AndroidHealthClinic

HIT liefhebbers verenigd u! (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

TheNose

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
3 mrt 2005
Berichten
7.307
Waardering
9
Hallo mensen en ander ongedierte! :P
Aangezien de meeste mensen hier volgens splitschema's ed trainen met meerdere setjes per oefening, zijn er dus weinig topics over High Intensity Training te vinden hier (of ik zoek niet goed... :P ).
Mijn bedoeling met dit topic is dat andere HIT fanaten hier met elkaar kunnen discussieren over schema's voeding etc...alles wat maar met HIT te maken heeft!

Ik ben zelf nu naar aanleiding van een boek van Ellington Darden (een van de rechterhanden van Arthur Jones, godfather van de HIT) ongeveer 6 maanden aan het trainen volgens HIT, ik gebruik daarvoor ook de trainingsschema's uit zijn boek. Het bevalt me zeer goed (hiervoor heb ik ongeveer 4 jaar met tussenpozen helaas met splitschema's getraind). Met HIT boek ik veel meer vooruitgang al is dat minder trainen wel even wennen, maar ook wel weer relaxed als je elke training weer merkt dat je vooruitgaat! :)

Reageer aub wel ontopic, dus geen reacties als HIT is voor mietjes, of het werkt niet etc...die discussie kan geen van beide partijen ooit winnen en moet ook elders gevoerd worden... ;)

Dus mede HITters post je ervaringen en help elkaar te groeien! ;)
 
Vind het erg knap van je dat je naar vier jaar gewoon trainen naar hit bent gegaan. Ik zelf zou dat niet kunnen. Volgens mij is er hier op het forum heel erg veel aandacht besteed aan hit...en de tijd dat hit nog populair was is een beetje voorbij denk ik.
 
Wat zijn in jouw ogen de voordelen van HIT dan?
 
Bartmen zei:
Vind het erg knap van je dat je naar vier jaar gewoon trainen naar hit bent gegaan. Ik zelf zou dat niet kunnen. Volgens mij is er hier op het forum heel erg veel aandacht besteed aan hit...en de tijd dat hit nog populair was is een beetje voorbij denk ik.

HIT is idd geloof een jaar of 10 geleden erg populair geweest (kwam oa door de aandacht die Mens Health in de USA hier opeens aan ging besteden). Mensen grijpen alleen steeds weer terug op splitschema's omdat dat op 1 of andere manier logischer lijkt...maar dat is het absoluut niet! Maar ehm die discussie gingen we niet voeren geloof ik he! ;)
Ik weet dat HIT niet super populair is, maar ik vind het geweldig en haal er erg goede resultaten mee (flinke vooruitgang in 6 maanden tijd). Bij mij in de sportschool ben ik momenteel 1 van de 2 mensen (op meer dan 1000 leden) die op deze manier trainen.

Dit topic wil ik gewoon gebruiken om de HITters die hier op het forum rondlopen te verenigen...

btw de overstap van HVT naar HIT was erg makkelijk hoor...met HIT zijn mijn trainingen veel intensiever...was na een HVT training altijd moe en na een HIT training ben ik gesloopt! :P
 
RichardV zei:
Wat zijn in jouw ogen de voordelen van HIT dan?
Het is niet mijn bedoeling die discussie te gaan voeren, aangezien we daar toch niet gaan uitkomen. Die discussie loopt al sinds eind jaren 60 dus...beetje zonde van onze tijd misschien?
 
TheNose zei:
Aangezien de meeste mensen hier volgens splitschema's ed trainen met meerdere setjes per oefening, zijn er dus weinig topics over High Intensity Training te vinden hier (of ik zoek niet goed... :P ).
Mijn bedoeling met dit topic is dat andere HIT fanaten hier met elkaar kunnen discussieren over schema's voeding etc...alles wat maar met HIT te maken heeft!

Ik denk dat je niet goed zoekt. Misschien heb je hier iets aan..
 
