MuscleMeat

Hoe let je op vezels?

Bezoekers in dit topic

500gr havervlokken voor iemand die niet makkelijk aan z'n kcal komt, vind ik best heftig zeg (toch? Of loop ik weer achter?). Hoe krijg je het weg.

Is brinta of bambix niet veel makkelijker?
Bambix is lekker, totdat je de prijs ziet.
 

Havervlokken zijn niet gestoomd.
Havermout wel.
Dus gestoomde havervlokken.
Gezien stomen een bewerking is en geen ingrediënt staat er op elk pak havervlokken als ingrediënt.
Havervlokken zijn toch niet alleen maar peplet, van hun vlies ontdaan en verder rauw?
 
Gezien stomen een bewerking is en geen ingrediënt staat er op elk pak havervlokken als ingrediënt.
Screenshot_20220214_202744_com.android.chrome_edit_25662451276811.jpg
 

Havervlokken zijn niet gestoomd.
Havermout wel.
Dus gestoomde havervlokken.
Gezien stomen een bewerking is en geen ingrediënt staat er op elk pak havervlokken als ingrediënt.

Ongestoomde haver is havergrut. Havervlokken zijn ook gestoomd toch. Dat lees ik in ieder geval overal?
 
Nee, bambix is voor bejaarden.

Zo heet het namelijk al een tijdje niet meer.
 
Nee, bambix is voor bejaarden.

Zo heet het namelijk al een tijdje niet meer.
Toen ik nog jong was, in de seventies, begon je met Nutrix, daarna Bambix en als je een grote jongen was Brinta.
 
Havervlokken zijn toch niet alleen maar peplet, van hun vlies ontdaan en verder rauw?
Dat klopt.
Maar dat is verder rauw.

Het mouten van graan is nat maken van graan, laten kiemen en dan laten drogen. Hierdoor worden een deel van de zetmelen omgezet in suikers. Wat het lichter verteerbaar maakt.
https://broodsmakelijk.nl/mouten
Dus als er staat havermout is t niets anders dan gestoomde haver. Dus lichter verteerbaar.
 
Ongestoomde haver is havergrut. Havervlokken zijn ook gestoomd toch. Dat lees ik in ieder geval overal?
Als je van bijvoorbeeld Smaakt de havervlokken neemt zijn dit echt alleen de rauwe vlokken. Dus geplette havervlokken en ongestoomd. De goedkope havervlokken zijn fijner ook omdat deze niet alleen grof geplet zijn maar ook "gemalen" (in stukjes "geknipt" zoals ze dat noemen). Maar ze zijn niet gemout.
 
Dat klopt.
Maar dat is verder rauw.

Het mouten van graan is nat maken van graan, laten kiemen en dan laten drogen. Hierdoor worden een deel van de zetmelen omgezet in suikers. Wat het lichter verteerbaar maakt.
https://broodsmakelijk.nl/mouten
Dus als er staat havermout is t niets anders dan gestoomde haver. Dus lichter verteerbaar.
Is havermout wel gemout en dus daadwerkelijk ontkiemt?
 
Ja dat is mijn vraag ook. Is brinta veel slechter dan havermout?
 
Als het echte gemoute haver is wel.
Misschien is quacker daarom zo duur :o
Mijn onderbuikgevoel zegt dat je bij Quacker betaald voor de naam en niet voor het kiemen. :p
Kiemen van haver duurt 24 uur, wat het commercieel totaal niet aantrekkelijk maakt.

Ik eko winkels liggen gekiemde havervlokken. Die worden nadrukkelijk zo genoemd..
 
On a side note, ik heb ook wel eens de basic havermout van de Jumbo geprobeerd (ook 59 eurocent per 500 gram), maar deze heeft een duidelijk andere textuur/mondgevoel dan die van de Appie. Die van de Jumbo voelt veel grover en 'harder' aan. Misschien daardoor ook wel zwaarder verteerbaar. Daarom heeft Appie mijn voorkeur. Ik eet de havermout overigens 'rauw', dus zonder te koken.
 
Ik heb precies hetzelfde. Ik at lange tijd 150+ gr havermout als ontbijt en had elke fucking dag gigaveel last van scheten, opgeblazen gevoel en gewoon pijn in de darmen, lol. Duurde een tijdje voordat ik door had dat het daardoor kwam.

Als carb sources eet ik vanaf nu alleen maar shit die licht verteerbaar is en weinig vezels bevat: witte rijst, wit brood, pasta. Verder niks.
identiek hetzelfde jammer genoeg want havermout is wel men favoriete carb source (geweest), en dat opgeblazen gevoel door havermout(zou door het fytinezuur komen) is wel next level, lijkt wel of ik opeens 5% vetter sta dan.
Nu gewoon het andere luie alternatief: witte rijst in de microgolf.

En wat een analfabetische zin heb ik gepost hiervoor zeg.
 
identiek hetzelfde jammer genoeg want havermout is wel men favoriete carb source (geweest), en dat opgeblazen gevoel door havermout(zou door het fytinezuur komen) is wel next level, lijkt wel of ik opeens 5% vetter sta dan.
Nu gewoon het andere luie alternatief: witte rijst in de microgolf.

En wat een analfabetische zin heb ik gepost hiervoor zeg.

Jup, havermout was ook altijd mijn favoriete meal van de dag. Ik deed er meestal amandelpasta en dadels bij, pff…
 
Back
Naar boven