Fitness Seller

Hoe gezond is rijst nu echt? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

ErasmusStudent

Cool Novice
Lid geworden
14 mrt 2011
Berichten
127
Waardering
6
Lengte
1m62
Massa
77kg
Vetpercentage
29%
Ik ben aan het afvallen en nu ben ik van plan wat brood te vervangen door rijst, wel zilvervlies rijst.

Nu eet ik al 2 keer per dag rijst, voor en na de training. Verder eet ik de 3 maaltijden voor mijn avondmaal brood. 8 sneetjes in totaal. Ik wisselde dit wel af met volkoren rijstwafels of volkoren crackers.

Als ik deze vervang kom ik ongeveer uit op 400 gram zilvervlierijst per dag.

Verhoogd zoveel rijst de kans op suikerziekte niet aanzienlijk. Verder komt suikerziekte ook voor in mijn familie, dus ik ben bang dat ik er zoiezo al gevoelig voor ben.
 
waarom twee keer per dag. neem 1 van die 2 keren iets anders voor je kh.
 
Suikerziekte onstaat niet direct door te veel suiker te eten, en al helemaal niet door een te veel aan rijst.

Maar onthou : te veel is nooit goed. Maar als ik het zo lees is 400gr niet te veel.

Oftewel : lekker knagen die rijst!
 
Je eet rijst nooit zonder eiwit, dus mensen die zich blindstaren op de GI van rijst zijn fout bezig. Maar dat neemt niet weg dat rijst met een lagere GI toch de voorkeur geniet.
 
Rijst kun je prima vervangen voor brood, zit minder zout in bv. (niet dat het iets uitmaakt behalve droog worden) .. ;)
 
400gram rijst in de cut (afvallen)?

Damn, val je daar nog op af?
Ik eet niet eens 400gram rijst in een bulk.
 
denk dat hij klaargemaakte rijst bedoeld, ofwel +-150gr ongekookt

anders kom je op 1+ kilo gekookt per dag :D damn haha
 
Laatst bewerkt:
Ibo D eet 400gram ongekookte rijst in één maaltijd. ;)
 
waarom twee keer per dag. neem 1 van die 2 keren iets anders voor je kh.
Waarom zou je dat doen? Itt eiwitten hoef je niet te zien naar een aminozuurprofiel. Kh=kh. Je kan wel rekening houden met glycemische index... voor zover deze nog merkwaardig is na toevoegen van andere ingrediënten.
 
Rijstwafels zijn in principe verantwoord, moet je alleen wel uitkijken welke je neemt, want in sommige soorten zit transvet:

http://www.nutriciakindervoeding.nl/Bambix/Producten/~/media/A3C0AEC95C5C4753A27AA4043061CEF5.ashx

In veel crackers zit ook transvet, dus dat zou ik dan maar niet doen. ;)

Brood kun je ook (gedeeltelijk) vervangen door havermout of brinta, en aardappelen, peulvruchten of pasta zijn ook prima alternatieven voor rijst, als je een keer wat anders wilt.

Van de consumptie van deze koolhydraten aan zich zal je geen type 2 diabetes krijgen, zeker als je goed blijft sporten en ook oplet dat je niet te vet eet of teveel drinkt. :)
 
Rijstwafels hebben een zeer hoge GI en eet je ook meestal droog op dus is een snelle suiker. Langs de andere kant slechts 8 gram kh per 100 gram ofziets..
 
Rijstwafels hebben een zeer hoge GI en eet je ook meestal droog op dus is een snelle suiker. Langs de andere kant slechts 8 gram kh per 100 gram ofziets..

Ik ga er niet vanuit dat iemand hier een maaltijd neemt zonder eiwitten. TS zegt ook dat hij ze gebruikt als vervanging voor brood, en brood eet je ook niet droog lijkt me.
 
Volkoren graanproducten, waaronder zilvervliesrijst valt, verlagen het risico op diabetes misschien juist:


White rice, brown rice, and risk of type 2 diabetes in US men and women.

