XXL Nutrition

Hoe erg is het om endo te zijn? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Esperantisto

Freaky Bodybuilder
15 jaar lid
Lid geworden
11 okt 2002
Berichten
6.844
Waardering
25
Tja, dat begin ik me af te vragen..
De laatste weken houd ik me bezig met waarom het me niet lukt af te vallen. De meest plausibele verklaring is dat mijn stofwisseling te traag is als gevolg van een redelijk chronisch tekort aan calorieën tov wat ik verbruik.

Als ik dus wil afvallen, zal die stofwisseling op moeten krikken. Dat kan o.a. door EC(A) maar ook door langzamerhand meer en vaker te eten.

Da's allemaal mooi en aardig, maar het heeft ook voordelen een trage stofwisseling te hebben.
OK, ik wil niet gelijk met het concentratiekamp beginnen, maar tijdens mijn ietwat extreme vakanties komt het vrij vaak voor dat ik een of meerdere dagen heel weinig eet maar toch redelijk kan functioneren. Ik zou dat niet meer kunnen doen als de stofwisseling versneld is. Ik heb nu al een reis afgelast die waarschijnlijk te belastend zal zijn, want te veel KH tov te weinig eiwit en ook te weinig calorieën= 3 weken fietsen in Rusland van Volgograd naar Astrakhan.

Het scheelt in ieder geval een hoop geld met eten kopen...

Weet iemand nog meer voordelen? Of ben ik nu kortzichtig? Volgens mij is het erger om ecto te zijn dan endo, al worden endo's eerder nagewezen, toch?

Espi, in een filosofische bui
 
Elk lichaamstype heeft zijn voor- en nadelen. De voordelen moet je zo veel mogelijk benutten en de nadelen zoveel mogelijk wegwerken. Meer kan je er niet aan doen denk ik :)
 
Voordelen voor endo's........Ze hoeven minder te eten om te groeien. Ze groeien beter en sneller.
Nadeel het vet% stijgt ook, daarom ieder jaar even wat procentjes eraf werken.

Verder moeten endo's niet zeuren (ben zelf meso-endo. Iedereen kan een mooi gespierd afgetraind lichaam hebben. Als je maar weet hoe je lichaam reageert op voeding en training. Helaas weten de meesten dat niet.
 
Originally posted by Ilya
Voordelen voor endo's........Ze hoeven minder te eten om te groeien.


maar eten is zo lekker..... :D
 
De vraag stelde ik vooral om eens te horen wat anderen ervan vinden. Moet ik alles in het werk stellen om mijn lijf sneller te laten verbranden en dan ook de nadelen daarvan accepteren? Dat wil zeggen: veel geld, maar vooral veel tijd en moeite kwijt zijn met eten kopen, eten sjouwen (vooral op fietsvakantie dus) en het eten bereiden.
Daarom is WoUz dus gestopt met bulken, omdat hij er geen zin meer in had, toch?
Nou, ik wil heel graag minder wegen, maar af en toe is het wel handig dus, om een endo te zijn..
Een vriend van me met een snelle stofwisseling heeft al vrij vaak op moeten geven bij wedstrijden omdat zijn maag van streek was. Hij kon bij de geleverde inspanning het eten niet binnen houden en wegens zijn snelle stofwisseling was hij dan al snel nergens meer toe in staat.
Dus waar een ander van de graat valt, ben ik het Duracell-konijntje dat maar door trommelt, zelfs op een lege maag en zelfs als ik al 24 uur of langer niet meer gegeten heb. En die situatie heb ik al een paar maal meegemaakt.
Dat bedoel ik dus.. ik weet niet of het het wel waard is om meer richting ecto op te gaan, snap je? Dan kan ik me dat soort stommiteiten (want dat was het o.a.) niet meer veroorloven..

