Fitness Seller

Hoe gaat jouw omgeving er mee om?

Bezoekers in dit topic

K82

Competitive Bodybuilder
Lid geworden
6 nov 2023
Waardering
1.315
Lengte
1m89
Massa
100kg
Vetpercentage
15%

Ja ik weet het, dit topic onderwerp is al eens gebruikt, meer dan 10 jaar geleden dus is al een oudje. Ik heb die topics doorgelezen en zag allemaal leden die ik tegenwoordig niet zie, vandaar mijn keuze om dit topic te openen.

Hoe gaat jouw partner, familie, vrienden of jouw omgeving, er mee om dat jij (professioneel) aan krachttraining doet? (ik hou de term "krachttraining" aan als algemene term die in dit geval geldt voor elke discipline; Bodybuilding, Powerlifting, Strongman enz)

Bij trainen hoort natuurlijk ook voeding en rust, daarnaast ook het niet drinken van alcohol of het roken van tabak in welke vorm dan ook (bij de meesten dan) en het niet gebruiken van drugs (hormonen zijn geen drugs).

Om een gewenst doel te bereiken is het daarbij ook van belang dat er gecut en gebulkt wordt, daarmee in de gaten te houden wat je kcal inname is en logischerwijs je macro's. We willen namelijk groot en sterk worden....toch?

Mijn persoonlijke ervaring:

Ik train nu ongeveer weer een jaar of anderhalf structureel elke week meerdere malen, daarvoor trainde ik ook maar iets te veel op en af en was eigenlijk alleen maar bezig met veel eten om massa te kweken.
Toen ik mijn relatie met het ijzer dus anderhalf jaar geleden helemaal heb vastgeklonken zag ik natuurlijk mijn lichaam groeien.
Mijn omgeving zag (en ziet) dit ook en als eerste kreeg ik van verschillende kanten de reactie: " Wow, jij wordt echt groot man, kijk die tieten en die armen zeg!" erg motiverend en ja je wordt daar ook wel een beetje vrolijk van.

Na verloop van tijd raakte ik steeds meer bewust van het belang van de juiste (hoeveelheid) voeding en begon me er nog meer in te verdiepen dan dat ik al deed.
In mijn jongere jaren (toen ik rond de 22 was) had ik al een periode waarin ik een aantal jaren flink getraind heb en daarbij ook de nodige kennis opgebouwd heb over voeding bijvoorbeeld, echter miste ik nog te veel informatie om mij echt bezig te kunnen houden met het effectief veranderen van mijn fysiek.
Tegenwoordig heb mede dankzij dit mooie forum, veel geleerd met bijvoorbeeld betrekking tot cutten en bulken. Eerder deed ik dit dus compleet debiel door "gewoon heel veel" te eten, en dan dus denken dat het goed zat. Ik kwam sowieso aan maar niet op de juiste manier en ook niet met het gewenste effect; namelijk gespierd en redelijk droog. Niet dat ik moddervet ben geworden maar in BB-termen ben/was ik dus gewoon dik. Gelukkig wordt ik steeds droger en dat merk ik in de spiegel (goede graadmeter).

Wat ik nog meer voor reacties krijg uit mijn omgeving; Ik tel de laatste maanden alle kcal die ik in mijn mond stop en ik weeg alles af, ik hou dit bij als een freak en schrijf dit ook op in een schrift, vind ik leuk en zo heb ik een helder beeld van alles.
Mijn vrouw vond dit eerst een beetje overdreven maar na verloop van tijd heeft ze dit totaal geaccepteerd en vindt ze het zelfs grappig dat ik dit doe (zij traint trouwens ook en heeft ook al behoorlijke progressie geboekt in bf afname).
Daarbij kookt ze (ik help mee hoor) eens in de twee weken allemaal groente, rijst, vis en kip en dit verdelen we dan in porties en doen dit in de vriezer.

Familie is ook positief over alles alhoewel ze het voeding gedeelte ietwat overdreven vinden...."Je gaat toch niet je eten afwegen!" of "Je moet ook een beetje normaal kunnen leven hoor!"..... deze opmerkingen krijg ik eigenlijk alleen maar van mensen die niet trainen.

Wanneer ik ze uitleg wat de gedachte en het mechanisme erachter is en hoe dit werkt, vinden ze het vaak te veel en vinden ze "dat je de hele dag door alleen maar daar mee bezig bent".

Ze accepteren het wel (zullen ze ook wel moeten en sowieso not my problem) maar vinden het "veel" en vaak "overdreven".

