XXL Nutrition

Het onberekenbaar gebeuren (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

pas nog gelezen dat blowen en het vaak beginnen filosoferen kan leiden naar een psychose

dus spiertje let op dat je hier de juiste keuze maakt

mijn motto : in het leven kan je enkel spijt hebben van de zaken die je niet hebt geprobeerd

grtzz
 
Wat is nou precies de stelling?

Toeval bestaat:

toe·val1 (het ~)
1 gebeurtenis of omstandigheid die vooraf niet te voorzien, niet te berekenen is geweest => coïncidentie, een samenloop van omstandigheden
 
Dat je hele leven bestaat uit aaneengeschakelde keuzes en dat je levensloop en dat van de mensen om je heen het gevolg zijn van die keuzes. Ervan uitgaande dat iedere beslissing een bewuste keuze is geweest maakt al dat toeval niet bestaat.
Het toeval van de een is het gevolg van een keuze van de ander.
 
Little Me zei:
pas nog gelezen dat blowen en het vaak beginnen filosoferen kan leiden naar een psychose

dus spiertje let op dat je hier de juiste keuze maakt

mijn motto : in het leven kan je enkel spijt hebben van de zaken die je niet hebt geprobeerd

grtzz
LOL
was maar een grapje over dat blowen man!!
en tijdreizen is niet mogelijk
want tijd kun je niet terugdraaien
met expirimenten met eendagsvliegen werd aangetoond dat ze ouder werden
en dus de tijd stilstaat als je met lichtsnelheid reist
 
leuk topic.

Tja of toeval bestaat...k vraag het me al jaren af. Sommige zaken lijken te ingewikkeld om zomaar te gebeuren, of om juist met een voorbedachte rade te zijn 'gebeurd', t is maar hoe je het bekijkt.

wat ik wel weet is dat je geluk (ook een vorm van toeval?) kunt afdwingen, niet dat lot uit de loterij, maar veel dingen in het leven liggen op een bepaalde manier voor het oprapen. Je zult er soms voor moeten knokken, maar vaak ligt het ook vlak voor je neus. Pak die kansen die je krijgt! Benut je talenten en bepaald je lot.

Verder ben ik het met EricR eens dat we lang niet zo vrij zijn in onze keuzes als we zelf denken, maar ook beperken we ons zelf vaak door (opgelegde) waarden.
 
spiertje16 zei:
met expirimenten met eendagsvliegen werd aangetoond dat ze ouder werden
en dus de tijd stilstaat als je met lichtsnelheid reist

Tijd bestaat bij de gratie van de voortgang van elektromagnetische energie en aangezien licht de snelst bewegende energie is is dat het proces wat ons besef "tijd" mogelijk maakt, even snel zijn als het licht doet de tijd niet stil staan want aangezien 2 even sterke polen van energie elkaar opheffen is + en + gewoon - en implodeer je zelf.

Het zwarte gat effect. Dan kom je niet in een paralel universum en bladiebla dat is allemaal theoretisch gefilosofeer. Fysiologisch is dat gewoon niet mogelijk omdat er niks meer van je over blijft. :)
 
EricR zei:
Stop met blowen Spiertje ;)

Ik wilde net zeggen ;) dit soort dingen heb ik dus ook als ik lam op de bank zit.
 
MightyDuck zei:
Tijd bestaat bij de gratie van de voortgang van elektromagnetische energie en aangezien licht de snelst bewegende energie is is dat het proces wat ons besef "tijd" mogelijk maakt, even snel zijn als het licht doet de tijd niet stil staan want aangezien 2 even sterke polen van energie elkaar opheffen is + en + gewoon - en implodeer je zelf.