Espi
 
ik heb nooit hoeven bulken om 107 kg te worden :D
ik moet wel hemel en aarde bewegen om te kunnen cutten :(
 
Ik ken veel ecto's in m'n omgeving......is ook geen pretje als je ziet dat die gasten vaak minder wegen dan hun vriendin.

Ik blijf echter vinden (puur persoonlijk) dat het voor een ecto over het algemeen makkelijker is om te 'gainen' dan voor een echte endo om vet te verliezen.
 
ik ben blij dat k meso ben!
 
Ik vraag me ook iets af .. Hoeveel mensen die een belachelijk lage stofwisseling hebben aangekweekt, en daar al jaren mee zitten, denken ten onrechte dat ze endo zijn? Niet gezegd dat er geen echte endo's zijn, maar dan waren er vroeger toch ook wel meer dikke mensen geweest als dat van die lage stofwisseling, crashdieten etc. (en daarna weer veel en vet gaan eten) echt geen rol speelt.
 
Ik denk dat het moeilijk te bepalen is wat erger is endo of ecto. Als ecto zijnde zou ik zeggen ecto omdat ik daar ervaring mee heb. En natuurlijk in hoeverre de staat ervan is. De ene heeft meer last van zijn of te hoge of te snelle stofwisseling als de andere en vallen toch in dezelfde categorie. Ik weet in ieder geval dat het niet fijn is om bij een lengte van 1.87 49 kilo te wegen. Voordeel is wel dat je je armomvang kunt bedekken zodat het ene sliertje spier wat je bicep moet zijn niet opvalt en voor iemand met een overgewicht is het wel moeilijker te bedekken.
Nadeel wel is dat je botten ook op dezelfde manier gebouwd kan zijn en die zullen niet echt meer groeien. Mijn polsomvang is bv 17cm en die zal niet echt makkelijk groter worden. Ik weet niet of de bottenstructuur ook een bepalende factor is van je genetische aanleg?
 
Ja, AVG daar zeg je een waar woord. Die botten zijn gedeeltelijk genetisch bepaald, maar toch ook voor een groot deel door voeding. Wat je tot je 20e eet bepaalt hoe je er uit ziet.
En dat was waarom die chiropracter die ik op reis bezocht zei dat ik te zwaar was voor mijn bottenstructuur. Ik heb schoenmaat 37 en mijn polsomtrek is dus maar 14,5 cm (links) en 15 cm (rechts). Dan ben je met een heel zwaar gewicht behoorlijk in onbalans!
Wel kun je je botten/gewrichten sterker maken natuurlijk en dan kun je toch een redelijk gewicht torsen, maar het is toch wel een teken aan de wand dat ik van lang staan, lopen en zeker hardlopen pijn krijg (vreemd genoeg niet van KT, ook niet van zwemmen of fietsen).
 
Originally posted by avg
Ik denk dat het moeilijk te bepalen is wat erger is endo of ecto. Als ecto zijnde zou ik zeggen ecto omdat ik daar ervaring mee heb. En natuurlijk in hoeverre de staat ervan is. De ene heeft meer last van zijn of te hoge of te snelle stofwisseling als de andere en vallen toch in dezelfde categorie. Ik weet in ieder geval dat het niet fijn is om bij een lengte van 1.87 49 kilo te wegen. Voordeel is wel dat je je armomvang kunt bedekken zodat het ene sliertje spier wat je bicep moet zijn niet opvalt en voor iemand met een overgewicht is het wel moeilijker te bedekken.
Nadeel wel is dat je botten ook op dezelfde manier gebouwd kan zijn en die zullen niet echt meer groeien. Mijn polsomvang is bv 17cm en die zal niet echt makkelijk groter worden. Ik weet niet of de bottenstructuur ook een bepalende factor is van je genetische aanleg?

Elk type heeft z'n voors en z'n tegens. Toch moet ik de endo nog tegenkomen die jou progressie heeft geboekt AVG maar dan omgekeerd. Je weegt inmiddels toch al weer zo een 63 Kg toch ?

