MuscleMeat

Hoe breed military press?

Bezoekers in dit topic

topoefening dat wel,

wat is jullie kracht niveau op de strict press vergeleken met bench press?
bij mij 2/3 ong
 
60%.
2/3 is volgens mij volgens reguliere krachtstats het meest natuurlijk / gemiddeld.
 
Bij mij loopt hij achter. 56 1rm mp vs 110 bp. (Calculated) . Ik vin mp veruit de lastigste, snap nu de techniek wel beter, dat scheelde een paar kilo.

ik doe 8x45 en 3x105
 
Is dat niet geheel afhankelijk van de uitvoering? OHP kent diverse varianten die je allemaal strikt/los uit kan voeren. Zelfde geldt voor de BP.

Bv OHP met ellebogen naar voren vergelijken met armen naar buiten BP zal andere resultaten geven dan OHpress met de armen wijd verglijken met een meer PL gerichte uitvoering BP, enz.....

Verder wijzen de meeste ervaringsresultaten er wel op dat OHP verhogen rechtstreek effect heeft op BP maar dat BP verhogen geen rechtstreeks effect heeft op de OHP
 
Ik denk wel belangrijk. Ikzelf doe een mp, dus strict. En die vind ik we zwaar. Merk trouwens wel als ik hem voor bp doe, ik makkelijk meer kilo’s pak.

en merk de bp omhoog gaat nadat ik flys of cross-overs zwaarder on pakken en omhoog ga met ohp. Ongetwijfeld zal van de ohp het schoudergedeelte meehelpen bp te verbeteren.
 
Verder wijzen de meeste ervaringsresultaten er wel op dat OHP verhogen rechtstreek effect heeft op BP maar dat BP verhogen geen rechtstreeks effect heeft op de OHP

Interesting, ik hoor 'iedereen' (greg nuckols, israetel, ...,) het tegenovergestelde zeggen, en uit eigen ervaring heeft bp increase ook meer carry over dan press increase. Kan het stukje vd podcast wel opzoeken als ik thuis ben voor je?
 
Interesting, ik hoor 'iedereen' (greg nuckols, israetel, ...,) het tegenovergestelde zeggen, en uit eigen ervaring heeft bp increase ook meer carry over dan press increase. Kan het stukje vd podcast wel opzoeken als ik thuis ben voor je?

Wat mij altijd opvalt bij dit soort voor en tegens het vaak heel persoonlijk is en afhangt wat voor type atleet je bent.

De een heeft meer belang bij veel variatie. Weken niet bankdrukken maar andere oefeningen prioriteit geven kan zelfs zorgen dat het bankdrukken vooruit gaat, daar waar een ander meteen achteruit zal gaan zodra aan bankdrukken minder prioriteit gegeven wordt en andere oefeningen betrokken worden.
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Interesting, ik hoor 'iedereen' (greg nuckols, israetel, ...,) het tegenovergestelde zeggen, en uit eigen ervaring heeft bp increase ook meer carry over dan press increase. Kan het stukje vd podcast wel opzoeken als ik thuis ben voor je?

Ik zit meer in de lijn van Thibaudeau. Ook ervarinsmatig. Zal zijn artikelen eens erbij proberen te zoeken.
 
Ik zit meer in de lijn van Thibaudeau. Ook ervarinsmatig. Zal zijn artikelen eens erbij proberen te zoeken.

De enige die ik nog volg momenteel. Beste youtube kanaal voor de ervaren sporter, iemand die rekening houdt dat niet iedereen hetzelfde is en daardoor ook hetzelfde zou moeten trainen. Zelf wijk ik nogal af van wat de gemiddelde persoon nodig heeft qua training, daardoor zelden iets opgestoken van de "online guru's" betreft schema's en repranges etc.
 
  • Like
Waarderingen: 3XL
Moet bekennen dat ik niets van Thib volg sinds zijn shilling van het Anaconda protocol jaren (decennium+?) terug
 
Interesting, ik hoor 'iedereen' (greg nuckols, israetel, ...,) het tegenovergestelde zeggen, en uit eigen ervaring heeft bp increase ook meer carry over dan press increase. Kan het stukje vd podcast wel opzoeken als ik thuis ben voor je?

Hoe de "overdrachtsrichting" loopt, hangt van verschillende factoren af.
Het kan van OHP naar BP zijn, van BP naar OHP en mogelijk ook twee kanten op.

Wat hier o.a. een rol speelt, is de vorm waarmee je de oefening(en) doet.
Ook hangt samen met vraag of je de BP raw traint doet of gericht op het gebruik van een een bench-shirt en welke assisterende variaties je doet op de reguliere vorm.

De essentiële vraag waar het uiteindelijk bij kracht overdracht om draait:
In hoeverre legt de OHP de nadruk op de spiergroepen die bij de BP een zwakke schakel vormen én vice versa

- Vormen bij de BP de schouders en triceps de zwakste schakel? Dan zal het trainen van de OHP dit punt meestal verbeteren, omdat de OHP per definitie een een schouders/triceps georiënteerde beweging is.

- Als je een echte "raw pec-bencher" bent zal dit niet veel doen voor je OH press (en omgekeerd waarschijnlijk ook niet)
Immers, sterke borstpieren hebben weinig tot geen betekenis in een OH press, omdat dit dus vooral een schouder/triceps georiënteerde beweging is.
(Dips doen het dan in de praktijk vaak beter voor de OHP is mijn ervaring)

- Training voor de "geared" competitie BP vorm is juist veel meer gericht op schouders en vooral triceps.
Dit heeft alles te maken met de technische vorm van de BP met een bench-shirt en een verschuiving van de primary movers door het shirt.

Daarom zal het doen van board presses en reverse band BP variaties eerder een positieve overdracht hebben op de OH press, omdat ze in grotere mate nadruk leggen op de schouders en triceps, wat vaak de zwakste schakels zijn in de OHP..
 
Back
Naar boven