AndroidHealthClinic

Hoe 1RM's vast te stellen?

Bezoekers in dit topic

Antropoid

El Jefe de la tribu
Elite Member
20 jaar lid
Waardering
89
Lengte
1m80
Massa
89kg
Vetpercentage
14%
Ik wil binnenkort voor een aantal compound oefeningen mijn 1RM's vast gaan stellen.

Hoe kan je dit het beste doen en wat voor soort warming up moet je hierbij gebruiken.

Stel je gaat barbell curlen en je hebt laten we zeggen 10 x 70 kg gecurlt.
Dan moet je bijvoorbeeld 100 kg erop zetten en kijken of je die 1 keer kan curlen.
Lukt dat niet, dan haal je er 2,5 kg af enzovoorts.

En gewoon standaard warming up doen, eerst met 30 kg effe 2 sets van 10 reps.

Dat is flinke Full Squat btw ;)

Als je echt je 1RM wilt bepalen zou ik zeker geen gebruik maken van zo'n calculator, maar gewoon voor een echte 1RM gaan.

Ook zou ik niet achteruit werken zoals Jay aangeeft. Dit kost gewoon te veel kracht/energie.

Gewoon een schatting maken van wat je 1 RM is. En dan 50%*10, 70%*5, 80%*3, 90%*1, 100%*1, 100+%*1, enz

Percentage's kunnen een beetje varieren. Je moet ook rekening houden met de manier die je nu gewend bent, maar opwarmen moet gewoon zo min mogenlijk energie vergen maar net genoeg om klaar te zijn voor het volgende gewicht.

• Topic Starter Topic Starter
3XL zei:
Als je echt je 1RM wilt bepalen zou ik zeker geen gebruik maken van zo'n calculator, maar gewoon voor een echte 1RM gaan.

Ook zou ik niet achteruit werken zoals Jay aangeeft. Dit kost gewoon te veel kracht/energie.

Gewoon een schatting maken van wat je 1 RM is. En dan 50%*10, 70%*5, 80%*3, 90%*1, 100%*1, 100+%*1, enz

Percentage's kunnen een beetje varieren. Je moet ook rekening houden met de manier die je nu gewend bent, maar opwarmen moet gewoon zo min mogenlijk energie vergen maar net genoeg om klaar te zijn voor het volgende gewicht.

Thanks 3XL, ik wil inderdaad de 'echte' 1RM's weten

Die calculator heb ik al eens gebruikt voor bench press en die wijkt echt veels te veel af.

Inderdaad had ik de indruk dat ik te veel energie verdoe met de warming up dus ik ga het nu op deze manier proberen. Thanks

Vergeet je warmup niet, zorg ervoor dat je niet TE warm wordt..

Idd de methode van 3XL is een hele goede.. kijk maar eens rond in het PL-forum hier, daar wordt vaak zo getraind.
Een warming up doe ik zelf alleen met squatten en dan alleen de staaf en dan slechts 10 hh of zo.
Voor bankdrukken zou ik een losse db nemen en eveneens een setje van 10 doen.

Terug
Naar boven