MuscleMeat

Het nut van whey

Bezoekers in dit topic

Whey heeft een (veel) hogere biologische beschikbaarheid als melkeiwitten.

weet ik dat koemelk bijvoorbeeld een biologische beschikbaarheid heeft van 90, terwijl een whey tot 140 kan gaan.

Persoonlijk geloof ik dat het gemak waarmee het lichaam de eiwitten om kan zetten naar spieren invloed heeft op hypertrofie/abnormale spiergroei
Dit vind ik wel interessant.
Ik houd zelf eiwitten altijd ruim boven 2gr per kg bw, dus zou het in mijn geval geen probleem mogen zijn.
 
354 kcals per 100 gram. Pfoeh… het zou niet mijn voorkeur zijn eerlijk gezegd.
 
354 kcals per 100 gram. Pfoeh… het zou niet mijn voorkeur zijn eerlijk gezegd.
Minder dan whey toch? Iets minder eiwit maar niet echt noemenswaardig. Gaat uiteindelijk om de prijs per eenheid eiwit
 
Dit vind ik wel interessant.
Ik houd zelf eiwitten altijd ruim boven 2gr per kg bw, dus zou het in mijn geval geen probleem mogen zijn.
Je bedoelt dat de hoeveelheid op zich geen probleem zou mogen zijn? Of de opname?
 
Ik vraag me de laatste tijd serieus af waarom ik nog whey zou gebruiken. Behalve voor mensen met allergieën of intoleranties en misschien pro's, zie ik het nut van whey niet meer in. De baten wegen niet meer op tegen de kosten, letterlijk.

Ik gebruik nu gewone melkeiwit poeder (80% caseïne, 20% wei), omdat dit een van de goedkoopste eiwitbronnen is (goed zoeken, max €10 per kg) en het gewoon makkelijk is.

Hoe denken jullie hier over?
Waar koop je dit? Lijkt mij Idd interessanter als whey
 
Dat de opname minder zou zijn bij die eiwit inname
Bij melkeiwitten zou je daarmee in beginsel wel goed moeten zitten denk ik idd. Voor zover ik weet is het aminozuurprofiel van melkeiwitten (normaal gesproken) goed, of in ieder geval voor wat betreft de essentiële aminozuren. Producten als pinda's hebben daarentegen bijvoorbeeld een heel mooie verhouding BCAA's, maar tegelijkertijd een hele hoge hoeveelheid arginine, waardoor lysine weer minder goed wordt opgenomen. Bij bonen is de verhouding lysine/arginine dan weer goed, maar de verhouding tussen de BCAA's ruk. Daarnaast mist het essentiële aminozuur methionine in tarwe et cetera.

Tegelijkertijd denk ik dat het vermogen om (melk)eiwitten op te nemen per persoon kan verschillen. Zo maak ik weinig enzymen aan om caffëine af te breken en slaap ik al slechter bij inname van een enkel kopje koffie in de ochtend, maar kan mezelf vol gieten met eiwitten zonder dat anderen last van me krijgen zegmaar.
 
In het navolgende ga ik er gemakshalve vanuit dat de biologische beschikbaarheid van melkeiwitpoeder 90 is en die van de whey van Scitec 135. Ook neem ik aan dat de biologische beschikbaarheid zich direct vertaald naar spiereiwitsynthese, waardoor er 1,5 keer zoveel melkeiwitpoeder genomen moet worden voor hetzelfde resultaat. Hier valt het een en ander tegenin te brengen, maar dan wordt het volgens mij lastig om door de bomen het bos te zien.

354 kcals per 100 gram. Pfoeh… het zou niet mijn voorkeur zijn eerlijk gezegd.
In de whey van Scitec zitten 383kcal per 100 gram. Uitgaande van mijn hypothese zal er voor hetzelfde effect150 gram melkeiwitpoeder genomen moeten worden. Daarmee komt het aantal kcal voor melkeiwit op 531kcal voor hetzelfde resultaat. Daarom denk ik dat whey een betere keuze is wanneer er op de calorie-inname wordt gelet.

