XXL Nutrition

Het nut van sleeves

Bezoekers in dit topic

Steks

Enormous Athlete
Lid geworden
21 feb 2017
Berichten
40.158
Waardering
38.219
Lengte
1m82
Massa
92kg
Ik kom binnenkort op een punt dat ik weer wat nieuwe gewichten moet kopen en nu vraag ik me af hoe zinvol het is om niet langer te inversteren in 30mm spullen voor barbells, maar over te stappen op 50mm. Naast de argumenten dat 50mm sterker, robuuster, beter passend enz. Is vraag ik me af hoe veel meerwaarde de gelagerde sleetse hebben als je geen olympic lifts uitvoert.
 
Als je de sleeves van een barbell afhaalt blijft er gewoon een 30mm stang over. Nadeel is wel dat er geen serieuze 30mm barbells gemaakt worden. Dus als je powerlift knurling zoekt of een bepaalde bounce dan zit dat er gewoon niet in. Ook zullen er geen hoge kwaliteit versies uitkomen, daar is geen markt voor. Maar ik heb ook een fitness-seller 30mm 200cm stang liggen waar al 175kg mee is gesquat. Kon die gewoon hebben. Daarnaast heb ik ook een ATX Ram Bar :)
 
Er is zoveel meer keus (in alle prijsklassen) in kwaliteit, knurling, lagering, etc. In 50mm.
 
Ik snap dat er veel mee keuze is, maar ik vraag me vooral af of de functie van sleeves ook te merken is als je geen olympic lifts uitvoert. Op het moment dat ik (veel) meer dan 150kg kan squaten en/of deadliften zal ik denk ik toch willen overstappen, ik weet alleen nie of ik wel ooit op dat niveau zal komen, want minder dan 5 reps uitvoeren is niet mijn ding.
 
Met laden en ontladen met schijven van de bar kantelt een olympische barbell niet en ik persoonlijk vind het lekkerder trainen, zal toch ook wel door de sleeves en de gewichtsverdeling komen.
 
Voor gemiddelde lifting zijn gelagerde sleeves juist zwaar kut. Bijvoorbeeld met bankdrukken. De bar kan dan heel soepel draaien met als gevolg dat je knikkende polsen krijgt. Met squats zullen de sleeves ook draaien wat je in het ergste geval een beetje off balance kan maken.

Gelagerde sleeves zijn met OHP wel fijn. Verder met alle olympic lifts. Met een jerk maakt je pols bijvoorbeeld een draai. In de vanghouding (front squat positie) zijn je polsen helemaal naar achter geknikt. Daarna gooi je het gewicht omhoog en draai je je polsen zodat deze recht onder de bar komen. Dan heb je absoluut gelagerde sleeves nodig.
 
Kijk, hiet heb ik wat aan, dat het anders is om met draaiende sleeves te bankdrukken en/of squatten was min wel al duidelijk, maar wat nu prettiger is heb ik nog niet echt ergens kunnen lezen. Zolang ik geen olympic lifts doe en ik tevreden ben over mij 30mm materiaal is er geen echte reden om over te stappen op 50mm.
 
Kijk, hiet heb ik wat aan, dat het anders is om met draaiende sleeves te bankdrukken en/of squatten was min wel al duidelijk, maar wat nu prettiger is heb ik nog niet echt ergens kunnen lezen. Zolang ik geen olympic lifts doe en ik tevreden ben over mij 30mm materiaal is er geen echte reden om over te stappen op 50mm.

Ik heb altijd met 50mm spul getraind en zou ook nooit anders willen, maar ik zou in jouw geval geen fortuin uit gaan geven om het voor 50mm te vervangen. Zo slecht is 30mm ook weer niet, vind het alleen onhandig. Schijven van 20 zijn bijvoorbeeld bijna altijd kleiner dan echte plates. Dan kun je nooit fatsoenlijk deadliften of pendlay rows doen. Verder is de knurling vaak heel zwak. Dat icm kleinere diameter maakt dat de bar minder stevig op je rug ligt met squats. Zeker als je lowbar doet is dat een flink nadeel.

