XXL Nutrition

Balans verstoringen in het lichaam - analyse blessure gevoeligheid

Bezoekers in dit topic

Als je zelf al niet lager dan parallel kan komen ben je zelf het antwoord op je vraag
 
Als je zelf al niet lager dan parallel kan komen ben je zelf het antwoord op je vraag
Dus als je niet dieper dan parallel kunt squatten is de theorie onzin. Ik zal eens vragen of Thomas Myers full kan squatten en anders is zijn boek onzin. Ben nu toch benieuwd of Einstein full kon squatten. :rolleyes:
 
Oh haha je heb Thomas Myers zijn boek gelezen en heb nu de wijsheid in pacht.Het probleem is dat in de houding die we volgens jou moeten aannemen zelf Einstein niet beneden parallel kan komen zonder te compenseren.

En je antwoord (en die van Naudi)nou dan ga je gewoon niet zo diep.

Wat weer heel vervelend is als je kettlebell van 4 kilo moet oprapen.
 
Laatst bewerkt:
Oh haha je heb Thomas Myers zijn boek gelezen en heb nu de wijsheid in pacht.Het probleem is dat in de houding die we volgens jou moeten aannemen zelf Einstein niet beneden parallel kan komen zonder te compenseren.
Ieder mens zou dat moeten kunnen doen. Je moet gewoon wat aan je mobiliteit doen en niet zeuren dat het onmogelijk is. Kinderen laten de minste verstoringen zien zoals in mijn OP is uitgelegd maar zelfs volwassen laten het zien, vrijwel heel Azië kan het je laten zien.
Maar als je mobiliteit slecht is dan is het verstandiger niet full te squatten.
En post die full squat van je nou eens.

Baby-Squat.jpg

baby-squat.jpg

front-squat.jpg

000ca55e77f802273330ad482f408228--crossfit-workouts-crossfit-kids.jpg

19464915574_4dfb5ce589_m.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oh gelukkig de knieen mogen WEL naar buiten van je.
 
Je doet zoveel rehab ik geloof dat je nu al 3 jaar bezig ben mag ik vragen waarvoor als je verder het lichaam toch niet meer belast met zware gewichten?
 
Offtopic, ik verwijs je met deze vraag door naar mijn trainingslog.
 
Head up met squaten:roflol::roflol: will je nek problemen?
 
Als ik kan full squatten mag ik dan meedoen met de discussie? :D
 
Use it or lose it. Toch leuk als je als opa nog je kleinkind kan optillen.
 
Use it or lose it. Toch leuk als je als opa nog je kleinkind kan optillen.

Eerlijk gezegd streef ik er naar om -tegen die tijd- mijn zoon of dochter op te tillen, inclusief kleinkinderen. :cool:

Maar goed, in dat opzicht ben ik altijd al zéér ambitieus geweest natuurlijk ;)
 
Heb een dag wat video's gekeken en teksten gelezen van links die hier zoal gepost worden. Krijg de indruk dat enerzijds dikwijls wordt gedacht in beperkingen en anderzijds lijkt er onvoldoende ruimte voor individuele verschillen tussen mensen. Dit alles maakt op mij nogal een beperkende indruk. Ja het is goed om naar 'posture' te kijken, maar het is niet zwart/ wit of alles en niks. Een radar in het geheel. Vanuit het BJJ wordt ook vanuit posture als basis begonnen. Een goede posture hebben is essentieel. Maar er wordt niet gedacht vanuit beperkingen, maar vanuit mogelijkheden en groei.
 
Ik heb een test en een oefening voor diegene die open staat voor mijn denkwijze en willen ervaren hoe je eenvoudig de spanning op overspannen delen in je lichaam kunt reduceren en bij inactieve delen kunt verhogen. Met name mensen die graag vaak ontspannen, hangend zitten zullen veel moeite hebben met de oefening maar wel het snelste positieve resultaten ondervinden.

