MuscleMeat

Het (Lucide) Dromen Topic (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

virusje

Huge Freak
10 jaar lid
Lid geworden
25 jun 2006
Berichten
7.417
Waardering
958
giphy.gif


Intro

Dit is het (lucide) dromen topic, hier kunnen we dromen bespreken.
Ikzelf richt mij vooral op het lucide dromen, heb dan ook weinig kennis over de ''betekenis'' van dromen, ben ook geen expert op het gebied van lucide dromen dus alle informatie is onder voorbehoud van fouten.
Niet alle dromen hoeven ook daadwerkelijk een betekenis te hebben, ik denk dat zo'n 90% een bij elkaar geraapt zooitje is van wat je onderbewustzijn heeft opgenomen die dag, gemixt met gevoelens/gedachtes en gebeurtenissen uit het verleden.

Wat is een lucide droom?

Een lucide droom betekent dat de dromer zich ervan bewust is, dat hij of zij aan het dromen is.
Normaal speelt je onderbewustzijn een film af, waarvan je vroeg in de ochtend soms wat momenten herinnert.
Wanneer je lucide raakt, is het geen film meer, maar speel jij de hoofdrol, je hebt dus daadwerkelijk interactie met je droomwereld.

Wetenschap

Bewust kunnen dromen werd al 100'n jaren beweerd in ''oude'' culturen, het westen was hier vrij sceptisch over, want hoe kan je bewust zijn, wanneer je slaapt en juist bewusteloos bent.
In de jaren 70 heeft het westen eindelijk stappen gezet in de wetenschap dat lucide dromen wel mogelijk is.
Door een patiënt een bepaald oogpatroon te laten maken wanneer deze lucide raakte, dus bijv: 2 keer naar rechts en 2 keer naar links kijken. Wanneer je namelijk droomt, REM(rapid eye movement) bewegen je ogen mee met waarnaar je kijkt in de droomwereld.

Recenter is met o.a. een MRI scan aangetoond, dat lucide dromen geen bullshit is en echt bestaat.

Ben je nog niet overtuigd? Probeer het zelf uit.

Hoe lucide te geraken in een droom

Essentieel is het goed kunnen herinneren van je dromen, het zou zonde zijn lucide te raken en er vervolgens niks meer van kunnen herinneren(ja dat is mogelijk).
Een droomdagboek bij houden is een MUST, het bevordert je droom recall enorm.
Probeer bij het wakker worden stil te blijven liggen en je dromen te herinneren, wanneer je gaat bewegen etc. verdwijnen er al fragmenten van je herinneringen.
Schrijf op wat je kan herinneren, ook al zijn het maar een aantal woorden, later zul je meer op kunnen schrijven.
Ikzelf ben een drama met wakker worden en schrijf lang niet altijd alles op, maar wanneer je een tijdje niks noteert gaat je recall drastisch achteruit.
Als je het teveel moeite vindt alles op te schrijven, schrijf dan alleen keywoorden op, zodat je later het verhaal erbij kan schrijven.

Hoe kunnen we nu lucide worden?
Lucide raken kost wat moeite, maar aan iedereen die nog nooit ''vol'' lucide is geweest, het is alle moeite waard.
De eerste keer dat je je met volle bewustzijn in je droom bevindt is werkelijk mind-blowing.
Je moet jezelf afvragen of je nu aan het dromen bent, natuurlijk weet je dat je nu NIET droomt.
Maar juist wanneer je WEL droomt, weet je niet dat je aan het dromen bent.
Door jezelf nu af te vragen of je droomt, gaat je onderbewustzijn dit overnemen en mogelijk dezelfde vraag stellen in de droom.
Maar helaas is het niet zo simpel, wanneer je nu een buitenaards wezen in je droom ziet en denkt ''hey een buitenaards wezen, droom ik nu?'' dan ligt de verklaring al klaar, ''owja ik had in de krant gelezen dat de kans op buitenaards leven heel groot is, dit is geen droom''.

Vandaar doen we reality checks(RC), misschien bekent met de totems uit inception?
In de film werkt het anders, maar het is wel gebaseerd op RC's.

RC's:
Kijk naar je hand en tel je vingers.(dit is mijn meest gebruikte RC)
In je droom ziet je hand er vreemd uit en klopt vaak het aantal vingers niet, je weet nu dat je droomt.

Probeer een lichtschakelaar.
Dingen als electrische apparaten, werken vaak niet in een droom, een lamp aan en uit doen, werkt meestal niet naar behoren.

De tijd.
De tijd klopt vaak niet in een droom, kijk dus naar je horloge, kijk even weg en kijk nog een keer, is de tijd onverklaarbaar verandert? dan droom je.

Vinger door je hand drukken.
Probeer je vinger door je hand te drukken, in een droom zou die er doorheen kunnen gaan.(bij mij werkt dit niet)

Spring van een flat af.
In een droom kan je vliegen, niks aan de hand dus.
Als je niet droomt val je dood, betere optie is dus vanaf de grond proberen te vliegen. :p

Spiegelbeeld.
Je spiegelbeeld in een droom ziet er vaak vreemd uit of je hebt geen spiegelbeeld.

