AndroidHealthClinic

Sticky Het Motor Topic (5 bezoekers)

Bezoekers in dit topic

Heb een probleem en het is eigenlijk een luxe probleem, maar toch. Vind een oplossing voor het onderstaande best moeilijk.

Ben een paar jaar geleden gescheiden en toen flink los gegaan op motor gebied, ondanks beperkt budget. Triumph Speed Triple gekocht voor sportief straatrijden en een Husqvarna 701 om lange off road tochten te gaan maken in de Alpen en Pyreneeën.

Maar toen kreeg ik weer verkering en die zit niet fijn op de Triumph (duosteunen veel te hoog) of de Husky (zadel veel te hard en te kort voor 2 forse personen).

Daarnaast heb ik erg veel geld uitgegeven aan specifieke kleding voor beide motoren.

Kan iemand een (bestaande) motor bedenken waar achterop zitten redelijk comfortabel is (met name laag geplaatste duosteunen) en waarmee ik ook nog het terrein in kan in mijn eentje OF redelijk sportief kan rijden op de straat?

De Husqvarna heb ik in 2020 nieuw gekocht (12.100 euro) en de 2012 Triumph tweedehands voor 8.250 euro (tweedehands omdat ik deze overal parkeer en er niet tegen kan als er krassen op de lak van een gloednieuwe motor komen). Eentje verkopen of allebei?

Honda Varadero?
 
1000vtwin van de vtr firestorm. Oerbetrouwbaar, lage kosten, is iets teruggetuned uiteraard.
Genoeg onderdelen.
En schijnt heel goed te rijden.
 
Binnenkort maar eens proefzitten en rijden op een Yamaha Tenere 700 (T7). Toen ik dacht uitsluitend zonder passagier off road te gaan rijden heb ik voor de veel lichtere Husqvarna 701 (1cc meer!) gekozen, hoewel dat waarschijnlijk een van de minst betrouwbare motoren op de markt is. Kreeg dan ook meteen te maken met onacceptabele motorische problemen. Het T7 blok is daarentegen het meest betrouwbare, maar die motor is niet echt geschikt voor off road. Wel een leuke reismotor. Op de Husqvarna zit ik zelf met mijn ballen tegen het stuur en mijn vriendin op het achterspatbord, benieuwd wat de Yamaha aan zitcomfort te bieden heeft.
 
je minst favoriete verkopen en eventueel een transalp? Is zeer betaalbare allrounder (maar wel een beetje een ”tamme”)
Tot dusver Versys 650 (eerste motor) en Transalp sinds een paar maanden. Test gereden op Vstrom.

Mijn mening Versys is op de snelweg 145km/h het fijnste samen met de VStrom (transalp is inderdaad iets tammer), maar qua schakelcomfort, degelijkheid en geluid is de Transalp heer en meester.

Dus onderweg naar het werk door weer en wind mis ik mijn Versys soms (minder met de 100km/h regel), maar alles buiten de snelweg is de Transalp gewoon een fijnere motor.

Qua zit is de Vstrom het beste, maar ik denk zelf dat ik niet graag met een Vstrom offroad zou gaan.
 
maar qua schakelcomfort, degelijkheid en geluid is de Transalp heer en meester.
Ik denk ook dat het een zalige allrounder is. In de juiste kleuren (wit met dat blauw, of een Dakar versie) ziet hij er ook nog best gaaf uit.

Vstrom trekt mij zo niet, maar ook nog nooit mee gereden, mss dat na 1 ritje de gedachte volledig anders is.
 
Vind het moeilijk om er 1 te verkopen, misschien toch maar de Husqvarna en dan een T7 om af en toe nog TET ritjes te kunnen maken. Heb ook voor vele duizenden euro´s kleding gekocht die behoorlijk specifiek is voor mijn Triumph en een enduro. De Husqvarna is trouwens ook een bakbeest, ben enduro motoren van 100-120kg gewend in het terrein.
 
Ik denk ook dat het een zalige allrounder is. In de juiste kleuren (wit met dat blauw, of een Dakar versie) ziet hij er ook nog best gaaf uit.

Vstrom trekt mij zo niet, maar ook nog nooit mee gereden, mss dat na 1 ritje de gedachte volledig anders is.
Ik heb die variant volgens mij, met de gouden velgen? Moest er eventjes aan wennen (nogal uitgesproken kleuren) ,maar vind hem steeds mooier. Er een zwart/witte met gouden velden, die is helemaal vet. Maar goed als ik de juiste km / prijs was tegengekomen had ik ook gerust op een rode gereden. Transalps zijn lastig te vinden.

