AndroidHealthClinic

Het "onklopbare" karakter van de Olympia - het Armstrong effect

Bezoekers in dit topic

nicodemus6

Competitive Bodybuilder
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
25 feb 2003
Berichten
2.026
Waardering
5
Ik was net even een kijkje aan het nemen doorheen de rangschikkingen van de voorbije Olympia's en er viel me meteen wat op. In bijna geen enkele Olympia van de voorbije 20 jaar werd er een titel afgenomen, behalve bij Samir Bannout.

Colombo heeft hem in 81 en verdwijnt daarna van het toneel..
Chris Dickerson heeft de titel in 82 en verdwijnt daarna ook in het ijle..
Lee Haney houdt em dan een dikke 8 jaar voor zich, kapt ermee en plots staat er weer een nieuwe "lance armstrong" klaar: Dorian Yates die de titel 6 jaar voor zich weet te houden en er in 1997 ook de brui aan geeft, ongeklopt dus. In 1998 lost coleman de dictatuur af en houdt het nu ook al 7 jaar vol, terwijl de andere pro's lopen te vechten voor de rangschikking onder de numéro uno.

Het winnen, vele malen na elkaar, is niet meteen zo vreemd. Wat wel opmerkelijk valt te noemen is de duurte (Lee Haney 8 jaar) en vooral de onklopbaarheid van de titelhouders. Een champ verliest pas z'n titel als hij ermee ophoudt. Zelf denk ik dat het weinig met charisma te maken heeft. Het is naar mijn mening te verklaren doordat de titelhouders de beste sponsering en 'backup' krijgen.

Dit wetende geeft ons een gemakkelijk pronostiekje voor de Olympia 2005. Uitgaande van het "onklopbare" karakter van de Olympia, is het bijna uitgesloten dat Jay in 2005 de titel van Ronnie afsnoept.

Coleman gaat voor de 9 keer - dat zie ik hem zeker doen - en mits Cutler hem al 6 jaar op de hielen zit, zal Cutler nooit lang titelhouder 'kunnen' zijn. In 2007 is de titel voor cutler.

Hier vind je een Olympia historiek terug [Link niet meer beschikbaar]
 
Ik ben het volledig met je eens. Het is enigzins ook logisch. Vooral omdat de winnaar het beste fysiek heeft zal deze pas verslagen kunnen worden als hij er mee stopt of heel slecht op stage komt (bv door blesure). Zolang dit niet gebeurt zal Cutler hem dan ook niet van Ronnie kunnen afpakken.
 
Wel een aardige vergelijking maak je hier...

Wanneer deze theorie dus klopt lijkt het dus meer te gaan om de commerciële kwaliteiten dan om de sportieve prestaties.
 
Een slechte vergelijking imo, Armstrong moet er echt zelf voor fietsen, terwijl BB een jury-sport is.

Winnen op de 'O is niet zozeer een sportieve prestatie, als wel er uit zien volgens het ideaalbeeld van de jury. (ik ontken niet dat daar geen prestatie voor nodig is, maar als het jury-beleid significant zou wijzigen er meteen heel andere mensen bovenaan zuoden komen te staan. Jury, politiek, commercie, belangen, allemaal zaken die kunnen hinderen).
 
waar is nasser eigenlijk gebleven?
 
wazzup zei:
Een slechte vergelijking imo, Armstrong moet er echt zelf voor fietsen, terwijl BB een jury-sport is.

Winnen op de 'O is niet zozeer een sportieve prestatie, als wel er uit zien volgens het ideaalbeeld van de jury. (ik ontken niet dat daar geen prestatie voor nodig is, maar als het jury-beleid significant zou wijzigen er meteen heel andere mensen bovenaan zuoden komen te staan. Jury, politiek, commercie, belangen, allemaal zaken die kunnen hinderen).

Wat hij zegt.
 
Waarom is die van Bannout afgenomen? Verboden middelen? :roflol:
 
wazzup zei:
Een slechte vergelijking imo, Armstrong moet er echt zelf voor fietsen, terwijl BB een jury-sport is.

Winnen op de 'O is niet zozeer een sportieve prestatie, als wel er uit zien volgens het ideaalbeeld van de jury. (ik ontken niet dat daar geen prestatie voor nodig is, maar als het jury-beleid significant zou wijzigen er meteen heel andere mensen bovenaan zuoden komen te staan. Jury, politiek, commercie, belangen, allemaal zaken die kunnen hinderen).

Ik maak geen vergelijking wat prestaties betreft met Armstrong. Dat was alvast niet de bedoeling. De enige verwijzing en vergelijking die ik maak, is naar het onklopbare imago en de naambekendheid van iemand uit een andere sport. Had evengoed een Williams of een Tiger Woods kunnen nemen kunnen nemen.. Armstrong effect klonk gewoon neiger ;)
 
vergelijk het dan met andere grote namen uit jury-sporten als ehm... turnen en ijsdansen enzo :)
 
The_Oak zei:
Wel een aardige vergelijking maak je hier...

Wanneer deze theorie dus klopt lijkt het dus meer te gaan om de commerciële kwaliteiten dan om de sportieve prestaties.

Dit was al tijden bekend. Beste voorbeeld in 2001:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Alstu, wie diende daar nou te winnen. 10 punten voor staan en dan nog verliezen in zo'n shape.

Wat Ronnie trouwens ook keek toen "ey ey bro dat kan niet he doe normaal gek ik moet winnen" :D
 
wazzup zei:
vergelijk het dan met andere grote namen uit jury-sporten als ehm... turnen en ijsdansen enzo :)

Ik vergelijk het met niets. Ik merk gewoon op dat de titelhouders hun titel houden tot ze ermee stoppen.. :D
 
MightyDuck zei:
Dit was al tijden bekend. Beste voorbeeld in 2001:

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
:rolleyes: jay had daar zeker moeten winnen ja.
 
pfff.... lekker vage foto, iemand die poseert met iemand ide niet poseert, dat is toch geen vergelijking.
 
wazzup zei:
pfff.... lekker vage foto, iemand die poseert met iemand ide niet poseert, dat is toch geen vergelijking.

inderdaad een beetje appels met peren vergelijken op die foto.
 
Dan is het appels met peren... Maar Cutler is een mooiere appel dan Coleman een mooiere peer is. :D
 
Ik vind geen andere pics uit 2001 maar aan de hand van wat er destijds gepublicteerd werd was Jay met stipt dé winnaar. Volgens mij is er recent hier ook een filmpje van gepost.
 
MightyDuck zei:
[Afbeelding niet meer beschikbaar]

Alstu, wie diende daar nou te winnen.
Alleen al qua armen had Ronnie al gewonnen, check het verschil.
 
Yzord zei:
Alleen al qua armen had Ronnie al gewonnen, check het verschil.
Ook dat kan je op deze foto niet opmaken hoor, check het verschil? Nee, check de pose.
BB is vaak subjectief, er wordt beoordeeld.
De prestaties staan nooit 'zwart op wit' zoals in een anders sport... Ik bedoel maar, als je in het wielrennen als eerste over de streep komt ben je de nummer 1 simple as that, als je in BB de olympia wint is dat nog een kwestie van 'meningen'...
 
Back
Naar boven