Fitness Seller

History of Strong man in Belgium

Bezoekers in dit topic

squatbeast

Advanced Bodybuilder
10 jaar lid
Lid geworden
15 jun 2006
Berichten
942
Waardering
30
Lengte
1m93
Massa
160kg
Beste,

Deze topic gaat over het sterkste man gebeuren in België. :eek:
(wedstrijden in het verleden en Kampioenen van het verleden)

Lang was het sterkste man gebeuren een kermis attractie bij grote "kermissen" :D open deurdagen, volks spelen en Giro praktijken.
Bv "Johon Massis" Die met zijn tanden vrachtwagens vooruit trok.
(Dat is dus het kermis gebeuren waar we als officieele sport van af willen )

Maar deze sport is al sinds 1980 wereld wijd bekend.
En hoe zat het dan met de Belgen? :eek:
Waneer zijn ze onze noorder buren achter na gegaan ???

Alles is begonnen hier in 1995 .....

Zo ver ik met herinner is de "sterkste man van Vlaanderen" de langste wedstrijd hier in België.

Is opgericht in 1997 tot 2001 door "Franco's power Gym" te Antwerpen linker oever. :cool: Er voor noemde deze wedstrijd "Sterkste Man Van Antwerpen" van 1995 tot 1996.:rolleyes:
Antwerpen zelf heeft nog een paar andere organisatoren gehad en is nog 2x mee tussen Vlaanderen gevloeid (met de zelfde deelnemers)

Er waren verschillende Kampioenen.

-Robby Pauwels (Power lifting kampioen 1998 tot 2000)
-Jeffrey Phlips ( Power lifter toen en nu nog actief strong man)
-Tom De Groof (Body Builder en getraind door Bill Richardson )

Om er enkele op te noemen, ik zelf heb in 2000 & 2001 ook deel genomen en ben bij beide wedstrijden 2de geworden met 1 punt achter de winaar "Tom De Groof". Jeffrey Phlips is 3 jaar 3de geweest na in 1998 gewonnen te hebben.

Deze wedstrijd is opgedoekt geweest door tijd gebrek en het dwars liggen van de Provincie Antwerpen. + Het zelfde probleem als nu, meer en meer atleten begonnen weg te blijven door de Doping Controles op deze wedstrijd.

De zaak is overgenomen en er was nooit terug leven in de Sterkste man van Vlaanderen geblazen. (De houten log van 45kg in Iron Ville is afkomstig van deze wedstrijd en was gebruikt in 1999 tot 2001 op herhalingen)

Om enkel oefeningen op te noemen:

- Loading race (30 biervaten laden binnen de 2min op een verhoog van 1m30)
- Car Dead lift ( 200kg en kwam telkens 40kg bij u kon nemen of passen)
- Log lift for reps ( 45kg zoveel mogelijk reps binnen de minuut)
- Farmers walk ( 50kg stuk zo ver mogelijk, afstand 1x was 40m )
- Truck pull ( 12 ton op een afstand van 30m)

*

Dan weet ik is er ergens de "Sterkste man van Merchtem" gekomen.
Bestaat nu al 8 jaar (Weet niet wanneer die begonnen is en hoeveel kampioenen deze al gehad heeft)

Kampioenen Merchtem :

-Joeri Polfliet ( meer maals ....)
-Jimmy Laureys
-Jan Dryvers (lichte klasse)

Georganiseerd door "Joeri Polfliet" & "Hugo de Grauwe" van Physical Club Merchtem.
In mijn visie heeft deze wedstrijd de draad gepikt waar Vlaanderen gestopt is.
Maar had ook de fouten in het begin van Vlaanderen, het Kermis gevoel.
(Moet ik eerlijk toe geven is verbeterd in de jaren)
Hebben er nog een + punt van gemaakt met een lichtere klasse er bij C en is over gegaan naar -90kg (tot grote spijt)

Om een paar oefeningen op te noemen:

- Bals of Steel(7of8 eivormige metalen ballen van 80tot150kg op 1m30 leggen)
- Auto band werpen ( een auto band zo ver mogelijk achter je werpen)
-Tractor duwen (een tractor zo snel mogelijk duwen over 30m)
- Hercules hold ( 120kg stuk zo lang mogelijk vast houden)
- Crucifix (een stok met een metalen bal van 15kg gestrekt houden )

*

Dan hadden 2 mensen het idee om de sterkste man van Vlaanderen weer leven in te roepen: " Patrick De Wiest" en "Jimmy Laureys" (Mezelf).
Is gestart in 2005 tot 2009 in Bazel en gaat nu naar Gent voor het Jaar 2010 en word overgenomen door "David De Vos " en "Didier van Hamme".

