AndroidHealthClinic

Hoe kan ik mijn schema verbeteren?

Bezoekers in dit topic

DavidB93

Novice
Lid geworden
27 mrt 2015
Berichten
2
Waardering
0
Hallo allemaal :)

Ik ben 21, ongeveer 1.77 lang en weeg ongeveer 66 kg. Ik train nu bijna een jaar, maar heb vanaf mijn zeventiende ook al anderhalf jaar getraind. Ik zie zeker progressie sinds ik weer ben begonnen, en ik beschouw mezelf dan ook meer als "intermediate" getrainde dan als beginner, maar volgens mij kan het qua schema en oefeningen allemaal nog een stuk beter en slimmer. Mijn doel is het opbouwen van meer spiermassa (hypertrofie), "breder" worden etc. Hierbij gaat het mij vooral om borst, schouders, triceps en biceps, maar "evenwicht" is uiteraard belangrijk en daarom weet ik dat het ook goed is om mijn buik, rug en benen goed te trainen. Aan kracht winnen is ook leuk, maar van secundair belang. Mijn schema is als volgt:

2/3x per week borst/armen/schouders:
- Pec Fly 3x8, 36kg
- Dumbbell biceps curls 3x8, 16kg per arm
- Dumbbell chest press 3x12, 20kg per arm
- Biceps hammer curls (waarbij ik dus ook de triceps meepak) 3x12, 7kg per arm
- Triceps pushdown met rope, 3x 12-10-8, 14kg
- Triceps dips op apparaat, 3x12 bodyweight
- Biceps cable curls, 3x 12-10-8, een arm tegelijk, 14kg
- Dumbbell shoulder press, 3x12-10-8, 18kg per arm
- Dumbbell "front raise" push press voor schouders, 3x12-10-8, 6kg per arm
- Triceps dip machine, 3x12, 54kg
- Biceps curl machine, 3x12-10-8, 14kg
- Schouders rear delt, 3x12-10-8, 45kg

Bij die biceps curls is het punt dat de "bovenkant" van mijn biceps behoorlijk groot/gespierd is, maar dat ik de onderkant ervan weinig heb getraind, waarschijnlijk omdat ik de normale dumbbell curls consequent te weinig tot de onderkant heb meegepakt. Om de spierontwikkeling aan de onderkant van mijn biceps te stimuleren, doe ik die curls nu dus ook op de machine (waarbij ik me juist op de onderkant van de biceps concentreer) en doe ik die cable curls.

Verder doe ik 1/2x per week oefeningen voor mijn benen/buik/rug, maar daar heb ik nu eigenlijk geen vragen over, ik heb het idee dat ze voor nu wel werken. Vooral mijn buik is best wel gespierd.

Mijn vragen zijn als volgt:
- Welke oefeningen kan ik het beste aanvullen om sneller gespierder te worden?
- Doe ik iets fout, gezien het doel dat ik voor ogen heb?
- Moet ik mijn schema radicaal omgooien omdat ik deze oefeningen al heel lang op deze manier doe (natuurlijk wel met steeds meer gewicht) en mijn spieren er dus aan gewend zijn?
- Ik heb moeite met aankomen terwijl ik op zich juist zou moeten "bulken". Gebruik sinds heel kort whey perfection shakes als aanvulling, eet verder veel eieren, pasta en vlees. Wat moet erbij? Wat moet eraf?

Alvast veel dank :)
 
Welke oefeningen doe je voor je benen? Doe je überhaupt wel squats of deadlifts?

Wil je snel gespierd worden ga dan een echt schema volgen met vooral grote compounds erin. Al die isolatieshit heb je helemaal nog helemaal niet nodig. Greyskull of Stronglifts zijn mooie beginnerprogramma's. En ja, je hebt toch echt wel kracht nodig, want het is gemakkelijker spieren te bouwen met 100 kilo dan met 40 kilo op een lift.
 
Ten eerste zou ik dit es lezen
http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/startersguide-voor-beginnende-sporters-378470/

Hoe pakt ge uw Triceps mee bij een Hammer Curl ???

Ja, heb het uiteraard al gelezen voordat ik dit topic opende. Ik dacht dat dat het geval was, omdat je door je arm naar achteren te bewegen ook de triceps zou trainen, maar uit jouw woorden begrijp ik dat dat dus niet zo is.

Welke oefeningen doe je voor je benen? Doe je überhaupt wel squats of deadlifts?

Wil je snel gespierd worden ga dan een echt schema volgen met vooral grote compounds erin. Al die isolatieshit heb je helemaal nog helemaal niet nodig. Greyskull of Stronglifts zijn mooie beginnerprogramma's. En ja, je hebt toch echt wel kracht nodig, want het is gemakkelijker spieren te bouwen met 100 kilo dan met 40 kilo op een lift.

Hier kan ik echt wat mee, veel dank. Ik moet mijn trainingsschema dus echt gaan omgooien. Ik ga die programma's opzoeken en kijken of dat wat wordt.

Voor mijn benen doe ik oefeningen op die standaard sportschoolapparaten, ik heb nog geen squats of deadlifts gedaan; ik was altijd wat huiverig om ermee te starten vanwege het feit dat het me altijd nogal technische oefeningen leken. Ga nu maar een paar van die video's kijken en in de sportschool gewoon vragen of iemand kan toekijken of ik het goed doe, want ik wil niet mijn rug verzieken. En helemaal eens wat betreft kracht.
 
Gewoon even vragen of een instructeur je kan helpen en een heleboel filmpjes kijken. Bedenk ook dat je heus niet meteen met 100 kilo gaat lopen squaten, je bouwt het gewicht gewoon op. Je kunt gemakkelijk met een lege bar beginnen, niks mis mee.
 
Gewoon even vragen of een instructeur je kan helpen en een heleboel filmpjes kijken. Bedenk ook dat je heus niet meteen met 100 kilo gaat lopen squaten, je bouwt het gewicht gewoon op. Je kunt gemakkelijk met een lege bar beginnen, niks mis mee.

Ik weet niet of dat zo verstandig is :p
 
Ik weet niet of dat zo verstandig is :p

Tja, het blijft wel een gok. :cool: Verschilt echt per locatie en per instructeur. Ik heb deadlift bij David Lloyd geleerd en die gozer legde het goed uit. Hij vond het duidelijk ook leuk om te doen.
 
Tja, het blijft wel een gok. :cool: Verschilt echt per locatie en per instructeur. Ik heb deadlift bij David Lloyd geleerd en die gozer legde het goed uit. Hij vond het duidelijk ook leuk om te doen.

Ja dat is helemaal waar. Bij mij in de sportschool is 1 instructeur een beest die er wel redelijk veratand van heeft. Maar de rest van de instructeurs bij mij zijn echt poep.
 
bij ons lopen er geregeld CIOS stagiaires rond, manmanman.. eerst luisterde ik nog wel eens naar ze. daarna kapte ik gesprekken gelijk af als er eentje begon te lullen omdat ik geen zin meer in dat gezwam had. tegenwoordig laat ik ze toch maar uitpraten zodat ik ze na hun verhaal weer met beide benen op de grond kan zetten :P
 
Back
Naar boven