XXL Nutrition

Hoe kan je het beste vet verbranden en massa krijgen tegelijkertijd (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Wij verwerpen niet alles alleen omdat het anders is dan 'datgene wat in het verleden altijd goed heeft gewerkt'. Anders zaten wij nu nog in het Stenen Tijdperk.
Sorry maar nu vind ik dat je praatjes maakt. Je denkt toch niet dat jullie de eerste zijn die deze diëten uitproberen? Je praat alsof je het buskruit hebt uitgevonden terwijl dat alang gebeurd is. Anderen zijn je voorgeweest en hebben al vastgesteld dat het niet werkt, toch niet zoals jullie hopen.
Ik kan zo een artikel posten waarbij een ervaren BB zegt dat hij 3 x dit dieet geprobeerd heeft telkens met negatief resultaat. (en ja het was de moderne versie)
Tegen experimenteren is niemand, maar je moet wel naar eerdere 'onderzoeken' kijken.
Als dat dieet zo goed zou zijn, dan zou elke pro BB/atleet/diëtist het gebruiken, wat ik met zekerheid kan ontkennen.
 
Originally posted by Big Cat
Ok, wat je hiervan moet onthouden is dat een tekort aan koolhydraten voor de verwerking van ingenomen voedingsstoffen glucagon verhoogt, en niet het teveel aan die voedingsstoffen. Je moet ook onthouden dat nutrienten cyclen belangrijk en nuttig is. Maar daarin mag je niet tegengaan dat een anabolische omgeving, onafhankelijk van die factoren, nog steeds meer bevorderlijk is dan omgekeerd, en dat glucagon een catabool hormoon is.

OK, maar het gaat niet alleen om spieropbouw, maar ook om vetverbranding. Is lichaamsvetverbranding bij een (ver)positieve energiebalans niet evenzeer een utopie als het opbouwen van spier bij een neg. energiebalans? En kun je misschien vertellen hoe het zit met klassiek bulken en cutten voor vrouwen .. Is het zo dat wij minder aan dat maandenlange bulken hebben, omdat we door meer oestrogeen/minder test veel makkelijker vet opslaan? Dat laatste is mijn ervaring :(

Hoe gebruik je het systeem dan wel ? Neem een bulk dieet voor een natuurlijke athleet. 18-22 calorien per pond per dag. Je begint met 22 calorien, dan verminder je gelijdelijk aan je koolhydraten. Hier komt je glucagon. Na drie dagen zit je aan 20 calorien. Nu verlaag je je eiwitten voor 3 dagen tot aan 18 calorien. Hier merkt het lichaam dat je energie daalt en zal beginnen alles toegooien om de nodige stoffen te sparen, maar je eet nog altijd 18 calorien per pond per dag. Dan verhoog je de volgende drie dagen je koolhydraat inname terug naar 20 calorien. Insuline neemt toe, glycogeen wordt opgeslagen als energie bron. Nu verhoog je je eiwitten terug naar 22 calorien. En dan begin je opnieuw na 12 dagen.
Een soort ABCDE (alleen die naam geldt dan niet meer), maar dan eerder met cycli van 110-150% bijv.? Kan er ook abrupt van het ene op het andere stadium overgegaan worden, ipv zo geleidelijk als jij het hierboven aangeeft?
 
Originally posted by admin

Sorry maar nu vind ik dat je praatjes maakt. Je denkt toch niet dat jullie de eerste zijn die deze diëten uitproberen? Je praat alsof je het buskruit hebt uitgevonden terwijl dat alang gebeurd is. Anderen zijn je voorgeweest en hebben al vastgesteld dat het niet werkt, toch niet zoals jullie hopen.
Ik kan zo een artikel posten waarbij een ervaren BB zegt dat hij 3 x dit dieet geprobeerd heeft telkens met negatief resultaat. (en ja het was de moderne versie)
Tegen experimenteren is niemand, maar je moet wel naar eerdere 'onderzoeken' kijken.
Als dat dieet zo goed zou zijn, dan zou elke pro BB/atleet/diëtist het gebruiken, wat ik met zekerheid kan ontkennen.

Over ABCDE lees ik niet zoveel, dat is relatief nieuw dacht ik, maar over CKD wel en ik heb contact met diverse mensen die het toepassen. Maar het lijkt me geen kwaad te kunnen het uit te proberen. Je kunt beter met voeding experimenteren dan met AS of allerlei dure supplementen, alhoewel ik al te maken kreeg met een bezorgde verkoopster van de drogisterij toen ik daar St. Janskruid (winterdepressie), vezels, vitamines, glucosamine en kalk (voor gewrichten) kocht.