In 2007 Besluiten De Wiest & Laureys een federatie op te richten, de NSMB (Nationale Strong Man Belgium) met steun van de Wereld federaties en hun regels. De IFSA (nu de Strong man Champioens League) Strong man Cup & WSM (World Strongest Man).

Om Strong man bekender te maken en meer atleten internationaal te laten gaan heeft de NSMB in 2008 de 1ste officiële "Sterkste Man Van België" gehouden te Sint Niklaas. Met een geweldig Succes naar gevolg.
De Media was klaar voor Strong man in België.

Daar door waren er nog een paar extra wedstrijden in België en Demo's
Bv "Open Belgisch vrachtwagen kampioenschap" tijdens "Temse op Wielen".

In 2009 heeft de NSMB de 1ste officiële zetel benoemd, dat de sport in België de komende jaren op een hoog niveau moet brengen.

Voorzitter: Patrick De Wiest
Secretaris: Jimmy Laureys
Penningmeester: Kurt De Smet
Vertegenwoordiger 1: Stefan Van der Ha
Vertegenwoordiger 2: David De Vos
Vertegenwoordiger 3: Karel Van Hulsel

In het jaar 2010 wil de NSMB zoveel mogelijk leden verwerven maar ook zoveel mogelijk organisators. Om de sport zen bekendheid te geven en te promoten.

Als de NSMB begon Hadden ze maar 2 wedstrijden.

-Open Sterkste man Van Vlaanderen
- Sterkste man van België

Nu in 2010 hebben ze al 7 wedstrijden en er zullen nog volgen

-New commers cup
-Voorrondes Sterkste man van België
-Finale Sterkste man Van België
-Strong man cup Belgium
-Strong Woman Cup Belgium
-Belgisch Kampioenschap Vrachtwagen trekken
-Sterkste man van Vlaanderen


In beraad (2010 a 2012):

-Highlander Challange
-Sterkste man van Brabant
-NSMB Open Strong Man Challange Lv C
-NSMB Open Strong Man Challange Lv B
-Strong Man Champioens League Belgium



Maar tussen de periode 2005 & 2009 zijn er nog wedstrijden op gedoken in België van verschillende organisatoren.

-Sterkste Man van Wommelgem
-Sterkste Man van West-België
-Sterkste Man van Sint Job
-Sterkste Man van Antwerpen
-Highlander Challenge Vlaanderen
-Sterkste man van .... (georganiseerd door de rugby groep the Rhino's)


Heb ik iets over het hoofd gezien mail me dan prive dan kan ik het aanpassen.
(En geene zever aub :cool:)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu hebben we een Topic waar we vrij kunnen dicuteren over de wedstrijden in België en de opkomst van de NSMB en alles wat met de sport te maken heeft.

Hou het deftig, maar wees eerlijk en zo beleeft mogelijk.
Wees to the point en draai niet rond de pot met vragen en antwoorden.

Het is hier ook niet de bedoeling om ouwde koeien uit de sloot te halen.

Maar om de geschiedenis te weten en om over te toekomst te praten.

*

---------- Toegevoegd om 16:47 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 16:41 ----------

Mijn eigen conclusie is ...

Dat de NSMB al het meest in deze sport verwezelijkt heeft dan wie dan ook die zich met de sport bezig houd.

En dit zeg ik niet om dat ik deze heb helpen opstarten en er bij ben.
Nee de feiten spreken voor zich. Kijk wat wij gedaan hebben op 3 jaar tijd.

Als nog mensen zich bij ons zouden aansluiten en mee helpen de sport groot te maken.
Beeld u dan in wat we dan kunnen doen met nog 3 jaar er bij ...

En zoals vernoemd was " de sterkste man van vlaanderen" de langst zijnde wedstrijd.

Ik vraag me af waar de meeste atleten zitten van die tijd ???

(Veel zijn gestopt of met pensioen en ook een aantal hebben ernstige blessures, maar toch niet iedereen.)
 
Laatst bewerkt:
Interressant stukje Jimmy, vroeg me al een tijdje af hoe dat nu precies zat in België
 
Oke , oooh my god :D

Dit is erg hahahaha!!!
 
leuk artikel:thumbs:
jammer genoeg word het hier in belgie nog niet seriueus genomen.
tja hier kennen ze alleen koers,voetbal en tennis
als ik soms tegen iemand zeg dat ik aan een strongman wedstrijd deelneem lachen ze u uit en vragen ze op welke kermis dat gaat gebeuren???
of wel willen ze armpje drukken:rolleyes:
 
Het zijn dan ook echte losers dat zo doen.

