Fitness Seller

Hoe kan het dat ik blijf aankomen?

Bezoekers in dit topic

vissenkom3

Cool Novice
Lid geworden
27 jan 2017
Berichten
36
Waardering
3
Lengte
1m75
Massa
60kg
Hoi allemaal,

ik ben al enige tijd bezig met trainen en op mijn voeding letten. Nu houd ik dit bij in myfitnesspal en sinds kort ook via mijn fitbit activity tracker.
Waar ik echter heel erg tegen aan loop is het feit dat ik niet afval, terwijl ik meer verbrand dan ik binnen krijg of op ongeveer evenveel zit (op dagen dat ik dus teveel eet)
Ik train gemiddeld 4 keer per week (soms 3 soms 5). Ik doe aan bodypump, boksen(zaktraining) en krachttraining los (vooral schouders, biceps, triceps en deadlifts).

Ik ben 1.75m
en weeg nu ongeveer 58.5/59 kg
ik eet gemiddeld 1300/1400 kcal per dag (mijn uitschieters zijn wel 2000 kcal ongeveer)
E = rond de 110
K = rond de 140
V= rond de 40
dit zijn globale aantallen.

Ik begin me oprecht af te vragen wat ik ''fout'' doe, waardoor ik niet afval? Kan het komen door die enkele uitschieters?

Wat raden jullie aan om te veranderen?

Hieronder twee screenshots eentje van mijn fitbit waarbij je ziet hoeveel ik binnen krijg en hoeveel ik verbrand. en de ander is van myfitnesspal (die kan wat meer terug in de tijd) met hoeveel ik eet.

Bestand 20-02-17 15 39 21.png


Bestand 20-02-17 15 39 32.jpeg
 
je komt bij omdat je meer eet dan je verbruikt.
 
je komt bij omdat je meer eet dan je verbruikt.

Normaliter inderdaad wel. Maar als je kijkt naar de stats zie je dat ik meer verbrand dan ik binnen krijg.. Overigens is mijn energie in rustverbruik rond de 1400, dus hoe ik kan ik dan aankomen als ik gemiddeld rond de 1300/1400 eet en daarbij ook train; dus rond de 2000 kcal per dag verbrand?
 
Normaliter inderdaad wel. Maar als je kijkt naar de stats zie je dat ik meer verbrand dan ik binnen krijg.. Overigens is mijn energie in rustverbruik rond de 1400, dus hoe ik kan ik dan aankomen als ik gemiddeld rond de 1300/1400 eet en daarbij ook train; dus rond de 2000 kcal per dag verbrand?
Dan kloppen de stats gewoon niet. Of je eet gewoon meer dan je denkt.

Hoe dan ook aankomen is meer eten dan je verbruikt. Of minder gaan eten of meer sporten of beiden.
 
Dan kloppen de stats gewoon niet. Of je eet gewoon meer dan je denkt.

Hoe dan ook aankomen is meer eten dan je verbruikt. Of minder gaan eten of meer sporten of beiden.

Lijkt me sterk dat ze niet kloppen. Ik hou letterlijk ALLES bij in myfitnesspal en mijn fitbit meet mn kcal verbruik dmv mijn hartslag..
Zou de toename in gewicht wellicht toename in spiermassa kunnen zijn?
 
Lijkt me sterk dat ze niet kloppen. Ik hou letterlijk ALLES bij in myfitnesspal en mijn fitbit meet mn kcal verbruik dmv mijn hartslag..
Zou de toename in gewicht wellicht toename in spiermassa kunnen zijn?

Lijkt me sterkt dat het spiermassa gaat zijn. Zeker als vrouw en dan nog met een tekort van 600 a 700 kcals.

Als je niet afvalt lijkt het me eerder sterk dat het wel klopt.

Als jij zegt dat je 1300 a 1400 kcals eet en je verbrand er 2000 dan zit je 600 a 700 kcals lager. Kan niet dat je dan niet afvalt. En het gaat geen spierwinst zijn waardoor de weegschaal blijft staan,zelfs omhoog gaat.

