Ja was er echt klaar mee. Had in 15.000km 3 dynamo's en 2 spanningsregelaars en 1 accu vervangen
. Bij carmo vertelde ze me dat dat met dat model aan de lopende band het geval was. Gebeurd vooral bij mensen die woonwerk verkeer rijden (langzaam door de file, veel stoplichten), dan word de motor vaak 105 graden waarop de fan aanslaat-----> extra belasting dynamo (die al heel heet was doordat de olie erg heet is)---> nog warmer door belasting. Doe dit een paar duizend km en je isolatie ligt van je windingen---> kortsluiting.
Nouja, wat je zegt over belasting van de dynamo klopt niet. In de dynamo wordt hoe dan ook stroom opgewekt, of deze nu gebruikt wordt of niet. (wisselend magneetveld door spoelen geleidend materiaal levert nu eenmaal een stroming van elektronen op)
Dus er kan ook niet een te grote of te kleine belasting zijn, de belasting is altijd constant. De belasting op de rest van je draadharnassen kan wel fluctueren door het gebruik van randapparatuur (incl. de motor's eigen apparatuur) waar hierdoor dus problemen veroorzaakt kunnen worden.
Als de stator overlijdt ligt dat vaak gewoon aan een slechte wikkeling/isolatie o.i.d. Kan inderdaad bij een bepaald model vaker voorkomen, vooral bij honda's uit 1996-2001 omdat toentertijd alle electronica geleverd werd door dezelfde schijtfabrikant.
heeft mijn schoonvader ook gehad, precies zoals jij beschrijft, was inderdaad de spanningsregeleaar (zoals bekend een zwak punt bij Honda)
wees er snel bij, want als je te veel door blijft rijden en proberen, dikke kans dat je accu ookkapot gaat, gebeurd 7 vd 10 x dat de accu ook kapot gaat, duur grapje wordt het dan
De vorige accu stond volgens de vorige eigenaar ook al helemaal bol en toch houdt ie (nu nog) vol dat er niks met de spanningsregelaar is omdat deze al een keer is vervangen.
En daarna zelfs je dynamo........heb een fireblade uit 2001 gehad en die dingen at dynamo's en spanningsregelaars alsof het koekjes waren.......bij 600rr heb ik na 20000km nog nergens last van gehad. Gruwelijk betrouwbaar dat ding. Geloof dat ze die spannigsregelaar ellende nu eindelijk de baas zijn
bij mijne is de vorige eigenaar slim geweest en heeft ie heel subtiel een pijpje langs het subframe gelegd zodat rijwind via dat pijpje direct bij de spanningsregelaar achter de kuip terecht komt.
slim en simpel bedacht, maar het wertk blijkbaar wel, de originele zit er zover ik weet nog steeds op...
Mijn broer heeft toendertijd een nieuwe uit voorzorg gekocht, en op een koelvin een ventilatortje geboort van een processor (uit je pc dat dingetje) en aangesloten op je lampen.
Dus zorda je ging rijden en je lampen aandeed begon ie te blazen en koelde dus de spanningsregelaar
ja dat had ik bij mij na de 1e keer ook gedaan........mocht niet baten. daarna is de hele handel nog 2 keer afgefikt. duurde alleen iets langer. De 929 fireblades bleken er om bekend te staan. Lag namelijk ook vooral aan de dynamo die te weinig gekoeld werd en te warm werd, mede doordat de speling tussen stator en rotor te klein was-----> veel te warm. Honda heeft dit altijd ontkent, maar de specialisten (oa Carmo) wisten wel beter
Ik heb inmiddels het probleem opgelost door de spanningsregelaar te vervangen met die uit een Yamaha R1 van 2004-2006. Dit model staat bekend om z'n betrouwbare spanningsregelaar. Het heeft ook een enorm koelblok i.t.t. honda's originele voor de VFR800 '99. Ik denk dat ie in volume wel 4x zo groot is.
Na de montage van deze spanningsregelaar even alles doorgemeten en de waarden zien er nu veel mooier uit. (14.5v uit de spanningsregelaar bij 5500 RPM met de grote lichten aan terwijl dit eerst 13.2v was ofzo)
Gister na de montage gelijk even flink gestresst, eerst even stukje 140 rijden en toen het toen allemaal ging zoals verwacht even doorgetrokken naar 220 op een uitgestorven 6-baans snelweg.
Ging prima, dus dit euvel is vrij eenvoudig (en goedkoop) op te lossen.
Wat fijn is om te weten, is dat je alle spanningsregelaren die voor een 12v systeem zijn gemaakt kunt uitwisselen met elkaar. Met andere woorden, je kan een spanningsregelaar uit een heel zwaar belast 12v systeem (bijvoorbeeld een nieuw model motor) op je licht belaste 12v systeem (bijvoorbeeld je oudere motor) zetten en daarmee de levensduur & betrouwbaarheid van de spanningsregelaar vergroten ten opzichte van het originele onderdeel.