bevat weinig kcal en carbs, en heeft niet die sterke smaak van (bleek)selderij. Interresant voor wie in de cut zit.
Als je weer eens aardappels wilt eten, maak dan een puree van aardappel en knolselderij. Voeg 50% aardappel en 50% knolselderij (of 25%/75%), beide in stukjes zonder schil, toe aan dezelfde pan en kook deze 20 min. Pureren en klaar. Nice puree met 50 tot 75 minder carbs. Gebruik je zoete aardappel ipv normale aardappel dan heb je nog minder simpele koolhydraten en smaakt het nog veel lekkerder.


Bekijk bijlage 474026
Het desert.
De verse ananas was een dag van te voren gesneden en gegrild. Vervolgens is de ananas infused door deze 24 uur in een siroop van steranijs en vanille te marineren. A la minuut is deze afgemaakt door m in de pan te karameliseren in suiker. De bramen waren door mijzelf versgeplukt in de natuur (omgeving Amsterdamse bos) van de zomer.
Echt top dit! Misschien toch een x met een groepje afspreken. :)
Ziet er echt top uit! (Opvallend voor mij ook zo goed als lact/gluten vrij...op t bruinen van t vlees na.)
Knolselederij is lekker! Maar ik vind bleekselderij ook lekker.vooral de combinatie met wortel en tomaat stoven.

En dan te bedenken dat ik vlgs mij best dichtbij woon.
 
Vonk hun site bekeken.
De morgenzon is me bekend.
En goedgekeurd, alsook tenuta olim bauda.
Die maken in een rood een heel mooie Barbera, wel tamelijk wat zuren. Maar denk dat hun witte ook wel iets kan betekenen.
Kan hier nog veel over uitweiden maar heb enkele plaatjes voor je.
Hopelijk kan dit iets voor je betekenen.

Uiteindelijk bij Abels Wijnen geweest net onder Nijmegen en jouw adviezen meegenomen in overweging (een St. Emilion uit 2016 gekozen).

1576479850815.png


En voor de witte wijn uitgekomen bij deze, schijnt echt een pareltje te zijn volgens velen en de sommelier was er ook laaiend enthousiast over en vergeleek het met flessen van minimaal 50,00.

1576479967336.png


Dank voor je hulp IRONic Pumper :thumbs:
 
Your welcome, Veel plezier alvast! :wijnfles: :wijnglas:
 
  • Like
Waarderingen: Vonk
Back
Naar boven