Om te cutten zou het zelfs moeten gaan op 250 a 500 onder onderhoud.

En zo een fitbit is nooit 100% correct.

Of je kcal iname klopt niet of je verbrand minder kcals dan je denkt of beiden.
 
Laatst bewerkt:
fitbit schat je calorieverbruik
 
Fitbit is niet zo accuraat als je denkt. Het is geen "absolute waarheid". Eerder te gebruiken voor aantal stappen bv per dag, maar qua absoluut calorieverbruik per dag: weinig betrouwbaar
Beter om het te zien als een 'relatief' meetinstrument om het calorieverbruik van dag x tot dag y in perspectief te plaatsen
 
Ik heb een Garmin Forerunner 235 en kan zeggen dat het behoorlijk klopt. Fitbits zijn wat dat betreft inferieur.
 
Andere factoren kunnen ook inspelen op het gewicht op de weegschaal: Slaap en stress moet ook in orde zijn. 1300 kcal lijkt me trouwens wel erg laag om toch niets af te vallen...
Zou aanraden om wat noten toe te voegen, jouw vetten zitten enorm laag voor een vrouw (negatief effect op hormoonbalans). 20% van onderhoud als vet aanhouden is waar je naartoe moet streven. Een handje gebroken lijnzaad en wat okkernoten kunnen heel wat bijbrengen!
 
Laatst bewerkt:
Het blijft gewoon een feit,niet afvallen is evenveel eten dan je verbrand en bijkomen is meer eten dan je verbrand. Wat de grafiekjes en haar fitbit ook mogen zeggen.
 
Heb dit gevonden van een gastblog op XXL > shout out naar Jwdoetookmee

Zou deze 2 stukjes toch lezen. Of zelfs eventueel de hele blog Gastblog Jan Willem: Goede voornemens voor het komende jaar!
Gaat over onderraportage (het niet opschrijven van kleine dingetjes, die je wel gegeten heb, in je app of voedinsschema)
Stel dat je elke dag een koekje vergeet van 150 kcal, zit je per maand 4500 kcal mis te tellen. Alleen door dat ene koekje elke dag. Telt wel op he?

Hieruit kunnen we al langzaam op gaan maken dat alles aan het einde van de dag eventjes invullen in je app waarschijnlijk niet voldoende is. Hier is ook een studie naar gedaan (3), waaruit kwam dat zelfs meerdere keren navragen (multiple pass 24h recall methode) geen accurate weergave van de daginname geeft. Wederom was het vetpercentage hierin een voorspellende factor van onderrapportage; des te hoger het vetpercentage, des te hoger de onderschatting. Deze nederlandse studie (4) vond wéér hetzelfde, net als (5). Daarnaast vond deze studie dat hoe hoger het BMI, hoe lager men dacht dat hun energie verbranding was.

Begint toch wel als een patroon te klinken, niet? Onthoud dat een wetenschappelijke studie, zelfs een slecht opgezette, veel betere informatie is om aan te houden dan dat advies van die buffe dude uit de sportschool. Als zoveel verschillende studies hetzelfde zeggen mag je er echt van uitgaan dat we iets op het spoor zijn hier. Maar we gaan verder!

(6) heeft hier ook naar gekeken en vond dat obese mensen niet alleen hun calorie inname meer en meer onderrapporteren met een stijgend BMI, maar dat deze onderrapportage vooral zit op vetrijke en koolhydraatrijke voeding, volgens (7) voornamelijk snacks.
En
Daarnaast hebben we dan nog het probleem van de uitschieters in het weekend of de vreetmomenten; ook al eet je 6 dagen netjes met pijn moeite en honger die 1800 kcal, als je op dag 7, of wat mij betreft zelfs pas op dag 14 die enorme uitschieter hebt met pizza, sushi, bier, 14 frikandellen met slagroom, en 4 borden lasagne, waarvan 2 porties inclusief bord, zal deze dag je gemiddelde inname enorm omhoog trekken waardoor je weekgemiddelde wellicht alsnog op een surplus uitkomt. Precies om deze reden is het ook absoluut niet aan te raden om aan die extreme diëten te doen; Dit zal zorgen voor enorme cravings van tijd tot tijd, maar daarnaast ook voor een zeer ongezonde relatie met voeding.