Ik had wel gelezen dat je slaap kreeg van tryptofaan in kalkoen, maar zit dat dan ook in tonijn? Ach ja, het is een aminozuur dat in al het vlees zit, maar wel meer in kalkoen dus, toch? Foei, en dat heeft 4 jaar biochemie gestudeerd... is alle az-kennis vergeten :(.
 
Originally posted by admin

Sorry maar nu vind ik dat je praatjes maakt. Je denkt toch niet dat jullie de eerste zijn die deze diëten uitproberen? Je praat alsof je het buskruit hebt uitgevonden terwijl dat alang gebeurd is. Anderen zijn je voorgeweest en hebben al vastgesteld dat het niet werkt, toch niet zoals jullie hopen.
Ik kan zo een artikel posten waarbij een ervaren BB zegt dat hij 3 x dit dieet geprobeerd heeft telkens met negatief resultaat. (en ja het was de moderne versie)
Tegen experimenteren is niemand, maar je moet wel naar eerdere 'onderzoeken' kijken.
Als dat dieet zo goed zou zijn, dan zou elke pro BB/atleet/diëtist het gebruiken, wat ik met zekerheid kan ontkennen.
OK, ik denk dat dit iets sterker overkwam dan wat espi bedoelt (we hebben het er net IRL over gehad). Dat niet alleen omdat iets niet door de meerderheid gebruikt/toegepast wordt, we zoiets verwerpen, is wat anders dan dat we nog in het stenen tijdperk zouden zitten als wij tweeen er niet waren geweest en zo 'dapper' zijn om dit wel uit te proberen (althans, zo kwam het een beetje op mij over).

Wat mij betreft, ik heb wel degelijk veel erover gelezen .. Heb ook gezien dat bijv. de ABCDE zoals in dat MM artikel beschreven de meesten (beh. waarschijnlijk ecto's) moddervet maakte. Dus moet er iets aan veranderen. Daarom heb ik de ontwerper erover gemaild om te vragen wat hij daarvan vond. En het bleek dat Akerfeldt dat ook al ontdekt had en nu met iets beters aan kwam zetten. Heb ook gehoord van 3XL, iemand wiens mening ik zeer respecteer, dat het voor hem, of voor een vriend (dat laaste weet ik niet meer) ook werkte. Dat is voor mij iig genoeg reden om het uit te proberen. Ook van het keto'en wat espi doet, zijn er een heleboel successtories (bijv. ErEf op dit board), en een heleboel klachten/slechte ervaringen. Om uit te vinden of het dan werkt voor jou persoonlijk, zul je het zelf uit moeten proberen.

Goed, nu ga ik eten en slapen :)
 
Laatst bewerkt:
Bestaat al bijna 5 jaar, ik denk dat dat lang genoeg is voor de mensen die elke dag topsporters begeleiden om uit te zoeken of dit een alternatieve manier kan zijn van diëten.
Maar het tegendeel blijkt.

Uit T-mag

"Sure I'm aware of the ABCDE diet. I was editor-in-chief of the mag that first published the damn thing. In my opinion, the diet should have more appropriately been called the yo-yo diet, because that's what your weight will do. While I think eating that much would certainly lead to a significant weight gain, much of that weight gain would be USDA approved blubber. At least, that's what many of the people who tried it experienced. Unfortunately, after their unpleasant experience, most of them were shipped off to Sweden to replenish their waning whale population. It all turned out to be a get-rich scheme for the Swedish guy who, it turns out, he works for the Swedish whaling business.
Nahh, just kidding (about that last part)."

Kan nog wel andere meningen tonen van mensen die het geprobeerd hebben, ken ook een IFBB op een board die het wereldje goed kent en bevestigd dat het geen succes is geweest.(ja ik heb relaties :D)
De moderne versie is wel al stukken beter dan de originele, dat wel, maar nog haalt die het niet van de klassieke diëten.
 
Originally posted by admin
Kan nog wel andere meningen tonen van mensen die het geprobeerd hebben, ken ook een IFBB op een board die het wereldje goed kent en bevestigd dat het geen succes is geweest.(ja ik heb relaties :D)
De moderne versie is wel al stukken beter dan de originele, dat wel, maar nog haalt die het niet van de klassieke diëten.
T, ik ben onder de indruk van je contacten, je bent echt hardcore :p . Maar serieus, ik denk dat de moderne aanpassing geschikter is. Bovendien is er nog geen antwoord gegeven op wat WEG2 vroeg: is ABCDE niet geschikter voor vrouwen omdat die veel sneller vet worden dan mannen en daarom beter niet een te lange bulkperiode kunnen volgen. Omdat ik veel fiets (wist je niet he? :D) heb ik niet superveel belang bij extreem veel spieren maar mijn huidige MLM van 50 kg zou ik graag weillen vasthouden. Stel dat ik wel groot zou willen groeien net als ecto-WEG2, dan zou ik dat abcde dieet vooral willen uitproberen omdat de cycli korter zijn. Je moet je systeem net als je spieren steeds laten schrikken... lijkt me.
zijn er ook vrouwelijke bb-ers die dat ABCDE-dieet hebben geprobeerd? Ik zal ook eens bij de minder hard-core fora gaan polsen.

