Fitness Seller

Hoe bepaal je de wachttijd tussen sets?

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Voor het huidige schema dat ik doe: 3x/week 3 spiergroepen borst-rug-benen is me ook een bepaalde rusttijd aanbevolen tussen sets in.

Dat houdt voor lichte sets in dat ik 30-45 sec rust zou inlassen, voor middelzware sets 1,5-3min en voor zware sets 3-5 min rust.
Is het niet beter om te kijken of je hartslag weer gedaald is naar een bepaalde waarde? Momenteel beschik ik even niet over zo'n meter maar ik heb het ding vaak omgehad tijdens een training (draag 'm vrijwel standaard tijdens spinninglessen, vandaar).

Hoe bepaal JIJ de rustpauze tussen sets? Vandaag merkte ik dat voor de zware sets in het begin 2-3 min ruim genoeg was, later was meer tijd verstandig geweest, maar ik had eerst al behoorlijk inspannende squats gedaan, waar mijn rikketik veel harder van gaat werken...

Espi
 
het is idd beter te kijken naar jouw hartslag en/of ademhaling. hoewel je je soms wat moet pushen. ik heb vandaag mijn squatsets heel snel achter mekaar gedaan, evenals mijn bench sets. en eigenlijk ook het deadliften. je moet je soms wat pushen, je moet zo een beetje krachtuithouding kunnen ontwikkelen. ik let meestal niet op mijn rustpauzes, als we samen trainen gaat het sowieso al sneller. als ik alleen ben hangt het wat af van men motivatie. maar over't algemeen rust ik nu de helft minder uit dan voorheen.

ik voel het zo een beetje, kan je merken aan je ademhaling ook. het beste om zo snel mogelijk te 'herstellen' van je vorige set is niet stil gaan zitten, maar recht te blijven staan, eventueel eventjes een aantal seconden rondwandelen. als je met meerdere bent heb je altijd wel iets te doen dus dan denk je ook niet meer zo aan de tijd en gaat het bijna sowieso sneller.
 
Ik doe het ook op die manier, wandel rustig rond en let op mijn hartslag. Wel zonder hartslagmeter, ik ga op het gevoel af.
 
tot me hartslag weer redelijk op normale tempo is.
 
Tot mijn hartslag potverdorie weer normaal is!!!!
 
Originally posted by Esperantisto

Is het niet beter om te kijken of je hartslag weer gedaald is naar een bepaalde waarde? Momenteel beschik ik even niet over zo'n meter maar ik heb het ding vaak omgehad tijdens een training



Dat voel je toch vanzelf??? Zeker als je al langere tijd sport...
 
meten is weten Oli... maar je voelt het idd zelf ook wel.

Met een meter zou je kunnen uitgaan van een standaardwaarde. Bij hartslag x begin ik weer aan een volgende set bijv.

Espi
 
Vandaag op gevoel gewacht, ging ook goed..
 
Hartslag! Wacht voor je volgende set net zolang tot je hartslag weer normaal (je een volgende set kan uitvoeren die je training productief maakt) is. Voor de meesten zal dit rond de 80/min liggen, omdat je hartslag tijdens je training toch niet terugvalt naar een hartslag in rust. Anders zou je terug moeten opwarmen!
Maar dit hangt ook af van hoe hoog je hartslag in rust is.
Ook of je mentaal en fysiek klaar bent om een volgende set uit te voeren zijn belangrijk, zeker als het om blessures te vermijden gaat.
Gaat het om een maximumbeurt, dan zou je eigenlijk moeten wachten tot je adrenaline het hoogst is. Maar ja, hoe ga je dit bepalen?
 
psyching up dan, en wanneer je het voelt borrelen, het doen.
 
Back
Naar boven