AndroidHealthClinic

Het verschil?

D.

Huge Freak
Waardering
2
Straight Leg Deadlift
Barbell Straight-back Straight-leg Deadlift

Twee oefeningen die ik zo ff tegenkwam op xrx.net. Heb hier wat vraagjes over.
1. Wat is het verschil tussen deze? qua uitvoering, doel en resultaat.
2. Er staat bij: Target Hamstrings. Maar ik zie de hamstrings helemaal niets doen in het leuke geanimeerde plaatje met die jongen met bierbuik (sorry, kookvocht)
3. Ik deed deze oefening(en) eerder ook vaak, maar daarbij vertelde degene die me deze oefening leerde dat dit voor mijn onderrug was. Ik hield mijn benen heel iets gebogen, wellicht moet dit om de spanning van de hams af te krijgen oid??

Anyway, er zijn wat onduidelijkheidjes.
Alvast bedankt. kussie

Je moet bij dit soort oefeningen de benen nooit op slot houden, maar altijd van slot af. De org. benaming is dan ook "stiff leged" deadlift.

Zowel de variant met de rechte (holle) als die met de gebogen (kromme) rug belastten de hamstrings. DE hamstring zort niet alleen voor knie flexie, maar ook voor heup extensie.

Verschil tussen de rechte/gebogen rug zit in het gebruik van de onderrug. Bij de rechte rug vorm stop je op het moment dat de heup maximaal gekanteld is. Hierdoor belast je voornaamlijk de hams/glutes en bijna niet de onderrug. Als je nu verder buigt dan ga je ook meer de onderrug belasten.

Persoonlijk vind ik de rechte rug variant een hele goede hamstring oefening en de gebogen rug een hele slechte onderrug oefening

Wat de rechte rug variant aangaat, zoek ook eens op Romanian deadlift en Keystone deadlift. Beide varianten die effectiever zijn

Terug
Naar boven