XXL Nutrition

Hoe kan ik een fitnesscenter beginnen.

Bezoekers in dit topic

Originally posted by Shadum
Wat een bank wil weten is hoe jij aan je klanten gaat komen: voor hun betekent dat zoveel als hoe ga je ze bij je concurent weg stelen, denk daar eens over na.

Goeie tip, ik heb er inderdaad al eens over nagedacht.

thanks
 
Originally posted by Shadum
Wat een bank wil weten is hoe jij aan je klanten gaat komen: voor hun betekent dat zoveel als hoe ga je ze bij je concurent weg stelen, denk daar eens over na.

een businessplan is al 1 ding. die moet je tevsn nog bij een bank laten goedkeuren. Banken zien meestal nooit de zin en gedachte achter een lening af te sluiten voor een eigen bedrijf. Hun zien t vaak als een persoonlijke lening want als ze jou bijv. 50.000 € lenen kan je dat net zo goed aan een auto opmaken. Hun denken eerlijk waar zo.

Tevens moet je niet te hard van stapel lopen. Er zijn al zoveel berdijven ten onder gegaan door die positieve gedachte, velen hebben hun huis als onderpand gezet en tja..dan neem je een heel groot risico met als gevolg dat je hele gezin eronder e lijden heeft.

Mijn oude sportschol is ook failliet gegaan. Die eigenaar had zoveel schulden opgebouwd, we kregen op een gegeven moment nieuwe apparatuur en plots een paar dagen later werd een groot gedeelte weer opgeeist door een deurwaarder..erg jammer. Zijn hele gezin had ook onder de schulden te leiden, hij moets zich ook veel permiteren om de sportschool open te houden en vaak bleek dit niet het geval. de onzekerheid die hiermee gepaard ging sloeg over op de leden (waronder ik) die leiver zekerheid kozen en nar een andere sportschool uitweken met als gevolg dat er nog minder inkomsten zijn...

hoe dan ook, succes ermee en mocht t oit zover komen, wij wijden die toko wel in.. maar ik denk ook wel dat meerderen hier zon droom koesteren, ik heb elf ook vaak zon hersenspinsel.

Je zou eventueel ookl aan de eigenaar van je gym advies en zijn ervaringen kunne vragen
 
Originally posted by FraGGo

Er hoort geen bepaalde rechtsvorm bij een bepaald soort zaak. Dit kan je zelf kiezen.
Wat je zegt over de belasting is ook niet waar, bij een eenmanszaak wordt geen vennootschapsbelasting geheven, bij een BV wel. Dit scheelt veel geld, de grootte van je jaarlijkse omzet bepaald hier of een BV of een eenmanszaak goedkoper is qua belasting. In het geval van een pas beginnend bedrijf is waarschijnlijk de eenmanszaak een goedkopere vorm.
Wat je verder zei over de nadelen van een eenmanszaak is wel waar... als je failliet gaat ben je de lul omdat ze wanneer je failliet gaat zelfs je privé vermogen mogen gebruiken om de schulden af te betalen.

Good luck :thumb:

Ja maar 90% kiest voor een eenmanszaak (en we praten hier toch over mensen die in hun eentje een sportschool beginnen), het eist minder kapitaal want de ondeneming steunt vooral op hard werken van de ondernemer zelf. Ook is het wel zo dat kredietinstellingen gemakkelijker krediet zullen verlenen aan deze ondernemer vermits hij met zijn volledige vermogen borg staat. En is dit de meest eenvoudige vorm aangezien alleen een inschrijving bij de Kamer van Koophandel vereist is.
Daarom kiezen de meeste oprichters van een sportschool voor deze vorm omdat het eenvoudiger is.
 
Originally posted by klempic


Ja maar 90% kiest voor een eenmanszaak (en we praten hier toch over mensen die in hun eentje een sportschool beginnen), het eist minder kapitaal want de ondeneming steunt vooral op hard werken van de ondernemer zelf. Ook is het wel zo dat kredietinstellingen gemakkelijker krediet zullen verlenen aan deze ondernemer vermits hij met zijn volledige vermogen borg staat. En is dit de meest eenvoudige vorm aangezien alleen een inschrijving bij de Kamer van Koophandel vereist is.
Daarom kiezen de meeste oprichters van een sportschool voor deze vorm omdat het eenvoudiger is.
Ik verbeterde alleen 2 fouten uit jouw post, ik ben het met je eens dat een eenmanszaak waarschijnlijk de beste keuze is.

Tip: Gebruik wat simpelere Nederlands. Het gaat om de inhoud, niet om de woorden. ;)
 
Originally posted by FraGGo

Ik verbeterde alleen 2 fouten uit jouw post, ik ben het met je eens dat een eenmanszaak waarschijnlijk de beste keuze is.

