MuscleMeat

Hoe kan dat? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Maar is dat wel zo? Zie de link in Vihae's post, vat de huidige kennis over spierpijn aardig goed samen.



Afwisselen zorgt bij mij alleen voor spierpijn in specifieke stabilisatie spiertjes en pezen die anders niet zo gebruikt werden, en dat slechts zelden. Plotseling een nieuwe sport doen of geheel anders trainen maakt niet uit, spierpijn krijg ik gewoon niet in spieren die al gewend zijn wat te doen.

Zal ik zeker even gaan lezen heb nog niet de tijd ervoor genomen.

train je dan wel voluit? niet om je af te vallen maar uit nieuwschierigheid ik train namelijk tot mn spieren op zijn en ik totaal door mn krachten heen ben train mn spieren ook maar 1x per week op mn kuiten na die verdomde dingen willen gewoon niet groeienen dus pak die 2x heb eigenlijk altijd spierpijn maar mischien verschilt t wel per persoon
 
Dat spierpijn veroorzaakt wordt door beschadiging van de spieren is nagenoeg nog niet bekend. Het zou ook kunnen gaan over een ontstekingsreactie dat zorgt voor deze spierpijn. (meer info in mijn link).

Wat vooral DOMS veroorzaakt is een verandering van oefening of door een oefening die je nog nooit hebt gedaan of bij bvb het hervatten van een nieuw seizoen na een rustperiode.
Doordat je gewoon wordt aan een oefening, gaat je CNS zich ook aanpassen waardoor DOMS minder of niet zal voorkomen.

Intensiteit van de training heeft er meestal niets mee te maken aangezien je dan "acute" spierstijfheid gaat veroorzaken.
 
Zal ik zeker even gaan lezen heb nog niet de tijd ervoor genomen.

train je dan wel voluit? niet om je af te vallen maar uit nieuwschierigheid ik train namelijk tot mn spieren op zijn en ik totaal door mn krachten heen ben train mn spieren ook maar 1x per week op mn kuiten na die verdomde dingen willen gewoon niet groeienen dus pak die 2x heb eigenlijk altijd spierpijn maar mischien verschilt t wel per persoon
No problem. Wat versta je onder voluit? Ik ben nog niet zo groot (en ws sterk) als jij. Ik train niet urenlang alsof ik m'n spieren eruit moet pompen tot ik nauwelijks nog kan bewegen, en daar zie ik ook geen nut in, zoals sommigen voluit trainen.

Ik train wel m'n oefeningen meerdere keren per week tot m'n max en probeer die te verleggen. Ik kan ook 4-5 keer in een week tot 1RM op lifts gaan en nog geen spierpijn krijgen. En ik train nu juist wat 'rustiger' met singles omdat ik voorheen te lang te hard (voor mij) getraind heb met 5x5, en toen had ik ook nooit spierpijn.

Daarom denk ik dat spierpijn ongeacht de exacte oorzaak of mechanismen erachter kan verdwijnen door met hoge(re) frequentie te trainen om zo de gevoeligheid te doen afnemen. Volgens mij is frequentie de #1 cure, en zegt spierpijn daar het meeste over en niet over intensiteit, volume, herstel, of de effectiviteit van een training.
 
Laatst bewerkt:
Duidelijke topic titel heb je gekozen.
 
No problem. Wat versta je onder voluit? Ik ben nog niet zo groot (en ws sterk) als jij. Ik train niet urenlang alsof ik m'n spieren eruit moet pompen tot ik nauwelijks nog kan bewegen, en daar zie ik ook geen nut in, zoals sommigen voluit trainen.

Ik train wel m'n oefeningen meerdere keren per week tot m'n max en probeer die te verleggen. Ik kan ook 4-5 keer in een week tot 1RM op lifts gaan en nog geen spierpijn krijgen. En ik train nu juist wat 'rustiger' met singles omdat ik voorheen te lang te hard (voor mij) getraind heb met 5x5, en toen had ik ook nooit spierpijn.

Daarom denk ik dat spierpijn ongeacht de exacte oorzaak of mechanismen erachter kan verdwijnen door met hoge(re) frequentie te trainen om zo de gevoeligheid te doen afnemen. Volgens mij is frequentie de #1 cure, en zegt spierpijn daar het meeste over en niet over intensiteit, volume, herstel, of de effectiviteit van een training.

tering tot je 1rm max gaan meerdere keren per week mijn cns moet daar echtniet aan denken ouwe. Heb dat wel is geprobeerd en daar een mooi overtraining aan overgehouden.
ff terug van 200+ deadlift naar nog geen 150kg met moeite.
 
tering tot je 1rm max gaan meerdere keren per week mijn cns moet daar echtniet aan denken ouwe. Heb dat wel is geprobeerd en daar een mooi overtraining aan overgehouden.
ff terug van 200+ deadlift naar nog geen 150kg met moeite.
Met mijn gewichten kan het nog elke dag, later zal het vast een daily max worden.
 
Back
Naar boven