Deadlifts en low bar squats gaan dus lastig. Die oefeningen zijn lange tijd 2/3 van mijn schema geweest, dus ik zou niet zonder mijn 50mm materiaal kunnen. Voor alle andere oefeningen is 30mm prima en je kunt een best fysiek bouwen ermee.
 
Bedankt voor je duidelijke uitleg, als ik alles nieuw zou moeten aanschaffen zou ik gewoon voor deftig 50mm materiaal kiezen, maar ruim 20 jaar geleden hebben mijn broer en ik redelijk wat 30mm materiaal gekoch. Ik heb nu dus al wat dumbells en barbells en ruim 100kg aan schijven, ik schaf tzt nog wat grote schijven erbij en dan zie ik wel hoe het gaat. Ik ben niet van plan een massamonster te worden dus of ik ooit maar ga squatten en/of deadliften dan mijn barbell aan kan betwijfel ik. Zo ja, dan zal ik toch over moeten stappen.

Dat de maatvoering afwijkend is, dat klopt, maar dat is met een paar simpelen blokken, en tegels vrij eenvoudig op te lossen. Het grooste probleem is denk ik de knurling, die loopt niet ver genoeg door naar binnen bij mij.
 
Bedankt voor je duidelijke uitleg, als ik alles nieuw zou moeten aanschaffen zou ik gewoon voor deftig 50mm materiaal kiezen, maar ruim 20 jaar geleden hebben mijn broer en ik redelijk wat 30mm materiaal gekoch. Ik heb nu dus al wat dumbells en barbells en ruim 100kg aan schijven, ik schaf tzt nog wat grote schijven erbij en dan zie ik wel hoe het gaat. Ik ben niet van plan een massamonster te worden dus of ik ooit maar ga squatten en/of deadliften dan mijn barbell aan kan betwijfel ik. Zo ja, dan zal ik toch over moeten stappen.

Dat de maatvoering afwijkend is, dat klopt, maar dat is met een paar simpelen blokken, en tegels vrij eenvoudig op te lossen. Het grooste probleem is denk ik de knurling, die loopt niet ver genoeg door naar binnen bij mij.

Geen zorgen. In het ergste geval raakt je barbell een beetje krom, maar dan moet je wel flink wat gewicht eraan hangen. Paar blokken zal inderdaad prima werken. Knurling is wel jammer. Dan ben je aangewezen op straps gebruiken. Voor squats moet je het op high bar en front squats houden. Voor alles is wel een oplossing! Ik wens je veel trainingsplezier.
 
Schijven voor 50mm zijn meestal ook geen 45cm diameter, dan kom je al snel op bumperplates uit. Ik heb overigens 4 20kg 45cm schijven bij mijn 30mm stang.
 
Voor gemiddelde lifting zijn gelagerde sleeves juist zwaar kut. Bijvoorbeeld met bankdrukken. De bar kan dan heel soepel draaien met als gevolg dat je knikkende polsen krijgt. Met squats zullen de sleeves ook draaien wat je in het ergste geval een beetje off balance kan maken.

Gelagerde sleeves zijn met OHP wel fijn. Verder met alle olympic lifts. Met een jerk maakt je pols bijvoorbeeld een draai. In de vanghouding (front squat positie) zijn je polsen helemaal naar achter geknikt. Daarna gooi je het gewicht omhoog en draai je je polsen zodat deze recht onder de bar komen. Dan heb je absoluut gelagerde sleeves nodig.
Dat heb je als je WL barbells gebruikt voor PL lifts.
Als je de juiste barbell voor de juiste sport gebruikt is dat effect veel minder of zelfs niet aanwezig.
Een WL barbell hoort veel soepeler gelagerd te zijn dan een PL barbell. Vandaar dat er specifiek voor beide sporten aparte barbells ontwikkeld worden.
Hoe beter de kwaliteit van de schijven, hoe kleiner dat draai effect ook is. Een goed gebalanceerde schijf doet dat veel minder.
 
Met laden en ontladen met schijven van de bar kantelt een olympische barbell niet en ik persoonlijk vind het lekkerder trainen, zal toch ook wel door de sleeves en de gewichtsverdeling komen.
3x20 aan 1 kant en daar gaat ie
 
Back
Naar boven