Tip: Gebruik wat simpelere Nederlands. Het gaat om de inhoud, niet om de woorden. ;)

hehe, oke. thanx.Heb het eerste stukje uit mijn ''Management en Organisatie' boek overgeschreven
;) :p :D
Maar het zijn toch geen moeilijke woorden?
 
Ach... je woorden zijn goed te begrijpen maar er zijn genoeg andere woorden die je kan gebruiken die een stuk alledaagser zijn :) (Niet dat het boeit lol :D)
 
Originally posted by dandyman


een businessplan is al 1 ding. die moet je tevsn nog bij een bank laten goedkeuren. Banken zien meestal nooit de zin en gedachte achter een lening af te sluiten voor een eigen bedrijf. Hun zien t vaak als een persoonlijke lening want als ze jou bijv. 50.000 € lenen kan je dat net zo goed aan een auto opmaken. Hun denken eerlijk waar zo.

Tevens moet je niet te hard van stapel lopen. Er zijn al zoveel berdijven ten onder gegaan door die positieve gedachte, velen hebben hun huis als onderpand gezet en tja..dan neem je een heel groot risico met als gevolg dat je hele gezin eronder e lijden heeft.

Mijn oude sportschol is ook failliet gegaan. Die eigenaar had zoveel schulden opgebouwd, we kregen op een gegeven moment nieuwe apparatuur en plots een paar dagen later werd een groot gedeelte weer opgeeist door een deurwaarder..erg jammer. Zijn hele gezin had ook onder de schulden te leiden, hij moets zich ook veel permiteren om de sportschool open te houden en vaak bleek dit niet het geval. de onzekerheid die hiermee gepaard ging sloeg over op de leden (waronder ik) die leiver zekerheid kozen en nar een andere sportschool uitweken met als gevolg dat er nog minder inkomsten zijn...

hoe dan ook, succes ermee en mocht t oit zover komen, wij wijden die toko wel in.. maar ik denk ook wel dat meerderen hier zon droom koesteren, ik heb elf ook vaak zon hersenspinsel.

Je zou eventueel ookl aan de eigenaar van je gym advies en zijn ervaringen kunne vragen

Ja je hebt gelijkt, geen huis als onderpand geven, dat is te veel risico of je moet zeker weten dat je het gaat reden en dat weet je maar nooit.
Volgens mij is de beste lokatie voor een goede fitnesscenter een lokatie waar veel nieuwbouw vinex huizen staan.

Was ik maar rijk, dan was het al een stuk makkelijker geweest, geen gezeik met geld lenen bij de bank.

Ik ga binnenkort wel even met de kvk praten, kijken of ik hier van informatie kan krijgen hoe of wat.

Bedankt voor je tips

:)
 
Als je geld bij de bank leent moet je dat ook terugbetalen. en om dat terug te betalen moet je klanten hebben.

Ik heb ooit ens getraind in een fitness waar niet veel klanten waren. en om de lening af te betalen moest hij 's nachts gaan werken.
 
Originally posted by ccnp
Mijn droom en de droom van mijn vriendin is om samen een fitnesscenter te beginnen.

Heeft iemand een idee en tips om dit te beginnen.

Misschien zitten hier mensen die hier ervaring mee hebben.

Ik wil ook ooit een eigen sportschool beginnen, maar weet dat het zeker geen makkie zal worden.

Het "makkelijkste" is natuurlijk een bestaande sportschool overnemen.

Zou ook eens kijken in de vakbladen, staat ook van alles in(entreesystemen, lockers, apparatuur, enz.).
 
ik denk dat ikzelf geen vof zou starten.... bv is toch een stuk slimmer in dit geval, en eerst even sparen voor genoeg inleg geld, dan aansluiten bij een franchise, en inderdaad tweedehands spul, maar je komt in een dillema.. wat doe ik:

a. een populaire sportschool
b. een hardcore sportschool

bedenk eerst welk publiek je binnen wilt hebben, want ik kan me goed voorstellen dat als je gaat voor hardcore bb publiek dat andere klanten zich minder op hun gemak voelen als deze willen 'fitnessen', als er een paar lui met knalrode kop met zware gewichten en grote lichamen staan te trainen... de link voor deze mensen naar criminalteit zal ook snel gelegd zijn, en dan gaan ze liever ergens anders trainen, en persoonlijk denkik dat je het meer van deze mensen moet hebben als van een groep hardcore bodybuilders.... je start immers en moet dus een naam opbouwen... mja,.. mischien een optie zou zijn om 2 zalen te hebben ofzo... 1 met apparatuur, en een kleinere zaal met oud ijzer :D... mja.. zo snel is dit het eerste wat ik me bedenken kan.... + dat ik eerst eens wat research deed in wat voor buurt je em wilt houden... (je staat er versteld van hoe vaak ''de fitness' de algemene buurt ontmoetingsplek is)....