Het zwarte gat effect. Dan kom je niet in een paralel universum en bladiebla dat is allemaal theoretisch gefilosofeer. Fysiologisch is dat gewoon niet mogelijk omdat er niks meer van je over blijft. :)
bullshit ( pardon my french :D )

de enige kracht die tijd kan beinvloeden is magnetisme
 
MightyDuck zei:
Tijd bestaat bij de gratie van de voortgang van elektromagnetische energie en aangezien licht de snelst bewegende energie is is dat het proces wat ons besef "tijd" mogelijk maakt, even snel zijn als het licht doet de tijd niet stil staan want aangezien 2 even sterke polen van energie elkaar opheffen is + en + gewoon - en implodeer je zelf.

Het zwarte gat effect. Dan kom je niet in een paralel universum en bladiebla dat is allemaal theoretisch gefilosofeer. Fysiologisch is dat gewoon niet mogelijk omdat er niks meer van je over blijft. :)


et klinkt logsich maar dat is het niet
er zijn degelijk proefen gedaan in zweden met een deeltjesmachine met eendagsvliegen op lichtsnelheid
resultaat de vliegen leefden langer
 
De enige kracht die tijd kan beinvloeden is de zwaartekracht. Electro magnetisme heeft niks te maken met het vertragen of versnellen van tijd. Ook al zijn fotonen dan wel drager van de electro magnetische wisselwerking, maar ze hebben zelf geen directe invloed op het tijd-ruimte continuum.
 
klopt , maar gaat meestal mooi samen
 
EricR zei:
De enige kracht die tijd kan beinvloeden is de zwaartekracht. Electro magnetisme heeft niks te maken met het vertragen of versnellen van tijd. Ook al zijn fotonen dan wel drager van de electro magnetische wisselwerking, maar ze hebben zelf geen directe invloed op het tijd-ruimte continuum.
hmm vreemd ik heb ergns anders iets heel anders gelezen
maar owke dit lijkt me wel een intressante site voor jou
[Link niet meer beschikbaar]
 
EricR zei:
De enige kracht die tijd kan beinvloeden is de zwaartekracht. Electro magnetisme heeft niks te maken met het vertragen of versnellen van tijd. Ook al zijn fotonen dan wel drager van de electro magnetische wisselwerking, maar ze hebben zelf geen directe invloed op het tijd-ruimte continuum.

:eek: wat doe jij voor werk? Of is dit een hobby van je?
 
hmm ik heb zelf altijd gedacht dat alles te voorpellen valt :
mocht je alle parameters in het universum nu in een megacomuter steken dan zou je inzien dat voor elke oorzaak maar één gevolg is.
als je nu bijvoorbeeld een dobbelsteen zou werpen en hij wijst 5 aan. en je zou hem daarna nog eens werpen in EXACT de zelfde omstandigheden (wat in de praktijk niet mogelijk is: de omgevingsfactoren liggen zowieso altijd iets anders, tijd verschilt, etc.), hoeveel procent kans heb je dat hij terug op de 5 valt? veel ozuden zeggen 1 kans op zes: klopt dus niet he: 100 percent.


Conclusie: toeval bestaat enkel in het hoofd van de waarnemer wanneer die niet alle parameters kent. Hij zal ze ook nooit kunnen kennen, want daarvoor is ons denken te beperkt, dus zijn er enkel waarschijnlijkheden en zoiets wat wij mensen toeval noemen.
 
CitizenDildo zei:
Spiertje16, heb je een bijna dood ervaring meegemaakt afgelopen week ofzo? My God

Maargoed @ topic, als je zulke wendingen interessant vind, raadt ik je de (steengoede!!) film 'The Butterfly Effect' aan!, echt, HUREN, downloaden i don't care, maar je moet hem gezien hebben, zeg het me als je hem hebt gezien!

Zal 'm ook is checken als ik die kan vinden :o
 
pat21 zei:
:eek: wat doe jij voor werk? Of is dit een hobby van je?
Te veel drugs gebruikt :D Heb een aardig arsenaal aan boeken over quantum mechanica, astrofysica, astronomie, cosmologie etc staan. Al tijden niet meer ingekeken maar die kennis blijft wel hangen.
 
