- Waardering
- 3.206
Naar aanleiding van het recente virus dat zich o.a. via DBB wist te verspreiden, leek het mij een uitgelezen moment om eens een topic te openen over het schoonmaken - en schoonhouden - van je pc/computer.
Ik zal eerst en vooral verwijzen naar preventieve maatregelen, en daarna naar maatregelen als je al in de problemen zit.
Aanvullingen voor deze OP zijn steeds welkom, want ik weet ook lang niet alles.
Welke preventieve maatregelen kan ik nemen?
Hoe merk ik dat mijn computer besmet is met een virus of andere malware?
Wat moet ik doen wanneer mijn computer raar doet, of wanneer ik weet dat ie besmet is?
Welke software moet ik hebben?
Optioneel een firewall, maar dit is gewoonlijk niet vereist voor een computer thuis.
Als je twee verschillende anti-virus programma's wil gebruiken, gebruik ze dan niet tegelijk (kan voor conflicten zorgen) maar installeer elk apart, en gebruik ze elk apart. Soms kan de ene wat meer vinden dan de andere. Je hoeft in principe niet te betalen voor een AV, de gratis versies zijn populair en werken ook. Ze zijn alleen niet zo compleet in de bescherming tijdens het werken op de computer.
Anti-spyware mag je door elkaar gebruiken, zo verhoog je de kansen dat alles gevonden wordt. Scan niet met meerdere programma's tegelijk, want scannen is voor een computer een intensieve bezigheid.
De overige software is niet voor onervaren gebruikers, je moet hierbij altijd hulp vragen van een ervaren persoon. HijackThis kan uitzoeken waar er aanpassingen zijn gedaan in je computer, na het scannen krijg je een log, door deze te bekijken met een ervaren oog kan je de troep er zo uithalen en verwijderen. Maar net als bij een AV scan, mag je niet zomaar in het wilde weg gaan verwijderen als je er niets van kent.
Combofix doorzoekt eveneens je computer naar spyware/malware, het maakt daarna een rapport op over alles wat het niet kon verwijderen. Daarna kan er gekozen worden voor manuele verwijdering. Opnieuw, hulp van ervaren persoon vragen bij gebruik.
Ik heb alle anti-virus en spyware programma's laten scannen, maar het probleem is nog niet opgelost?!
Plaats de logs en rapporten van HijackThis en Combofix in dit topic, of een ander forum waar men ervaring heeft met het verwijderen van malware.
Als het probleem te lang blijft aanhouden, en/of je geraakt er echt niet uit, dan kan je overwegen om de besmette PC te gaan formatteren. Vooral als er geen belangrijke data op de hdd staat, en een format/Windows installatie toch al enige tijd (meer dan anderhalf jaar) geleden gedaan werd, kan dit een goede keuze zijn. Na het formatteren en herinstalleren zal je PC naast 'schoongemaakt' namelijk ook weer sneller draaien. Als je het allemaal beu bent, kan je overwegen om over te stappen op een Mac. Deze computers zijn immuun voor Windows malware, welke zo goed als 100% van alle malware is. Ook voor een Mac is het echter nuttig om regelmatig te scannen, zodat er tenminste geen malware aanwezig is op de harde schijf, ook al is die niet schadelijk voor de Mac zelf, het is beter om deze helemaal niet op je computer te hebben.
Toevoegingen zijn welkom, en ik hoop dat sommigen hier alvast wat aan hebben
Ik zal eerst en vooral verwijzen naar preventieve maatregelen, en daarna naar maatregelen als je al in de problemen zit.
Aanvullingen voor deze OP zijn steeds welkom, want ik weet ook lang niet alles.
Welke preventieve maatregelen kan ik nemen?
- Zorg ervoor dat je altijd een up-to-date versie van Windows (en andere software) gebruikt
- Anti-virus software in huis halen, vooral voor wie geen grote kennis heeft over computers
- De anti-virus software heel regelmatig updaten, en de computer regelmatig ook scannen
- Anti-spyware software in huis halen, dit geldt voor iedereen, omdat spyware gewoonlijk nog makkelijker je computer besmet dan een virus
- Als je regelmatig in de problemen komt, of aangevallen wordt, installeer dan een 'firewall'.
- Open nooit e-mails en zeker geen bestanden in e-mails van vreemde personen of 'bedrijven'
- Open alleen e-mails van vrienden en kennissen als ze eerst gescand werden door een anti-virus, ook zij kunnen (zonder het zelf te beseffen) malware naar jou toesturen
- Klik niet zomaar op elke link die ergens gepost wordt, zeker niet als je die persoon niet zo goed kent
- Probeer alleen bekende sites te bezoeken, en controleer steeds of de URL wel klopt
- Laat geen vreemden op je computer werken, en als vrienden of kennissen op je computer werken, laat hen dan weten dat je verwacht dat zij voorzichtig surfen, wijs hen desnoods op dit topic.
- Open nooit .exe bestanden, als je niet 200% zeker bent dat ze betrouwbaar zijn. Bij twijfel, niet doen.
- Negeer nooit waarschuwingen op je scherm tijdens het browsen, deze komen van Google, je browser, of je anti-virus software. Als je deze negeert kan je computer besmet geraken. Contacteer onmiddellijk de webmaster of administrator van die website, zodat deze direct maatregelen kan treffen.
- Zorg dat elke computer die je gebruikt beveiligd is met een wachtwoord (en maak dit moeilijk genoeg)
- Wanneer je de computer verlaat, lock dan het scherm/toegang. In publieke ruimten, sluit ook de computer af in een kast (zorg wel voor goede ventilatie).