Denk dat je probleem daar ergens zit.
 
Vooral probleem 2 van hier boven zie je vaak. Netjes je kcal aanhouden en dan 1 dag (vaak het weekend) binge eating. Heb ik me ook wel eens schuldig aan gemaakt. Toen ik het een keertje bijhield kwam ik op zo'n dag op de 8000kcal!!. De hele week netjes eten naar de kloten in 1 dag!
Vergeet ook niet de vetten waar je in bakt (roomboter, olijfolie, kokosolie) mee te nemen in je berekeningen.

Fitbit is de duivel. Klopt geen reet van, aleen de stappenteller is redelijk bruikbaar. Ik heb een Fitbit Surge, een leuke gadget maar meer niet.
 
ben ik de enige die zich af vraagt of 1.75m 58kg niet al erg licht is?
 
ben ik de enige die zich af vraagt of 1.75m 58kg niet al erg licht is?

Daar heb je gelijk in. Maar probeer dat maar eens uit iemand zijn/haar hoofd te praten.

Als ik van haar was dan ging ik niet cutten. Maar eerder een klein beetje boven onderhoud eten en een kleinbeetje spieren kweken.
 
Vooral probleem 2 van hier boven zie je vaak. Netjes je kcal aanhouden en dan 1 dag (vaak het weekend) binge eating. Heb ik me ook wel eens schuldig aan gemaakt. Toen ik het een keertje bijhield kwam ik op zo'n dag op de 8000kcal!!. De hele week netjes eten naar de kloten in 1 dag!
Vergeet ook niet de vetten waar je in bakt (roomboter, olijfolie, kokosolie) mee te nemen in je berekeningen.

Fitbit is de duivel. Klopt geen reet van, aleen de stappenteller is redelijk bruikbaar. Ik heb een Fitbit Surge, een leuke gadget maar meer niet.

Idd,niet alles tellen (waar je in bakt,beetje boter op het brood,koekje en suiker bij de koffie e.d) of op 1 of 2 dagen zoveel vreten dat je een ganse week voor niks gedieet hebt)
Er zijn er ook die hun verbruik overschatten. Denken dat ze 2000 kcals per dag verbranden terwijl ze er maar 1500 verbranden. Dan ga je ook niet afvallen op 1750 kcals.
 
Vooral probleem 2 van hier boven zie je vaak. Netjes je kcal aanhouden en dan 1 dag (vaak het weekend) binge eating. Heb ik me ook wel eens schuldig aan gemaakt. Toen ik het een keertje bijhield kwam ik op zo'n dag op de 8000kcal!!. De hele week netjes eten naar de kloten in 1 dag!
Vergeet ook niet de vetten waar je in bakt (roomboter, olijfolie, kokosolie) mee te nemen in je berekeningen.

Fitbit is de duivel. Klopt geen reet van, aleen de stappenteller is redelijk bruikbaar. Ik heb een Fitbit Surge, een leuke gadget maar meer niet.
Inderdaad, ik zelf gebruik mijn surge ook enkel voor aantal stappen (wat op zich ook niet altijd heel betrouwbaar is: paar keer met armen zwaaien terwijl je gewoon in zetel zit, wordt soms aanzien als 'stappen')
Gebruik het zelf dus niet als tracker van calorieverbruik want inaccuraat
 
Onmogelijk , ik denk dat je rekenfouten maakt en of dingen niet meetelt... op jou gewicht kom je pas aan op 2000+ minimaal
 
Back
Naar boven