AndroidHealthClinic

hetzelfde gewicht anders verdeeld (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

dandyman

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
1 mrt 2003
Berichten
7.925
Waardering
1
toen ik laatst aan het bankdrukken was, kwam het idee in me op om hetzelfde gewicht anders te verdelen. Als ik bijvoorbeeld 2 schijven van 25 kilo aan de stang heb hangen is dat dus (even snel rekenen) 50 kilo exclusief het gewicht van de stang. Hang ik aan beide kanten van de stang 5 schijven van 5 komt dit neer op hetzelfde gewicht. Doch is hetzelfde gewicht verdeeld over een groter bereik. Ik had het idee dat ik meer kracht moest genereren om hetzelfde gewicht omhoog te brengen, maar is dit echt een wezenlijk verschil en pak je zo een iets groter deel van je borstspieren aan? Dit zelfde principe geld natuurlijk ook voor andere oefeningen, maar ik heb hier bankdrukken als voorbeeld genomen.
 
Nee, het te drukken gewicht blijft hetzelfde.

Hetgeen wat wel veranderd is het zwaartepunt, waardoor de stabiliteit verandert (stabilisators krijgen meer werk)
 
Is inderdaad een beetje een raar verhaal... Het gewicht zelf blijft zoals 3 al zegt hetzelfde namelijk. Wat een mogelijkheid is, is dat er toch verschil in gewicht zit met de schijven...
 
Zeker als je gym al iets ouder is, kunnen de gewichten wat afgesleten zijn ja - dus kan het wel een kilotje schelen...

3XL, zouden je stabilisatoren niet juist minder werk moeten krijgen als het gewicht beter verdeeld is?
 
klinkt gek maar ik heb dat met dumbbells. Soms heb ik moeite met een bep. gewicht en dan pak ik een andere soort dumbbell van hetzelfde gewicht (we hebben 2 soorten van elk gewicht) en dat gaat veel soepeler.
 
dus als je nou bij fitness first gaat trainen heb je geen problemen! :D maar ik zou het afraden dat is een sportschool hier o.a. in delft waar meer kaviaar word gegeten dan gesport. Tis zoon luxe sportsgool en super duur.
 
Originally posted by KaLe
klinkt gek maar ik heb dat met dumbbells. Soms heb ik moeite met een bep. gewicht en dan pak ik een andere soort dumbbell van hetzelfde gewicht (we hebben 2 soorten van elk gewicht) en dat gaat veel soepeler.

Moet je eens op letten of dat structureel met een bepaald gewicht is, of dat het misschien aan de factor concentratie ligt, want die mag je ook zeker niet onderschatten...
 
Originally posted by Big Byron

3XL, zouden je stabilisatoren niet juist minder werk moeten krijgen als het gewicht beter verdeeld is?



Een gedeelte van het gewicht komt verder van het steunpunt (je handen) af te zitten, waardoor het dus instabiler word.
 
Originally posted by KaLe
klinkt gek maar ik heb dat met dumbbells. Soms heb ik moeite met een bep. gewicht en dan pak ik een andere soort dumbbell van hetzelfde gewicht (we hebben 2 soorten van elk gewicht) en dat gaat veel soepeler.

Kan liggen aan de lengte van de tussenstang. Als die verschilt komt feitelijke gewicht ook weer verder van het steunpunt te liggen, waardoor het instabiler word (brobeer maar eens een dumbbell oefening met een barbell te doen. Is mischien overdreven, maar komt op hetzelfde neer)
 
je hebt gelijk. Sommige soorten zijn idd langer
 
in principe zal het zwaartepunt op dezelfde plek blijven, namelijk het midden van de stang. Dus dat zou het niet mogen zijn. Misschien zijn de losse gewichten inderdaad niet aan elkaar gelijk, of de stang, of het zit gewoon tussen de oren ;)
 
Zou geen invloed mogen hebben.
Enkel als je aan 1 zijde het gewicht van 1 schijf 5 schijven zou maken (en aan de andere kant geen gewichten) zou het uit maken, in verband met een langere arm.
Nu heb je aan beide zijden een gewicht, dus de stang blijft evenveel druk naar beneden uitoefenen,
 
Ik zou zeggen probeer het maar eens dan merk je vanzelf he verschil wel !
 