Dus ja, eigenlijk is de algemene opinie positief, uiteindelijk zien ze het resultaat als ik in de zomer aan de BBQ zit met een lijf zo hard als staal en lekker geniet van mijn biefstukje terwijl de buikspieren door mijn shirt heen drukken, terwijl anderen met hun bolle pens aan overgewicht uiteindelijk bij je komen om advies.....dat is dan natuurlijk wat er gaat gebeuren.

En bij mijn vrouw natuurlijk ook, hoeveel massa zij is kwijt geraakt en hoe haar figuur in de laatste periode in de positieve zin is veranderd ziet ook iedereen en ook daar krijgt ze de nodige complimenten over, alleen is zij niet zo met kcal e.d bezig als ik. Zij "let gewoon" op wat en hoeveel ze eet. Is haar eigen keuze natuurlijk. Ze merkt resultaat, ze ziet in de spiegel verschil en onze omgeving ziet dat ook dus zij is blij. En we gaan natuurlijk gewoon door.

Beetje herkenbaar? Laat jij ook weten hoe jouw omgeving met jouw trainen, voeding en dergelijke omgaat?

Bodybuilding is eigenlijk de hoofdreden waarom mijn vorige relaties op de klippen zijn gelopen.
Verder heb ik vrij weinig directe familie maar de familie die ik heb ziet dat het me mentaal enorm stabiel houdt. Dat vinden zij het meest belangrijk. Verder krijg ik natuurlijk nog regelmatig de opmerking "het is wel genoeg zo"

Bodybuilding is eigenlijk de hoofdreden waarom mijn vorige relaties op de klippen zijn gelopen.
Verder heb ik vrij weinig directe familie maar de familie die ik heb ziet dat het me mentaal enorm stabiel houdt. Dat vinden zij het meest belangrijk. Verder krijg ik natuurlijk nog regelmatig de opmerking "het is wel genoeg zo"
Thanks voor je bericht.

Ja, dat een relatie er niet tegen bestand kan zijn is balen, eigenlijk zou het dan prettig zijn dat je partner dezelfde mindset heeft, daar heb ik zelf dan wel geluk mee want mijn vriendin traint zelf ook (ook bij Forza, al in de tijd dat Kin Mitchel er nog op zat).

Daarnaast is de omgeving soms niet echt begripvol waar je inderdaad zulke "het is genoeg zo" opmerkingen van kunt krijgen.

Maar ach, wij blijven toch lekker groter en eigenlijk willen ze dat zelf stiekem ook.

Nice stats trouwens man, wil ik ook; 101 kg en 8% (ben zelf 1m89, 93kg en ruim 16% maar droger aan t worden momenteel)

:flex:

Goed eigenlijk.

M'n man traint zelf ook.
Broer en zus ook (broer is de enige in de familie die zichzelf vol moet duwen met kcal om spier aan te zetten, maar als hij dat doet, dan zet hij heel makkelijk spier aan. We zijn tweeling dus ik gok dat hij stiekem dat deeltje van mij heeft afgepakt :( )
Zus heeft inmiddels door influencer etcetera een 24/7 toegang tot een sportschool geregeld.
Ouders weten niet beter dan dat we alle 3 krachttraining doen (daarvoor altijd veel andere sporten gedaan).

Mijn zoontje vindt 'exercise' en 'gym' leuk, verder heeft hij vrij weinig door (4 jaar oud).

Vroegah wel een vriend gehad die vond dat mijn schouders te breed werden.
Mijn schouders.
De spier die bij mij eigenlijk altijd gewoon niet meedoet met de rest :roflol:
Dat liep dus stuk.
Daarna eigenlijk alleen relaties gehad, en nu dus getrouwd, met mannen die ook krachttraining doen/deden.

• Like
Waarderingen: K82
Wanneer ik ze uitleg wat de gedachte en het mechanisme erachter is en hoe dit werkt, vinden ze het vaak te veel en vinden ze "dat je de hele dag door alleen maar daar mee bezig bent".

Ze accepteren het wel (zullen ze ook wel moeten en sowieso not my problem) maar vinden het "veel" en vaak "overdreven".

Alles wat buiten de 'norm' is, is teveel en overdreven en obsessie.

Tegenwoordig zijn er zoveel sporters (vooral door Instagram en dergelijke) dat een 'fit lichaam' meer naar de norm is gegaan waar dat vroeger al overdreven was.

• Like
Ze vinden het best. Als ik er blij van word. Qua eten ben ik ook niet "overdreven" en er "de hele dag mee bezig".

• Like
Goed eigenlijk.