Esperantisto
 
Nee ik denk voor vrouwen die meer endo neigen is het juist af te raden, een ectomorph heeft veel minder kans om loddervet te worden.
Het zijn juist de honger-naar-overvoeding momenten die je vet maken. Je kan beter een heel jaar 2500 kcal/dag eten en ietsje vetter worden dan constant te switchen van 1700-3000 bv. waarbij je telkens de prikkel aan je lichaam geeft, sla vet op want na deze verzadiging kan het wel eens een hele tijd zonder worden, als je begrijpt wat ik bedoel.
Ik ben zoiezo voorstander van wat wintervet, het is niet voor niets dat vet toeneemt bij mens en dier tijdens koudere tijden, het is een beschermlaag dat vet.
 
Originally posted by wateengedoe2

Dan zit ik daar dus niet verkeerd. Je zegt het zelf, je weet niet wanneer katabolisme (spierafbraak) zal intreden, dus eiwitcycling gaat niet volledig spierafbraak tijdens cutting tegen. Maar ik zei dan ook, dat er waarschijnlijk verminderdkatabolisme zal optreden, omdat de eiwitcycling het effect van een negatieve energiebalans op spierafbraak wel zal verminderen.
Als je weet dat een vaste hoge eiwitinname, gepaard met goede inname van vet en lage inname van koolhydraten nog minder catabolisch is, dan zit je dus eigenlijk wel verkeerd. Ervan uitgaande dat onze bedoeling nog steeds is zoveel mogelijk vet verliezen en zo weining mogelijk spieren.

Kijk eens aan, dat is interessant! Dus jij zegt dat bij een hoog cortisolgehalte, je eiwit [uit spieren] kunt sparen door meer vet aan te bieden als brandstof? Dat dan ipv koolhydraten? Ik heb nu in mijn cuttingschema 20% vet, net als in mijn bulkschema. Wat voor vetpercentage in dat schema zou je aanraden? 30%, 40%? En trust me, dat vet zal uit olijven, zalm, haring e.d. komen, al was het maar omdat die dingen zo ontzettend lekker zijn ;)


Let wel ik zeg laag koolhydraten. Want je hebt nog steeds een minimum nodig anders is je lichaam niet in staat vet aan te spreken als energie bron. Maar over het algemeen ga ik volgens een standaard keto naar lagere koolhydraten en hou de rest nagenoeg gelijk. Dus als je eiwit/vet nu 40/20 is dan blijft de verhouding. Maar koolhydraten gaan lager. Dan kom je op 53/27. Rond nu nog af naar 55% eiwitten en 30% vet.

Glutamine neem ik niet (ik doe eigenlijk nog niet zoveel met supplementen, ben nog maar net bezig met BB), maar eiwit voor het slapengaan wel (tonijn, neem aan dat dat op zich net zo goed is als caseine.


Weet eigenlijk niet zo goed wat de release time van tonijn eiwitten zijn. Van caseine is het tot 6 uur lang. Dus misschien doe je er beter aan wat melk te drinken voor je gaat slapen (80% van melkeiwit is caseine).

Ik ga eens kijken naar mijn cuttingschema, denk dat ik die extra vetten/minder KH maar eens in ga voeren, zoals jij adviseert. Zou graag van je vernemen welke verhouding dan goed is (heb nu 20% uit vet en eiwit, en 60% uit KH).


Hmmmm. Hou je vetten nog wat waar ze zijn, verlaag je koolhydraten tot maximum 40% en compenseer met meer eiwitten. Zoals eerder vermeld, ik denk dat 50-55 eiwit en 30 vet de truuk zal doen.

Wat mij bij het volgende brengt (misschien wat off topic in deze thread): wat vind jij van ketodieten, BC? Ja, dat je het niet goed vind, zie ik, maar waarom?

Eigenlijk is dit een type keto dieet. Koolhydraten verlagen en vetten verhogen. Maar let wel dat je niet overdrijft. Dus ik heb niets tegen keto-dieten. Wanneer met het nodige verstand gebruikt (anti-catabole factoren) dan is het nog steeds de beste manier om te dieten op korte termijn.
 