Originally posted by dandyman
toen ik laatst aan het bankdrukken was, kwam het idee in me op om hetzelfde gewicht anders te verdelen. Als ik bijvoorbeeld 2 schijven van 25 kilo aan de stang heb hangen is dat dus (even snel rekenen) 50 kilo exclusief het gewicht van de stang. Hang ik aan beide kanten van de stang 5 schijven van 5 komt dit neer op hetzelfde gewicht. Doch is hetzelfde gewicht verdeeld over een groter bereik. Ik had het idee dat ik meer kracht moest genereren om hetzelfde gewicht omhoog te brengen, maar is dit echt een wezenlijk verschil en pak je zo een iets groter deel van je borstspieren aan? Dit zelfde principe geld natuurlijk ook voor andere oefeningen, maar ik heb hier bankdrukken als voorbeeld genomen.

Ja, omdat het moment gelijk is aan de kracht maal de hefboomarm. Aangezien de hefboom hier, althans voor een groot deel van het gewicht met enkele centimeters toeneemt is een grotere kracht vereist. Hoeveel dit echter bijdraagt is twijfelachtig. Als je het effectief als zwaarder ervaart kan dit, zeker mentaal, maar mogelijk ook fysiek, wel een verschil maken.
 
ik denk dat het alleen tussen je oren zit
 
Re: Re: hetzelfde gewicht anders verdeeld

Originally posted by Big Cat


Ja, omdat het moment gelijk is aan de kracht maal de hefboomarm. Aangezien de hefboom hier, althans voor een groot deel van het gewicht met enkele centimeters toeneemt is een grotere kracht vereist. Hoeveel dit echter bijdraagt is twijfelachtig. Als je het effectief als zwaarder ervaart kan dit, zeker mentaal, maar mogelijk ook fysiek, wel een verschil maken.

With all do respect BC. It doesn't matter! Ook al zou je je handen veel dichter bij elkaar zetten, dan zou het kwa kracht die nodig is niks uit mogen maken (maar omdat je bij bepaalde greep sterker bent, scheelt het wel). Omdat het gewicht symmetrisch wordt verdeeld, grijpt de kracht aan vanuit het midden van de stang.
 
Het lijkt mij ook dat het instabieler wordt, doordat het gewicht verder van je hand af zit. Waardoor je door een kleine beweging naar rechts een veel grotere kracht krijgt naar rechts (doordat je gewicht verder naar rechts staat, waardoor het zwaartepunt verder naar rechts ligt).

Hierdoor zouden je stabilisatoren inderdaad meer te verduren hebben.
 
Ikzelf heb de vorkeur aan zo min mogelijk aantal schijven op de stang.

De greep is bij iedereen verschillend, je hebt mensen die de halter breed pakken en (zoals ik) een stuk smaller, waardoor je ook je triceps meer laat meewerken)
 
Ik heb wel ongeveer hetzelfde, ik kan wel 3x8 drukken met aan allebei de zijden 3x10 en 1x5, maar niet met 1x20 1x10 en 1x5, ik denk zelf dat het idd tussen mijn oren zit, omdat het gewicht veel groter lijkt.

Het gebeurd ook wel eens dat ik met dumbbells bezig ben, en als ik ze wegleg dat ik pas zie dat ik de verkeerde had, bij onze sportschool zijn de cijfers er al redelijk afgesleten. Dan heb ik de oefening met zwaardere gewichten gedaan als anders, alleen maar omdat ik dacht dat het bijv 16kg was ipv 18kg.
 
Back
Naar boven