MuscleMeat

HOE cheaten? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

dandyman

Huge Freak
15 jaar lid
Lid geworden
1 mrt 2003
Berichten
7.925
Waardering
1
Ik ben dus op zoek gegaan naar de manieren om te cheaten en kwam de volgende uitspraak van 3Xl tegen,

Als je cheat om de oefening lichter te maken, ben je verkeerd bezig. Als je cheat om de oefening te verlengen of omdat je op die manier de spier beter traint ben je goed bezig

Ik heb hier nog geen duidelijk antwoord op gekregen.
vandaar dat bij deze een topic wou wijden aan de manier van cheaten. dus niet wannner je cheat alhoewel dat uiteraard ook ter sprake mag en eigenlijk wel moet komen. maar waar t mij dus vooral omgaat is HOE je cheat. is bij elke oefening anders toch?
bij Barbell curls gaat t geloof ik vanuit de benen.

Geforceerde reps is bijv. geen echte manier van cheaten toch. meer een intensiteitverhogend middel. Of zie ik t nu verkeerd?
Ik doel dus op cheaten zonder enige vorm van hulp.
 
Je geeft het zelf al aan ;)

dus bijv. die barbellcurls waar je het over hebt.

of barbellrows --> ook vanuit de benen

en zo kunt je wel uren doorgaan.

Ik zou zeggen cheaten alleen wanneer je echt je laatste herhaling er nog uit wil persen en dan op een manier, dat je je niet blesseerd. Ik denk dat je ook enige ervaring nodig hebt om te kunnen cheaten. Gewoon zelf aanvoelen.
 
Ik doe Lateral raises, cheat sets...Die doe ik zonder een goeie vorm, daarna pak ik ze met een hele stricte vorm.

Bij andere oef cheat ik meestal de laaste rep, soms meestal de laatste 2.
 
Originally posted by Vinny
Ik doe Lateral raises, cheat sets...Die doe ik zonder een goeie vorm, daarna pak ik ze met een hele stricte vorm.

Bij andere oef cheat ik meestal de laaste rep, soms meestal de laatste 2.

maar mijn vraag luidt: (uhum ff de keel schrapen) HOOOEEEE????!!!!!;)

is dat lukraak in de lucht smijten wat ik wel eens hoor of toch mbv andere spiergroepen. zittend lijkt me dat juist belssuregeveolig
 
Ik denk dat het heel moeilijk uit te leggen is. Dit zijn van die onderwerpen die je eigenlijk zou moete laten zien.

Bv bij barbellcurl.
De slechte manier van cheaten is door met je onderrug naar achter te gaan (extenderen). Hierdoor blijven je armen eigenlijk in de zelfde stand maar gooi je het gewicht omhoog

De goede manier is om iets in de oefening te buigen terwijl je de stang omhoogcurl en dan gewoon op het laaste moment rechtop te gaan staan, Hiermee help je het gewicht net door het dodepunt heen, zonder verlies van ROM.


Lateral raises:
slechte maniet is weer door met je onderrug te werken
goede manier is door wat door je knieen te buigen en zo af te zetten (vergelijk het maar met power press


Maar ik denk niet dat dit echt duidelijk overkomt, je zou het echt moeten zien
 
ja idd, maar is t dan verstandig om met bb-curl bijv met een voet naar voren te staan dus om vanuit die positie meer kracht genereert. bij bb curl staan normaal mn voeten smaller dan schouderbreedte, maar met een voet naar voren ben je eigenlijk al aan t cheaten?
 
Nee, dat heet een "power position, of "Homostatic Stance"

Je staat dan met je voeten op ca schouderbreedte en de voet aan de zwakste kant 7.5-10cm vooruit.

Ik zou niet weten waarom dit cheaten is.


"2. The "Homostatic Stance"


The Homostatic Stance

The second method for instant strength increases is the "Homostatic Stance." This method was invented by a chiropractor named Dr. Sipple. Simply take your regular stance, be it in the squat or overhead press, but with one slight difference. Position one foot (usually your shortest leg) approximately 3 inches ahead of the other and medially rotate (turn in) both feet slightly.

It seems that by altering your stance in the manner described, the stress between the working muscles is set in harmony with one another. Best of all, there's no knee pain. If you elect to give the "Homostatic Stance" a go, say in the squat, back off your normal exercise poundages and give yourself a month to get accustomed to this new position before once again using your previous exercise poundages.

Claims of a 50% increase in strength and about 100% in endurance have been made. I personally have not been witness to this nor is there any scientific data to back up these claims so I'll let you make up your own mind about the "Homostatic Stance."

http://www.t-mag.com/articles/229short2.html
 
Laatst bewerkt:
Originally posted by 3XL

Ik zou niet weten waarom dit cheaten is.


ik ook niet, maar probeer mer inzicht in cheaten op een geoorloofde manier te krijgen. thnx voor de uitleg btw.

ik zou t idd moeten zien.
 
