• Log in of maak account aan om verder te gaan zonder reclame

Veel plezier! 💪🏋‍♂️

MuscleMeat

high-rep rep-maxes onderhouden zonder ze steeds te evenaren

Bezoekers in dit topic

chrisk

Elite Member
15 jaar lid
Waardering
12.200
Er zijn best wat oefeningen meer geschikt voor hogere rep-ranges waarop ik een hoog aantal reps (met bw of een einddoelgewicht) kan die ik zo wil behouden.

Bijvoorbeeld pullups, chinups, inverted rows of eigenlijk alle soorten rows, side raises, face pulls, rear flys, good mornings, pff vast nog wel meer.

Nu wil ik die oefeningen gewoon blijven doen, en dat zal ook moeten om de daarbij betrokken spiermassa te behouden.

Maar elke keer die rep PRs herhalen is nogal zwaar, mentaal en systemisch uitputtend, wat verdere training beperkt. En soms ook moeilijk met elkaar te combineren zoals bij de verschillende rug oefeningen die niet zomaar allemaal achter elkaar op hun maximale reps uitgevoerd kunnen worden.

Dus eigenlijk zoek ik een methode om die oefeningen makkelijker mee te kunnen behouden. Die meer ruimte geeft om die sessie en de trainingen in de week erna nog energie te hebben voor het andere werk en niet steeds dood te zijn van al die rep maxes blijven evenaren.

Rep-maxes behouden zonder tot failure te hoeven gaan, en daar juist zo ver mogelijk van weg blijven met zoveel mogelijk reps in reserve.

voorbeeld en waar ik aan denk zei:
Neem bijvoorbeeld pullups voor 20 reps. Nu doe ik die met wekelijkse rep progressie vanaf 10 reps opbouwen terug naar 20. Maar vanaf zeg 14-15+ reps is het behoorlijk uitputtend dus dat betekend nog steeds dat ik en m'n rug de halve mesocycle daarvan erg vermoeid raken en niet meer vers zijn voor andere zaken. Doe ik hetzelfde met rows erbij en het is dubbel de pret.

Volgens mij moet het met een bepaald volume voor veel minder reps te behouden zijn. 5x8? 5x10? 5x12? Maar dat dan de rest van je leven elke week opnieuw gaat ook wel geestdodend worden dus iets van een progressieve overload erin zou toch wel mooi zijn.

Er mist dan denk ik nog een element in die training voor het kunnen van meer reps, density ofzo. Rusttijd verkleinen? Iets met myo-reps doen?

En dan op zo'n manier dat je naar een bepaald volume met een gegeven density kunt werken waarvan je weet dat dat gelijk staat aan bijvoorbeeld een setje van 20 pullups kunnen, of een setje van 30 side raises, zoals je ook van RMs naar een E1RM kunt rekenen.

Hoe doen jullie dat? Weten jullie methodes om dat gestructureerd te doen? Ideeën?

• Like
Waarderingen: Hell93
Er zijn best wat oefeningen meer geschikt voor hogere rep-ranges waarop ik een hoog aantal reps (met bw of een einddoelgewicht) kan die ik zo wil behouden.

Bijvoorbeeld pullups, chinups, inverted rows of eigenlijk alle soorten rows, side raises, face pulls, rear flys, good mornings, pff vast nog wel meer.

Nu wil ik die oefeningen gewoon blijven doen, en dat zal ook moeten om de daarbij betrokken spiermassa te behouden.

Maar elke keer die rep PRs herhalen is nogal zwaar, mentaal en systemisch uitputtend, wat verdere training beperkt. En soms ook moeilijk met elkaar te combineren zoals bij de verschillende rug oefeningen die niet zomaar allemaal achter elkaar op hun maximale reps uitgevoerd kunnen worden.

Dus eigenlijk zoek ik een methode om die oefeningen makkelijker mee te kunnen behouden. Die meer ruimte geeft om die sessie en de trainingen in de week erna nog energie te hebben voor het andere werk en niet steeds dood te zijn van al die rep maxes blijven evenaren.