Voor mij hetzelfde qua Vstrom 650 (1000 weet ik niet), het enige wat je daar wint is je portemonnee. Relatief goedkoop in aanschaf, onderhoudsvriendelijk en redelijk goedkoop vervang onderdelen te vinden omdat er zoveel zijn. Kortom saai haha.

Daarnaast Honda CBF 1000, Bandit 1200 en Suzuki fazer (geen optie voor offroad) geprobeerd, maar met mijn stijve schouders na een dag werken was dat toch nog net een te sportieve zit naar huis. Wel enorm vette motors, alsof je door stroop schakelt vergeleken met de stroeve schakel van de kawasaki. Vooral die honda weer. Wel allemaal in dezelfde prijsklasse voor de geïnteresseerden ;)
 
Binnenkort maar eens proefzitten en rijden op een Yamaha Tenere 700 (T7). Toen ik dacht uitsluitend zonder passagier off road te gaan rijden heb ik voor de veel lichtere Husqvarna 701 (1cc meer!) gekozen, hoewel dat waarschijnlijk een van de minst betrouwbare motoren op de markt is. Kreeg dan ook meteen te maken met onacceptabele motorische problemen. Het T7 blok is daarentegen het meest betrouwbare, maar die motor is niet echt geschikt voor off road. Wel een leuke reismotor. Op de Husqvarna zit ik zelf met mijn ballen tegen het stuur en mijn vriendin op het achterspatbord, benieuwd wat de Yamaha aan zitcomfort te bieden heeft.

Wat heb je dan zo tegen een KTM adventure?
Prima reismotor waar je lekker mee kan smijten en meer pit.
 
Wat heb je dan zo tegen een KTM adventure?
Prima reismotor waar je lekker mee kan smijten en meer pit.
De betrouwbaarheid van het merk laat te wensen over. Mijn huisbaas had een nieuwe adventure en die overleefde de eerste vakantie niet, gevolgd door uitblijven van garantie. De mobiliteitsgarantie stelde niets voor. Mijn Husky is een KTM in een ander jasje, ook lekker onbetrouwbaar. De hydraulische koppeling gaf het al na 2k op.
 
Ik heb die variant volgens mij, met de gouden velgen? Moest er eventjes aan wennen (nogal uitgesproken kleuren) ,maar vind hem steeds mooier. Er een zwart/witte met gouden velden, die is helemaal vet. Maar goed als ik de juiste km / prijs was tegengekomen had ik ook gerust op een rode gereden. Transalps zijn lastig te vinden.

Voor mij hetzelfde qua Vstrom 650 (1000 weet ik niet), het enige wat je daar wint is je portemonnee. Relatief goedkoop in aanschaf, onderhoudsvriendelijk en redelijk goedkoop vervang onderdelen te vinden omdat er zoveel zijn. Kortom saai haha.

Daarnaast Honda CBF 1000, Bandit 1200 en Suzuki fazer (geen optie voor offroad) geprobeerd, maar met mijn stijve schouders na een dag werken was dat toch nog net een te sportieve zit naar huis. Wel enorm vette motors, alsof je door stroop schakelt vergeleken met de stroeve schakel van de kawasaki. Vooral die honda weer. Wel allemaal in dezelfde prijsklasse voor de geïnteresseerden ;)
Vstrom en Versys 650 vind ik ook wel wat. Had de laatste als leenmotor toen ik 2 jaar geleden onderhoud aan mijn Speed Triple liet doen, en merkte dat ik op kleine bochtige weggetjes tussen Utrecht en Amsterdam sneller was; om nog maar niet te spreken over verkeersdrempels.
 
De betrouwbaarheid van het merk laat te wensen over. Mijn huisbaas had een nieuwe adventure en die overleefde de eerste vakantie niet, gevolgd door uitblijven van garantie. De mobiliteitsgarantie stelde niets voor. Mijn Husky is een KTM in een ander jasje, ook lekker onbetrouwbaar. De hydraulische koppeling gaf het al na 2k op.
Karakter heet dat toch? ;)
 
De betrouwbaarheid van het merk laat te wensen over. Mijn huisbaas had een nieuwe adventure en die overleefde de eerste vakantie niet, gevolgd door uitblijven van garantie. De mobiliteitsgarantie stelde niets voor. Mijn Husky is een KTM in een ander jasje, ook lekker onbetrouwbaar. De hydraulische koppeling gaf het al na 2k op.

Oké, meende dat KTM betrouwbaar was.
 