Ik denk dat als je wat langer traind, je het cheaten vanzelf gaat leren. Let gewoon op je vorm, en denk goed na bij de cheat beweging. Denk na, over hoe je het minst blessuregevoelig bent...dat is meestal de betere manier. Maar ja, het is en blijft inderdaad lastig om het uit te leggen. Zien is weten...
 
Ik kan ook niet echt helpen met het antwoord.

Cheaten gebeurd ook door je lichaamszwaartepunt te verplaatsen en hierdoor dus je "natuurlijke gordel" te spannen en ontspannen.

Hierdoor kun je dus eigenlijk zeggen dat het meestal met de onderrug wordt geinitieerd zoals 3 al zei en ook met de buikspieren.

Kijk maar wat je ziet gebeuren met je achterzijde van je "gordel" bij bijv barbell curl, barbell row, verschillende vormen van press (bench-, neck-, military)

Bij triceps push down bijv span je juist je buikspieren (je gordel aan de voorkant) weer heel erg aan om het gewicht naar beneden te krijgen

Opvallend is wel altijd dat je rug meestal goed "gelocked"/op slot moet staan voordat je aan je cheat reps komt. (facetgewrichten, spieren achter zoals erector trunci, multifidus en spieren voorzijde zoals abdominalis, intercostalis, obliques etc)

Ga je nu cheaten dan haal je de lock er even uit om momentum te creeren (sp? 2 of 3 e's?) en het vervolgens (in sommige gevallen) extreem weer op slot proberen te zetten om door het dooie punt te komen.

Ja je zal er niet veel aan hebben, maar ik heb het geprobeerd!!
 
Ja Bos, ik moet t toch vor me zien. ik snap grotendeels waar je op doelt met je voorbeelden, maar t blijft ietwat onduidelijk.

en wat robin al aangeeft over dat t met de jaren komt en dat je dat als t ware leert, dat houdt dus wel in dat dat de nodige blessures met zich mee an brengen...

maar toch bedankt mensen:thumb:

ohja creëren is t, met umlaut (met t of d?)
 
@BOS: wat vind jij beroepsmatig trouwens van die "Homostatic Stance"
 
Met de anatomische benamingen in mijn uitleg?
 
Ja dat begreep ik, maar ik wilde weten of ik anatomische benamingen mocht gebruiken in mijn uitleg.
Originally posted by 3XL
Simply take your regular stance, be it in the squat or overhead press, but with one slight difference. Position one foot (usually your shortest leg) approximately 3 inches ahead of the other
Het feit dat dit was "uitgevonden" door een chiropractor zegt al het een en ander.
Blijkbaar heeft hij een patient gehad met een been lengteverschil, verschil in hoogte van bekken of een scoliose patient o.i.d.
Iets moet ervoor gezorgd hebben dat hij/zij een "shortest leg" had.

Als je een beenlengteverschil hebt, sta je dus iets scheef in je wervelkolom (wat geen probleem hoeft te zijn overigens)
Blijkbaar of waarschijnlijk had deze patient een deificiency in kracht aan 1 kant ontwikkeld door dit lengteverschil en had hierdoor klachten ontwikkeld om door verwezen te worden naar de chiropractor.

Om dit te compenseren denk ik dat hij het verschil opheft door het kortste been een klein beetje naar voren te laten stappen en hierdoor dus balans weer hoopt te herstellen:
It seems that by altering your stance in the manner described, the stress between the working muscles is set in harmony with one another.
...and medially rotate (turn in) both feet slightly...
If you elect to give the "Homostatic Stance" a go, say in the squat
Ik zie niet goed hoe dit gaat gebeuren, want bij het naar binnen draaien van je voet (ook al is het maar lichtjes) zet je je heup, maar ook je enkel al een beetje op slot voor de dorsaalflexie die je nodig zal hebben als je je knie buigt in een gesloten keten.
Dus je beperkt de ROM van je kniebuiging door het van tevoren op slot draaien van je enkelgewricht.

Probeer die squat nu zelf maar in de kamer, je hoeft er niet voor naar de gym.

Ik denk dat die chiropractor dat naar binnen draaien van de voet heeft geadviseerd om de heupen wat op slot te draaien voor meer stabiliteit voor de patient bij bijv die staande press of barbell curl of bijv bij staande cable oefeningen.
Maar dat weet ik natuurlijk niet zeker
Claims of a 50% increase in strength and about 100% in endurance have been made.
Zou best kunnen, maar was dit bij die patienten met een beenlengteverschil of ook bij normale krachtsporters zonder dit verschil??
 
Originally posted by dandyman
dat houdt dus wel in dat dat de nodige blessures met zich mee an brengen...

Nee, helemaal niet. Daarom ook dat het met de jaren komt. Je leert in die tijd ook hoe je lichaam reageerd, hoe de flexies en contracties zijn, en op welke momenten en punten je in dat geval moet gaan cheaten. In het begin zal je voorzichtig ea proberen, en na de hand heb je het onder de knie. Het is een leerproces, en als je deze met blessures doorloopt, dan sla je stappen in dat proces over.
 
Back
Naar boven