XXL Nutrition

Het nut van eiwiten voor het slapen gaan

Bezoekers in dit topic

Derksen

Massive Warrior
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
16 mei 2006
Berichten
23.462
Waardering
21.206
http://www.researchgate.net/publica...e-Type_Exercise_Training_in_Healthy_Young_Men

Gedurende 12 weken werden 44 heren onderzocht. De helft van hen moest driemaal per week trainen en voor het slapen een snack van 275 calorieën wegwerken. Deze bestond uit 37 gram koolhydraten, 10 gram eiwit en 9 gram vet. De andere helft moest in plaats daarvan een eiwitshake drinken met 27 gram eiwitten en 15 gram koolhydraten.

Het gevolg was dat de tweede groep 3% procent sterker werd dan de eerste groep die minder eiwitten naar binnen werkte voor het slapengaan. Dit was te danken aan de eerdergenoemde eiwitsynthese die met met maar liefst 22% toenam.
 
Confirming what was already known, such wisdom, much science.
 
Toen ik het bericht had gelezen dacht ik dat het door JeanPiston was gepost..
 
Kan je met 44 heren wel met zekerheid zeggen dat het daaraan lag? 3% is nou niet zo bijster groot verschil namelijk

Verder wel bedankt voor de link ;)
 
22% is anders wel een aardig verschil.

ws stelden de trainingen weinig voor zoals gewoonlijk met dat soort onderzoeken. En dan toch zo'n verschil, dan is ws het verschil in toename van kracht en spiermassa nog veel groter bij serieuze trainingen en op langere termijn.
 
Leeftijd speelde daarmee toch ook een rol? Vanaf een jaar of 40 werden pieken in eiwitten steeds waardevoller?
 
Iemand de fulltext al doorgelezen en gekeken of de totale dagelijkse eiwitinname equivalent was tussen beide groepen?

Zo op het eerste gezicht kreeg de PRO groep dagelijks 27 gram meer eiwitten binnen dan de PLA groep, en dan is het nogal wiedes dat deze groep ook meer vooruit ging.

Nu weten de onderzoekers dit natuurlijk ook wel en wilden ze waarschijnlijk sec onderzoeken of nachtelijke suppletie van eiwitten ook echt leidt tot extra spiereiwitsynthese en spiermassa (wat hoe raar het ook klinkt nooit echt wetenshappelijk is aangetoond), maar het zegt dus nog niets over de superioriteit van het timen van je eiwitinname voor het slapen gaan.
 
en had de groep die geen pre bed eiwit meal had een maaltijd met gelijkwaardig kcals?


if not lijkt het me ook een gevalletje meer kcals dan de andere groep dus meer gainz.
 
en had de groep die geen pre bed eiwit meal had een maaltijd met gelijkwaardig kcals?


if not lijkt het me ook een gevalletje meer kcals dan de andere groep dus meer gainz.

Nope, die kregen een noncaloric placebo.
 
goed onderzoek ook.

zeker omdat elke mongool meteen weet wanneer je de placebo hebt.

Het onderzoek is gewoon goed, alleen zal er in de bodybuilding wereld weer verkeerde conclusies uit worden getrokken.

Luc van Loon is echt geen koekenbakker en behoort wereldwijd absoluut tot de top 3 experts op het gebied van spiereiwitmetabolisme. Men wilde waarschijnlijk puur onderzoeken of de inname van eiwitten 's nachts ook daadwerkelijk leidt tot extra kracht en spiermassa. Iets dat - hoe logisch ook- nooit echt goed onderzocht is. In die context is het kiezen van een noncaloric placebo logisch, omdat zo dus wordt vastgesteld dat de inname van eiwit net voor de slaap ook daadwerkelijk zorgt voor een correcte vertering, en uiteindelijk resulteert in meer spiereiwitsynthese, extra spiermassa en meer kracht. Wat betreft de praktische implicaties zegt dit onderzoek niets behalve dan dat eiwitten tijdens de slaap gewoon door de spieren worden opgenomen (iets dat waarschijnlijk iedereen hier al dacht).