Vstrom en Versys 650 vind ik ook wel wat. Had de laatste als leenmotor toen ik 2 jaar geleden onderhoud aan mijn Speed Triple liet doen, en merkte dat ik op kleine bochtige weggetjes tussen Utrecht en Amsterdam sneller was; om nog maar niet te spreken over verkeersdrempels.
Ja heerlijk dat van je wegduwen, dat kan bij de transalp ook super. Enige waarom ik er van af wilde is dat ik na 100k een vastloper had en de motor, kawasaki eigen, zo schrapend motorblok heeft (puur gevoel dus wat weg was) een nieuwe 650 kost volgens mij maar 7k. Vind ik relatief goedkoop voor zo'n motor.

Gek dat ik al tour liefhebber ook altijd met een schuin oog naar de speed tripples kijk. Triumph is voor mij het droommerk met de tripples en Tigers, maar nog net iets te duur voor mij....net...eigenlijk veulte duur voor mij :D

Overigens schijnt dat van je wegduwen bij de politie in de grote bochten ook redelijk standaard te zijn, mijn instructeur die ook bij de marechaussee les geeft zei dit ook al. Mijn gevoel zegt ook van niet, maar ik ga het steeds meer doen en moet zeggen dat ik er steeds meer van overtuigd raak. Snap wel dat het op sommige motors zoals een tripple niet fijn is.
 
Met wegduwen bedoel je het tegenovergestelde van er naast gaan hangen aan de binnenkant? Zelf gebruik ik beide technieken, afhankelijk van de situatie en ook wel afhankelijk van het type motor, op de Husqvarna heb ik nog nooit knee down gedaan.
 
Ja heerlijk dat van je wegduwen, dat kan bij de transalp ook super. Enige waarom ik er van af wilde is dat ik na 100k een vastloper had en de motor, kawasaki eigen, zo schrapend motorblok heeft (puur gevoel dus wat weg was) een nieuwe 650 kost volgens mij maar 7k. Vind ik relatief goedkoop voor zo'n motor.

Gek dat ik al tour liefhebber ook altijd met een schuin oog naar de speed tripples kijk. Triumph is voor mij het droommerk met de tripples en Tigers, maar nog net iets te duur voor mij....net...eigenlijk veulte duur voor mij :D

Overigens schijnt dat van je wegduwen bij de politie in de grote bochten ook redelijk standaard te zijn, mijn instructeur die ook bij de marechaussee les geeft zei dit ook al. Mijn gevoel zegt ook van niet, maar ik ga het steeds meer doen en moet zeggen dat ik er steeds meer van overtuigd raak. Snap wel dat het op sommige motors zoals een tripple niet fijn is.
Met er aan de binnenkant naast hangen, zoals Mike op zijn foto's laat zien, kan je onder goede omstandigheden veel harder.
 
Met wegduwen bedoel je het tegenovergestelde van er naast gaan hangen aan de binnenkant? Zelf gebruik ik beide technieken, afhankelijk van de situatie en ook wel afhankelijk van het type motor, op de Husqvarna heb ik nog nooit knee down gedaan.
Die andere techniek, is leuk op lage snelheid om behendigheid af te dwingen. Meer kun je er niet mee eigenlijk, je forceert de motor meer.
Doe weleens gymkhana in de buurt en heb op die manier weleens kuip aan de grond gehad onder mn dynamo.
Maar dat is met 15/20kmph
 
Wegduwen bedoel ik inderdaad eigenlijk op een gegeven moment bijna op je plat liggende motor kunnen zitten

Met er aan de binnenkant naast hangen, zoals Mike op zijn foto's laat zien, kan je onder goede omstandigheden veel harder.
Ja dat denk ik dus ook, maar is het dat politie agenten dan niet zo hard gaan of heb je (en ik twijfel nog steeds) ongelijk? Als je even onverwachts glijd is de eerste reactie ook rechtop gaan zitten (racers zie je ook gelijk dat voetje bovenste voetje uitsteken) dus als je al rechtop blijft zitten is misschien veiliger?

Met harde windstoten begin het ook steeds meer te doen, bij de versys ging de wind zo dat ik praktisch in de wind kon gaan hangen (zeilen) en bij de transalp is de wind heel anders over de motor en vooral onder, want het lijkt of ik steeds zwieperts krijg onder de motor door waardoor de balans ineens fucked is. Misschien is het nieuwe gewenning opbouwen, maar de motor een beetje kantelen richting de wind en toch ontspannen armpjes lijkt hier weer beter te werken. Kleine verschillen die ik merk.
 
Back
Naar boven