Rep-maxes behouden zonder tot failure te hoeven gaan, en daar juist zo ver mogelijk van weg blijven met zoveel mogelijk reps in reserve.

Hoe doen jullie dat? Weten jullie methodes om dat gestructureerd te doen? Ideeën?
PR's evenaren om ze te behouden is totaal niet nodig, zo werkt het niet.
Sterker nog, het heeft waarschijnlijk eerder een averechts effect door -zoals je zelf al aan geeft- jezelf mentaal en systemisch uit put.
Ook hierin ligt de -paradoxale- tegenstelling m.b.t. het verschil tussen "trainen om" en "testen van" besloten.

Doorgaans kost het echt veel meer moeite om iets te behalen dan te behouden.
Doe daar je voordeel mee.

Om onnodige uitputtingslagen te leveren met herhalen van en evenaren, is zoiets al myo reps een prima oplossing.
Doe gewoon het totaal aantal reps van je rep-max, (bijvoorbeeld het 20 pullups voorbeeld) middels myo reps sets die qua inspanning-index niet verder gaan dan RPE 8 a 9.

Iets van 12+3+3+2 of zo 1x per week is afdoende.
Moeilijker zou ik er niet over te doen in mijn optiek.

• Like
Waarderingen: chrisk en Hell93
P.S. op een persoonlijke noot

Om bijvoorbeeld een nieuwe 20 rep-max te behalen met een bepaald gewicht, heb ik myo reps altijd als een prima trainingstechniek ervaren.
Reps opbouwen van 10 naar 20 met rep-outs doe ik eigenlijk nooit, op den duur veel te uitputtend om steeds maar tot of vlakbij falen te gaan.

Ik ga dit met myo reps opbouwen totdat ik qua rep-totaal significant boven die 20 reps zit.

Zodra ik bijvoorbeeld comfortabel dit kan doen": 14+4+3+3+2+2 = 30 reps totaal, dan doe ik de training daarna een rep-out.
Die circa 20 reps achter elkaar lukt eigenlijk altijd na deze voorbereiding, soms zelf nog een paar reps meer dan 20.

Toont voor mijn ook perfect aan dat het helemaal niet nodig is om met rep-outs rep-maxes te verbeteren, integendeel zelfs.
Je "spaart" jezelf -neurologisch gezien- door de myo rep sets die qua effort niet verder gaan dan RPE 8 a 9 en dat betaalt zich uit in rep-max PR's.

• Like
Waarderingen: Steks
  • Topic Starter Topic Starter
Ohja ik zat ook te denken aan de laatste amrap week al te doen na een 8-12 progressie.

Voorheen bijvoorbeeld
week 1 8-8-8-8-8
week 2 10-..
week 3 12-..
week 4 14-..
week 5 16-..
week 6 18-..
week 7 20-..

Dan
week 1 8-8-8-8-8
week 2 9-..
week 3 10-..
week 4 11-..
week 5 12-..
week 6 20-..

Weet niet of dat dan met 5x8 tot 5x12 zou zijn of van 5x8 naar 12-11-10-9-8 om toch een beetje te besparen vind ik dat ook wel fijn.

Even voor mijzelf om te onthouden.

P.S. op een persoonlijke noot

Om bijvoorbeeld een nieuwe 20 rep-max te behalen met een bepaald gewicht, heb ik myo reps altijd als een prima trainingstechniek ervaren.
Reps opbouwen van 10 naar 20 met rep-outs doe ik eigenlijk nooit, op den duur veel te uitputtend om steeds maar tot of vlakbij falen te gaan.

Ik ga dit met myo reps opbouwen totdat ik qua rep-totaal significant boven die 20 reps zit.

Zodra ik bijvoorbeeld comfortabel dit kan doen": 14+4+3+3+2+2 = 30 reps totaal, dan doe ik de training daarna een rep-out.
Die circa 20 reps achter elkaar lukt eigenlijk altijd na deze voorbereiding, soms zelf nog een paar reps meer dan 20.

