- Waardering
- 4.817
- Lengte
- 1m89
- Massa
- 95kg
- Vetpercentage
- 12%
Ja ik weet het, dit topic onderwerp is al eens gebruikt, meer dan 10 jaar geleden dus is al een oudje. Ik heb die topics doorgelezen en zag allemaal leden die ik tegenwoordig niet zie, vandaar mijn keuze om dit topic te openen.
Bij trainen hoort natuurlijk ook voeding en rust, daarnaast ook het niet drinken van alcohol of het roken van tabak in welke vorm dan ook (bij de meesten dan) en het niet gebruiken van drugs (hormonen zijn geen drugs).
Om een gewenst doel te bereiken is het daarbij ook van belang dat er gecut en gebulkt wordt, daarmee in de gaten te houden wat je kcal inname is en logischerwijs je macro's. We willen namelijk groot en sterk worden....toch?
Mijn persoonlijke ervaring:
Ik train nu ongeveer weer een jaar of anderhalf structureel elke week meerdere malen, daarvoor trainde ik ook maar iets te veel op en af en was eigenlijk alleen maar bezig met veel eten om massa te kweken.
Toen ik mijn relatie met het ijzer dus anderhalf jaar geleden helemaal heb vastgeklonken zag ik natuurlijk mijn lichaam groeien.
Mijn omgeving zag (en ziet) dit ook en als eerste kreeg ik van verschillende kanten de reactie: " Wow, jij wordt echt groot man, kijk die t**ten en die armen zeg!" erg motiverend en ja je wordt daar ook wel een beetje vrolijk van.
Na verloop van tijd raakte ik steeds meer bewust van het belang van de juiste (hoeveelheid) voeding en begon me er nog meer in te verdiepen dan dat ik al deed.
In mijn jongere jaren (toen ik rond de 22 was) had ik al een periode waarin ik een aantal jaren flink getraind heb en daarbij ook de nodige kennis opgebouwd heb over voeding bijvoorbeeld, echter miste ik nog te veel informatie om mij echt bezig te kunnen houden met het effectief veranderen van mijn fysiek.
Tegenwoordig heb mede dankzij dit mooie forum, veel geleerd met bijvoorbeeld betrekking tot cutten en bulken. Eerder deed ik dit dus compleet debiel door "gewoon heel veel" te eten, en dan dus denken dat het goed zat. Ik kwam sowieso aan maar niet op de juiste manier en ook niet met het gewenste effect; namelijk gespierd en redelijk droog. Niet dat ik moddervet ben geworden maar in BB-termen ben/was ik dus gewoon dik. Gelukkig wordt ik steeds droger en dat merk ik in de spiegel (goede graadmeter).
Wat ik nog meer voor reacties krijg uit mijn omgeving; Ik tel de laatste maanden alle kcal die ik in mijn mond stop en ik weeg alles af, ik hou dit bij als een freak en schrijf dit ook op in een schrift, vind ik leuk en zo heb ik een helder beeld van alles.
Mijn vrouw vond dit eerst een beetje overdreven maar na verloop van tijd heeft ze dit totaal geaccepteerd en vindt ze het zelfs grappig dat ik dit doe (zij traint trouwens ook en heeft ook al behoorlijke progressie geboekt in bf afname).
Daarbij kookt ze (ik help mee hoor) eens in de twee weken allemaal groente, rijst, vis en kip en dit verdelen we dan in porties en doen dit in de vriezer.
Familie is ook positief over alles alhoewel ze het voeding gedeelte ietwat overdreven vinden...."Je gaat toch niet je eten afwegen!" of "Je moet ook een beetje normaal kunnen leven hoor!"..... deze opmerkingen krijg ik eigenlijk alleen maar van mensen die niet trainen.
Wanneer ik ze uitleg wat de gedachte en het mechanisme erachter is en hoe dit werkt, vinden ze het vaak te veel en vinden ze "dat je de hele dag door alleen maar daar mee bezig bent".
Ze accepteren het wel (zullen ze ook wel moeten en sowieso not my problem) maar vinden het "veel" en vaak "overdreven".
Dus ja, eigenlijk is de algemene opinie positief, uiteindelijk zien ze het resultaat als ik in de zomer aan de BBQ zit met een lijf zo hard als staal en lekker geniet van mijn biefstukje terwijl de buikspieren door mijn shirt heen drukken, terwijl anderen met hun bolle pens aan overgewicht uiteindelijk bij je komen om advies.....dat is dan natuurlijk wat er gaat gebeuren.
En bij mijn vrouw natuurlijk ook, hoeveel massa zij is kwijt geraakt en hoe haar figuur in de laatste periode in de positieve zin is veranderd ziet ook iedereen en ook daar krijgt ze de nodige complimenten over, alleen is zij niet zo met kcal e.d bezig als ik. Zij "let gewoon" op wat en hoeveel ze eet. Is haar eigen keuze natuurlijk. Ze merkt resultaat, ze ziet in de spiegel verschil en onze omgeving ziet dat ook dus zij is blij. En we gaan natuurlijk gewoon door.
Beetje herkenbaar? Laat jij ook weten hoe jouw omgeving met jouw trainen, voeding en dergelijke omgaat?

)