MuscleMeat

Het nut van whey

Bezoekers in dit topic

Solway Firth

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
13 apr 2021
Berichten
2.661
Waardering
2.862
Lengte
1m73
Massa
70kg
Ik vraag me de laatste tijd serieus af waarom ik nog whey zou gebruiken. Behalve voor mensen met allergieën of intoleranties en misschien pro's, zie ik het nut van whey niet meer in. De baten wegen niet meer op tegen de kosten, letterlijk.

Ik gebruik nu gewone melkeiwit poeder (80% caseïne, 20% wei), omdat dit een van de goedkoopste eiwitbronnen is (goed zoeken, max €10 per kg) en het gewoon makkelijk is.

Hoe denken jullie hier over?
 

Bijlagen

  • IMG_20221104_153530_816.jpg
    IMG_20221104_153530_816.jpg
    236,8 KB · Weergaven: 115
Ik vind het meestal wel prettig om te weten wat de voedingswaarden zijn van een product. Heb je die?
 
1kg whey @ 20€ = 78e / 100gr = 780 eiwit

20€ Kwark heb je 0.88€/500gr = 23 units x 50 e per unit 1150 eiwit

Kwark > whey
 
Ik vraag me de laatste tijd serieus af waarom ik nog whey zou gebruiken. Behalve voor mensen met allergieën of intoleranties en misschien pro's, zie ik het nut van whey niet meer in. De baten wegen niet meer op tegen de kosten, letterlijk.

Ik gebruik nu gewone melkeiwit poeder (80% caseïne, 20% wei), omdat dit een van de goedkoopste eiwitbronnen is (goed zoeken, max €10 per kg) en het gewoon makkelijk is.

Hoe denken jullie hier over?
link naar product ?
eiwitshake is toevoeging aan je dagelijkse dosis. als je een dieet volgt om te cutten, is whey wel handig met low carbs en fat. de Isolaat versie is dan aan te raden. Voor velen is het ook handig zo overdag of onderweg/ op het werk. of als gainer. Bij lactose-intolerantie kun je vaak wel een aantal gram lactose hebben per dag, en zijn er ook tabs voor om lactose te verteren. je hebt ook secundaire lactose-intolerantie, dat is als je darmwand beschadigd is, vaak tijdelijk.
 
1kg whey @ 20€ = 78e / 100gr = 780 eiwit

20€ Kwark heb je 0.88€/500gr = 23 units x 50 e per unit 1150 eiwit

Kwark > whey
Dacht maar 45gr eiwit per 500gr?
Desalniettemin een goede vervanger
 
Ik denk ook wel dat je zonder kunt, maar gemak dient de mensch.
 
Dacht maar 45gr eiwit per 500gr?
Desalniettemin een goede vervanger
Eet zelf altijd deze, goedkoop en dmv flavour drops of eventueel kruiden (koek&speculaas / kaneel) maak je die naar eigen smaak ipv een dure kwark a 2.80€/500gr kopen met idem dito voedingswaarden.

#skeeretijden

 
Met kwark/melk bespaar je ook nog eens geld aan carbs.
 
gemakkelijk en lekker door de havermout/brinta
 
Veel melksuiker, gok ik?
Ik vind het meestal wel prettig om te weten wat de voedingswaarden zijn van een product. Heb je die?
link naar product ?
eiwitshake is toevoeging aan je dagelijkse dosis. als je een dieet volgt om te cutten, is whey wel handig met low carbs en fat. de Isolaat versie is dan aan te raden. Voor velen is het ook handig zo overdag of onderweg/ op het werk. of als gainer. Bij lactose-intolerantie kun je vaak wel een aantal gram lactose hebben per dag, en zijn er ook tabs voor om lactose te verteren. je hebt ook secundaire lactose-intolerantie, dat is als je darmwand beschadigd is, vaak tijdelijk.
 

Bijlagen

  • IMG_20221104_153530_816.jpg
    IMG_20221104_153530_816.jpg
    236,8 KB · Weergaven: 52
1kg whey @ 20€ = 78e / 100gr = 780 eiwit

20€ Kwark heb je 0.88€/500gr = 23 units x 50 e per unit 1150 eiwit

Kwark > whey
Dat eiwitpoeder kost de helft van whey, dus goedkoper dan kwark. Wil het ook niet als vv voor kwark gebruiken, al zou dat wel kunnen voor de afwisseling.
 
Je zou voor whey kunnen kiezen vanwege trainingsniveau, hersteltijd, trainingsduur, gemak, voorkeur et cetera. Whey heeft een (veel) hogere biologische beschikbaarheid als melkeiwitten. Door de caseïne in melk worden eiwitten minder goed opgenomen en is er als het goed is sprake van "vertraagde afgifte". Hoe de getallen van biologische beschikbaarheid precies geïnterpreteerd dienen te worden weet ik niet meer. Wel weet ik dat koemelk bijvoorbeeld een biologische beschikbaarheid heeft van 90, terwijl een whey tot 140 kan gaan.

Persoonlijk geloof ik dat het gemak waarmee het lichaam de eiwitten om kan zetten naar spieren invloed heeft op hypertrofie/abnormale spiergroei. Dat is niet gebaseerd op onderzoek overigens. Zelf eet ik vegetarisch/bonen, granen en noten/zaden, waardoor ik alleen al 25% meer eiwitten moet hebben. Aanvullend neem ik af en toe een whey van Scitec met bromelaïne, na een training of op het moment dat ik even wat minder brood met hummus eet.
 
Waarom whey? Omdat ik binnen 10 seconden 1.5 scoop naar binnen werk en ik met een enorme buik rondloop als ik dat met kwark zou moeten doen, plus dat duurt veel langer om op te eten
 
Waarom whey? Omdat ik binnen 10 seconden 1.5 scoop naar binnen werk en ik met een enorme buik rondloop als ik dat met kwark zou moeten doen, plus dat duurt veel langer om op te eten
Vreet jij het droog joh?
 
Kip, steak, vis zijn ook alleen maar duurder geworden
 
Waarom whey? Omdat ik binnen 10 seconden 1.5 scoop naar binnen werk en ik met een enorme buik rondloop als ik dat met kwark zou moeten doen, plus dat duurt veel langer om op te eten
Das de vraag niet :rolleyes:
 
Back
Naar boven