Fitness Seller

Hoe bepaal je je 1RM? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Ja, het is serieus bedoeld hoor!

Ik bedoel, je hebt maar 1 kans om 'm te doen, toch?
Na een setje opwarmen van 10-12 reps lijkt het me dat je je kruit verschiet als je eerst een set met een hoger aantal reps doet, of zie ik dat verkeerd?

Kortom, leg eens uit!!!
 
Toen ik voor eerst me 1 rm probeerde (ook tot nu toe me enigst keer). Opwarmen met ongeveer 50% trainingsgewicht voor een 6-8 reps en dan knallen :)
 
Ik zou toch enkel opwarmen, paar sets en dan meteen de 1rm erachteraan, als je eerst nog gaat opbouwen verlies je weer van je kracht en is het geen zuivere 1rm meer.
Misschien wel een idee om kniebanden riem ed aan te doen en iemand erbij nemen om je te spotten.
 
Originally posted by Esperantisto
Ja, het is serieus bedoeld hoor!

Ik bedoel, je hebt maar 1 kans om 'm te doen, toch?
Na een setje opwarmen van 10-12 reps lijkt het me dat je je kruit verschiet als je eerst een set met een hoger aantal reps doet, of zie ik dat verkeerd?

Kortom, leg eens uit!!!

Geen 1 RM doen. Is helemaal niet nodig! En het is heel moeilijk om vast te stellen. Gewoon een logboek bijhouden van je trainingen en als je dat een tijd hebt kan je alle benodigde informatie daaruit halen. Geloof me het werkt een stuk beter.
 
lijkt me eerder vragen voor blessures

terwijl het waar is dat je opwarmen niet te ver moet duwen, is het zeker belangrijk van NIET onmiddellijk achter je 1rm te lopen.


't is bvb best om lage reps te blijven doen, en gradueel hoger te gaan.

bvb :

als ik gemaxt heb (op men wedstrijd) voor 205kg, heb ik 't volgende gedaan :

70*5 (35%)
100*2 (50%)
125*2 (62,5%)
150*1 (75%)
175*1 (87,5%)
200*1 (100%)
205*1 (102,5%)

NEEN je zal geen kracht verliezen, zijn lage reps, en je doet ze niet het eene achter het andere.

een gewone max (niet voor powerlifting of zo) zou IMO raw moeten verlopen.

Spotters ALTIJD erbij nemen :)
 
Tja...ervaar het anders, maar goed ieder zijn ding.
 
Nou, ik ga toch maar voorlopig niet aan 1RM beginnen.. ik krimp van de spierpijn omdat ik EN 3 weken geen KT had gedaan EN een nieuwe setroutine ben begonnen EN 2 nieuwe spiergroepen volledig deed (gluteus en heupen, ja vrouwen hebben andere prioriteiten ;) EN (iets minder) ook nog eens depletieoefeningen erachter aan deed en o ja ervoor spinning had gedaan..

Maar goed.. mijn setjes zijn nu al heel veel lager dan ze ooit zijn geweest, 10-6-5-4 .
Als mijn computer 2 jaar geleden niet was gecrasht, dan had ik van alle KT die ik ooit gedaan heb gegevens hebben :(.
Maar daar heb je niet zoveel aan.. het was steeds 3x15 want je mocht eens te veel spieren gaan krijgen hè en dat willen we niet he dames!!! :rologen:

Voel me veel lekkerder bij lage reps.. maar nu zit ik wel met de 'brokken' van zaterdag. Morgen staat quads en hams op het programma en mijn hams hebben er aardig van langs gekregen met de gluteus oefeningen (db lunge, step up & standing gluteus).. misschien 1 dag uitstellen tot dinsdag maar?

Die 1RM ga ik na een paar maanden denk ik wel bepalen, ben er toch wel benieuwd naar. Maar het is toch ook erg afhankelijk van de vorm van de dag, toch??? Nou ja 484 km zie ik me momenteel ook ff niet meer fietsen op 1 dag.. ik was toen echt in supervorm, reed het met een hybride van 16 kg.
 
Doe je 1RM gewoon met een spotter, en ga gewoon door na die 1RM, ik bedoel, maak er 3-4 herhalingen van met behulp van een spotter...
 
uh, maar dan is het toch geen 1RM meer? Of ben ik nu gek geworden en is de 1RM geen 1RM???

