Fitness Seller

Sticky Het Motor Topic (4 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Binnenkort de TET op. Helaas is de baan bij IJmuiden verdwenen, had daar graag willen oefenen, woon er vlakbij. Ter inspiratie:

 
Kwam deze nog tegen:


Die van mij (enduro, niet supermoto), de 2020 versie met een blauw frame en iets andere graphics, maakt met standaarduitlaat nog meer geluid. Vind de oude kleurstelling eigenlijk toch mooier.
 
heren van het goede leven

de zoektocht naar mijn z750 is nog steeds gaande, daarnaast ben ik aan het studeren voor mijn theorie

nu loop ik tegen een vraag welke ik al aan een aantal mensen heb voorgeschoteld: wel of geen ABS?

de een zweert bij ABS en wil nooit meer zonder, de ander vindt de meerwaarde overdreven

z750 beginner bike, met of zonder ABS? hoor graag jullie mening en argumenten
 
heren van het goede leven

de zoektocht naar mijn z750 is nog steeds gaande, daarnaast ben ik aan het studeren voor mijn theorie

nu loop ik tegen een vraag welke ik al aan een aantal mensen heb voorgeschoteld: wel of geen ABS?

de een zweert bij ABS en wil nooit meer zonder, de ander vindt de meerwaarde overdreven

z750 beginner bike, met of zonder ABS? hoor graag jullie mening en argumenten
ABS is voor je veiligheidsgevoel fijn maar dat is natuurlijk maar een gevoel. Het kan je redden in bepaalde situaties als je niet extra gevaarlijk gaat rijden omdat je ABS hebt natuurlijk.
Voor mezelf heb ik liever geen ABS, beter remgevoel en het extra gewicht hoef ik niet.
 
Ik denk dat het ABS van de Z750 heel basic is en je er in de praktijk weinig aan hebt. Het valse gevoel van veiligheid kan wel eens tegen je werken.
 
ABS is voor je veiligheidsgevoel fijn maar dat is natuurlijk maar een gevoel.
Ik denk dat het ABS van de Z750 heel basic is en je er in de praktijk weinig aan hebt. Het valse gevoel van veiligheid kan wel eens tegen je werken.

thanks

hier zit ik dus ook mee, door dat gevoel van “extra veiligheid” vrees ik dat misschien juist als een debiel ga rijden en mezelf overschat

en ik vind het oudere model z750 2005-2006 ook gewoon mooier :o

hoor graag ook wat de rest zegt
 
thanks

hier zit ik dus ook mee, door dat gevoel van “extra veiligheid” vrees ik dat misschien juist als een debiel ga rijden en mezelf overschat

en ik vind het oudere model z750 2005-2006 ook gewoon mooier :o

hoor graag ook wat de rest zegt

1) In het verkeer doen zich onverwachte situaties voor waarbij je je zomaar onderuit kan remmen. Als het wegdek nat (of vuil) is is die kans nog veel groter, omdat de wrijvingsweerstand van het wegdek die van ijs benadert (0). Ook is het niet zo handig als je als enige zonder ABS in een situatie terecht komt, zoals een dreigende kettingbotsing, waarbij alle anderen wel veilig tot stilstand kunnen komen omdat ze wel ABS hebben.

2) Als sportrijder die niet de hele tijd hetzelfde rondje rijdt (buiten het circuit dus) kan je bij hard remmen ook zo maar in situaties terecht komen die je niet had kunnen voorzien en ook daar kan ABS je redding zijn.

3) En zelfs op het circuit zie je de halfgoden die de moderne coureurs zijn, te vergelijken met de beste schaakgrootmeesters wat hun unieke talent betreft, onnavolgbaar voor ons, af en toe knullig onderuit gaat bij een (achteraf gezien) domme remfout. (In de MotoGp is ABS reglementair verboden).

4) Luister dus vooral naar die anderen die ABS afraden.
 
Laatst bewerkt:
Alleen werkt de ABS van een Z750 volgens mij alleen rechtopstaand en rechtuitrijdend.
 
Alleen werkt de ABS van een Z750 volgens mij alleen rechtopstaand en rechtuitrijdend.
ABS grijpt in bij gripverlies van de band, dus die ABS van een Z750 werkt volgens mij ook bij remmen in bochten. Met die primitieve ABS kan je dan haast niet meer vertragen, zoals met de allermodernste hellingshoekafhankelijke systemen mogelijk is, maar je remt jezelf niet onderuit. Ik weet nog wel dat de allereerste versies van ABS op motoren waarmee BMW pionierde, vroeg ingrepen en zeer goede straatrijders beperkten bij laat remmen voor bochten. Fabrikanten van motorfietsen zijn erg terughouden geweest bij het inzetten van ABS, maar de trendsetter BMW zou het niet hebben gedurfd als het remmen onder normale omstandigheden gevaarlijker zou zijn geworden. De Europese merken (BMW, Ducati, KTM/Husqvarna en Triumph) lopen nog steeds voorop in de ontwikkeling.
 
(BMW, Ducati, KTM/Husqvarna en Triumph) lopen nog steeds voorop in de ontwikkeling.
Terwijl Ducati en MV Augusta nog steeds motoren leveren zonder ABS.
ABS kan zeker voordelen hebben maar ook een nadeel. bij glad wegdek kun je jezelf nog steeds onderuit remmen, sommige denken dat het systeem altijd goed zal ingrijpen maar geen grip is geen grip.
Daarnaast vind ik het hoogst irritant dat de remhendel zo klappert in je handen als je stevig remt op nat wegdek terwijl ik met mijn 330 kg Pan en 190 kg CBR zonder ABS net zo stevig rem op nat wegdek maar geen irritante remhendel heb.
 
en ik vind het oudere model z750 2005-2006 ook gewoon mooier
2005 model was mijn eerste echte bike. Topfiets. Vind een mooier (rauwer) dan de nieuwe modellen.
 
  • Like
Waarderingen: hk95
2005 model was mijn eerste echte bike. Topfiets. Vind een mooier (rauwer) dan de nieuwe modellen.

true vooral dat kontje

als ik dit kontje op een nieuwer model (2007-2009) kan krijgen ben ik happy
 

Bijlagen

  • CB24C689-016F-4395-8ABD-FDA9A8699BC2.png
    CB24C689-016F-4395-8ABD-FDA9A8699BC2.png
    625,2 KB · Weergaven: 36
Back
Naar boven