- Waardering
- 12.200
Er zijn best wat oefeningen meer geschikt voor hogere rep-ranges waarop ik een hoog aantal reps (met bw of een einddoelgewicht) kan die ik zo wil behouden.
Bijvoorbeeld pullups, chinups, inverted rows of eigenlijk alle soorten rows, side raises, face pulls, rear flys, good mornings, pff vast nog wel meer.
Nu wil ik die oefeningen gewoon blijven doen, en dat zal ook moeten om de daarbij betrokken spiermassa te behouden.
Maar elke keer die rep PRs herhalen is nogal zwaar, mentaal en systemisch uitputtend, wat verdere training beperkt. En soms ook moeilijk met elkaar te combineren zoals bij de verschillende rug oefeningen die niet zomaar allemaal achter elkaar op hun maximale reps uitgevoerd kunnen worden.
Dus eigenlijk zoek ik een methode om die oefeningen makkelijker mee te kunnen behouden. Die meer ruimte geeft om die sessie en de trainingen in de week erna nog energie te hebben voor het andere werk en niet steeds dood te zijn van al die rep maxes blijven evenaren.
Rep-maxes behouden zonder tot failure te hoeven gaan, en daar juist zo ver mogelijk van weg blijven met zoveel mogelijk reps in reserve.
Hoe doen jullie dat? Weten jullie methodes om dat gestructureerd te doen? Ideeën?
Bijvoorbeeld pullups, chinups, inverted rows of eigenlijk alle soorten rows, side raises, face pulls, rear flys, good mornings, pff vast nog wel meer.
Nu wil ik die oefeningen gewoon blijven doen, en dat zal ook moeten om de daarbij betrokken spiermassa te behouden.
Maar elke keer die rep PRs herhalen is nogal zwaar, mentaal en systemisch uitputtend, wat verdere training beperkt. En soms ook moeilijk met elkaar te combineren zoals bij de verschillende rug oefeningen die niet zomaar allemaal achter elkaar op hun maximale reps uitgevoerd kunnen worden.
Dus eigenlijk zoek ik een methode om die oefeningen makkelijker mee te kunnen behouden. Die meer ruimte geeft om die sessie en de trainingen in de week erna nog energie te hebben voor het andere werk en niet steeds dood te zijn van al die rep maxes blijven evenaren.
Rep-maxes behouden zonder tot failure te hoeven gaan, en daar juist zo ver mogelijk van weg blijven met zoveel mogelijk reps in reserve.
voorbeeld en waar ik aan denk zei:Neem bijvoorbeeld pullups voor 20 reps. Nu doe ik die met wekelijkse rep progressie vanaf 10 reps opbouwen terug naar 20. Maar vanaf zeg 14-15+ reps is het behoorlijk uitputtend dus dat betekend nog steeds dat ik en m'n rug de halve mesocycle daarvan erg vermoeid raken en niet meer vers zijn voor andere zaken. Doe ik hetzelfde met rows erbij en het is dubbel de pret.
Volgens mij moet het met een bepaald volume voor veel minder reps te behouden zijn. 5x8? 5x10? 5x12? Maar dat dan de rest van je leven elke week opnieuw gaat ook wel geestdodend worden dus iets van een progressieve overload erin zou toch wel mooi zijn.
Er mist dan denk ik nog een element in die training voor het kunnen van meer reps, density ofzo. Rusttijd verkleinen? Iets met myo-reps doen?
En dan op zo'n manier dat je naar een bepaald volume met een gegeven density kunt werken waarvan je weet dat dat gelijk staat aan bijvoorbeeld een setje van 20 pullups kunnen, of een setje van 30 side raises, zoals je ook van RMs naar een E1RM kunt rekenen.
Hoe doen jullie dat? Weten jullie methodes om dat gestructureerd te doen? Ideeën?