Fitness Seller

Hoe maak je zelf een trainings schema? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Lid geworden
4 nov 2021
Berichten
22
Waardering
1
Hallo,

Ik ben een fanatieke sportende man van 19. Inmiddels train ik zo’n 2 jaar 4x per week met schema’s, met het doel spiermassa opbouwen.

Nu wil ik graag mijn eigen trainings schema’s gaan maken. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen.
Zo heb ik bijvoorbeeld een aantal vragen.

Er staan een heleboel schema’s online, maar deze zijn niet gepersonaliseerd dus is dit wel nuttig?

Wat zijn betrouwbare bronnen?

Hoe kom ik erachter welke combinatie van oefeningen ik het beste kan doen? En hoeveel reps en sets? Welke split is het beste?


Ik heb het gevoel dat als ik dit niet goed doe, ik voor ‘niks’ train. Kunnen jullie mij helpen? Of tips geven in de goede richting?


Alvast bedankt!!
 
Hallo,

Ik ben een fanatieke sportende man van 19. Inmiddels train ik zo’n 2 jaar 4x per week met schema’s, met het doel spiermassa opbouwen.

Nu wil ik graag mijn eigen trainings schema’s gaan maken. Ik heb alleen geen idee waar ik moet beginnen.
Zo heb ik bijvoorbeeld een aantal vragen.

Er staan een heleboel schema’s online, maar deze zijn niet gepersonaliseerd dus is dit wel nuttig?

Wat zijn betrouwbare bronnen?

Hoe kom ik erachter welke combinatie van oefeningen ik het beste kan doen? En hoeveel reps en sets? Welke split is het beste?


Ik heb het gevoel dat als ik dit niet goed doe, ik voor ‘niks’ train. Kunnen jullie mij helpen? Of tips geven in de goede richting?


Alvast bedankt!!
Hoevaak train je pw is wel vaak doorslag gevend voor een persoonlijk schema
 
En hoe moet ik dit dan indelen qua oefeningen? Welke combinaties en hoeveel?
Ik heb het gevoel dat als ik dit niet goed doe, ik voor ‘niks’ train... Maar ik weet ook niet of dat waar is
 
En hoe moet ik dit dan indelen qua oefeningen? Welke combinaties en hoeveel?
Ik heb het gevoel dat als ik dit niet goed doe, ik voor ‘niks’ train... Maar ik weet ook niet of dat waar is
Google staat echt alles op. 1.5/2uur per trainings is wel wat lang, probeer de intensiviteit te verhogen en rust periodes te verkleinen.
6/10 oefeningen, 2/3 werksets per training is voldoende. Kan je 104002003 sets dan train je niet zwaar genoeg

Ps; denk aan je voeding, dat is bepalend niet de trainingen!
 
Maar maakt de combinatie van oefeningen enzo dan niet veel uit?

Ik ben zeker ook met voeding bezig, momenteel van cut naar een clean bulk gegaan :)
 
Waarom geen basis schema 5x5 of een bewezen PPL ( bijv coolcicadas + aparte core dag ) ?
Je hoeft in ieder geval geen tientallen versies curls / flies of squats te doen
 
Maar maakt de combinatie van oefeningen enzo dan niet veel uit?

Ik ben zeker ook met voeding bezig, momenteel van cut naar een clean bulk gegaan :)
Vrij weinig maar zou persoonlijk als snel voorbeeld;

UB dag 1

Plat bench
Incline db/machine

Lat pull down
V bar row
Bb row

Db side raises

Ez curl superset ez skull crusher
Rope hammer curl superset tricep extensions

Kunt alles 3 “werksets” doen of wellicht 2 indien je het teveel vind.

Kunt oneindig aanpassen wat jij fijn vind, maar meer is niet beter
 
De snelste manier om dit te fixen is eigenlijk om een goede coach te betalen om dit soort dingen op te lossen. Had ik veel eerder moeten doen.

Als je toch zelf een schema wilt maken houd er dan rekening mee dat je heel veel dingen kunt variëren in een trainingsschema; oefeningen, tempo, rust, repranges, trainingssplit.

Probeer gewoon twee maanden iets en verander dan eens een van die factoren.
 
Ik ben alleen bang dat als ik een aantal weken met een zelfgemaakt schema train, ik geen progressie maak als ik het verkeerd doe... Is dit terecht of is dat helemaal niet zo?
 
Ik ben alleen bang dat als ik een aantal weken met een zelfgemaakt schema train, ik geen progressie maak als ik het verkeerd doe... Is dit terecht of is dat helemaal niet zo?
Onzin, indien je op jou gekozen sterker word (progressive overload) dan zit je goed.

Maar je dieet is echt doorslaggevend, indien je hier fout zit ga je niet vooruit, hoeveel calorieen eet je pd / lichaamsgewicht?
 
Dat is goed om te horen!

Ik zit nu op de 2200 caloerien per dag en probeer dit op te bouwen. Ik weeg 71kg, 190cm en 10,6% vet
 
Ik ben alleen bang dat als ik een aantal weken met een zelfgemaakt schema train, ik geen progressie maak als ik het verkeerd doe... Is dit terecht of is dat helemaal niet zo?

Hoe heb je de afgelopen jaren getraind dan ? met welk schema ? met welk doel ?

Als je geen progressie maakt kan het ook aan de combi liggen van schema en voeding.
 
Dat is goed om te horen!

Ik zit nu op de 2200 caloerien per dag en probeer dit op te bouwen. Ik weeg 71kg, 190cm en 10,6% vet
En kom je aan met 2200 calorieen, want persoonlijk met zulke stats (je bent groot) zou ik toch iets meer eten
 
De afgelopen jaren heb il getraind met schema's waar i voor betaalde, met als doel spiermassa opbouwen. Dat is ook nog steeds mijn doel.
Ik maak momenteel wel progressie, maar ik was bang dat ik dit verpest als ik geen goed schema maak
 
Ik kom op het moment langzaam aan.
Ik ben iemand die over het algemeen sneller aankomt dan afvalt, daarom doe ik het rustig aan
 
5x5, 3x in de week met wat aanpassingen.


Workout A:
Squats 5x5
Bench Press 5x5
Barbell Rows 5x5
Pull Ups 3x8
Incline DB Curls 3x8-10
Tricep Pushdowns 3x8-10
ABS 3x20

Workout B:
Squats 5x5
Overhead Press 5x5
Barbell Rows 5x5
Overhead Tricep Rope 3x8-10
Barbell Curls 3x8-10
ABS 3x20

Voorbeeld: Maandag: Workout A, Woensdag: Workout B, Vrijdag: Workout A. Dan die week erop Maandag: Workout B. enzovoort
Je zou eventueel nog de deadlift kunnen toevoegen op workout B.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven