AndroidHealthClinic

Hoe betrouwbaar is meting vetpercentage met Tanita-weegschaal

Bezoekers in dit topic

Edje Kadetje

Novice
Elite Member
15 jaar lid
Lid geworden
10 apr 2005
Berichten
11
Waardering
0
Ik heb zo'n moderne Tanita BC-532 weegschaal gekocht.

http://www.helisports.nl/weegschalen/Tanita-BC_532.html

Hoe betrouwbaar zijn de waarden die zo'n ding aangeeft. Het kan bijna alles.
Ik heb bijv. gehoord dat vetmeting via de methode "zwakstroom door de voetzolen" alleen maar het vetpercentage van je benen kan meten. Tanita claimt uiteraard dat hun schaal wel betrouwbaar is.
 
gebruik hem en laat je tegelijkertijd op een andere manier meten (vetknijper in handen van een ervaren iemand), dan weet je het verschil.
 
Het werkt met een database.

Net als dat je bij de huidplooimeting ook gebruik maakt van een tabel.

Weeg en meet je regelmatig, noteer de getallen en kijk eens wat de verschillen zijn per moment. Dus 's morgens na het plassen, na je ontbijt, avondeten.

Zo kun je zien waar die op reageert en wanneer die constant is.
 
Het is niet erg accuraat, maar het zal wel in de goeie richting zitten. Ik heb toevallig ook op zo'n schaal gestaan, en die meting scheelde maar 0.3% met een 5 punts meting.

Ga er niet van uit dat het altijd zo weinig scheelt, ik denk dat je wel een marge van een procent of 2 aan kan houden.
 
Ik heb eens mee gemaakt (we deden het ook om te testen) dat ik erop ging staan en dat ie 10% aangaf.
Vervolgens dronk ik 2 L water in zo kort mogelijke tijd en ging er weer opstaan.
Ineens had ik een vet% van 11,5

maar verder geeft het voor mijn gevoel wel een redelijk idee als je nog normale proporsies hebt.
 
Ik denk om je gewicht te meten dat dit apparaat perfect is.
Om je vetpercentage te meten d.m.v een zwakstroompje daar geloof ik niet in.
Groet:
Willem 2
 
Major bump I know :o

Ik heb zojuist op de sportschool mijn vetpercentage laten meten met een tanita weegschaal d.m.v. zwakstroom zoals hierboven aangegeven.
Nu geeft hij een VP aan van 7,4%, fitnessinstructeur zei dat het VP kan afwijken maar het kan geen 3% afwijken (had schouders al getraind en een halve bidon water op).

Thuis meet ik met een VP meter van bodyenfitshop (http://www.bodyenfitshop.nl/vetpercentagemeter/sequoia-fitness/metacal-bodyfat-caliper), deze geeft 13% aan (3-punts meting, borst/benen/buik).

Nu vroeg ik dus aan de fitnessinstructeur hoe dat grote verschil komt, hij zij dat het mogelijk is dat het aan mijn genetische aanleg voor vetopslag ligt.
Tijdens het meten met de caliper kan ik moeilijk vel op mijn benen/borst pakken maar wel makkelijk op mijn buik.. Dus kan ik hieruit concluderen dat het vet zich bij mij voornamelijk opslaat op mijn buik?

Ik ga zometeen een 6-puntsmeting doen ofzo.. en kijk dan wat er uitkomt. Ik baal er nogal van dat het vet zich voornamelijk op mijn buik opslaat :(

Bedankt voor de reacties alvast!
 
ik krijg van teveel KH's ook vetopslag om mijn middel.. van die lekkere lovehandles! De rest is gewoon droog... is genetisch klopt.
 
Dus wanneer jij je KH verminderd heb je minder 'lovehandles' :o ?

Ik pof mijn VP sowieso nog naar de 5/6% nu... kan ik aannemen dat mijn vetverbranding nu ook voornamelijk op mijn buik plaatsvindt omdat de rest al redelijk 'droog' is?
 
Nog een vraag, moet je bij de calipermeting de caliper zo ver mogelijk dicht doen of gewoon 'normaal' om het zo maar te noemen :o
 
is niet accuraat heb hem paar keer getest
 
is niet accuraat heb hem paar keer getest

Oke dan houd ik de 3-puntsmeting maar aan..

Kwam uit op een VP van 11,61%, dit kan best kloppen...
 
Back
Naar boven