Over dit onderwerp valt weer geen fuk te zeggen omdat niks te bewijzen is. Net zoals de butterfly effect (niet de film, maar de theorie: een vlindertje in China zou door aan elkaar gekitte toevalligheden een tornado in Amerika kunnen veroorzaken): een leuk hersenspinsel, maar totaal niet te bewijzen.
 
toeval gezien door een christen?

[Link niet meer beschikbaar]

:D
 
spiertje16 zei:
ik heb een zeer intressante stelling gevonden
Toeval bestaat niet, maar alles heeft pas een reden als je er een reden aan geeft.
Iedere keuze die je maakt is een kans die je ergens brengt.
Als je een andere keuze maakt komt je ergens anders uit, maar dat weet je niet, want je hebt nu eenmaal al die ene keuze gemaakt. Je kunt niet zeggen dat die andere keuze géén reden zou hebben want dat weet je niet. Zeker is wel dat het een andere reden, een andere verklaring zou hebben.
Daarom heeft iets pas een reden, een verklaring, een grond als je die er aan geeft of die erin vindt, jij bepaalt de waarde van dat wat je overkomt maar jij bepaalt (grotendeels) ook wat je overkomt.

Wanneer je linksaf gaat kom je nu eenmaal ergens anders uit dan wanneer je rechtsaf gaat.
Wat/wie bepaald je keuze? Waarom kies je voor linksaf in plaats van rechtsaf? Bestaat in het bepalen van je keuze toeval? Zo niet wat bepaalt je keuze dan wel?

any volunteers?
Als toeval niet bestond dan zou je geen kansspelen hebben. Het is toeval dat jij juist het goede loterijticket hebt. Ook al was het een keuze om juist die dag een ticket te kopen, het is het toeval wat bepaald dat jij juist het winnende ticket hebt. De mens is het enige 'dier' met de mogelijkheid om te reageren via een (onder)bewustzijn in plaats van enkel op instinct. Dat betekend dat we een veel grotere invloed hebben over wat we doen, wat we ondergaan en wat we veroorzaken.

Aanrader voor jou om te lezen: "The 7 habits of highly effective people" dat is als je het nog niet gelezen hebt.
 
bob builder zei:
Conclusie: toeval bestaat enkel in het hoofd van de waarnemer wanneer die niet alle parameters kent. Hij zal ze ook nooit kunnen kennen, want daarvoor is ons denken te beperkt, dus zijn er enkel waarschijnlijkheden en zoiets wat wij mensen toeval noemen.

Misschien is dit een dooddoener, maar:
Wie zegt dat wetenschap (en vooral Wiskunde) de ultieme verklaring zou kunnen leveren voor 'het leven' (jezus, het leven, wat banaal :D ). Wellicht is ons intelligentie-niveau ten opzichte van een 'andere beschaving' of een nog te ontstane beschaving gelijk aan die van de dieren met de onze. Zodoende zijn ook alle kennis en onze inzichten relatief.

De huidige wetenschap is op die manier maar een methode om het onzekere te verklaren, een naam te geven en vooral te kunnen gebruiken. Het werkt tot op zekere hoogte, maar kunnen wij wel weten dat dit DE meest efficiente manier is om te werk te gaan? Is er niets dat meer efficient is dan stroom? Dan de meetkunde? etc.

Elke poging om het 'alles' te kunnen verklaren is dan gedoemd te mislukken. Wellicht zullen we ooit denken HET door hebben, maar is dat dan werkelijk zo? Of is onze kennis dan wat instinct voor dieren is? Iets dat voor ons werkt, maar - als we geconfronteerd worden met een hogere beschaving - als een kaartenhuis immekaar stort. Met die vage beschaving bedoel ik een nieuwe, werkelijk verlichte mens zoals je grote vriend en geciteerde Nietzsche dat voorschreef of een beschaving 'from outer space'!! O nee! :D
 
Back
Naar boven