Het argument dat de placebo groep doorhad dat ze een placebo kregen is redelijk vergezocht en niet echt logisch, maar kan in theorie wel voor een slechtere training hebben gezorgd. Maar nogmaals, dit klinkt niet echt logisch en ik weet ook niet in hoeverre de onderzoekers hiermee rekening hebben gehouden.
 
Ik ga er gemakshalve even vanuit dat de quote van TS correct aangeeft dat beide groepen een 275caloriën tellende snack kregen toegediend. En de 2e groep daarin meer eiwitten kreeg. Ik denk dat daarmee dan toch iets meer het belang van eiwitten (voor de nacht) is aangetoond.
Ik vraag me nu dan af wat kregen ze totaal aan eiwitten en caloriën binnen en hoe zag de rest van het voedingpatroon er uit.
 
Helaas zegt dit onderzoek niks over de totale eiwit consumptie van beide groepen. Dit is namelijk een erg belangrijk detail.

Als je door onderzoek wilt aantonen dat eiwit voor het slapen spiermassa bevorderd moet de totale hoeveelheid aan eiwitten op een dag wel hetzelfde zijn.

Als dit wel ergens vermeld staat hoor ik het graag :)
 
Curious, in
 
Nee, de placebogroep kreeg een niet-calorische drank aangeboden.
Ik begrijp ook niet goed als ze het effect van eiwit voor het slapengaan willen onderzoeken, ze de controlegroep dezelfde drank niet op een ander moment van de dag laten innemen. Ook enige moeite mocht gedaan worden om voedingsinname deftig te controleren (nu enkel 3 dagen voor en 3 dagen na interventie) en ervoor te zorgen dat beide groep voldeden aan een adequate eiwitinname. Nu kan het evengoed een vergelijking zijn tussen een net te lage inname (controle) tegenover net voldoende (testgroep) eiwit.


PS. Als iemand mij kan vertellen hoe ik een PDF'je kan toevoegen in een post, dan kan ik de fulltext uploaden hier...
 
Laatst bewerkt:
Het onderzoek is gewoon goed, alleen zal er in de bodybuilding wereld weer verkeerde conclusies uit worden getrokken.

Luc van Loon is echt geen koekenbakker en behoort wereldwijd absoluut tot de top 3 experts op het gebied van spiereiwitmetabolisme. Men wilde waarschijnlijk puur onderzoeken of de inname van eiwitten 's nachts ook daadwerkelijk leidt tot extra kracht en spiermassa. Iets dat - hoe logisch ook- nooit echt goed onderzocht is. In die context is het kiezen van een noncaloric placebo logisch, omdat zo dus wordt vastgesteld dat de inname van eiwit net voor de slaap ook daadwerkelijk zorgt voor een correcte vertering, en uiteindelijk resulteert in meer spiereiwitsynthese, extra spiermassa en meer kracht. Wat betreft de praktische implicaties zegt dit onderzoek niets behalve dan dat eiwitten tijdens de slaap gewoon door de spieren worden opgenomen (iets dat waarschijnlijk iedereen hier al dacht).

Het argument dat de placebo groep doorhad dat ze een placebo kregen is redelijk vergezocht en niet echt logisch, maar kan in theorie wel voor een slechtere training hebben gezorgd. Maar nogmaals, dit klinkt niet echt logisch en ik weet ook niet in hoeverre de onderzoekers hiermee rekening hebben gehouden.

Nee, het onderzoek is niet goed opgezet. Waarom er niet gezorgd is voor een voldoende hoge (+- 1.8 g eiwit/kg), overeenkomende (tussen controle en test) eiwitinname blijft voor mij een raadsel.

Daarnaast waren de deelnemers wel recreatief actief, maar zeker geen ervaren krachtsporters.
 
Back
Naar boven