XXL Nutrition

Hiking & supplementen/voeding

Bezoekers in dit topic

Daemon Angel

Cool Novice
Lid geworden
21 sep 2011
Berichten
64
Waardering
3
Lengte
1m77
Massa
70kg
Vetpercentage
8%
Buiten fitness ben ik ook actief als hiker/backpacker.
Nu is er recent op een forum waar ik actief ben de topic gestart ivm voeding/supplementen voor hiken.

Ik heb er een mening over maar wou hier eens de expertise vragen

Gewicht en praktisch kunnen nemen zijn belangrijke vereisten bij hiken.
Nu wou ik beginnen met een basic vraag:

Spierbescherming & proteïne/amino's, welke raden jullie aan daarvoor?

Zelf heb ik gekozen laatste keer voor de amino's van Musclepharm.
http://www.bodybuilding.com/store/musclepharm/amino1.html
Deze kunnen gemakkelijk in het drinken opgelost worden en gedurende de dag gedronken.
Ze bevatten BCAA's nog wat zaken en een interessante mix aan electrolyten voor te rehydrateren.
Nu zijn deze niet zo compleet van samenstelling aan aminozuren .
Zijn ze genoeg voor spieren te beschermen?
Andere alternatieven?

Zelf ben ik deze nog tegengekomen als alternatief: http://www.bodyenfitshop.nl/aminozuren/aminozuren/optimum-nutrition/amino-superior/
Purple Wraath neem ik tijdens het trainen maar de toegevoegde producten maken het minder interessant voor het hiken.

Vorige keer heb ik gewerkt met de tabletten van body & fit maar hier heb ik liever een ander alternatief voor wegens het bevatten van teveel amino's van minder interessante bronnen (naar mijn mening). Vorige keren ze gebruikt aanvullend nog.

Liefst zou ik een proteine blend meenemen maar uit ervaring weet ik dat het iets teveel gedoe is om te nemen. Zeker wanneer het weer zo ellendig is dat je niet wilt stoppen om met een poedertje te beginnen mixen. Een tablet is dan handiger om even te poppen.
 
hoelang ga je backpacken?
als je al die tijd niet gaat trainen hebben supplementen geen nut. (bij een lange periode dan, vakantie van 2 weken kan natuurlijk prima)
 
Je doet aan (zware)fysieke inspanning. Dus ik vermoed dat het op peil houden van je eiwitten/aminozuren nodig gaat zijn om je spieren te beschermen tegen afbraak. Je ligt niet aan het zwembad bij hiken he :-).
= Rugzak van 15-20 kg op en neer de berg

Maar we spreken over een periode van 2 weken inderdaad.
 
Voor dat je gaat lopen een casseine shake nemen? De aminozuren die hierin aanwezig zijn komen gedurende 6-7 uur vrij dus je bent dan wel een flink deel van je wandeling voorzien. Eventueel zou je voor onderweg dan nog eenvoudige BCAA tabletten kunnen aanschaffen die je af en toe neemt. Zodra je klaar bent een whey shakeje en klaar is Kees. Zou niet weten waarom je meer geld dan dat aan supplementen hier voor zou spenderen. Zolang je zorgt dat je genoeg kcal eet over de dag (dus waarschijnlijk voor/na het hiken) zit je wel goed.
 
Maar eet je zo weinig dan tijdens dat hiken? Als je gewoon normaal eet is er niks aan de hand.
Anders wat eiwitrepen meenemen, dan heb je makkelijk en snel wat eiwitten bij de hand.
 
Je kan niet je normale eetschema aanhouden tijdens het hiken.
Je zit met een limitering van gewicht.
Tel maar eens uit hoeveel extra kg je draagt als je voor 5 dagen (maar) al je maaltijden zou meedragen ;-).
Er vanuit gaande dat je standaard rugzak 12 kg is, ga je serieus wat moeten dragen.

Heb ooit inderdaad gewoon whey meegenomen, maar dit was een gedoe met je beker uitkuisen, met slecht weer blijf je liever gewoon in beweging, soms heb je niet de mogelijkheid deze uit te kuisen. Dan nam ik hem te vaak niet.

Ben wel aan het overwegen om terug een protene shake mee te nemen zoals musclepharm combat, waarin trage en snelle zitten.

Maar was toch ook aant zoeken naar vervanger voor whey die gemakkelijker te nemen valt.
 
Je kan niet je normale eetschema aanhouden tijdens het hiken.
Je zit met een limitering van gewicht.
Tel maar eens uit hoeveel extra kg je draagt als je voor 5 dagen (maar) al je maaltijden zou meedragen ;-).
Er vanuit gaande dat je standaard rugzak 12 kg is, ga je serieus wat moeten dragen.