Armpje drukken of willen vechten .... Idioot is het gewoon.

Maar we zijn er meebezig geef ons nog 3 jaar en het zal de respect en erkenning krijgen dat het verdiend. " all in good time"
 
Het zijn dan ook echte losers dat zo doen.

Armpje drukken of willen vechten .... Idioot is het gewoon.

Maar we zijn er meebezig geef ons nog 3 jaar en het zal de respect en erkenning krijgen dat het verdiend. " all in good time"

Het zal er ook vanaf hangen of we de boel proper kunnen houden.
lees vrij van schandalen: financieel in orde, fiscaal ok (vzw veronderstel ik?), geen dopinggevallen, positief imago,
We moeten onszelf ernstig nemen als we willen dat de rest van de wereld dat ook doet, en dan bedoel ik niet dat we niet eens mogen lol tappen of lachen...
 
strongman champions league in belgie?
wijs!big z e.d. die naar belgie komen,dat moet ik zien:)
mss word strongman daarna wel seriueus genomen in belgie.:rolleyes:
 
Wat houdt die Newcomers Cup in Jimmy?

Hoe zwaar zijn de events en welke zijn het?
 
http://forum.dutchbodybuilding.com/f32/nsmb-new-commers-strong-man-cup-227587/

Je kunt misschien nog bij op de reservelijst :dunno:

Je bent van Limburg zie ik, good stuff :D

Jij en Jimmy kennen me dan ook allebei :D

Op Forza sta ik bekend als Leeuwer, in het echte leven als den Bèr(Bert), waarmee je nog een SUPERhighlandwedstrijd samen hebt gedaan ;)

Graag wil ik hoor, maar ik zie dat het al vrij vol staat. Bovendien wil ik dit jaar eerst een aantal powerliftingwedstrijden onder de riem hebben voor ik iets anders doe. Maar ik ben wel geïnteresseerd, zeker nu ik terug wat op gewicht begin te komen.
 
Jij en Jimmy kennen me dan ook allebei :D

Op Forza sta ik bekend als Leeuwer, in het echte leven als den Bèr(Bert), waarmee je nog een SUPERhighlandwedstrijd samen hebt gedaan ;)

Graag wil ik hoor, maar ik zie dat het al vrij vol staat. Bovendien wil ik dit jaar eerst een aantal powerliftingwedstrijden onder de riem hebben voor ik iets anders doe. Maar ik ben wel geïnteresseerd, zeker nu ik terug wat op gewicht begin te komen.

Oi, welkom op Dbb dan :D
 
Thanks makker ;)

Forza-spy alert :eek:, omg het gezamelijke IQ van het forum is net verdubbeld, hoewel sinds dat crossfit gedoe had ik mijn twijfels maar als je je gewicht weer omhoog wil en terug stevig gaat deadliften vergeef ik je :roflol:
welcome back to the iron side :cool:
Er komt in september/oktober misschien nog iets voor jou Bèrken, tegen dan heb je wslk wat pl-contests gedaan en kan je eens strongman testen
 
Forza-spy alert :eek:, omg het gezamelijke IQ van het forum is net verdubbeld, hoewel sinds dat crossfit gedoe had ik mijn twijfels maar als je je gewicht weer omhoog wil en terug stevig gaat deadliften vergeef ik je :roflol:
welcome back to the iron side :cool:
Er komt in september/oktober misschien nog iets voor jou Bèrken, tegen dan heb je wslk wat pl-contests gedaan en kan je eens strongman testen

Haha, dankje! ;)
Helaas zal ik niet zoveel posten, ik lees alleen maar eens af en toe mee.
Mijn geduld is helaas niet groot genoeg voor sommige dingen die hier worden gepost :p(hoewel het strongman/powerlift/gewichthefforum goed meevalt)

Crossfitgedoe is terug in de kast, nu weer hardcore powerliften!
Als alles goed gaat zit ik tegen de wedstrijd van 13 maart op mijn zwaarste lichaamsgewicht ooit.
Graag doe ik zeker eens mee met strongman in september of oktober. Ik heb mijn lengte en gewicht niet mee, maar ik wil absoluut eens uittesten wat ik kan doen met een paar kilo's meer op mijn ribbenkast.

Ik herkende je btw aan je signature ;)
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven