MuscleMeat

Het Whisky & Spirits Topic (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Wil fles whisky kopen voor een verjaardag. Budget ergens tussen de 60-85€, wat raden jullie aan?
Enig idee waar hij/zij van houdt?
 
Whisky + Amaretto 50:50 liefhebbers?

Ik wel. Lekker.
 
Ik lust geen whisky en heb van goedkope tot belachelijk dure gedronken maar het is helemaal niets voor mij, de enige die ik lekker vond was deze:
Geen idee of andere deze ook hebben geprobeerd? Vond deze echt heel lekker
 
Ik lust geen whisky en heb van goedkope tot belachelijk dure gedronken maar het is helemaal niets voor mij, de enige die ik lekker vond was deze:
Geen idee of andere deze ook hebben geprobeerd? Vond deze echt heel lekker
Als je die wel lekker vind zou ik nog wat andere peated whisky’s proberen.
 
Ik lust geen whisky en heb van goedkope tot belachelijk dure gedronken maar het is helemaal niets voor mij, de enige die ik lekker vond was deze:
Geen idee of andere deze ook hebben geprobeerd? Vond deze echt heel lekker

Als je die wel lekker vind zou ik nog wat andere peated whisky’s proberen.
Dit idd. In die blend zitten al een paar mooie namen die mooie peated whiskeys produceren!
 
Moonshine is de nieuwe single malt.
 
Niet doen, is het niet waard. Wat een obscuur flesje ook Steks.

Doe dan bijv: https://drankdozijn.nl/artikel/fles-glengoyne-18-years-single-malt-70cl
Smaken verschillen, maar op whiskybase hebben ze niet een heel groot verschil in waardering en dan vind ik het leuker om een onafhankelijke botteling te krijgen. Heb jij (die specifieke) Auchentoshan wel eens geproefd? Die Glengoyne is ook niet verkeerd, maar wel wat meer standaard.

 
Smaken verschillen, maar op whiskybase hebben ze niet een heel groot verschil in waardering en dan vind ik het leuker om een onafhankelijke botteling te krijgen. Heb jij (die specifieke) Auchentoshan wel eens geproefd? Die Glengoyne is ook niet verkeerd, maar wel wat meer standaard.

80 VS 85 is wel een verschil hoor. 80 is net aan voldoende en geen 65e waard. Deze niet geproefd, maar ik zou sowieso niet als eerst auchentoshan aanraden en al helemaal de Provenance serie links laten liggen. Daar heb ik wel echt wat sub par whisky van geproefd. T is ook veelzeggend dat hij nog zo goed verkrijgbaar is na 4jaar.

En ja de glengoyne is wat meer standaard, maar daar maak je de gemiddelde whiskydrinker wel gelukkiger mee. Als t echt een meer ervaren drinker is dan kijken naar een single cask IB (op CS).
 
80 VS 85 is wel een verschil hoor. 80 is net aan voldoende en geen 65e waard. Deze niet geproefd, maar ik zou sowieso niet als eerst auchentoshan aanraden en al helemaal de Provenance serie links laten liggen. Daar heb ik wel echt wat sub par whisky van geproefd. T is ook veelzeggend dat hij nog zo goed verkrijgbaar is na 4jaar.

En ja de glengoyne is wat meer standaard, maar daar maak je de gemiddelde whiskydrinker wel gelukkiger mee. Als t echt een meer ervaren drinker is dan kijken naar een single cask IB (op CS).
Ik snap je helemaal en misschien is die specifieke IB van Auchentoshan niet de beste keuze, maar dat was simpelweg de eerste die ik tegenkwam binnen de marge van de prijs. Wat Auchentoshan ansich betreft blijf ik bij mijn advies. Een kenner kan je er waarschijnlijk nog wel mee verrassen en een beginner laat je gelijk merken dat er ook nog iets anders is dan de gangbare Speysides die door iedereen worden aangeraden. Persoonlijk drink ik al jaren alleen maar peated whisky‘s, maar mijn broer heeft een bonte verzameling aan Speysides en Highlands, voornamelijk Sprinbank en Clynelish, ook flessen van een paar honderd euro kunnen me niet echt bekoren, ik proef wel een verschil tov. van de Malts van een paar tientjes, maar ik verkies te allen tijde een relatief goedkope whisky met wat turf. Als je aan mij zou vragen wat ik persoonlijk het liefst zou krijgen dan kom je uit op zoiets.


Maar dat is niet zo’n veilige keuze en nogmaals dat is Auchentoshan wel, maar dan wel niet heel gangbaar.
 
Springbank speyside/Highland? :trollface:

springbank/longrow ook niet lekker dan?
 
Ik geef toe, het staat er een beetje lomp. Ik ben begin dit jaar bij hem geweest en hij heeft zo'n 250/300 flessen staan, waarvan 50/60 open zijn. Het overgrote deel is Speyside en Highland, maar hij heeft ook wat Iers, Japans en Amerikaans. Van specifieke destilleerderijen heeft hij waarschijnlijk het meeste van Clynelish met als krappe tweede Springbank.

Ik heb toen deze twee geproefd
Springbank 1999 Arc - Ratings and reviews - Whiskybase
Ledaig 2008 Arc - Ratings and reviews - Whiskybase

Die Ledaig steekt er wat mij betreft met kop en schouders boven uit. Hij heeft deze Springbank trouwens voor beduidend minder gekocht en naast een open fles ook nog twee dichte als soort van belegging.

Van Longrow had ik nog niet gehoord, die zal ik eens kopen als mijn huidige Connemara op is. Sinds de geboorte van mijn dochter drink ik een stuk minder en nu mijn voorraad op is gaan er nog geen twee flessen per jaar door heen en ik koop er pas weer eentje als de fles die ik heb op is.
 
mouss, heb je ondertussen al wat gekocht?
 
mouss, heb je ondertussen al wat gekocht?

Yep, heb een fles Kilchoman 2020 gekocht. Weet niet of de fles al open gegaan is. Normaal niet, want had me beloofd samen te proeven.
 
20210201_171057.jpg
 
Back
Naar boven