Er zijn nog veel meer RC's, je zou ook zelf een totem kunnen maken oid.
Bij elke RC moet je jezelf wel echt afvragen, is het mogelijk dat ik nu droom?

Lucide droom technieken

Ikzelf heb alleen ervaring met DILD, dus in een droom beseffen dat je droomt, maar hier een aantal andere technieken:
http://www.wikihow.com/Lucid-Dream
http://en.wikibooks.org/wiki/Lucid_Dreaming/Induction_Techniques

Wat is er mogelijk in een lucide droom

Alles is mogelijk, jou creativiteit is de limiet.
Vliegen, seks, racen, avonturen maar ook serieuzere dingen zoals: spiritueel, jezelf ontdekken, je psyche, sportprestaties verbeteren, fobieën overkomen.


Ik maak er een eind aan anders wordt het verhaal te lang, ben zat vergeten en kon nog wel even doorgaan.
Maar bij vragen zal ik proberen te antwoorden.
Maar onthoud, dat u vragen heeft, betekent niet dat ik automatisch antwoorden heb.


Informatie en Wetenschappelijke artikelen
Filmpjes; oa. interviews/presentaties

Films over lucid dreaming
 
Laatst bewerkt:
Ik droom wel eens dat ik een orgy heb met alle grote namen hier op dbb en dan drinken we samen eiwitshakes met 100% eiwit waarvan 30% glycine en dan rollen we met zijn allen in een zwembad van vla zo zacht als katoen terwijl we ons toedoen aan watermeloen we krijgen levenslange elite memberships en in mijn dromen, ja mijn dromen daar zie ik wat de elite forum secties inhouden, gevuld met vreugde en de ultieme schema's der spiergewinning het is zo mooi en prachtig en als ik wakker word, dan stort mijn wereld in. mijn wereld waar ik slechts één been heb, waar mijn skwat lichter is dan mijn bonksbankpress en mijn vriendin denkt aan seks met virus des dutchbodybuilding forum
 
in.


ik merk dat als ik melatonine neem dat ik zelf keuses maak in mijn dromen maar niet alsof ik er echt in sta.
is dit een soort begin van he lucid dreaming?

voorbeeld: ik droomde dat ik mijn vader en stiefmoeder in een winkel zag, en mijn zusje vertelde dat ze het plan hadden om me te vermoorden ( lolwut ikr?)
ik koos daarna zelf om weg te gaan en welke kanten op te gaan, maar het was niet dat ik echt controle nam over het hele verhaal.
zowiezo hele fked up droom verder, op het eind kwam ik weg van de 2 kleine meisje waar mij vader en stiefmoeder in verandert waren maar niet zonder door een hek heen gestoken te worden. XD
 
Laatst bewerkt:
in.


ik merk dat als ik melatonine neem dat ik zelf keuses maak in mijn dromen maar niet alsof ik er echt in sta.
is dit een soort begin van he lucid dreaming?

voorbeeld: ik droomde dat ik mijn vader en stiefmoeder in een winkel zag, en mijn zusje vertelde dat ze het plan hadden om me te vermoorden ( lolwut ikr?)
ik koos daarna zelf om weg te gaan en welke kanten op te gaan, maar het was niet dat ik echt controle nam over het hele verhaal.
zowiezo hele fked up droom verder, op het eind kwam ik weg van de 2 kleine meisje waar mij vader en stiefmoeder in verandert waren maar niet zonder door een hek heen gestoken te worden. XD

Er zijn idd verschillende levels van lucide dromen.
Waar jij het over hebt zou meer een ''zombie modus'' semi lucide droom zijn.
http://luciddreamingstories.com/lucid-dreaming-guide/levels-of-lucidity/
Denk wel dat jij potentie hebt om makkelijk vol lucide te raken na wat ''training''.

Over je droom, zoals ik al zei, ik ben geen expert op droombetekenissen.
Het is ook een persoonlijk ding natuurlijk, ik weet niet hoe de relatie is van jou met je zusje, vader en stiefmoeder.
Dus wat voor mogelijke betekenis die droom zou kunnen hebben, kan alleen jij ondervinden denk ik.
 
heb vanacht gedroomd over dit topic.
 
Yeaaaa goed bezig maatje!!

vannacht gedroomd dat ik aan het deadliften was in mijn gym. net toen ik aan mn laatste setje bezig was begonnen er wat jongens achter mij te hockeyen (vroeger op redelijk niveau gehockeyd). vroeg of ze wilde stoppen, maar ze zeiden dat ik toch niet zo goed zou zijn als hen (goede reden idd). waarop ik dus even meedeed en 6 man uitspeelde (duhhh).
daarna hebben we met zn allen een zaaltje opgezocht en hebben we daar verder gespeeld.

was geen lucide droom, maar herinner me wel vrij veel details; kleding, kleuren, tijd etc.
 