Minder dan whey toch? Iets minder eiwit maar niet echt noemenswaardig. Gaat uiteindelijk om de prijs per eenheid eiwit

Ik heb zojuist weer 5kg Scitec besteld voor €89,90, ofwel €17,98 per kg. Uitgaande van dat melkeiwit voor een tientje per kg gekregen kan worden zal hieraan €15,- moeten worden besteed voor hetzelfde resultaat. Hierbij laat ik even buiten beschouwing dat de caseïne van MyProtein een gram meer eiwit per 100 gram heeft. Al met al is de melkeiwit €3,- goedkoper t.o.v. een kg/1000 gram Scitec. Uitgaande van servings van 30 gram ofwel, ofwel 33,33 servings per kg is de besparing €0,09 per serving.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me de laatste tijd serieus af waarom ik nog whey zou gebruiken. Behalve voor mensen met allergieën of intoleranties en misschien pro's, zie ik het nut van whey niet meer in. De baten wegen niet meer op tegen de kosten, letterlijk.

Ik gebruik nu gewone melkeiwit poeder (80% caseïne, 20% wei), omdat dit een van de goedkoopste eiwitbronnen is (goed zoeken, max €10 per kg) en het gewoon makkelijk is.

Hoe denken jullie hier over?
Skimmed Milkpowder kost circa 4 euro per kg. Er zit 35% eiwit en maar liefst 54% koolhydraten. Dat laatste is wel een groot nadeel en dus een groot voordeel van whey. Vorigj jaar kocht je whey voor minder dan 10 euro per kg bij Bulk. Ik put nog steeds uit die voorraad maar heb het sinds een jaar niet meer goedkoper gezien dan 18 euro per kg, misschien moet ik meer geduld hebben voor die ene aanbieding.

Een flinke scoop whey bevat 35 gram x 78% eiwit = 27 gram eiwit. Dat staat gelijk aan een halve bak (300 gram) kwark. Whey is wel iets duurder maar ook veelzijdiger en smaak lekkerder dan kwark naturel.

Kosten eiwit per 1000 gram (circa):
Whey: EUR 23
Kwark: EUR 20
Kip: EUR 30
 
Skimmed Milkpowder kost circa 4 euro per kg. Er zit 35% eiwit en maar liefst 54% koolhydraten. Dat laatste is wel een groot nadeel en dus een groot voordeel van whey. Vorigj jaar kocht je whey voor minder dan 10 euro per kg bij Bulk. Ik put nog steeds uit die voorraad maar heb het sinds een jaar niet meer goedkoper gezien dan 18 euro per kg, misschien moet ik meer geduld hebben voor die ene aanbieding.

Een flinke scoop whey bevat 35 gram x 78% eiwit = 27 gram eiwit. Dat staat gelijk aan een halve bak (300 gram) kwark. Whey is wel iets duurder maar ook veelzijdiger en smaak lekkerder dan kwark naturel.

Kosten eiwit per 1000 gram (circa):
Whey: EUR 23
Kwark: EUR 20
Kip: EUR 30
5kg voor 55.20
1kg voor 11.04
100g voor 1,10
~35ct per scoop

Per 30g:
Energie: 111.0Kcal
Energie: 453.0kJ
Eiwit (dry basis): 25.5g
Eiwit (as-is): 23g
Vet: 0.4g
waarvan verzadigd: 0.2g
Koolhydraten (Lactose): 1.9g

Let op, deze voedingswaarden zijn gebaseerd op de versie zonder toegevoegde smaakstoffen (de naturel versie). Wanneer je voor een versie met toegevoegde smaak kiest zal het eiwitgehalte ongeveer 3% lager zijn voor de meeste smaken, en bij de 'chocolate' versie zelfs 8%.
 
Vandaag kwam ik iets op internet tegen wat me aan dit topic deed denken.
Omdat velen hier caseïne nemen hierbij een aanvulling.

In caseïne zit veel meer calcium dan in whey; zo'n 30mg per gram eiwit.
Er is een bovengrens van 2500mg calcium vastgesteld.
Anders kan er verkalking in het lichaam optreden, in de longen en nieren.

Wanneer er alleen caseïne-eiwit wordt genomen wordt de bovengrens met 83,33 gram eiwit bereikt.
En dan mag er geen calcium meer binnenkomen via andere producten, zoals melk, whey, brood, noten of zelfs water.

Edit: in whey zit 5 - 10mg calcium
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven