Fitness Seller

Hoe en waarom nakuren? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Hoe en waarom nakuren?

Inleiding

Het gebruik van AAS over een periode langer dan 3 weken zal er toe leiden dat de lichaamseigen productie van testosteron voor een groot gedeelte of zelfs helemaal stil komt te liggen. Het lichaam constateert namelijk een overvloed aan testosteron en zal via de "HPTA-axis" ( hypothalamus-pituitary-testes-axis) de eigen aanmaak van testosteron stilleggen (zie ook HCG-sticky). Nu is dit tijdens een AAS kuur 'niet zo erg' omdat de toegediende anabolen meer dan voldoende zijn om spiermassa te behouden cq te winnen. Echter, aan elke kuur komt een eind.

brain.gif


Na het stoppen met toedienen van anabolen zal het lichaam echter nog niet klaar zijn om direct de testosteronproductie weer op zich te nemen. In een normaal lichaam heerst er een evenwicht tussen spieropbouw (testosteron) en spierafbraak (cortisol). Na een AAS kuur is er echter nog geen eigen testosteronproductie. Dit betekent dat in de eerste weken na een kuur cortisol de vrije hand heeft om spier af te breken. Het is dus zaak om zo snel mogelijk de lichaamseigen testosteronproductie te herstellen.

Hoe zwaarder de kuur, hoe moeilijker het herstel. Dit geldt ook voor de lengte van de kuur: hoe langer de kuur, hoe langer meestal ook het herstel zal duren. Dit heeft ook te maken met het krimpen van de testikels na een lange periode van in-activiteit (zie HCG-sectie voor tegenmaatregelen).

Is er ook goed nieuws?

Natuurlijk! Gelukkig zijn er manieren om er voor te zorgen dat je eigen testosteronproductie weer snel op gang komt. Zonder in details te willen treden over de precieze werking van de eerdergenoemde HPTA-axis, bestaan er middelen die je eigen lichaam stimuleren om weer testosteron aan te gaan maken: Clomid en Nolvadex.

Clomid en Nolvadex zijn zogemaamde SERM's (Selective Estrogen Receptor Modulator) dat wil zeggen dat ze in sommige weefsels als een zeer zwak oestrogeen reageren en in andere weefsels juist als anti-oestrogeen. Dat wil zeggen dat ze de oestrogeenreceptor blokkeren zodat zeer sterke oestogenen zoals estradiol hun werk niet kunnen doen. Nolvadex en Clomid worden daarom ook wel oestrogeenblokkers genoemd.

Maar een ander aspect is veel belangrijker in de nakuur! Zowel Clomid als Nolvadex geven in de hersenen een signaal af aan de Hypothalamus om GnRH (Gonadotropin Releasing Hormone) af te geven. Dit geeft op zijn beurt een signaal aan de "pituitary", een klier in de hersenen die daardoor FSH (follicle stimulating hormone) en LH (luteinizing hormone) in de bloedbaan brengt. Dit LH hormoon zet je testikels aan tot......de productie van testosteron. En dat is het doel van het nemen van Clomid en Nolvadex in de nakuur!

Nolvadex.jpg


Voorbeeld-schema nakuur:

Week 1 tot en met 4

Elke dag zowel 50mg Clomid als 20 mg Nolvadex.

NB: sommige mensen "frontloaden" Clomid in de eerste week na een zware kuur. Voorbeeld: 300 mg dag 1, 150 mg dag 2, 100 mg op dag 3 en vervolgens hoeveelheden van 50mg per dag. Clomid kan bij een deel van de gebruikers echter flinke bijwerkingen veroorzaken.

Wanneer de nakuur beginnen?

De start van de nakuur wordt bepaald door de AAS met de langste ester. Het AAS-nivo in het bloed moet namelijk ver genoeg gedaald zijn wil een nakuur zin hebben. Bij teveel externe AAS blijft je eigen testosteronproductie namelijk onderdrukt ook al gebruik je de combi Clomid/Nolvadex.