M'n man traint zelf ook.
Broer en zus ook (broer is de enige in de familie die zichzelf vol moet duwen met kcal om spier aan te zetten, maar als hij dat doet, dan zet hij heel makkelijk spier aan. We zijn tweeling dus ik gok dat hij stiekem dat deeltje van mij heeft afgepakt :( )
Zus heeft inmiddels door influencer etcetera een 24/7 toegang tot een sportschool geregeld.
Ouders weten niet beter dan dat we alle 3 krachttraining doen (daarvoor altijd veel andere sporten gedaan).

Mijn zoontje vindt 'exercise' en 'gym' leuk, verder heeft hij vrij weinig door (4 jaar oud).

Vroegah wel een vriend gehad die vond dat mijn schouders te breed werden.
Mijn schouders.
De spier die bij mij eigenlijk altijd gewoon niet meedoet met de rest :roflol:
Dat liep dus stuk.
Daarna eigenlijk alleen relaties gehad, en nu dus getrouwd, met mannen die ook krachttraining doen/deden.
Lekker bezig dus, en mooi dat je in een omgeving zit waar jullie een gelijke mindset hebben. Werkt ook nog eens motiverend, vind ik dan.

Keep it up!

:thumb:

Zo heeft mijn vrouw mij leren kennen, ik was altijd al bezig met sporten...En voeding en slapen en sport kijken op tv.
Daarnaast doe ik niet moeilijk over wat we warm eten, of een als ze weer eens van die te dikke gevulde koeken van de ah heeft meegebracht, of whatever. Tis hobby en het gaat vooral om consistente continuïteit. Ik denk ook niet dat het haar wat uitmaakt of ik mijn brinta wel of niet afweeg. Dat mag ik zelf bepalen :D

Als mensen in mijn omgeving( ja bijv ook mn oma en schoonzus met dik overgewicht) WEER eens een lullige opmerking over mn eten maken, of commentaar er op hebben, of zeggen dat ik dat ene vettige voor 1 keer wel kan pakken dan heb ik 1 antwoord voor hun.

Als ik voedingsadvies van jullie ga aannemen dan kom ik er ook zo uit te zien als jullie en dat wens ik niet.

mn schoonzus was zo boos op mij dat ik 3 maanden geen contact had door die opmerking.
Ik heb het vaak zat op een rustige en luchtige manier uit proberen te leggen, maar mensen zijn koppig en hardleers dus heb een oneliner verzonnen en sindsdien houden ze allen netjes hun opmerkingen voor zich.

Vaak als mensen het "raar" of "overdreven" vinden dan balen ze zelf dat ze het zelf niet kunnen/doen/op kunnen brengen.

Heb wel wat discussies met mijn vrouw gehad ivm het afwegen en dat dat veel tijd in beslag neemt. Het is ook niet altijd makkelijk om met 3 schaterende bengels in huis te koken en alle ingrediënten af te wegen en op te schrijven.
Daarom kook ik 90% van de tijd zodat ik het zelf kan wegen en noteren. Ook zet ik de dag op voorhand in de avond alles in mfp voor de dag nadien zodat dat ook wat tijd spaart en beslis ik wat de pot schaft zodat daar geen stress rond is.

Ivm opmerkingen heb ik wel wat gehad toen ik van 80 naar 65 kg ben gegaan. Ik meet 176 en veel massa was er niet, maar mijn plan was een mooi startpunt te hebben voor een bulk. Mijn schoonmoeder raadde mij meermaals aan om naar de dokter te gaan omdat ik er niet gezond uitzag. En mijn kameraden weten nu dat ik geen biertjes meer doe en zijn er wel ok mee ook. Ik ga nog maar sporadisch eens mee in het weekend, en dan drink ik niet.

Vaak als mensen het "raar" of "overdreven" vinden dan balen ze zelf dat ze het zelf niet kunnen/doen/op kunnen brengen.
Ja precies, zo denk ik er ook over. Vaak zijn de grootst schreeuwerts degene die het minst sportief zijn.

En helemaal op het eind zeggen ze dan :"Ja je hebt eigenlijk wel gelijk, ik moet zelf ook echt naar de sportschool". terwijl ze op hun dikke pens slaan......

Ik zie genoeg dikke mensen die mij vertellen dat je ook een beetje moet kunnen genieten en kunnen leven zonder "zo streng voor je zelf te zijn" en dan krijg ik bijna medelijden met die mensen, ik ben namelijk niet streng voor mezelf, dit is gewoon wie ik ben.

Heb wel wat discussies met mijn vrouw gehad ivm het afwegen en dat dat veel tijd in beslag neemt. Het is ook niet altijd makkelijk om met 3 schaterende bengels in huis te koken en alle ingrediënten af te wegen en op te schrijven.
Daarom kook ik 90% van de tijd zodat ik het zelf kan wegen en noteren. Ook zet ik de dag op voorhand in de avond alles in mfp voor de dag nadien zodat dat ook wat tijd spaart en beslis ik wat de pot schaft zodat daar geen stress rond is.