in ieder geval, alvast veel succes mocht je iets opstarten ;) :D
 
Meer en meer mensen die een fitness zaak beginnen of hun materiaal vernieuwen doen dit via leasing.
Hiervoor hoef je geen eigen zaak te hebben. Dit mag ook heus in een gehuurde zaal.
Als je het op deze mannier wil doen is het materiaal, na afbetaling van een eindbedrag van jou.
Dit kan oa bij panatta of technogym.
Moest ik eraan beginnen kies ik voor een vzw. Het geld dat je er dan uithaald is niet voor eigen rekening, maar om terug in de fitnesszaak te investeren. Waar natuurlijk, maar is eigenlijk een dekmantel voor wat je er aan verdiend.
Een vzw scheelt hem dan ook in wat je moet afdragen. (belastingen)
 
Moet je geen bepaalde diploma's hebben om een fitnesscentrum te beginnen ?
 
Misschien dat een grote fitness-keten je kan helpen (franchising ?)

t'is maar een ideetje, al zul je dan wel aan een hoop dingen vast zitten, maar wellicht is het een start in de goede richting.
 
En ccnp? Is de gym al open? :)
 
Zal je wel op weg helpen:

1. eigen vermogen dient 25% te zijn.
2. Probeer buiten de bank om nog een financierder te vinden.
3. plan helemaal uitgewerkt te hebben
Bedoel ik niet alleen kosten, maar ook personeel, scholing, inkoop van drankjes, inrichting (meubilair)
4. Accountant kosten plaatje laten maken (zeer belangrijk)
5. Pand vinden
6. Nieuwbouw is duur, kunt beter bestaand kopen en aanpassen (maar is moeilijk), pand huren is het voordeligst aangezien je deze lasten kunt afschrijven.
7. Parkeervergunningen
8. Gemeente vergunning krijgen om absoluut te mogen starten
9. Motivatie waarom jij denkt zo geweldig te zijn om een sportschool te kunnen openen.
10. Reden waarom jij beter bent als anders
11. Begin klein, en zorg voor eventuele uitbreidingsmogelijkheden
12. houd rekening met aanloopkosten (in het begin heb je geen volle bak)
13. hoe denk je te blijven bestaan?


Ik heb nog wel meer punten, maar dan moet je me maar een keer mailen, want anders kan dadelijk iedereen hier starten en dan is er dadelijk geen ruimte meer voor mij.

2 dingen die ik je nu al meegeef:
Neem een leverancier mee als je gesprekken krijgt met de bank!
Het is een groeiende branche, dus vooruitzichten zijn goed.
PS. Doe alsjeblieft je huis niet als onderpand, want die heb je waarschijnlijk nog niet compleet betaald dus telt ook maar gedeeltelijk mee. Indien mogelijk als BV opzetten zodat wanneer jij verantwoordelijk bestuurd hebt ze geen aanspraak kunnen maken op je privebezit (kost wel 11 of 18000 euro). Maar kun je wel terughalen zodra je bezig bent, hehe).

Kan je eventueel wel een voorbeeldberekeningen geven van accountant.
 
Was mij idee om een fitnesscenter te beginnen :D ,mor ja vraag het eens bij jouw op de fitness?
Wat ik je wel kan zeggen is dat je een businessplan moet voorleggen bij de bank (meestal toch)
 
Zoek een strategische plaats. In Antwerpen zijn er 9 kansen op 10 al genoeg commerciële fitnesscentra waardoor jij als absolute beginner geen enkele kans op overleven hebt.
 
1. Inschrijven voor basisopleiding voor diploma's fitness-trainer

2. Stel een bedrijfsplan op voor de bank, samen met een economisch onderlegd persoon. Denk ook aan doelgroep en hou een enquete (tijdrovend!)
De bank zal voor mainstream klanten gaan dus denk niet aan een hardcore gym!

3. Inschrijving K.v.K.

4. Damn...veel succes. De eerste jaren zal je weinig overhouden; een sportschool met moderne apparatuur kost sloten geld. Alleen onze TechnoGym dumbbell-sectie in de gym is al €50.000....
 
Rob G zei:
En ccnp? Is de gym al open? :)
Nee...... was maar waar, ik heb het even naast mij neer gelegd en als ik ooit er een ga opepen dan word het waarschijnlijk in spanje..
 
Dan doe ik mee als het mag. :D Ik weet alles in SP en spreek de taal.
 
Back
Naar boven