Ik heb het boek liggen en het trekt me wel aan, ik hou wel van die minimalistische aanpak en absoluut niet van die 20 setjes per spiergroep die door veel bodybuilders gevolgd wordt. Ik heb naar dogg-crapp zijn schema gekeken, ook een HIT-variant, met 1 (rest-pause) set per spiergroep en dat heb ik tijdens mijn cut gedaan... best wel lekker, maar ik heb het te kort gedaan om er echt een mening over te hebben... wordt vervolgd dus :)
 
TheNose zei:
Het is niet mijn bedoeling die discussie te gaan voeren, aangezien we daar toch niet gaan uitkomen. Die discussie loopt al sinds eind jaren 60 dus...beetje zonde van onze tijd misschien?

Beetje zonde van onze tijd en web space om zo'n topic te openen?
 
In het algemeen is mijn training verre van HIT... Dat gezegd zijnde, sommige spieren heb ik jaren met slechts één basisoefening getraind, en dat telkens gewoon met een paar opwarmers en dan slechts één all-out keiharde werkset en dat was dat.

Dat was het geval voor seated/military presses en barbell curls, beide één keer per week, en ik ben op die manier toch tot een >100kg press en een >80kg curl geraakt. Ik train die spieren trouwens nu nog vaak zo. Ik heb echter ook ondervonden dat ik voor andere oefeningen (bv bench) veel méér volume moet verzetten om vooruitgang te boeken.

M'n squats train ik nu ook met hoog volume/frequentie, maar vroeger heb ik goede vooruitgang geboekt met het klassieke "20rep breathing squat" systeem (van 20x110kg naar 20x155kg), toch ook een vorm van HIT.
 
80 kilo curl ????? concentration curls :D

Hoeveel reps dan ?????
 
Nu zeg je mijn training is VERRE VAN HIT. Misschien moet je dan de topic ook bijstellen en verranderen in Low Volume. Daar kan ik mij overgens wel in vinden
 
Bartmen zei:
Nu zeg je mijn training is VERRE VAN HIT. Misschien moet je dan de topic ook bijstellen en verranderen in Low Volume. Daar kan ik mij overgens wel in vinden

HIT is low volume met hoge intensiteit (dus tot en met de maximale spieruitputting gaan)...:)

@ Brutez...sorry ik kan inderdaad niet goed zoeken zal me in het andere topic mengen...

@ Die knurft die vind dat het zonde is van de webspace, lees mijn openingspost daarin zeg ik duidelijk dat ik niet uit ben om te discussieren over wel of geen HIT...en wat doe jij...je opend de discussie... ??? NOFI
 
gaat het toevallig over DIT BOEK ?

Wil het namelijk wel proberen, lijkt me interessant. Train nu 3 dagen in de week, elke spier groep komt 1 keer aan de beurt. Ik ga altijd tot het uiterste maar heb het gevoel dat ik dieper moet en kan gaan. Deze trainings methode lijkt me daarom wel interessant :D
 
op FI hebben ze een benamingen voor mensen zoals de TS .... HIT-Nazi's! :D

Maar imo is HIT maar een hype, ga gewoon zwaar trainen ipv zoveel wetenschap er achter te zoeken.
 
Bartmen zei:
Nu zeg je mijn training is VERRE VAN HIT. Misschien moet je dan de topic ook bijstellen en verranderen in Low Volume. Daar kan ik mij overgens wel in vinden

Ach what's in a name hé... ik zeg gewoon dat ik bepaalde spieren graag heel simpel met één topset train. Dat was bij de oldskool strongmannen trouwens de standaard manier van trainen, lang voor de marketingmachine daar etiketten op begon te plakken...