Tijd na de laatste injectie/toediening alvorens de nakuur te beginnen:

  • Anadrol: 1 dag
  • Dianabol: 1 dag
  • Deca: 3 weken
  • NPP 4 dagen
  • Tren Prop 4 dagen
  • Test prop 4 dagen
  • Winstrol 1 tot 2 dagen
  • Sustanon 2,5 tot 3 weken
  • Test Enant 2 weken
  • Tren Enant 2 weken
  • Primobolan 10 tot 14 dagen
  • Boldenone 17 tot 21 dagen
  • Test Cyp. 14 dagen

Let wel, je kunt er ook voor kiezen om de nakuur voor de zekerheid één week vroeger te beginnen. Zorg er dan echter wel voor dat je nakuur in zijn geheel dan ook één week langer duurt!

Elmo
 
Clomid en nolva tezamen? Lijkt me geen goed plan. 'Frontloaden' van clomid is ook geheel onnodig.
 
Clomid en nolva tezamen? Lijkt me geen goed plan. 'Frontloaden' van clomid is ook geheel onnodig.

Maarre BC geeft ze ook samen als nakuur, en EP maakt nu een speciaal pct product met nolva clomid en nog een stof tezamen, waar baseer je het op?
Het frontloaden lijkt me ook niet nuttig.
 
Maarre BC geeft ze ook samen als nakuur, en EP maakt nu een speciaal pct product met nolva clomid en nog een stof tezamen, waar baseer je het op?
Het frontloaden lijkt me ook niet nuttig.

Ik baseer dit op onderzoek dat aantoont dat 25mg clomid eod zelfs voldoende is in een toestand zoals na een kuur. Als je het langere periode dan neemt.

Daarop berekend is 50mg clomid/dag voldoende. De duur hiervan wordt berekend aan de hand van de lengte van je kuur en of hcg gebruikt is tijdens of nadien. Dit is ook veiliger gezien er mogelijk toxiciteit problemen met nolva zijn of anti-oestrogenen in te hoge dosis. Oestrogeen is nodig voor cel- en gewrichtsbescherming oa.

Dus een combi van nolva en clomid is ook teveel omdat je oestrogeen te laag kan komen. Net hetzelfde dat 30 of 40mg nolva teveel is en hoogstwaarschijnlijk is de standaard 20mg nolva al teveel voor een man als je dit vergelijkt met clomid.

Dat producenten een combi maken wil nog niet zeggen dat het goed is. Gezondheid is hun doel niet. Ze verkopen wat de massa wilt of zou kunnen willen.
 
Als je Deca met Test e stacked, laat je Deca dan een week eerder stoppen? Of stop je gelijktijdig kuur je pas na 3 weken na?
 
Als je Deca met Test e stacked, laat je Deca dan een week eerder stoppen? Of stop je gelijktijdig kuur je pas na 3 weken na?

Deca alleen als je vp al laag is ;)
 
Echt niet?

OT: goed initiatief, fijn dat er eindelijk een centraal topic is.
 
Als je Deca met Test e stacked, laat je Deca dan een week eerder stoppen? Of stop je gelijktijdig kuur je pas na 3 weken na?

Bij een kuur die langer dan 6 weken duurt is het best deca 2 weken vroeger te stoppen. Nakuur kan je 10 dagen na laatste inject al beginnen. Bij 6 weken kuur kan gelijktijdig gestopt worden en 14 dagen na laatste inject nakuur beginnen.
 
Bij een kuur die langer dan 6 weken duurt is het best deca 2 weken vroeger te stoppen. Nakuur kan je 10 dagen na laatste inject al beginnen. Bij 6 weken kuur kan gelijktijdig gestopt worden en 14 dagen na laatste inject nakuur beginnen.

Cools in een ander topic claimde iemand dat als je langer heb gekuurd +6 maanden dat je dan langer dan 2 weken na laatste inject nog AAS in je bloed hebt.
In hoeverre is dat juist?
Dan zou je dus ook later moeten beginnen met de nakuur, maar als ik naar de halfwaardetijden kijk kan dat natuurlijk niet.
 
Cools in een ander topic claimde iemand dat als je langer heb gekuurd +6 maanden dat je dan langer dan 2 weken na laatste inject nog AAS in je bloed hebt.
In hoeverre is dat juist?
Dan zou je dus ook later moeten beginnen met de nakuur, maar als ik naar de halfwaardetijden kijk kan dat natuurlijk niet.