Ik ben met je eens dat je bot structuur ook gedeeltelijk bepaald welke kant je uit gaat qua opbouw. Dat is iets wat je niet kunt veranderen.

Ach je moet roeien met de riemen die hebt.....en vrede hebben met je natuurlijke beperkingen. (niet te snel tevreden zijn natuurlijk :D )

(AVG, als je nog steeds zo veel crunches doet als in den beginne heb je inmiddels een 12 pack ;) )
 
Originally posted by man_of_magic


Elk type heeft z'n voors en z'n tegens. Toch moet ik de endo nog tegenkomen die jou progressie heeft geboekt AVG maar dan omgekeerd. Je weegt inmiddels toch al weer zo een 63 Kg toch ?


Ik heb mijn gewicht nu omhoog gekregen naar de 67 kilo dus het gaat goed kwa gewicht.

Ik ben er mee gestopt zoveel crunches te doen omdat ik probeer te bulken en mijn bovenste buikspieren stonden hoger als mijn borstspieren die nog steeds erg aan de zwakke kant zijn. Dus maar ff geminderd met mijn buik al zouden de onderste buikspieren wat steviger mogen worden.

Jammer dat je je bot structuur niet kunt veranderen, nu zal ik altijd wel iets kleiner moeten blijven. Maar aan de andere kant staat een (boven)amromvang van koud ruim 34,5 cm beter met een 17cm polsomtrek als bij iemand waar de pols al groter van is. Ik weet niet wat de polomvang bij de rest is van jullie?
 
Maak er ff een polletje van! Welke maten zullen we hanteren? En hoeveel tussenstapjes?

Weet je wat, ik maak er wel even 1 aan... hmmm zal ik 'm op de coïtus afdeling plaatsen onder het mom van 'je instrumenten voor zelfbevlekking :p '?

Espi
 
ben ook een typische endo... als ik echt ga bulken kom ik in een maand zo 10 kilo aan.. en dan zit ik niet eens echt hoog in me kcal... Maar wat betreft spiergroei heb ik echt niets te klagen.
 
Originally posted by Esperantisto
Weet je wat, ik maak er wel even 1 aan... hmmm zal ik 'm op de coïtus afdeling plaatsen onder het mom van 'je instrumenten voor zelfbevlekking :p '?

Espi
Doe jij dat dan met je polsen? ???
 
Originally posted by wateengedoe2

Doe jij dat dan met je polsen? ???

De meeste mannen hier wel ja! Ik ga er van uit dat 9,5 van de 10 mensen hier van het mannelijk geslacht zijn.
Mijn kleine polsjes worden daar te moe van, doordat ik jarenlang RSI heb gehad (en eig. nog steeds heb) , dus heb ik er een hulpje bij in de vorm van een slank bordeaux-rood apparaatje inclusief oplaadbare batterij!
Maar ik kan nu al wel weer een omelet kloppen, dus het had ook bij voeding gekund..

Nu dus toch maar bij algemeen geplaatst ;).

Espi
 
??? ??? De eerste man die dat met zijn POLSEN doet moet ik ook nog tegenkomen hoor! :D
 
De meeste gaan toch liever HANDmatig te werk hoor Espi.
Je hebt dan meer grip als je het met je handen doet, met je polsen pakt het zo onhandig vast. :D :D :D

Makkelijk dat ik hierin had gepost wat mijn gewicht was, ik ben nu in een week 2.5 kilo aangekomen en weeg nu 69.5 kilo ipv 67 kilo. Vreemd vind ik dit de ene keer groei ik snel achter elkaar en de andere keer ff tijdje niet.
 
Ik train graag en hou van deze sport, maar al bij al is het bijzaak of je nu ecto of endo of tussenin bent.
Als je gezond bent mag je niet klagen vind ik! Alles kan erger...
 
Back
Naar boven