Veel mensen hebben problemen de kanteling van hun bekken te coördineren. Voor deze oefening moet je minimaal in staat zijn je bekken te kunnen kantelen (pelvic rock). Ga zitten op een stoel of bank (hard oppervlak) zonder daarbij de rugleuning te gebruiken.
1. Trek je onderrug vlak door je buikspieren te activeren (que’s als je gulp dichtritsen of staart tussen de benen brengen kunnen hierbij helpen de juiste actie in te zetten).
2. Breng je ribbenkast/borstbeen omhoog.
3. Breng je schouders naar achter zonder je schouderbladen naar binnen te trekken. (deze kan lastig zijn want veel mensen activeren in extreme mate de romboïden, deze compressie is onwenselijk. Activeer hierbij je trapezium door je schouders een beetje omhoog te trekken om zo een open structuur te behouden).
4. Breng tot slot je hoofd zo ver als mogelijk naar achter en trek je kin maximaal in, dit moet kracht kosten.

Probeer deze houding 5 minuten vast te houden en ga voor jezelf na hoeveel energie je dit kost. Spanning in mijn nek en boven rug verdween in een korte tijd met deze oefening. Wanneer ik lang zittend werk moet doen en ik merk dat spanning opkomt dan ga ik minimaal 15 minuten achter elkaar zo zitten en weg spanning. Het is wel extreem vermoeiend voor de spieren die altijd inactief zijn geweest tijdens het zitten in je leven. Zelf vergroot ik steeds de duur van de oefening waarbij ik uiteindelijk zonder moeite deze houding langdurig moet kunnen vasthouden.

Tot slot nog een leuke simpele test om inzichtelijk te maken in hoeverre over/onderspanning in je lichaam aanwezig is. Doe je schoenen uit en ga staan met voeten op heup breedte en tenen recht naar voren wijzend. Zak nu langzaam naar een full squat waarbij de knieën niet naar buiten komen en tijdens de volledige ROM in lijn blijven met je voeten (recht vooruit). Tijdens de volledige ROM dien je je torso/borstbeen hoog te houden, mocht dat niet lukken probeer dan in de full squat positie je borstbeen zo hoog mogelijk te brengen. Je onderrug moet tevens vlak blijven en niet ronden t.g.v. een buttwink. Ga voor jezelf na waar je veel spanning voelt en waar de mobiliteit je beperkt. De beperkte mobiliteit is hierbij vaak het gevolg van overspannen gebieden die je ROM beperken. De spanning geeft een indicatie voor gebieden die te zwak zijn deze houding vast te houden. Probeer deze houding ook enige tijd vast te houden, dat zal voor veel mensen heel erg lastig zijn.

Wanneer jullie vragen hebben hoor ik het graag.
 
Full squat zonder buttwink is bij mijn weten niet voor iedereen weggelegd? Of ben ik daar mis in.
 
Dat kan, echter een buttwink is net als alle andere verstoringen op te lossen. Voor alle duidelijkheid deze test voer je uit zonder een barbell.
 
Laatst bewerkt:
Ik merk bij die tweede test vooral tightness in mijn schenen/enkel (en dan vooral de linkerkant, terwijl m'n rechter quad en onderrug meer tightness hebben dan links)
 
Ik merk bij die tweede test vooral tightness in mijn schenen/enkel (en dan vooral de linkerkant, terwijl m'n rechter quad en onderrug meer tightness hebben dan links)
Fijn dat je zo open je bevindingen hier plaatst. Deze bevindingen hoopte ik te krijgen, begrijp me niet verkeerd ik gun niemand deze verstoringen maar als ze er zijn dan is het belangrijk ze te erkennen.

Aan welke kant in je enkel/schenen merk je die spanning? Waar precies zit je spanning bij je quads en waar bij je onderrug?
 
Full squat kan ik ongeveer een minuutje volhouden. Vooral te weinig enkelmobiliteit waardoor ik mijn rug moet bollen en mijn heupen het zwaarder krijgen om vol te houden.
 
Heb de squathouding ook eens gedaan met mijn squatschoenen aan( adidas powerlift 3.0) en hierbij kan ik eigenlijk 2-3 min blijven zitten en dan begonnen mijn onderbenen te verzuren.
Buttwink is ook veel minder dan zonder schoenen.
 
Back
Naar boven