Je hebt inderdaad langer dan 2 weken nog aas in je bloed afhankelijk van de ester. Maar dat is meestal sterk onder normale androgeenwaardes en de moment om al beginnen na te kuren omdat het onderdrukkend effect ook stuk minder is. Daarom kan een nakuur al werken en is het ook nodig voor een sneller en goed herstel.
 
Clomid en nolva tezamen? Lijkt me geen goed plan. 'Frontloaden' van clomid is ook geheel onnodig.

Mocht je nou tijdens je nakuur nog last hebben van gyno verschijnselen, dan kun je ze toch prima samen nemen? Ik zou ze dan 20/25 per dag doseren en clomid een weekje langer dan de nolva.
 
Je hebt inderdaad langer dan 2 weken nog aas in je bloed afhankelijk van de ester. Maar dat is meestal sterk onder normale androgeenwaardes en de moment om al beginnen na te kuren omdat het onderdrukkend effect ook stuk minder is. Daarom kan een nakuur al werken en is het ook nodig voor een sneller en goed herstel.

Cools, even jou mening.

Heb van maart tot en met half augustus gekuurd. Waarvan 14 weken met tren, eerste 8 weken 350mg A en daarna 600 E
Hcg heb ik niet gebruikt. Behalve halverwege de kuur even 5000 iu hcg en na men kuur tot en met week 1 nakuur nog 10000 iu hcg ( 21 dagen).


Athrophie heb ik niet gehad en ben nu sinds 28 augustus met de clomid bezig. 150mg eerste dag en daarna 50mg.

Wanneer kan ik stopen? Wil wel eens zien wat me lichaam doet zonder middelen nu.


* extra info :

Heb 8 augustus laatste tren genomen. Laatste 2 weken alleen 125mg test E en 75mg test E.
 
En hoe zit het met mast (drost) enanthaat?
 
Cools, even jou mening.

Heb van maart tot en met half augustus gekuurd. Waarvan 14 weken met tren, eerste 8 weken
350mg A en daarna 600 E
Hcg heb ik niet gebruikt. Behalve halverwege de kuur even 5000 iu hcg en na men kuur tot en met week 1 nakuur nog 10000 iu hcg ( 21 dagen).


Athrophie heb ik niet gehad en ben nu sinds 28 augustus met de clomid bezig. 150mg eerste dag en daarna 50mg.

Wanneer kan ik stopen? Wil wel eens zien wat me lichaam doet zonder middelen nu.


* extra info :

Heb 8 augustus laatste tren genomen. Laatste 2 weken alleen 125mg test E en 75mg test E.

Heb in mijn topic Anabole Dilemma geantwoord ;)
 
grappig te zien dat clomid weer helemaal "terug" is. Ik zit nu week 5 20mg nolvadex 20mg aromasin.. Laatste middel lees ik zo goed als niets meer over terwijl we het een aantal jaar terug de hemel in prezen.. en ik nog steeds met als velen op de us boards door zn eigenschappen
 
grappig te zien dat clomid weer helemaal "terug" is. Ik zit nu week 5 20mg nolvadex 20mg aromasin.. Laatste middel lees ik zo goed als niets meer over terwijl we het een aantal jaar terug de hemel in prezen.. en ik nog steeds met als velen op de us boards door zn eigenschappen

Clomid is ook een algemeen veiliger middelen dan nolva of aromasin. Zeker de combi is teveel. Je wil oestrogeen niet te laag brengen omdat dit cellen en gewrichten beschermd. En er is niet veel nodig voor stimulatie van testosteron, wat de bedoeling is van deze middelen.
 
Dus jouw advies is de aro laten vallen? Wat opzich geen probleem is aangezien ik die al een ruime maand slik
 
Dus jouw advies is de aro laten vallen? Wat opzich geen probleem is aangezien ik die al een ruime maand slik

En nolva verlagen naar 10mg of 50mg clomid in de plaats.

Maar je zit al in week 5? Hoelang ga je dan nakuren? Geen hcg gebruikt tijdens kuur?
 
Back
Naar boven