MuscleMeat

Het zogenaamde "shockeren", gebasseerd op waarheid of bs? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

AlexT

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
23 okt 2005
Berichten
7.963
Waardering
0
Ik lees hier heel veel mensen adviezen geven als 100 rep setjes ed. om de spieren eens flink te "shockeren" (haha wat een woord), nu krijg ik daar toch wel grote twijfels bij, is het idee van "shockeren" gebasseerd op waarheid of is het weer een bb mythe?

Graag jullie imput, serieuze reacties worden beloond met vrachtwagens vol karma:)
 
Geen idee eigenlijk, maar shock training is denkek wel iets anders dan de spier gewoon is, dus kan mss tot hypertrofie leiden enzo plateaus doorbreken ja.

EDIT: goed topic trouwens :thumbs:
 
Varieren kan nooit kwaad natuurlijk, maar ik zou dat soort dingen niet te vaak doen, een keer of twee/drie per jaar is ruim voldoende.
 
Waarheid; alleen zijn er duizende manieren om je spieren te shocken...
 
Varieren kan nooit kwaad natuurlijk, maar ik zou dat soort dingen niet te vaak doen, een keer of twee/drie per jaar is ruim voldoende.
idd zou het ook enkel doen als je aan een punt zit dat je minder progressie maakt, anders is er niet echt nood aan.
 
Hmm bedankt voor jullie input, maar ik krijg toch niet echt het antwoord dat ik zoek, ik zoek feitelijke onderbouwing (in de zin van wetenschap of iets dergelijks) onderbouwingen van de standpunten hierover.
 
Je shockeerd ze elke training toch anders heb je geen groei?
Maar 100 rep setjes enz. heb ik geen ervaring mee.
 
Progressive overload lijdt tot progressie, maar met het zogenaamde "shockeren" doelde ik op de ideeen om je training eens een keer in de zoveel tijd helemaal om te gooien om de spieren zo te "shockeren", ik ben benieuwd in hoeverre dat waar is.
 
hm supersets dropsets zijn toch ook vormen van shockeren. je hoort toch wel dat mensen er goed op gaan
 
Workout

read and learn my friend, als je deze pagina's goed doorleest op die site vind je wel 30 shock principes waarbij 100 reps er eentje van is
 
Workout

read and learn my friend, als je deze pagina's goed doorleest op die site vind je wel 30 shock principes waarbij 100 reps er eentje van is
Hij vroeg om wetenschappelijk onderbouwde feiten of het nu de waarheid is of een fabeltje
Heb er trouwens zelf al achter gezocht maar nog niets gevonden.
 
Shockeren geloof ik niet meer in. Werkt voor mij ook niet. Variatie is wat anders uiteraard.

Ik doe zelf meestal twee opwarmsets, met redelijk licht gewicht, en daarna ga ik helemaal los totdat ik kapot ben met een zwaar gewicht (2 sets)
 
Hmm variatie heb ik ook m'n twijfels bij, naar mijn idee is variatie enkel goed om je workouts leuk te houden, progressive overload lijkt mij de echte sleutel tot voruitgang, al hou je hetzelfde schema jaren aan.

Maar het zou leuk zijn als iemand een standpunt hierover kon onderbouwen met wetenschappelijk feiten, mss ff BBD of 3XL een pm'tje sturen.
 
maar wat is het doel van shockeren - daarna vooruit gaan in kracht of in massa?

kracht is mogelijk maar bijster veel zal het op den duur niet zijn. hetzelfde geld voor massa.

wat ik bedoel is dat je op den duur ook met shock trainingen niet veel verder zult geraken.
 
De key van groei is progressieve load en op zijn tijd een deload... "shockeren" is een erg onhandige manier om dat voor elkaar te krijgen, maar als je mazzel hebt werkt het wel.
 
Goede vraag Alex, is hier wel eens onderzoek naar gedaan?
 
Hij vroeg om wetenschappelijk onderbouwde feiten of het nu de waarheid is of een fabeltje
Heb er trouwens zelf al achter gezocht maar nog niets gevonden.

wat kunnen mij wetenschappelijk onderbouwde feiten nu interreseren als het bewezen is dat het werkt?? Arnold deed het vroeger al, ****ing 2 uur lang suqatten en de dagen erna niet meer kunnen lopen, das pas trainen imo ipv oh shit!!!!!!!!! ik ben al 46 minuten bezig, k*t cortisol........

shockeren is iets wat niet te vaak gedaan moet worden anders wordt shockeren opzichzelf een schema zeg maar, het is gewoon handig om van tijd tot tijd te doen je spieren echt helemaal kapot te raggen en dan weer op te bouwen, zeg maar je hele fundament om te flikkeren en dan beter en sterker op te bouwen, trie en die zou ik zeggen

ik heb wel eens drie setjes van drie dropsets gedaan voor leg extensions, geeft een nieuwe definitie van pijn
 
Wie zegt dat Arnold of andere pro's hun massa daar aan te danken hebben en niet gewoon aan hun "normale" trainingen icm met goede genen en een hoop AS. Het argument van "de pro's doen het" is toch niet echt een bewijs dat een methode werkt, pro's trainen immers ook binnekant borst:D.
 
Meer dan 15 reps is voor je langzame spieren; die ook geshockeerd kunnen worden, net als de snelle.

[Link niet meer beschikbaar]

De helft van een spiergroep (ongeveer) bestaat uit 'fast fibers', de andere helft zijn de 'slow fibers'.
De 'fast fibers' groeien door herhaaldelijke belasting; tot 10-12 reps, de 'slow fibers' zijn voor de uithouding van de spier, 100 reps (in 1 keer) is dus voor de progressie van de 'slow fibers', je groeit er dus niet van.

Is dit je antwoord?

Iig een goede vraag.
 
ik heb wel eens drie setjes van drie dropsets gedaan voor leg extensions, geeft een nieuwe definitie van pijn

Maar spierpijn betekend niet altijd groeien; dus shockeren van spieren door hoge aantallen reps werkt niet voor je spiermassa.
 
Back
Naar boven