BACKGROUND: Because of differences in processing and nutrients, brown rice and white rice may have different effects on risk of type 2 diabetes mellitus. We examined white and brown rice consumption in relation to type 2 diabetes risk prospectively in the Health Professionals Follow-up Study and the Nurses' Health Study I and II.

METHODS: We prospectively ascertained and updated diet, lifestyle practices, and disease status among 39,765 men and 157,463 women in these cohorts.

RESULTS: After multivariate adjustment for age and other lifestyle and dietary risk factors, higher intake of white rice (> or =5 servings per week vs <1 per month) was associated with a higher risk of type 2 diabetes: pooled relative risk (95% confidence interval [CI]), 1.17 (1.02-1.36). In contrast, high brown rice intake (> or =2 servings per week vs <1 per month) was associated with a lower risk of type 2 diabetes: pooled relative risk, 0.89 (95% CI, 0.81-0.97). We estimated that replacing 50 g/d (cooked,equivalent to one-third serving per day) intake of white rice with the same amount of brown rice was associated with a 16% (95% CI, 9%-21%) lower risk of type 2 diabetes,whereas the same replacement with whole grains as a group was associated with a 36% (30%-42%) lower diabetes risk [corrected].

CONCLUSIONS: Substitution of whole grains, including brown rice, for white rice may lower risk of type 2 diabetes. These data support the recommendation that most carbohydrate intake should come from whole grains rather than refined grains to help prevent type 2 diabetes.
Link: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20548009
 
Ik ga er niet vanuit dat iemand hier een maaltijd neemt zonder eiwitten. TS zegt ook dat hij ze gebruikt als vervanging voor brood, en brood eet je ook niet droog lijkt me.

Je gaat al heel wat rijstwafels mogen eten om enkele boterhammen te vervangen :-P
 
Bedankt voor de tips allemaal. Ik ga in het weekend even kijken wat ik precies zal vervangen. En ja ik bedoelde gekookte rijst.

Bij de producten die ik gebruik is 200 gram gekookte rijst ongeveer gelijk aan 100 gram brood. En er staat dat een sneetje 84 gram is. Als ik goed heb gekeken.

Verder is de zilvervliesrijst aanzienlijk lager in natrium en suikers. Dus lijkt me prima voor in de cut.

En ik vind echt dat rijst goed vult, veel beter dan 2 sneetjes brood.
 
Cut en 400gr rijst... ?
 
Cut en 400gr rijst... ?

Nou ik had even een schattig gemaakt. Topic gaat daar verder niet over. Ik vroeg me meer af of het slecht zou zijn om zoveel rijst per dag te eten voor de gezondheid.

Ik heb maar een heel ruwe schatting genomen voor 4 maaltijden in totaal. Waaronder pre- en post workout. Heb nog geen schema's gemaakt.

Verder bedoelde ik dat het een goed substituut is voor brood voor het afvallen. Houd mij in ieder geval langer vol, en zit minder suiker en zout in.
 
Nou ik had even een schattig gemaakt. Topic gaat daar verder niet over. Ik vroeg me meer af of het slecht zou zijn om zoveel rijst per dag te eten voor de gezondheid.

Ik heb maar een heel ruwe schatting genomen voor 4 maaltijden in totaal. Waaronder pre- en post workout. Heb nog geen schema's gemaakt.

Verder bedoelde ik dat het een goed substituut is voor brood voor het afvallen. Houd mij in ieder geval langer vol, en zit minder suiker en zout in.

Voor de gezondheid is het geen probleem, maar dat zijn +- 320gr carbs enkel uit rijst ... Hoeveel is totale carb inname ?
 
Ibo D eet 400gram ongekookte rijst in één maaltijd. ;)
Ik denk dat je dat verkeerd gelezen hebt, 400 gram ongekookte rijst is een enorme hoeveelheid. Knap mannetje als je dat in één maaltijd binnen krijgt. Niet dat iemand dat zou willen doen of dat het nuttig is.
 
mieschien handig voor eventuele meer info..
[Link niet meer beschikbaar]
 
Back
Naar boven