Fitness Seller

Hoe bepaal je je 1RM? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Ik gaf ook enkel een optie! Als het je puur gaat om een 1RM bepaling te doen is dat niet nodig. Maar je kan er mooi gebruik van maken en meteen wat negatieve herhalingen doen als je niet alleen aan het kijken bent wat je 1RM is... Ik zeg niet dat het móet, maar dat het een optie is dus...
 
Uh, wat is een negatieve herhaling ??? Een waarbij je de beweging niet uit kunt voeren, behalve dan met hulp?
 
Een negatieve contractie is het eccentrische deel van de beweging maw wanneer je het gewicht dmv de zwaartekracht laat zakken/dalen en zo goed mogelijk tegenhoud t.o.gestelde van concentrische contractie (samentrekken spier)
 
De (beheerste) beweging met de kracht mee, dus bijv. bij de latpulley het gewicht omhoog laten gaan, of bij los-gewichtoefeingen zoals squatten het gewicht naar beneden.
 
Originally posted by wateengedoe2
(bijna) tegelijktijdig gepost ;)

LOL... bijna!? bijna!? Een minuut verschil, een hele minuut. Wou je zeggen dat dat bijna is!? Houd je adem maar eens een minuut in, en zeg me dan nog eens dat het bijna is.. :D
 
OK, ie is duidelijk.. :thumbup:
Hè, ik had even na moeten denken, dan was ik er zelf ook nog opgekomen.
Weet je nog dat Krista Smash schrijft dat je als je geen assisted chin-up/pull-up machine kunt gebruiken, je in ieder geval al kunt beginnen met negatieve reps/hh dus alleen de zakkende beweging doen..
 
Vandaag bij rug en schouders, kuiten en abs moest ik voor de 1e kuitoefening erg lang op de leg press wachten en wachtte dus met die te doen tot het laatst.
Daarna was de verleiding te groot en probeerde ik eens of ik voor de quads een 1RM zou kunnen bepalen...

Nou, ik kan binnenkort aan de front squat gaan beginnen (ook even met een heel licht gewicht geprobeerd om te testen)... weet je wat ie was? 250 kg! Ik stond paf! Of valt dat gewicht mee? Ik heb nog nooit iemand zien leg pressen op 250 kg.. steeds 20kg omhoog toen ik de halve beweging maakte en merkte nog evt wat hoger te kunnen.. ik durfde niet voorbij de 250 te gaan (max is geloof ik 270 kg van dat apparaat bedoel ik)! Maar 250 kg moet ik met wat training straks makkelijk kunnen verbeteren denk ik....

Was dit nou de goede manier om een 1RM te bepalen.. de gewichten er onder even aan'voelen'.

Edit: heb er met wat powerlifters over gesproken.. die vonden mij heel heel fout bezig. Veel te snel al met een 1RM begonnen dus.. :( en dat ik toch vooral de leg press niet meer moest doen.. had ik alleen wat aan voor mijn kuiten.. maar ja, de squat is niet voor korte achillespezen weggelegd.
Ook zeiden ze dat de leg press slecht voor je rug was???
 
Laatst bewerkt:
Kan best wel hoor, getrainde voetballers en fietsers hebben meestal heel wat kracht in hun benen...
 
Maar het rare is.. ik ben een slak, een langzame slomerd als ik lange afstanden rijd.. en tot nog toe was ik altijd de langzaamste heuvel op, heb ik geen kracht voor!
Zou ik de oefening wel goed hebben uitgevoerd... ik heb 'm gedaan zoals ik altijd een leg press doe, maar ja ?
 
Back
Naar boven