Fitness Seller

HIIT fietsen voor laatste laagje vetverbranding

Bezoekers in dit topic

Xjinzz

Novice
Lid geworden
10 apr 2013
Berichten
6
Waardering
0
Lengte
1m77
Massa
66kg
Hallo allemaal,

Ik ben de laatste weken wat massa bijgekomen en merk ook dat ik wat sterker ben geworden.
Even wat gegevens van me:

Leeftijd: 21 jaar
Lengte: 177 cm
Gewicht: 68 kg
Vetpercentage weet ik niet precies maar ik gok rond de 12% zoiets.

Nu wil ik voor de zomer, (of eigenlijk zo snel mogelijk), gewoon echt droog/afgetraind zijn. Ik ben echt nergens vet behalve rond mijn onderbuik. Bovenste 4 buikspieren zie je, onderste twee niet. Nu is het niet per se mijn doel om een sixpack te hebben maar om dit laatste beetje vet rond mijn buik te verbranden. Ik ga nu beginnen met clean eten en heb dit al geregeld maar nu heb ik alleen nog een vraagje rondom de cardio die ik ga doen.

Nu heb ik een paar mensen gesproken bij het fitness en heb ik besloten dat de beste manier om mijn beoogde resultaat te behalen High Intensity Interval Training, oftewel HIIT is. Ik neem aan dat de meesten hiero daar wel bekend mee zijn. Ik heb gekozen voor fietsen omdat het niet veel uitmaakt wat je kiest aangezien plaatselijk vet verbranden niet mogelijk is en ik hier de meeste motivatie(het leukst) voor heb.

Nu is mijn vraag, wat voor soort HIIT moet ik kiezen voor optimale vetverbranding(mijn doel)?

Zoiets: 30 seconds: High-intensity exercise . 15 seconds: Rest or low-intensity exercise

Of dit: Perform a three-minute warm-up at 65% maximum heart rate. Pedal hard as possible for thirty seconds, recover for thirty seconds and repeat. Repeat this 15-20 times. Your RPM during work sets should exceed 120. Perform three-minute cool down.

Of zijn beide goede opties? Misschien hebben jullie een schema wat jullie volgen mbt fiets cardio als jullie dit doen?

Alvast bedankt!
 
Doe HIIT lekker buiten, begin met sprintjes. minuutje of 5 warm-lopen beetje joggen stretchen etc. Dan 30 sec voluit sprinten, als het kan op gras of een heuveltje op. Dan 1 tot 3 minuutjes rustig tempo lopen en dan weer 30secs voluit, doe dat 6 tot 9 keer en je bent klaar in een korte tijd.
 
Ik doe ook hiit op de spinfiets, ik warm vijf minuten op. Daarna sprint ik 30sec. en rust ik 60sec. uit. Dat herhaalde ik de eerste twee weken 8x en sinds twee weken 10x. Volgende week houd ik 45sec. rust aan en 30sec. sprinten. Eerst 8 herhalingen en twee weken later 10. Zo hoop ik over een aantal weken uit te komen op 12 herhalingen van 30sec. sprinten en 15sec. rust.

Ik moet zeggen dat t wel pittig is, die benen branden als een gek!
Maar conditie gaat hard vooruit en spierkracht in m'n benen ook.
Helaas blijft mijn vetpercentage hoog maar dat zal met iets anders te maken hebben denk ik.

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Je moet in een calorie deficit zitten wil je je vet verbranden .. HIIT zal erbij kunnen helpen natuurlijk maar als je in een calorie surplus zit doe je het voor niks.
 
Of dit: Perform a three-minute warm-up at 65% maximum heart rate. Pedal hard as possible for thirty seconds, recover for thirty seconds and repeat. Repeat this 15-20 times. Your RPM during work sets should exceed 120. Perform three-minute cool down.

Alvast bedankt!

Lijkt een beetje op Tabata... Vergeet niet dat je op een stationary bike heel veel kracht kwijt kan, waardoor je jezelf enorm uitput. Een fatsoenlijke Tabata sessie van 4 minuten is echt heel zwaar.

Je kan ook 30sec/30sec 80-85% max HR / minimum effort doen voor 10-30 cycles. Dat is nog wel vol te houden voor de meeste mensen.
 
Uiteindelijk gaat het vooral om de hoeveelheid werk die je verzet. Met HIIT verbruik je wel snel, maar ook korter. Doe je het te intensief, dan word je vooral moe en alles doet zeer, maar je totale energieverbruik is niet optimaal. Dus: rustig beginnen en opbouwen tot het punt dat het zo zwaar wordt dat je te snel uitgeput bent.
En ondertussen niet méér gaan eten, anders doe je het inderdaad voor niks!
 
HIIT is naar mijn weten echt perfect voor vetverbranding. Je bereikt met een HIIT training van 20/30 minuten qua vetverbranding volgens mij ongeveer net zoveel als met een extensieve duurtraining van 2 uur op de fiets. Het trainingseffect zal uiteraard iets anders zijn, maar dat geeft niet aangezien het hier puur om vetverbranding gaat.

Ik zou persoonlijk, maar dat komt omdat ik wielrenner ben en dus hard wil kunnen fietsen, eerder kiezen voor blokjes van 1,5 minuut op 95% van je hartslag, gevolgd door 3 minuten op 70% van je hartslag. Dit een keer of 6. Of je doet het 4x, pakt 10 minuutjes rust en herhaalt deze serie nog 2x.
 
Back
Naar boven