Ivm opmerkingen heb ik wel wat gehad toen ik van 80 naar 65 kg ben gegaan. Ik meet 176 en veel massa was er niet, maar mijn plan was een mooi startpunt te hebben voor een bulk. Mijn schoonmoeder raadde mij meermaals aan om naar de dokter te gaan omdat ik er niet gezond uitzag. En mijn kameraden weten nu dat ik geen biertjes meer doe en zijn er wel ok mee ook. Ik ga nog maar sporadisch eens mee in het weekend, en dan drink ik niet.
Herkenbaar.

Tegenwoordig ga ik nooit meer met kameraden op stap, iedereen heeft kinderen en allemaal zijn ze te druk met hun eigen leven, is ook niet erg. Ik vermaak me altijd het best met mijn eigen vrouw, we trainen samen en motiveren elkaar en dat is het belangrijkst.

Vroeger toen ik nog wel op stap met kameraden ging (als vrijgezel) trainde ik ook zo goed als elke dag, ik dronk toen eigenlijk ook (bijna) nooit alcohol, daar werd dan wel redelijk vaak mis/gebruik van gemaakt door kameraden. Dan wilden ze op stap en vroegen dan of ik meeging, dan hoefden ze namelijk niet te rijden. Als we dan aankwamen op bestemming stond ik vaak alleen met mijn colaatje of sprite en gingen zij "achter de vrouwen aan" ..... beetje triest zag dat er eigenlijk wel uit. Met hun dronken koppen proberen om vrouwtjes te versieren die op dat moment niks van hun wilden weten....hahaha.

Ik heb ook wel periodes gehad dat ik slecht met mijzelf ben omgegaan hoor, niet trainen bijvoorbeeld, veel naar feestjes, drugs gebruiken (xtc, speed, cocaine en veel blowen) maar die tijd ligt ver achter me.
Was een mooie tijd, geen spijt van maar ik ben blij dat ik nu leef zoals ik tegenwoordig leef.
Sommige mensen blijven hangen, die kom je dan op een dag tegen en die doen nog steeds zo gek als dat ze vroeger ook deden, kansloos vind ik dat. Echt zonde.

Maar goed, ieder zijn ding. Ik wil vanaf nu gewoon groot en sterk worden, zijn en blijven. We zijn al een mooi eind op weg.

:flex: :thumb:

Veel te veel mensen hebben commentaar. Drink je geen alcohol, eet je niet genoeg met Kerst of BBQ etc. het kan wel wat minder en alle onzin, maar zelf zijn ze vaak te dik of erg mager

Veel te veel mensen hebben commentaar. Drink je geen alcohol, eet je niet genoeg met Kerst of BBQ etc. het kan wel wat minder en alle onzin, maar zelf zijn ze vaak te dik of erg mager
Precies wat ik bedoel.

Mijn familie en omgeving heeft al zoveel moeten accepteren van mij, dus dit kan er ook nog wel bij 🤣😁

• Haha
Al mijn vrienden doen ook aan krachttraining en mijn ouders zijn inmiddels erg trots omdat ik van mijn hobby mijn werk heb gemaakt en er dus geld mee verdien. Ze weten ook niet beter als dat ik geen alcohol drink en meestal niet mee eet op een verjaardag. Wel gaan we regelmatig uit eten met vrienden, dat is dan gewoon mijn vrije maaltijd die week.

Al mijn vrienden doen ook aan krachttraining en mijn ouders zijn inmiddels erg trots omdat ik van mijn hobby mijn werk heb gemaakt en er dus geld mee verdien. Ze weten ook niet beter als dat ik geen alcohol drink en meestal niet mee eet op een verjaardag. Wel gaan we regelmatig uit eten met vrienden, dat is dan gewoon mijn vrije maaltijd die week.
Mooi man, zo te zien dus ook al veel behaalde prijzen, echt vet.

Komt je ook niet zomaar aanwaaien, dat begrijpen veel mensen ook niet. Het is keihard trainen.

Respect!

Mijn vrouw is duursporter en mijn kinderen sporten allemaal .Mijn vader was een bodybuildert, mijn oom Karl een powerlifter.
Wij hebben collectief afgesproken dat feest dagen en verjaardagen uitzonderingen zijn , maar er word niet dom gedaan als iemand taart of bier afslaat .Wel word gevraagd waar je naar toe werkt en dat word dan vervolgens aangemoedigd

Back
Naar boven