- In een gezin, of samenwonend, licht iedereen in huis in over het gevaar van virussen en spyware, en wijs hen er regelmatig op. Hou toezicht of iedereen zich er aan houdt.
- Als je het geld hebt, koop een Mac i.p.v. een PC.
Hoe merk ik dat mijn computer besmet is met een virus of andere malware?
- De computer is veel trager dan gewoonlijk
- Er verschijnen banners of pop-ups op het scherm waar je het niet verwacht
- Er verschijnen boodschappen op het scherm die je vragen om software te kopen die virussen van je computer verwijderen
- Zoekresultaten in Google of andere zoekmachines kloppen niet, verwijzen naar sites die je niet verwacht.
- De harde schijf maakt meer lawaai dan gewoonlijk, lijkt steeds bezig met iets terwijl je niets doet
- Instellingen zijn zonder jou toedoen veranderd
- Bestanden zijn zonder jou toedoen verwijderd
- Elke andere vreemde verandering die je merkt moet je onmiddellijk op je hoede brengen, better safe than sorry!
Wat moet ik doen wanneer mijn computer raar doet, of wanneer ik weet dat ie besmet is?
- Onmiddellijk de internetconnectie afsluiten (UTP kabel achteraan de computer eruit)
- Onmiddellijk modem ontkoppelen en uitzetten
- Wanneer je merkt dat er bestanden worden verwijderd, onmiddellijk computer uitzetten en opstarten in veilige modus om te trachten het virus onschadelijk te maken
- Wanneer er nog geen schade is aangericht, probeer onmiddellijk anti-virus software te installeren, te updaten, en de computer te scannen
- Naast anti-virus software, installeer ook anti-spyware software, ook deze na installatie updaten en runnen
- Als je hulp nodig hebt van anderen (online) om je computer schoon te krijgen, gebruik dan een andere (beveiligde) computer op het netwerk om mee te surfen.
- Verwijder geen bestanden waarvan je niet zeker bent of ze essentieel zijn voor het besturingssysteem. Je zou meer schade kunnen aanrichten dan goed doen. Wanneer je anti-virus software wat gevonden heeft, kijk dan naar de bestandsnaam en geef die in Google in. Zo kom je te weten of het werkelijk over een virus gaat (en geen 'false positive').
- Klik nooit op zogenaamde 'hulp' op het scherm. Pop-ups die je vragen om software te installeren om een virus te verwijderen, zijn daar door de virusschrijver zelf geplaatst, negeer ze.
- Laat je PC niet herstellen in een computerzaak. De meeste problemen kan je zelf oplossen, en anders zeker via informatie op het web. Computerwinkels zijn duur en je leert er niets van.
Welke software moet ik hebben?
- Anti-virus: gratis: AVG - avast! - Avira AntiVir
- Anti-spyware / anti-malware: gratis: Spybot S&D - Malwarebytes - SuperAntiSpyware
- Preventief: gratis: Spybot S&D - SpywareBlaster
- Andere: gratis: Combofix - HijackThis
Optioneel een firewall, maar dit is gewoonlijk niet vereist voor een computer thuis.
Als je twee verschillende anti-virus programma's wil gebruiken, gebruik ze dan niet tegelijk (kan voor conflicten zorgen) maar installeer elk apart, en gebruik ze elk apart. Soms kan de ene wat meer vinden dan de andere. Je hoeft in principe niet te betalen voor een AV, de gratis versies zijn populair en werken ook. Ze zijn alleen niet zo compleet in de bescherming tijdens het werken op de computer.
Anti-spyware mag je door elkaar gebruiken, zo verhoog je de kansen dat alles gevonden wordt. Scan niet met meerdere programma's tegelijk, want scannen is voor een computer een intensieve bezigheid.
De overige software is niet voor onervaren gebruikers, je moet hierbij altijd hulp vragen van een ervaren persoon. HijackThis kan uitzoeken waar er aanpassingen zijn gedaan in je computer, na het scannen krijg je een log, door deze te bekijken met een ervaren oog kan je de troep er zo uithalen en verwijderen. Maar net als bij een AV scan, mag je niet zomaar in het wilde weg gaan verwijderen als je er niets van kent.
Combofix doorzoekt eveneens je computer naar spyware/malware, het maakt daarna een rapport op over alles wat het niet kon verwijderen. Daarna kan er gekozen worden voor manuele verwijdering. Opnieuw, hulp van ervaren persoon vragen bij gebruik.
Ik heb alle anti-virus en spyware programma's laten scannen, maar het probleem is nog niet opgelost?!
Plaats de logs en rapporten van HijackThis en Combofix in dit topic, of een ander forum waar men ervaring heeft met het verwijderen van malware.
Als het probleem te lang blijft aanhouden, en/of je geraakt er echt niet uit, dan kan je overwegen om de besmette PC te gaan formatteren. Vooral als er geen belangrijke data op de hdd staat, en een format/Windows installatie toch al enige tijd (meer dan anderhalf jaar) geleden gedaan werd, kan dit een goede keuze zijn. Na het formatteren en herinstalleren zal je PC naast 'schoongemaakt' namelijk ook weer sneller draaien. Als je het allemaal beu bent, kan je overwegen om over te stappen op een Mac. Deze computers zijn immuun voor Windows malware, welke zo goed als 100% van alle malware is. Ook voor een Mac is het echter nuttig om regelmatig te scannen, zodat er tenminste geen malware aanwezig is op de harde schijf, ook al is die niet schadelijk voor de Mac zelf, het is beter om deze helemaal niet op je computer te hebben.
Toevoegingen zijn welkom, en ik hoop dat sommigen hier alvast wat aan hebben