XXL Nutrition

Het nut van whey in een bodybuildingdieet (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

X.

Freaky Bodybuilder
Elite Member
Foto Contest
15 jaar lid
Lid geworden
26 jan 2009
Berichten
5.505
Waardering
591
Onlangs heb ik rechtstreeks van een professor in de voedings wetenschap gehoord dat volgens onderzoek niet unaniem is aangetoond dat whey eiwit geen extra voordeel op eiwit synthese geeft wanneer het gecombineerd is met een eiwitrijk dieet. (waar zo'n beetje iedere bodybuilder zich wel van bedient)

Ik ben wel geinteresseerd in het onderwerp, dus ik heb even op het net gezocht naar enkele onderzoeken.

Om even een greep te doen naar conclusies van onderzoeken die de stelling staven.


Melk
There is growing scientific evidence to support the use of low-fat milk following exercise by both individuals and athletes who habitually undertake strength or endurance training. There is data which suggests that fat free milk is as effective as, and possibly even more effective than, commercially available sports drinks at promoting recovery from strength and endurance exercise. Further work is required to better understand the physiological mechanisms by which milk exerts its actions following exercise and training. Milk also has the added benefit of providing additional nutrients and vitamins that are not present in commercial sports drinks. In conclusion, fat free milk is a safe and effective post-exercise beverage that has been shown to promote recovery from exercise and should be considered as a viable alternative to commercial sports drinks by lactose tolerant individuals.


Soja
Soy and whey protein bar products both promoted exercise training-induced lean body mass gain, but the soy had the added benefit of preserving two aspects of antioxidant function.


Het is helaas niet helemaal duidelijk in hoeverre deze onderzoeken ingaan op de vraag, maar er wordt ook niet gesteld dat whey eiwit een bijzonder voordeel heeft tov. ander eiwit. (soja&melk)



Dan heb je natuurlijk nog het argument dat whey eiwit anders dan de andere eiwitten een snelle opname capaciteit heeft.
Dit zegt echter niets over het effect van het eiwit op de eiwit synthese, er is ook geen onderzoek dat aantoont dat de snelle opname capacitieit van whey de eiwit synthese versterkt.

Verder heb je ook nog het argument dat whey in de ochtend geschikt is om het lichaam gelijk in een anabole status te brengen. Ikzelf vraag me nog af wat het nut van whey in deze is, omdat niet de bloed eiwit concentratie, maar vooral de energiehuishouding van een lichaam en hormonen die niet van eiwit inname afhankelijk zijn bepalen of het lichaam in een staat van anabolisme of katabolisme is. Er is verder geen onderzoek dat het voordeel van whey op dit punt bewijst.


Mijn conclusie:
Ik wil hier niet zeggen dat whey een ongeschikt voedingsupplement is. Whey heeft zichzelf bewezen als goede en goedkope bron van extra eiwit, en is goed te gebruiken als post shake.
Ik denk echter dat ook andere alternatieven (niet whey-supplementen of misschien zelfs melk) hun plaats kunnen hebben als post shake en dat je ook zonder whey maximale hypertrofie kan bereiken.
 
jep je heb echt geen whey nodig hoor , het beste is gewoon gevogelte vlees en vis en zuivel:D heb ik me leven pas 2 kilo whey op alleen voor echte noodgevallen
 
Ik heb een beetje rondgekeken op dit forum en ontdekt dat er veel mensen zijn die van mening zijn dat whey essentieel is.

Niet iedereen volgt dus die gedachtegang.
 
Ik heb een beetje rondgekeken op dit forum en ontdekt dat er veel mensen zijn die van mening zijn dat whey essentieel is.

Niet iedereen volgt dus die gedachtegang.

maak een poll zou ik zeggen:rolleyes:, niet iederen zit hier volgens mij aan de shakes hoor
 
los van de nutritionele argumenten, is er natuurlijk ook de praktische zaak hé, het is makkelijk , snel , goed
 
Ik heb een complex carb gainer en een whey staan van xxl, al enkele maanden. Heb er misschien al 5 schepjes uit gebruikt.
Ik probeer zoveel mogelijk gewoon voedsel en chocomelk enzo binnen te krijgen, enkel in noodgevallen zal ik eens een shake gebruiken.
 
jep je heb echt geen whey nodig hoor , het beste is gewoon gevogelte vlees en vis en zuivel:D heb ik me leven pas 2 kilo whey op alleen voor echte noodgevallen

En jij bent een voorbeeld voor anderen?

Anyway interessant stuk. Het zijn in ieder geval makkelijke snelle eiwitten na en voor de training. Zou fijn zijn als er eens specifiek onderzoek naar deze vraag kan worden gedaan.
 
Waar blijft het onderzoek?
 