Heb ooit inderdaad gewoon whey meegenomen, maar dit was een gedoe met je beker uitkuisen, met slecht weer blijf je liever gewoon in beweging, soms heb je niet de mogelijkheid deze uit te kuisen. Dan nam ik hem te vaak niet.

Ben wel aan het overwegen om terug een protene shake mee te nemen zoals musclepharm combat, waarin trage en snelle zitten.

Maar was toch ook aant zoeken naar vervanger voor whey die gemakkelijker te nemen valt.

Ik ben vroeger ook wel een paar keren met de rugzak rondgetrokken (Costa Rica, Venezuela...) en weet wel wat dat inhoudt. Ik kan mij niet inbeelden dat ik mij tijdens zo'n reis zou bezig houden met proteines, enz.. Ga op reis en geniet van je vakantie. Plaatsen genoeg om goed en genoeg te eten. Denk je nu echt dat die supplementen je gaan helpen tegen spierverlies. Ik kan mij enkel voorstellen dat je dit zou doen als je twee weken in de bergen gaat stappen waar je veel energie nodig hebt en wel verplicht bent om droogvoeding, enz mee te nemen.
 
maak zelf eiwitrepen/koeken thuis en neem er elke dag 2 of 3 ofzo en probeer daarnaast gewoon zoveel mogelijk te eten als mogelijk is. Dan gebeurd er weinig in die 2 weken
 
Ik ben vroeger ook wel een paar keren met de rugzak rondgetrokken (Costa Rica, Venezuela...) en weet wel wat dat inhoudt. Ik kan mij niet inbeelden dat ik mij tijdens zo'n reis zou bezig houden met proteines, enz.. Ga op reis en geniet van je vakantie. Plaatsen genoeg om goed en genoeg te eten. Denk je nu echt dat die supplementen je gaan helpen tegen spierverlies. Ik kan mij enkel voorstellen dat je dit zou doen als je twee weken in de bergen gaat stappen waar je veel energie nodig hebt en wel verplicht bent om droogvoeding, enz mee te nemen.


Dit laatste is exact wat ik meestal doe :-)
Droogvoeding en voor langere periode (5 tot 10 dagen+) in de natuur (niets tegenkomen om te bevoorraden) zijn met iets van een 20 km per dag.

Ik ben me vooral aan het voorbereiden nu op een IJsland oversteek en wil daar mijn voeding ook inorde hebben. Vandaar dat ik op huidige hikes mijn voeding en materiaal orden en uittest.

en voor voeding advies geen betere plaats dan hier :)
 
Dit laatste is exact wat ik meestal doe :-)
Droogvoeding en voor langere periode (5 tot 10 dagen+) in de natuur (niets tegenkomen om te bevoorraden) zijn met iets van een 20 km per dag.

Ik ben me vooral aan het voorbereiden nu op een IJsland oversteek en wil daar mijn voeding ook inorde hebben. Vandaar dat ik op huidige hikes mijn voeding en materiaal orden en uittest.

en voor voeding advies geen betere plaats dan hier :)

Paar eiwitrepen mee? Beef Jerky? en in je bidon (of camelbak?) een intra-workout supplement zoals Intrabolic/Purple Wraath/Huismerk enz?
 
Volgens mij is gemalen havermout met casseine een ideaal ontbijt en casseine met water laten opstijven in koud water een ideaal toetje. Dan kampeer je toch en heb je toch al afwas. Whey zou ik niet doen, dat moet je zoveel per dag nemen dat het niet praktisch is en je zoekt een anti katabool eiwit en geen anabole werking....casseine dus. Ik at altijd al havermout en brinta met hiken. Natuurlijk redt je het niet om zoveel mee te nemen als je normaal zou eten qua eiwitten maar 2x50gram casseine zou toch moeten lukken? Neem een lekker smaakje en je kan suiker ook thuis laten.

Verder is MCT olie een ideaal supplement om makkelijk aan kcals te komen. Kleiner en lichter kan je kcals niet krijgen. Experimenteer er thuis al mee zodat je weet hoeveel ml je door ontbijt lunch en avondeten kan mengen zonder buikklachten. Ik kan een ruime theelepel door mijn ontbijt hebben maar andere zonder problemen een eetlepel.

Verder als supplement; ECA! Efedrine geeft meer lucht, uithoudingsvermogen en onderdrukt honger. Wel risicovol bij douane tegenwoordig maar vroeger had ik altijd efedrine mee.
 
Een kennis heeft vrij goed "Le marathon des sables" uitgelopen. Hij had gemalen cornflakes (gesuikerde versie) vacuum verpakt als ontbijt. Heel kleine mini porties. Mss een tip. 's Avonds was het een soort van astronautenvoeding wat ook heel makkelijk transporteert.
 
Back
Naar boven