Laatst bewerkt:
Yeaaaa goed bezig maatje!!

vannacht gedroomd dat ik aan het deadliften was in mijn gym. net toen ik aan mn laatste setje bezig was begonnen er wat jongens achter mij te hockeyen (vroeger op redelijk niveau gehockeyd). vroeg of ze wilde stoppen, maar ze zeiden dat ik toch niet zo goed zou zijn als hen (goede reden idd). waarop ik dus even meedeed en 6 man uitspeelde (duhhh).
daarna hebben we met zn allen een zaaltje opgezocht en hebben we daar verder gespeeld.

was geen lucide droom, maar herinner me wel vrij veel details; kleding, kleuren, tijd etc.

en daarna een orgie van 7?
 
In... goed topic :cool:
 
Ik ben ook IN!
 
In, ben vroeger wel semi lucide geweest. Lijkt me tof om een keer helemaal lucide te zijn :D
 
In.

Ik zal binnenkort eens maffe dromen van mij posten :roflol:
 
INteressant, ik droom heel vaak lucide, zou wel eens een out of body lucide droom willen.

In de film Inception gaan ze in droom en droom en nog eens droom. Dit heb ik ook al paar keer gehad.

Een keer zat ik rechtop in bed en leek het net of ik klaar wakker was, ik kon alles normaal zien mijn slaapkamer en alles, mijn vriendin lag naast mij en ook dit zag ik. Toen opeens werd er tegen mij gesproken (zoals je in films ziet dat een godelijke stem uit het niets tegen je praat). Ik had wel door dat ik sliep en wou daarom meteen wakker worden want was ook wel eng, ik probeerde wakker te worden maar dit lukte niet dus riep ik naar mijn vriendin om mij te helpen.
Ze schudde mij gelukkig wakker. Toen ik wakker werd begonnen meerdere stemmen tegen mij te praten dat ze mij nog wel zouden krijgen, dat ze op mij wachten. Ik begon toen wel in paniek te raken. En mijn vriendin bleek gewoon naast mij te slapen ik had toen pas door nog steeds te dromen.
Ik merkte dat iemand aan mij zat en probeerde nog steeds wakker te worden, toen dit lukte was ik echt wakker en bleek mijn vriendin degene die aan mij zat te schudden om mij wakker te krijgen. Echt een hele vage ervaring. Iedere keer dat ik wakker werd was het ook net of je achteruit viel terug in je liggende lichaam.
Heeeel apart. Dit houd mij toch beetje tegen om te gaan experimenteren met een out of body lucide droom. Of was dit misschien er een, of een begin ervan ? Toen was ik daar in ieder geval nooit mee bezig.
 
In, een tijdje terug is het me wel een keer gelukt.
 
INteressant, ik droom heel vaak lucide, zou wel eens een out of body lucide droom willen.

In de film Inception gaan ze in droom en droom en nog eens droom. Dit heb ik ook al paar keer gehad.

Een keer zat ik rechtop in bed en leek het net of ik klaar wakker was, ik kon alles normaal zien mijn slaapkamer en alles, mijn vriendin lag naast mij en ook dit zag ik. Toen opeens werd er tegen mij gesproken (zoals je in films ziet dat een godelijke stem uit het niets tegen je praat). Ik had wel door dat ik sliep en wou daarom meteen wakker worden want was ook wel eng, ik probeerde wakker te worden maar dit lukte niet dus riep ik naar mijn vriendin om mij te helpen.
Ze schudde mij gelukkig wakker. Toen ik wakker werd begonnen meerdere stemmen tegen mij te praten dat ze mij nog wel zouden krijgen, dat ze op mij wachten. Ik begon toen wel in paniek te raken. En mijn vriendin bleek gewoon naast mij te slapen ik had toen pas door nog steeds te dromen.
Ik merkte dat iemand aan mij zat en probeerde nog steeds wakker te worden, toen dit lukte was ik echt wakker en bleek mijn vriendin degene die aan mij zat te schudden om mij wakker te krijgen. Echt een hele vage ervaring. Iedere keer dat ik wakker werd was het ook net of je achteruit viel terug in je liggende lichaam.
Heeeel apart. Dit houd mij toch beetje tegen om te gaan experimenteren met een out of body lucide droom. Of was dit misschien er een, of een begin ervan ? Toen was ik daar in ieder geval nooit mee bezig.

creepy verhaal man
 
creepy verhaal man

Was het ook wel, mijn hart ging behoorlijk te keer haha.
Een andere keer stond ik gewoon naast mijn bed was wel koud en werd ook dit keer tegen mij gesproken. Echt een luide stem. Toen werd ik wakker en zag nog heel vaag een wazige zwarte gestalte van waar ik net stond. Maar deze verdween al snel.
 
Back
Naar boven