Eiwit is essentieel voor spiergroei, maar je heb idd geen wei nodig, voldoende andere bronnen werken wat spiergroei aangaat ook prima.

Maar wei bevat wel veel andere eigenschappen die andere eiwitten niet hebben, dit heeft te maken met de verschilende subfracties en het soort eiwit. Lees dit eens door http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/the-whey-it-will-brink-139749/
 
Imo is dat allemaal niet noodzakelijk, als je genoeg eiwitten binnenkrijgt via normale voeding is alles in orde. Het is uiteraard wel gemakkelijk om het gewoon uit een pot te kunnen scheppen en in een shake te doen.
 
En jij bent een voorbeeld voor anderen?

Anyway interessant stuk. Het zijn in ieder geval makkelijke snelle eiwitten na en voor de training. Zou fijn zijn als er eens specifiek onderzoek naar deze vraag kan worden gedaan.

ikke wel ja ,

kijk ook even naar anderen reacties in dit topic en vraag jezelf dan af waarom je dat tegen mij zij;)

case closed;)
 
Eiwit is essentieel voor spiergroei, maar je heb idd geen wei nodig, voldoende andere bronnen werken wat spiergroei aangaat ook prima.

Maar wei bevat wel veel andere eigenschappen die andere eiwitten niet hebben, dit heeft te maken met de verschilende subfracties en het soort eiwit. Lees dit eens door http://forum.dutchbodybuilding.com/f22/the-whey-it-will-brink-139749/


Dan vind ik het wel raar dat dit niet in deze conclusie van een wetenschappelijk onderzoek is opgenomen, dat verschillende typen protein supplementen test.

"Soy and whey protein bar products both promoted exercise training-induced lean body mass gain, but the soy had the added benefit of preserving two aspects of antioxidant function."

Als in de conclusie wordt verhaalt over extra voordeel wat soja heeft als antioxidant, waarom zouden de voordelen van whey in jouw verhaaltje hier dan niet genoemd worden? Dat geeft mij het vermoeden dat ze niet whey-specifiek zijn.
 
jep je heb echt geen whey nodig hoor , het beste is gewoon gevogelte vlees en vis en zuivel:D heb ik me leven pas 2 kilo whey op alleen voor echte noodgevallen

Tuurlijk heb je het niet nodig, maar in feite heb je ook helemaal geen supplementen etc nodig, maar het is toch leuk als je net even een paar procent harder gaat dan dat je normaal doet aangezien deze sport al zo ondankbaar is. :P
 
Je hebt idd geen whey nodig..je kan alles uit je voeding halen. Whey maakt het wel een stuk gemakkelijker.
 
gwn makkelijk + lekker

ingooien schudden opdrinken prijs valt meestal ook mee

scheelt me uren in de keuken waar ik al lang genoeg sta
 
gwn makkelijk + lekker

ingooien schudden opdrinken prijs valt meestal ook mee

scheelt me uren in de keuken waar ik al lang genoeg sta

Inderdaad. Vooral 's ochtends heb ik echt geen zin en tijd om op m'n gemak wat eieren te staan bakken. Havermout, melk, whey ---> :meal:
 
Ja inderdaad, het is snel, makkelijk, effectief, om anders genoeg eiwit PWO via voeding binnen te krijgen moet je aardig wat wegwerken.

Helaas 1 jammerlijk puntje, whey is vies :(
 
Ja inderdaad, het is snel, makkelijk, effectief, om anders genoeg eiwit PWO via voeding binnen te krijgen moet je aardig wat wegwerken.

Helaas 1 jammerlijk puntje, whey is vies :(
Dan heb je de verkeerde! Ik drink mijn shakies altijd met veel plezier..

Om even terug te komen op het melkverhaal: om de pak-em-beet 25 gram eiwit uit een schepje whey uit melk te halen moet je 700 ml melk zuipen, wat een boel carbs en vet met zich mebrengt. Opzich niet erg, maar niet iedereen zit daar op te wachten
 
Je vergeet dat niet elk eiwit bruikbaar is voor spieropbouw. Je kan 100 kilo kaas eten terwijl er maar 100 gram voor spieropbouw wordt gebruikt (in combinatie met andere aminozuren). Dit is dus ook een voordeel van whey.

Argument eigenlijk al aangehaald door 3XL.. maar ok.
 
Je hebt in principe ook geen creatine pot nodig, maar gaat er iemand dan kilo's rundvlees eten om aan de benodigde hoeveelheid creatine te komen? Nee natuurlijk niet. Hetzelfde met Whey, het is gewoon makkelijk drinkbaar en het bevat enkel grote hoeveelheden eiwitten.

And thats the way the cookie crumbles. :)
 
Back
Naar boven