Toont voor mijn ook perfect aan dat het helemaal niet nodig is om met rep-outs rep-maxes te verbeteren, integendeel zelfs.
Je "spaart" jezelf -neurologisch gezien- door de myo rep sets die qua effort niet verder gaan dan RPE 8 a 9 en dat betaalt zich uit in rep-max PR's.
Ah top thanks! Goed om myo reps als optie te zien en dat jij dat ook daadwerkelijk zo doet. En inderdaad die rep-out week zou ik er ook nog wel soms in willen houden om te testen. Zeker tijdens het zoeken/leren naar de parameters die mij zo'n equivalente training geven.

Pas je dan bij dat voorbeeld over de weken heen nog wel iets van een progressie toe?

Want ik zou niet iedere week die 14+4+3+3+2+2 = 30 precies zo hetzelfde willen herhalen omdat het kan. Misschien de activatieset bij 8 of 10 reps beginnen zoiets simpels? Of rusttijd minderen?

En hoeveel seconden rust neem jij in dat voorbeeld tussen de myo-rep sets? (of aantal ademhalingen of wat je voor die ruimte gebruikt) Als voorbeeld zodat ik niet helemaal aan een verkeerde uiterste ga zitten.

Dan ga ik zoiets als optie uitproberen misschien afwisselen met andere opties en experimenten.

Ah top thanks! Goed om myo reps als optie te zien en dat jij dat ook daadwerkelijk zo doet. En inderdaad die rep-out week zou ik er ook nog wel soms in willen houden om te testen. Zeker tijdens het zoeken/leren naar de parameters die mij zo'n equivalente training geven.

Pas je dan bij dat voorbeeld over de weken heen nog wel iets van een progressie toe?
Ja, want ik ben van mening dat het mentaal beter is om jezelf altijd in de lift te houden, ook al lukt dat maar een heel klein beetje.
(In die zin wordt progressief streven naar meer gewicht uiteindelijk vanzelf wel onderhoud cq. behoud, omdat je uiteindelijk hoe dan ook stagneert :))

Want ik zou niet iedere week die 14+4+3+3+2+2 = 30 precies zo hetzelfde willen herhalen omdat het kan.
Je moet niks in mijn beleving, behalve dan proberen het voor jezelf zo leuk, interessant en comfortabel mogelijk te maken.
(want dan houd je zaken het langst vol op termijn!)

Misschien de activatieset bij 8 of 10 reps beginnen zoiets simpels? Of rusttijd minderen?
Dus dit soort kleine variaties op het thema zijn prima om het "fris" te houden.

En hoeveel seconden rust neem jij in dat voorbeeld tussen de myo-rep sets?
15 a 20 seconden gemiddeld, ik doe dit inmiddels volledig op gevoel.
Ik weet instinctief precies wanneer ik aan de volgende myo reps-set toe ben..

(of aantal ademhalingen of wat je voor die ruimte gebruikt) Als voorbeeld zodat ik niet helemaal aan een verkeerde uiterste ga zitten.
Belangrijkste is vooral dat je "perceived effort" binnen de perken blijft, vandaar die RPE 8-9, wat praktisch gezien 1 a 2 reps in de tank houden betekent. Wees lief voor je zenuwstelsel, blijf ver weg van tot falen gaan is de boodschap.
Trainen moet ontspannen en "lekker" zijn, blijf zin hebben in je volgende trainingsessie!

Dan ga ik zoiets als optie uitproberen misschien afwisselen met andere opties en experimenten.
Lekker doen, dat houdt het "spannend".

Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: chrisk
Ohja voor sommige lifts zoek ik nog wel een andere oplossing. Bijvoorbeeld voor RDL, seated good mornings, en jefferson curls. Daarop wil ik liever geen myo-reps doen en kan of wil ik ook niet zwaarder gaan dan een behaald 20RM gewicht.

Misschien kijken met hoe weinig rusttijd 3-5 x 8-12 nog te doen is ofzo, dat dat met 1.5-2 min dan genoeg density geeft om gelijkwaardig aan 20 reps te zijn zonder daadwerkelijk zo te belasten. :thinking:

Terug
Naar boven