Originally posted by admin
"Sure I'm aware of the ABCDE diet. I was editor-in-chief of the mag that first published the damn thing. In my opinion, the diet should have more appropriately been called the yo-yo diet, because that's what your weight will do. While I think eating that much would certainly lead to a significant weight gain, much of that weight gain would be USDA approved blubber. At least, that's what many of the people who tried it experienced. Unfortunately, after their unpleasant experience, most of them were shipped off to Sweden to replenish their waning whale population. It all turned out to be a get-rich scheme for the Swedish guy who, it turns out, he works for the Swedish whaling business.
Nahh, just kidding (about that last part)."

Een quote van pakweg Old Kneller (Bruce Kneller/Brock Strasser) of TC Luoma is niet de ideale manier om ABCDE af te doen, gezien de manier waarop beiden hun band met Phillips verbroken hebben, en gegeven het feit dat Biotest/T-mag het uiteindelijk nog erger stellen dan EAS (Nog net een stapje hoger dan muscletech, maar het zal niet veel schelen).

het yoyo effect kan vermeden worden mits de cycling wat te verlengen en geleidelijker veranderingen te maken. Maar punt blijft, je bouwt geen spiermassa op een hypocalorisch dieet, en je verliest moeilijk vet met een hypercalorisch dieet.
 
Originally posted by Esperantisto
. Bovendien is er nog geen antwoord gegeven op wat WEG2 vroeg: is ABCDE niet geschikter voor vrouwen omdat die veel sneller vet worden dan mannen en daarom beter niet een te lange bulkperiode kunnen volgen.

De voeding voor vrouwen is zoiezo meer aangepast. Waar een standaard bulkdieet van een man 50/30/20 t.e.m. 60/25/15 kan zijn, stelt een vrouw het beter met 40/40/20. Je moet eerst de verschillen tussen man en vrouw inbrengen en dan pas discussieren over wat ze al dan niet moeten doen. En in dit aspect kan een vrouw zeer goed bulken. Je moet natuurlijk niet overdrijven, bulken betekent echt niet dat je er moet uitzien als Lee Priest.

Omdat ik veel fiets (wist je niet he? :D) heb ik niet superveel belang bij extreem veel spieren maar mijn huidige MLM van 50 kg zou ik graag weillen vasthouden.


je calorie verbruik ligt zoiezo al hoger dan. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat jij je zorgen moet maken om verschillen in calorie inname als die geleidelijk gebeuren. Zolang je maar schoon blijft eten.
 
Originally posted by Big Cat
De voeding voor vrouwen is zoiezo meer aangepast. Waar een standaard bulkdieet van een man 50/30/20 t.e.m. 60/25/15 kan zijn, stelt een vrouw het beter met 40/40/20.
Dus 40% uit eiwit en 40% uit vet en dan 20% uit KH. Geldt dat alleen voor bulken, of ook voor cutten? Ik neem aan dat ik dan beter op een extreem laag KH-niveau kan zitten, zoals ik nu met het Cyclisch Ketogeen Dieet doe?
Welk percentage is aan te raden voor het cutten? Volgens de berekeningen : 1,7 g/kg lich.gew. en 20g KH/dag, kom ik uit op 129 g eiwit en 136 g vet, dus resp: 28% eiwit/67% vet/4% KH.

je calorie verbruik ligt zoiezo al hoger dan. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat jij je zorgen moet maken om verschillen in calorie inname als die geleidelijk gebeuren. Zolang je maar schoon blijft eten.
Nou, momenteel fiets ik niet extreem veel, afgezien van 4x /week naar de sportschool.. laat ik het stellen op 150 km/week inclusief alle korte uitstapjes naar het stadscentrum... dat is ook het hele eieren eten, tussen september en maart fiets ik hooguit 150 km/week. In een gemiddeld actief jaar (12 000km /jaar) fiets ik dan 350 km/week in de 5 actieve maanden.. dat is dus een verschil van 200km/week!
In mijn topjaar 1997 viel ik af tot 67 kg, maar toen reed ik in diezelfde tijd dus 500 km/week!!! Dat was o.a. als gevolg van een fietsvakantie van 4,5 maand en een aantal extreem lange fietstochten..
Ik mag wel alvast een bulk-rekenschema gaan maken voor volgend jaar. De grote makke is dat die vele kilometers bijna uitsluitend op zaterdag verreden worden. Ook vraag ik me af, hoe ik dat moet gaan combineren met krachttraining..

Overigens ken ik een man, die wekelijks rond 800 km fietste in het zomerseizoen en dan 's winters 25 kg aankwam. Momenteel heeft hij thuis een krachthonk en een ergotrainer, waarop hij dagelijks een of anderhalf uur wegtrapt. Hij blijft nu redelijk op gewicht in de winter...

Esperantisto
 
Back
Naar boven