Jaccis zei:
80 kilo curl ????? concentration curls :D

Neen, uiteraard ultra-slow cable-curls met peak contraction en extra supinatie, in superset met tricep kickbacks ;)

Gek dat men die 80kg hier zo veel vindt ; M'n twee maten gaan tot 90kg voor 5reps, dat kan ik nog niet aan hoor. Dus ben ik de zwakste van de drie :( Maar alle drie doen we enkel barbell curl als directe bicepoefening, de rest halen we uit zware rows en chins. Maar het doel is het kweken van functionele forsbollen hé, geen strandspieren. (Eén van hen is competitief freefighter, zelf ben ik een braaf manneke, maar dat geeft wel de goede entourage om geen nutteloze dingen te doen en te sleuren tot je erbij neervalt)
 
TheNose zei:
HIT is low volume met hoge intensiteit (dus tot en met de maximale spieruitputting gaan)...:)

@ Brutez...sorry ik kan inderdaad niet goed zoeken zal me in het andere topic mengen...

@ Die knurft die vind dat het zonde is van de webspace, lees mijn openingspost daarin zeg ik duidelijk dat ik niet uit ben om te discussieren over wel of geen HIT...en wat doe jij...je opend de discussie... ??? NOFI

Knurft :roflol: :roflol: :roflol:
Grappig mannetje, nu al.
Als 1e ik wilde geen discussie beginnen, maar ik stelde je een vraag. Wat is in jouw ogen zo goed aan hit?! Dat is geen discussie maar een vraag
Maar dan wil je geen uitleg geven.
En die opnmerking van mij volgde die van jou, omdat je nogal bijdehand doet en waarschijnlijk ook bent.
:flipoff: :flipoff:
 
RichardV zei:
Knurft :roflol: :roflol: :roflol:
Grappig mannetje, nu al.
Als 1e ik wilde geen discussie beginnen, maar ik stelde je een vraag. Wat is in jouw ogen zo goed aan hit?! Dat is geen discussie maar een vraag
Maar dan wil je geen uitleg geven.
En die opnmerking van mij volgde die van jou, omdat je nogal bijdehand doet en waarschijnlijk ook bent.
:flipoff: :flipoff:

Ik mag graag bijdehand zijn en doen ja, dat klopt, maar daar heb jij ook een handje van geloof ik (of twee middelvingers in dit geval) :P ;)
No hard feelings...ok een vraag dus ik zal vertellen wat ik zo goed aan HIT vind:

-De uitvoering van de oefeningen zijn strikt en langzaam (gecontroleerd) dus weinig tot geen kans op blessures (vertelde mijn patienten dit altijd al maar goed).
-Het hele lichaam op 1 dag trainen is voor je herstel gewoon beter dan split schema's, als je lijf nog van je benentraining aan het herstellen is ga je (niet jij persoonlijk maar hvters in het algemeen) weer wat anders trainen. Je lichaam heeft gewoon volledige rust nodig om te groeien.
-Het kost minder tijd dan HVT. Een mooie fysiek is erg mooi, maar het moet wel leuk blijven! Als je voor een goede fysiek dagelijks moet trainen is het het dan wel waard? Er is nooit bewezen of 1 setje of 3 setjes beter is voor spieropbouw, dus dan liever 1 setje.
-De intensiteit: Die is maximaal en dat bereikte ik nooit met HVT training, omdat ik altijd wat over moest houden voor de rest van de training. Nu ga ik gewoon een half uur tot 40 minuten helemaal kapot en ga dan snel naar huis om te herstellen. :)

Dit zijn wat punten die ik goed vind aan HIT...nogmaals NOFI ik ben bijdehand, maar geen enorme eikel...hierbij (eindelijk) antwoord op je vraag! :rolleyes:
 
MonsterStrength zei:
op FI hebben ze een benamingen voor mensen zoals de TS .... HIT-Nazi's! :D

Maar imo is HIT maar een hype, ga gewoon zwaar trainen ipv zoveel wetenschap er achter te zoeken.

Achter alle krachttraining zit wetenschap, maar als je wat meer over HIT leest zal je zien dat er niet vreselijk veel wetenschap achter zit hoor...gewoon logisch nadenken over hoe het lichaam met herstelprocessen omgaat.
Maar wat je zegt is waar...gewoon hard trainen dat is waar het allemaal op neer komt...en dat is ook precies wat je met HIT moet doen! :P
 
Zijn er voor HIT aparte voedingschema's of zijn de normale ook goed om goed te herstellen?
 
Back
Naar boven