Enne, ik heb geen spotter, dus dat gaat ook al niet door.. gelukkig zijn de meeste oefeningen niet zo gevaarlijk.
Eventueel zou ik wel iemand speciaal voor de gelegenheid kunnen vragen... maar dan denk ik aan februari of zo? Zit ik waarschijnlijk in de VS voor een paar weekjes fietsen.
 
Probeer bij de compound oefeningen NOOIT een 1RM zonder spotter..
Kijk ook bij isolatieoefening waarbij het gewicht naar je toekomt (denk bv aan tricep extension) uit !

Ik doe zelf trouwens 10/7/5/3/1/1/....... of 10/5/3/1/1/.......

En zoals al eerder gezegd ik vind 1RM's HEEEEL belangrijk voor bodybuilders, vandaar dat ik dus regelmatig 1/6 training doe
 
Originally posted by Esperantisto
uh, maar dan is het toch geen 1RM meer? Of ben ik nu gek geworden en is de 1RM geen 1RM???

Enne, ik heb geen spotter, dus dat gaat ook al niet door.. gelukkig zijn de meeste oefeningen niet zo gevaarlijk.
Eventueel zou ik wel iemand speciaal voor de gelegenheid kunnen vragen... maar dan denk ik aan februari of zo? Zit ik waarschijnlijk in de VS voor een paar weekjes fietsen.


Tuurlijk wel, maar als je die 1RM gedaan hebt leg je het gewicht niet terug, maar doe je er nog een paar. Die 1RM heb je dan al gehad...

Geen spotter? Misschien geen vaste, maar je kan altijd iemand vragen die in de gym rondloopt. Tis dan misschien niet de meest ideale spotter, maar je hebt wel wel een...
 
En nog snap ik het niet.. als je hetzelfde gewicht 3x doet, dan is het toch geen 1RM maar een 3RM. Of bedoel je dat er dan een lager gewicht achteraan komt...
Leg het nog maar eens uit aan een beginner als ik...
 
Originally posted by Robin


Tuurlijk wel, maar als je die 1RM gedaan hebt leg je het gewicht niet terug, maar doe je er nog een paar. Die 1RM heb je dan al gehad...

Geen spotter? Misschien geen vaste, maar je kan altijd iemand vragen die in de gym rondloopt. Tis dan misschien niet de meest ideale spotter, maar je hebt wel wel een...

Dat zouden dan automatisch forced of 'drop reps' zijn met hulp van de spotter.
 
Originally posted by Robin

Tuurlijk wel, maar als je die 1RM gedaan hebt leg je het gewicht niet terug, maar doe je er nog een paar. Die 1RM heb je dan al gehad...

Een 1RM die je niet terug legt maar nog een paar keer doet ??

Vreemde definitie van 1RM heb jij.

Een 1 RepMAximum is voor mij een gewicht wat ik maximaal 1 keer kan doen. Mischien als ik het weg leg 10min wacht dat het nog een 2e keer lukt (denk het haast niet) maar zeker niet vasthouden en dan nog een paar keer
 
Originally posted by Robin


Tuurlijk wel, maar als je die 1RM gedaan hebt leg je het gewicht niet terug, maar doe je er nog een paar. Die 1RM heb je dan al gehad...

Geen spotter? Misschien geen vaste, maar je kan altijd iemand vragen die in de gym rondloopt. Tis dan misschien niet de meest ideale spotter, maar je hebt wel wel een...

idd dit slaat volgens mij nergens op Robin!!!!!!!!
 
Het enige wat je na een 1RM zou kunnen is een echte negative, maar dan heb je daarna wel 2 spotters nodig om het gewicht eruit te halen
 
Goed te zien dat ik toch niet gek was :p
 
of eentje...heb dit nog nooit met 2 spotters gedaan. 1 Voldoet tot nu toe nog steeds...
 
Originally posted by marcel


idd dit slaat volgens mij nergens op Robin!!!!!!!!

Damn, komen jullie uit een ei ofzo... Als je die 1RM gedaan hebt, dan kan je toch ook nog negative herhalingen doen joh!!!!! :yell:
 
Originally posted by Robin


Damn, komen jullie uit een ei ofzo... Als je die 1RM gedaan hebt, dan kan je toch ook nog negative herhalingen doen joh!!!!! :yell:

Volgens mij ben jij degene die uit het ei komt Robin:D
waarom zou je bij je 1 RM bepaling nog negatieve herhalingen doen? heeft geen nut en maakt het alleen maar blessure gevoeliger!!!!!!!!
 
Back
Naar boven