Bagage is inderdaad een ding
Ik gebruik altijd een spin(binder) voor mijn bagage. Dan hoef ik niet steeds die lelijke koffers te demonteren. Werkt prima.
Sporttas met spullen voor werk zet ik gewoon makkelijk vast op mijn buddyseat. Op de MT-09 werkt het top, reed ermee op en neer naar Zeeland, 130km. Zelfs bij 230km/h bleef alles stevig vastzitten. Kon er genoeg in kwijt voor kleding en spullen voor 5 dagen werk met overnachtingen.
Wel een pittig model om mee te beginnen maar met jouw zelfbeheersing lijkt mij dat geen probleem.
Maar ik weet dat ik mezelf wel redelijk kan beheersen en ben ook geen 20 meer, dat scheelt.
Op zich moet je op deze fiets wel kunnen rijden als beginner, hij heeft flink wat vermogen, maar is wel goed te controleren.
Voor sommige impulsieve jochies van 18 is het misschien iets te pittig. Voor een sterke 30er van 100+kg met veel verkeerservaring(auto) en zelfbeheersing valt het wel mee. Prima beginnersfiets voor hem denk ik. 1000cc 4 cilinder met genoeg koppel en redelijke top (voor een naked), genoeg vermogen om wel lekker mee te kunnen rijden als beginner. Kweetnie hoe hij is tov de z750, maar met die fiets kon je prima gooien.
Mijn Z750 (2005 model) vond ik echt een heerlijke fiets om mee te rijden als beginner. Zeer makkelijk te controleren.
De gasten die vroeger een snelle buikschuiver (R1) als eerste fiets namen waren vooral de gasten die zichzelf kapot reden door gebrek aan ervaring en overschatting van rijkunsten.
Of gewoon 2 motoren . Eentje functioneel en eentje als speeltje
Kan je doen. Pekelracer/vervoerhoer voor woon/werk verkeer, ook in de winter. Een Z1000 is echter prima functioneel voor werk. Waarvoor wil je je motor gebruiken? Ook voor werk? Hoelang is die rit?
Mijn advies.
Gewoon rustig een goed gevoel met de fiets opbouwen. Hard rijden is leuk, elke mongol kan gas geven. Controle over je voertuig en met name goed kunnen remmen kan je leven redden. Je remweg kan heel anders zijn dan op je lesfiets. B Vergeet dus vooral niet om veel te oefenen met remmen en (semi)noodstops. Wat is je remweg op deze fiets? Heeft die fiets ABS? Heb je gereden op een fiets met ABS?(geen idee of dat standaard op een lesfiets zit).
Vooral voor een onervaren rijder kan ABS een lifesaver zijn. Je rijdt heel relaxed half geconcentreerd op een verlaten N-weg, iets gebeurd voor je op de weg (haas rent bijv. de weg op), je schrikt en drukt te hard je voorrem in. Faya, je voorwiel blokkeert en je gaat onderruit. ABS is in zo'n situatie echt top. Ik praat uit ervaring (geen ABS, auto die plots de weg op kwam).
Daarnaast is denk ik het allerbelangrijkste voor elke motorrijder om bewust te zijn van zijn omgeving zodat hij op tijd kan anticiperen. Je hebt geen kreukelzone, jij bent de kreukelzone. Ga er vanuit dat je onzichtbaar bent en dus niemand jou ziet of rekening met jou houdt.
Maar vooral, geniet van het rijden
.